»En dims vi vil dø for«
Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-07 12:30

I dagens Berlingske Tidende domineres kultursektionens forside af en
iPhone, og inden i sektionen er en helt dobbeltside dedikeret til denne

»dims vil vil dø for«,

som avisens kulturjournalister betegner den ...

<http://www.berlingske.dk/viden/artikel:aid=847550/>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-01-07 12:43

Per Rønne wrote:
> I dagens Berlingske Tidende domineres kultursektionens forside af en
> iPhone, og inden i sektionen er en helt dobbeltside dedikeret til denne

> »dims vil vil dø for«,

Det kan godt være de vil - jeg har absolut intet behov for en megadyr
designdims.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-07 13:16

Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> wrote:

> Det kan godt være de vil - jeg har absolut intet behov for en megadyr
> designdims.

Neither do I .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BJ

Dato : 11-01-07 13:37

KLIP

> Neither do I .

Tjaee ... hvis alle havde den holdning, så havde I ikke haft PC endsige en
skrabet mobiltelefon i dag.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-07 14:16

BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

> KLIP

> Tjaee ... hvis alle havde den holdning, så havde I ikke haft PC endsige en
> skrabet mobiltelefon i dag.

Den bliver jo billigere, og de ting der i dag mangler, kommer vel med i
senere udgaver. Det var blot min udmelding om at jeg ikke bliver en af
de første til at købe den.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BJ

Dato : 11-01-07 14:18

KLIP

> Det var blot min udmelding om at jeg ikke bliver en af
> de første til at købe den.

Sådan en udmelding kan jeg respektere.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Anders \(6400\)

Dato : 11-01-07 13:33

Hvad er det der er så skide specielt ved denne telefon, siden du absolut
skal postere indlægget flere gange ?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-01-07 15:54

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Neither do I .

Lad mig gætte - for 10 år siden havde du ikke brug for mobiltelefon og
bærbar computer med trådløst net?

Jeg tror det kun er et spørgsmål om tid, inden iPhone får en
dockingstation og så kan den erstatte en stationær...

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-07 16:35

> Lad mig gætte - for 10 år siden havde du ikke brug for mobiltelefon

Fik jeg min første mobiltelefon af mine forældre i julegave; de ville
sikre sig at de altid kunne komme i forbindelse med mig, også når jeg
ikke var hjemme [min mors lillesøster var meget syg, og der gik ikke et
år før vi skulle til begravelse].

> og bærbar computer med trådløst net?

Jeg har først efter sommerferien fået trådløst netværk herhjemme. Laptop
med trådløst netværk fik jeg for snart to år siden som lån af min
fagforening.

> Jeg tror det kun er et spørgsmål om tid, inden iPhone får en
> dockingstation og så kan den erstatte en stationær...

Nu har jeg altså først lige fået mig en Palm Treo 650 smartphone som
erstatning for mobiltelefon og Palm m130 pda.

iPhone har stadig klare mangler, hvoraf den afgørende nok er at den slet
ikke kan fås endnu!

Men jeg skal altså have aftalekalender mv synkroniseret med Outlook
eller Entourage, og i øvrigt have ordbøger og grafregner på den. Det har
jeg på min Treo - og det ser ikke ud til at man på 'fra starten' kan få
det på en iPhone. Så der går da nok nogle år ... først skal jeg da også
have mig en Intel Mac.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BJ

Dato : 11-01-07 16:44

KLIP

> Så der går da nok nogle år ... først skal jeg da også
> have mig en Intel Mac.

Det der menes er, du ville måske slet ikke have nogen af delene, hvis ikke
det var, nogen af os havde købt mobiltelefon til ca. 30.000 kr og PC til ca.
40.000 kr .... for "hundrede år siden"..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-07 17:14

> [...]

> det var, nogen af os havde købt mobiltelefon til ca. 30.000 kr og PC til ca.
> 40.000 kr .... for "hundrede år siden"..

Det skal da nok være rigtigt, men den G4/867 Mac jeg sidder ved nu
kostede mig nu næsten 30.000 kroner, men så var den også uden skærm og
med kun 128 M RAM og en nu defekt 60 G harddisk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BJ

Dato : 11-01-07 17:24

KLIP

> Det skal da nok være rigtigt, men den G4/867 Mac jeg sidder ved nu
> kostede mig nu næsten 30.000 kroner, men så var den også uden skærm og
> med kun 128 M RAM og en nu defekt 60 G harddisk.

Hvad tror du min årsløn som fuldtidsarbejdende var, den gang jeg købet
nævnte mobiltelefon og PC.?

Hvad tror du en studerende fik af "løn" den gang.?

Min første rigtige "videnskabelige" lommeregner kostede +6.000 kr og var fra
HP.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-07 18:02

> [...]

> Hvad tror du en studerende fik af "løn" den gang.?
>
> Min første rigtige "videnskabelige" lommeregner kostede +6.000 kr og var fra

Min første computer, en Armstrad med cp/m-80 og kassettebåndoptager i
tastaturet [men to diskettedrev ved siden af] kostede mig 30.000. Så
studerende.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Pistolprinsen

Dato : 11-01-07 18:18

Hæ, hæ

Jeg gav 12.600 kr. for min første Nokia 9000

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-01-07 20:37

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

> Hvad tror du min årsløn som fuldtidsarbejdende var, den gang jeg købet
> nævnte mobiltelefon og PC.?

Du havde vel også behovet? Og rådighedsbeløbet.

> Min første rigtige "videnskabelige" lommeregner kostede +6.000 kr og var fra
> HP.

Det var dyrt. Hvad kunne den så?

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-07 21:13

> Du havde vel også behovet? Og rådighedsbeløbet.

> Det var dyrt. Hvad kunne den så?

Det samme som den billigste matematik-regner kan i dag?

Altså logaritmer, trigonometriske funktioner etc - og så naturligvis med
det rigtige operatorhierarki.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BJ

Dato : 11-01-07 22:13

KLIP

> [...]

Behovet ja, rådighedsbeløbet nej, men den kunne afdrages i små "nemme"
rater.

> Det samme som den billigste matematik-regner kan i dag?
>
> Altså logaritmer, trigonometriske funktioner etc - og så naturligvis med
> det rigtige operatorhierarki.

Ja, det revolutionerende var, den havde magnetstrimmel til indlæsning af
formler mv.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-01-07 23:40

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Altså logaritmer, trigonometriske funktioner etc - og så naturligvis med
> det rigtige operatorhierarki.

Jeg vil gerne vædde på at den lommeregner ikke havde et operatorhierarki.

Fra : Nicolai

Dato : 11-01-07 18:34

> Det der menes er, du ville måske slet ikke have nogen af delene, hvis ikke
> det var, nogen af os havde købt mobiltelefon til ca. 30.000 kr og PC til
> ca. 40.000 kr .... for "hundrede år siden"..

Jeg tror nu det hænger sammen på en helt anden måde. Hvis ikke fordi, at der
var folk som var villige til at betale så mange penge for, at kunne fremvise
diverse statussymboler som pral overfor venner og bekendte, så var
startprisen på den slags produkter ikke så høj. Så at dig og din lige har
haft denne villighed, har været en bjørnetjeneste. Et par Gucci bukser og et
par Bilka bukser koster det samme, at udvikle og producere. Gucci bliver
bare holdt kunstigt højt, for at de kan være statussymboler. Sådan er det
også med ny elektronik.

Det siges, at de høje priser skal dække udviklingsomkostninger og lign., men
det er der jo ikke noget jævnt bevis for er nødvendigt. Lavere priser fører
til større salg og selvom indtjeningen på det enkelte produkt er lavere, så
vil det samlet set ende med det samme bundresultat.

> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

Men jeg kan da godt give dig et klip på skulderen for din ihærdighed, for
jeg har heller ikke mulighed for at bevise min mening.

Nicolai

Fra : BJ

Dato : 11-01-07 18:41

"Nicolai" <news2004@mailme.dkvalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> fører til større salg og selvom indtjeningen på det enkelte produkt er
> lavere, så vil det samlet set ende med det samme bundresultat.

Det er jo desværre ignorantens holdning/mening indtil han/hun selv ejer
tingen.

Så er der ingen grænser for, hvor "dumme" de uden er..

> Men jeg kan da godt give dig et klip på skulderen for din ihærdighed, for
> jeg har heller ikke mulighed for at bevise min mening.

No need.

De nævnte ting har været medvirkende årsag til, jeg har nået mange af de
mål, jeg satte
mig som ungt menneske..

Hvad er dine mål i livet..?..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Nicolai

Dato : 12-01-07 16:41

> De nævnte ting har været medvirkende årsag til, jeg har nået mange af de
> mål, jeg satte
> mig som ungt menneske..

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstod dit indlæg, - er statussymboler en
medvirkende årsag? Jeg har intet imod teknologi, tværtimod. Jeg gider bare
ikke røre "teknologi", som appellerer til folk, alene pga design. Og det må
man sige at Apple gør. I tillæg har jeg så en personlig ting imod store
firmaer, som skider på andres rettigheder imens de forsøger at kriminalisere
folk som overtræder deres rettigheder.

> Hvad er dine mål i livet..?..;)

Jamen, at leve i nuet. Så det handler om at gøre min ingeniøruddannelse
færdig. Så satser jeg på, at flere mennesker vil støtte min personlige
boykot af Arla, Apple og Microsoft, bare for at tage et par enkelte.

> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

Nicolai

Fra : BJ

Dato : 12-01-07 16:48

"Nicolai" <news2004@mailme.dkvalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg er ikke helt sikker på jeg forstod dit indlæg, - er statussymboler en
> medvirkende årsag?

Det har i nævnte tilfælde _intet_ med statussymboler at skaffe.

> Jamen, at leve i nuet. Så det handler om at gøre min ingeniøruddannelse
> færdig.

Det er en god ting.

> Så satser jeg på, at flere mennesker vil støtte min personlige boykot af
> Arla, Apple og Microsoft, bare for at tage et par enkelte.

Du bliver også nok voksen en gang..

Fortsat held og lykke med din uddannelse.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Nicolai

Dato : 12-01-07 17:49

> Du bliver også nok voksen en gang..
>
> Fortsat held og lykke med din uddannelse.

Jeg er nu voksen, jeg startede bare med elektrikeruddannelsen først og efter
nogle års arbejde skulle jeg videre.

> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

Nicolai

Fra : BJ

Dato : 12-01-07 17:52

"Nicolai" <news2004@mailme.dkvalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg er nu voksen, jeg startede bare med elektrikeruddannelsen først og
> efter nogle års arbejde skulle jeg videre.

Good for you..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas Jensen

Dato : 11-01-07 17:24

Henrik Stidsen skrev:

> Det kan godt være de vil - jeg har absolut intet behov for en megadyr
> designdims.

Cisco Sues Apple for Trademark Infringement
http://newsroom.cisco.com/dlls/2007/corp_011007.html?CMP=ILC-001

Lad os håbe de får en ordentlig en over tuden :)

TKJ

Fra : BJ

Dato : 11-01-07 17:27

"Thomas Jensen" <tkjnews@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Cisco Sues Apple for Trademark Infringement
> http://newsroom.cisco.com/dlls/2007/corp_011007.html?CMP=ILC-001
>
> Lad os håbe de får en ordentlig en over tuden :)

Vinder du da noget personlig ved det., hvis ikke så gid dine sokker må
krympe i vask, din røv må klø og dine arme være for korte...?...;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas Jensen

Dato : 11-01-07 17:51

BJ skrev:

> Vinder du da noget personlig ved det., hvis ikke så gid dine sokker må
> krympe i vask, din røv må klø og dine arme være for korte...?...;)

Næ, jeg har heldigvis ikke noget med dem at gøre. Et firma med ringere
forretningsmoral skal man da lede længe efter.

TKJ

Fra : BJ

Dato : 11-01-07 17:54

"Thomas Jensen" <tkjnews@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Næ, jeg har heldigvis ikke noget med dem at gøre. Et firma med ringere
> forretningsmoral skal man da lede længe efter.

Noget må det give dig, når du ikke har noget med at gøre, men alligevel
rakker ned på deres moral.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Nicolai

Dato : 11-01-07 18:35

> Noget må det give dig, når du ikke har noget med at gøre, men alligevel
> rakker ned på deres moral.

Man skal ikke undervurdere personlig tilfredsstillelse.

> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

Nicolai

Fra : BJ

Dato : 11-01-07 18:45

"Nicolai" <news2004@mailme.dkvalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Man skal ikke undervurdere personlig tilfredsstillelse.

Jeg har aldrig fået noget ud af at glæde mig over andres "elendighed",
specielt da slet ikke, når jeg intet har med dem at gøre.

Din personlige tilfredshed er baseret på en simpel personlighed.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Nicolai

Dato : 12-01-07 16:46

> Din personlige tilfredshed er baseret på en simpel personlighed.

Det er jo så din holdning, og har intet med fakta at gøre. Hvis firma A
laver et dårligt produkt og efterfølgende er ligeglade med kunde B's
rettigheder, så finder jeg da personlig tilfredsstillelse i, at firma A
bliver stillet til ansvar.

Din holdning giver da udtryk for en simpel og egoistisk personlighed, - du
lukker dig åbenbart bare inde i dig selv, fordi du intet har med firma A
eller kunde B at gøre. Men hvis ikke der var folk som os, som også
interesserede os for stille den slags firmaer til ansvar, så havde du jo
ikke garanti eller reklamationsret.

> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

Nicolai

Fra : BJ

Dato : 12-01-07 16:53

"Nicolai" <news2004@mailme.dkvalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men hvis ikke der var folk som os, som også interesserede os for stille
> den slags firmaer til ansvar, så havde du jo ikke garanti eller
> reklamationsret.

Al ære og respekt for din interesse "for den lille og hjælpeløse mand".

Jeg skal nu nok få den garanti, jeg mener er opnåelig...;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Nicolai

Dato : 12-01-07 17:51

> Al ære og respekt for din interesse "for den lille og hjælpeløse mand".
>
> Jeg skal nu nok få den garanti, jeg mener er opnåelig...;)

Tja, dit argument med at din interesse for statussymbol anskaffelse, var
årsagen til at vi andre havde billigere teknologi - kræver så ikke andet
svar end et der er enslydende dit, "vi skal nok få teknologien til den pris
vi mener er rimelig."

Fra : BJ

Dato : 12-01-07 17:58

"Nicolai" <news2004@mailme.dkvalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> årsagen til at vi andre havde billigere teknologi - kræver så ikke andet
> svar end et der er enslydende dit, "vi skal nok få teknologien til den

Nicolai, du har ganske simpel ikke fattet, hvis ikke nogen var parat til at
betale en høj opstarts-/indgangspris for teknologiske landvindinger, ville
du sidde på ingeniøruddannelsen og skrive på tavle med griffel.

Jeg gad vide, hvordan du i fremtiden vil overleve som ingeniør..:)

Fortsat held og lykke.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Nicolai

Dato : 12-01-07 18:27

> Nicolai, du har ganske simpel ikke fattet, hvis ikke nogen var parat til
> at betale en høj opstarts-/indgangspris for teknologiske landvindinger,
> ville du sidde på ingeniøruddannelsen og skrive på tavle med griffel.

Fordrukkent sludder, som der kun kan gisnes om. Men ok, et eller andet skal
du bruge for at overbevise dig selv om, at alle de "fejl" du har lavet livet
igennem havde nytte. Men lad være med at tro du har gjort andre en tjeneste.
Noget andet er, at du fremlægger din mening som om det er fakta, hvilket det
ikke er.

Det kan godt være at jeg gik i BH dengang, men jeg har tydeligvis fået mere
ud af mit liv end du har.

> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

Nicolai

Fra : BJ

Dato : 12-01-07 18:59

"Nicolai" <news2004@mailme.dkvalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det kan godt være at jeg gik i BH dengang, men jeg har tydeligvis fået
> mere ud af mit liv end du har.

Good for you..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Pistolprinsen

Dato : 11-01-07 20:15

> Man skal ikke undervurdere personlig tilfredsstillelse.

Det sagde hun osse i går

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-07 18:02

Thomas Jensen <tkjnews@gmail.com> wrote:

> Cisco Sues Apple for Trademark Infringement
> http://newsroom.cisco.com/dlls/2007/corp_011007.html?CMP=ILC-001
>
> Lad os håbe de får en ordentlig en over tuden :)

Hvem er 'de'?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Jensen

Dato : 11-01-07 18:16

Per Rønne skrev:
> Hvem er 'de'?

Apple! det er dem der har "stjålet" iPhone navnet fra Cisco.

/TKJ

Fra : Morten Lind

Dato : 11-01-07 19:36

Thomas Jensen <tkjnews@gmail.com> wrote:

> Apple! det er dem der har "stjålet" iPhone navnet fra Cisco.
>
> /TKJ

Tsk, tsk.....i snart ti år har der været et i foran udvalgte
Appleprodukter, så måske ønskede Cisco at benificere af populariteten
derfra?

Det er måske "bedre" forretningsmoral?

Iøvrig synes jeg, denne teknik/mobilgruppe quoter dårligt og bruger
uopdragent sprog.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-07 19:42

Thomas Jensen <tkjnews@gmail.com> wrote:

> Apple! det er dem der har "stjålet" iPhone navnet fra Cisco.

Har Apple ikke i årevis brugt navne af typen iXxxx ?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-07 23:29

On 2007-01-11 18:15:53 +0100, Thomas Jensen <tkjnews@gmail.com> said:

> Apple! det er dem der har "stjålet" iPhone navnet fra Cisco.

Cisco har længet haft rettighederne til navnet iPhone. Det vil Apple
gerne købe, og der har faktisk været forhandlinger et par år. Derfor er
det faktisk ikke særlig pænt af Cisco at lancere en iPhone to måneder
før Apple, samtidig med at de forhandler om at lade Apple købe navnet.
Man kan også se, at Cisco ikke mener det særligt alvorligt. De bruger
navnet på en enkelt lille telefon i en større serie, som næppe vil
sælge noget særligt. Der er ingen tvivl om, at Cisco bare har gjort det
for at rasle med sabelen.
   Jeg tror nu ikke, man skal lægge ret meget i det. Det er ikke
ualmindeligt, at firmaer lægger sag an mod hinanden som led i en
forhandling. Det hele kan sagtens ende med et forlig alligevel. Hvis
alt andet glipper, kan Apple ændre navnet på få minutter, og så er der
ingen skade sket. De ændrede jo også Rendez-vous til Bonjour, og sidste
år brugte de navnet iTV på prototypen for AppleTV vel vidende, at de
ikke måtte bruge det navn, når produktet kom på markedet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas Jensen

Dato : 12-01-07 00:02

Henrik Münster skrev:
> skade sket. De ændrede jo også Rendez-vous til Bonjour, og sidste år
> brugte de navnet iTV på prototypen for AppleTV vel vidende, at de ikke
> måtte bruge det navn, når produktet kom på markedet.

For ikke at glemme da de stjal menustrukturen til iPod fra Creative - ha
ha ha, Apple er så tåbelige.

/TKJ

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-01-07 01:28

On 2007-01-12 00:02:06 +0100, Thomas Jensen <tkjnews@gmail.com> said:

> For ikke at glemme da de stjal menustrukturen til iPod fra Creative -
> ha ha ha, Apple er så tåbelige.

Hvorfor er det, at du og andre åbenbart hader Apple så meget? Man
støder ofte på, at folk gør nar ad Apples produkter og håber, at det
går skidt for Apple. Det er også kommet frem i denne tråd. Det undrer
mig bare, for jeg synes da aldrig, Apple har medvirket til hvid
slavehandel, dumpet olieboreplatforme i havet eller lignende alvorlige
forbrydelser. Selvfølgelig gør de da noget usympatisk en gang imellem,
men jeg tror, det gælder alle store firmaer. De er nødt til at være
lidt hensynsløse på nogen områder. Hvad er det, Apple har gjort for at
fortjene al den had?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : John

Dato : 12-01-07 14:08

Henrik Münster skrev:

> Hvad er det, Apple har gjort for at fortjene al den had?

De har succes.

Mvh

John

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-07 14:18

John <jk7410@gmail.com> wrote:

> De har succes.

Så burde det da være Microsoft der blev hadet?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : John

Dato : 12-01-07 14:46

Per Rønne skrev:

> Så burde det da være Microsoft der blev hadet?

Bliver de ikke også det?
Jeg kender da mange der hader Microsoft - specielt dem der arbejder
professionelt med computere.

Mvh

John

Fra : Niels Poulsen

Dato : 12-01-07 14:51

John wrote:

> De har succes.
>

> Mvh
>
> John

Ja det ej jo problemmet i

--
Niels Poulsen
Bovangen 57B

Fra : Nicolai

Dato : 12-01-07 19:43

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse

> men jeg tror, det gælder alle store firmaer. De er nødt til at være lidt
> hensynsløse på nogen områder. Hvad er det, Apple har gjort for at fortjene
> al den had?

Nødt til at være hensynsløse? Tja, hvis først vi stiltiende accepterer det,
så garanterer jeg dig, at der ikke er grænser for hvor hensynsløse store
firmaer kan være, i deres jagt på profit. Personligt boykotter jeg også
Arla, pga deres forretningsmetoder og det har intet med succés at gøre.

Læs i øvrigt:

http://www.greenpeace.org/apple/

Nicolai

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-01-07 23:22

On 2007-01-12 19:43:25 +0100, "Nicolai" <news2004@mailme.dkvalid> said:

> [...]
> store firmaer kan være, i deres jagt på profit. Personligt boykotter
> jeg også Arla, pga deres forretningsmetoder og det har intet med succés

Jeg har slet ikke sagt, at vi bare skal acceptere alt. Selvfølgelig
skal vi holde på vores ret, og firmaer skal følge loven. Jeg mener
bare, at forretningsverdenen kan være nådesløs, og derfor kan et firma
ikke bare bøje af og yde noget ekstra, hver eneste gang nogen stiller
krav eller brokker sig. Firmaet ville simpelthen bukke under. Det er
ligesom i filmen Arven, hvor den sympatiske og velmenende søn, der
arver firmaet, bliver nødt til at fyre folk og tage ubehagelige
beslutninger, som han bestemt ikke har lyst til at tage. Jeg synes
derfor ikke, man kan boykotte og foragte ethvert firma, der har bare en
lille sag kørende.

> Læs i øvrigt:
>
> http://www.greenpeace.org/apple/

Jeg ved ikke, hvad jeg skal tro. Andre siger det modsatte:

<http://www.mediamac.dk/index.php/news/show/id=16427>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Nicolai

Dato : 13-01-07 15:24

> Jeg har slet ikke sagt, at vi bare skal acceptere alt. Selvfølgelig skal
> vi holde på vores ret, og firmaer skal følge loven.

Jeg tolkede bare din "nødt til at være hensynsløse" som en halv accept af de
metoder firmaer bruger for at kunne skrue profitten op, år for år. Jeg mener
ikke nogen er nødt til det, men måden systemet er skruet sammen på, åbner
for muligheden. Et firma, som kører en ordentlig politik på alle fronter,
får mine penge.

> [...]
> ikke, man kan boykotte og foragte ethvert firma, der har bare en lille sag

Enig. Nu vurderer jeg jo selv, om jeg mener firmaet lever op til den
standard jeg mener er rimelig. Ingen firmaer kan gøre alle tilfredse, men nu
kigger jeg også i en større helhed og ikke små enkeltsager. Jeg mener nu
ikke at Arla's anvendelse af deres større økonomiske midler, til at bestikke
butikkerne til ikke at føre de små mejeriers produkter, hører nogen steder
hjemme i min verden. Tilsvarende eller andre ubehagelige metoder er blevet
brugt af Apple og MS. Fyringer hører ikke til den kategori.

> Jeg ved ikke, hvad jeg skal tro. Andre siger det modsatte:
>
> <http://www.mediamac.dk/index.php/news/show/id=16427>

Tja, ingen organisationer kan regnes for 100 procent pålidelige, men jeg
mener dog, at det amerikanske miljøministerium har større interesse i at
hjælpe Apple, end GreenPeace har i at hænge dem ud. Amerikanske myndigheder
har masser af gange før vist ekstrem stor vilje til at hjælpe deres egne,
uanset om det drejer sig om dopingbekæmpelse eller miljø. Så jeg vælger at
tro på Greenpeace i denne sag, selvom jeg langt fra er tilhænger af alle de
ting Greenpeace har udført gennem tiden.

Nicolai

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-01-07 02:37

Thomas Jensen <tkjnews@gmail.com> writes:

> For ikke at glemme da de stjal menustrukturen til iPod fra Creative -
> ha ha ha, Apple er så tåbelige.

Men de tjener dæleme kassen på det!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-01-07 14:07

BJ wrote:

> Tjaee ... hvis alle havde den holdning, så havde I ikke haft PC endsige en
> skrabet mobiltelefon i dag.

Det er jeg absolut ikke enig med dig i. Apples iPhone er jo ikke et
teknologisk vidunder, det er gammel teknologi i en pæn indpakning. Det
mest moderne i den er vel dens touch-screen interface. Der er ikke
engang 3G indbygget i den, jeg ved godt det kommer senere, men det
siger altså noget om hvor lidt ny teknologi der egentlig er i iPhone.

Præcis som med Apples øvrige produkter bliver det ikke teknologi men
design den bliver solgt på.

Fra : BJ

Dato : 11-01-07 14:19

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

>Præcis som med Apples øvrige produkter bliver det ikke teknologi men
>design den bliver solgt på.

Hvad ved du om deres produkter og hvem tror du opfandt MS´s brugerflade?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Nicolai

Dato : 11-01-07 18:39

> Hvad ved du om deres produkter og hvem tror du opfandt MS´s brugerflade?

Hvad skal man da vide om deres produkter? Apple har altid lavet dyrt og
ufleksibelt hardware, omend folk er glade for det. Nu varer det vel heller
ikke længe, før at Apple bliver et designfirma og bare sammensætter deres
hardware på samme måde som Dell, HP og andre.

Nicolai

Fra : BJ

Dato : 11-01-07 18:43

"Nicolai" <news2004@mailme.dkvalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvem tror du, opfandt MS's brugerflade?

Jeg har set dem fra starten af kopiere Apple på basis af et simpelt
batchstyret system.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-07 19:29

Hej,

> Jeg har set dem fra starten af kopiere Apple på basis af et simpelt
> batchstyret system.

Har du overvejet, at det muligvis kunne være sådan at MS og Apple
kopierede den samme tredjepart?

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : BJ

Dato : 11-01-07 19:31

"Jens Kristian Søgaard" <jens@mermaidconsulting.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Har du overvejet, at det muligvis kunne være sådan at MS og Apple
> kopierede den samme tredjepart?

Nicht im tiefen.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-07 20:02

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Har du overvejet, at det muligvis kunne være sådan at MS og Apple
> kopierede den samme tredjepart?

Apple blev inspireret af Xerox, Microsoft kopierede MacOS. Men måtte
hele tiden lave tingene lidt dårligere end Apple, for at minimere
risikoen for at tabe en retssag.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BJ

Dato : 11-01-07 20:22

KLIP

> Apple blev inspireret af Xerox, Microsoft kopierede MacOS. Men måtte
> hele tiden lave tingene lidt dårligere end Apple, for at minimere
> risikoen for at tabe en retssag.

Knægten har installeret Windows på Applen også.

En ganske interessant oplevelse at køre begge operativsystemer på en gang
med Windows i et vindue.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-07 21:13

> [...]

> Knægten har installeret Windows på Applen også.
>
> En ganske interessant oplevelse at køre begge operativsystemer på en gang

Det har jeg også tidligere gjort, med Virtual PC. Det kørte dog for
langsomt til seriøs anvendelse, når man skal forberede undervisning i
eksempelvis Delphi.

Og når jeg på et tidspunkt køber en Intel Mac vil jeg da kraftigt
overveje at gøre det samme, men med Parallels. Jeg vil dog først forsøge
mig med CrossOver. Skulle jeg have brug for at vise noget på Windows kan
jeg jo trods alt tage min Thinkpad med ... derimod er der ordbøger og
andet på Windows, som jeg ikke kan undvære.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Nicolai

Dato : 12-01-07 16:51

> Jeg har set dem fra starten af kopiere Apple på basis af et simpelt
> batchstyret system.

Det er vel noget vrøvl? MS har end ikke været tæt på at lave et OS som kunne
måle sig med Mac's. Så det kan ikke være der, at MS har deres ting fra.
Trashcan er vel ikke ligefrem en super opfindelse?

Mht forretningsmetoder, kan man jo godt se at der engang har været nære
bånd.

> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

Nicolai

Fra : BJ

Dato : 12-01-07 16:59

KLIP

> Det er vel noget vrøvl? MS har end ikke været tæt på at lave et OS som
> kunne måle sig med Mac's.

Hvad tror du de gamle Windows "systemer" så var baseret på.?

> Så det kan ikke være der, at MS har deres ting fra. Trashcan er vel ikke
> ligefrem en super opfindelse?

Skraldespaden er/var en super brugeropfindelse.

> Mht forretningsmetoder, kan man jo godt se at der engang har været nære
> bånd.

Du vrøvler da noget så grusomt.

Læs nu hele tråden igen.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Nicolai

Dato : 12-01-07 17:55

> Hvad tror du de gamle Windows "systemer" så var baseret på.?

Det kan godt blive trættende i længden, at du hele tiden argumenterer med
spørgsmål. Hvad tror du selv de gamle versioner af Windows var bygget på?

> Skraldespaden er/var en super brugeropfindelse.

Slet ikke. Højst anvendelig, men ikke en opfindelse som kan nærme sig noget
historisk.

> Du vrøvler da noget så grusomt.
>
> Læs nu hele tråden igen.

Det har jeg da gjort, men da tråden har ændret sig, kan jeg ikke se hvad det
skulle hjælpe at læse hele tråden igennem igen. Du snakker om kopiering
mellem Apple og MS, jeg snakker om 2 firmaer med nære bånd i tidernes
morgen. Så svært er det vel heller ikke?

Fra : BJ

Dato : 12-01-07 18:05

"Nicolai" <news2004@mailme.dkvalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det kan godt blive trættende i længden, at du hele tiden argumenterer med
> spørgsmål. Hvad tror du selv de gamle versioner af Windows var bygget på?

Jeg tror ikke noget, jeg ved det.

Du var vel dårlig nok begyndt i børnehaven den gang..;)

Læs lidt om da "farfar" var yngre: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_1.0

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-01-07 18:50

> Jeg tror ikke noget, jeg ved det.
>
> Du var vel dårlig nok begyndt i børnehaven den gang..;)
>
> Læs lidt om da "farfar" var yngre: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_1.0

Jeg vil gerne vædde på du ikke har brugt det.

Åh, de gode gamle dage hvor man skulle bruge evigheder på at lirke op
i highmem så man kunne spille Civilization. De knap så gode gamle
dage hvor man skulle reboote for at kunne spille Civilization. og de
rædsomme gamle dage før Civilization.

Fra : BJ

Dato : 12-01-07 18:58

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg vil gerne vædde på du ikke har brugt det.

Hvad vil du vædde.?

Jeg har da været med på DOS fra begyndelsen.

PS: Jeg har liggende i gemmerne en bærbar Compaq LTE. Den kan lige klare
Windows 3.0.. Vil du købe den?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 12-01-07 19:10

KLIP

> PS: Jeg har liggende i gemmerne en bærbar Compaq LTE. Den kan lige klare
> Windows 3.0.. Vil du købe den?

Den er magen til denne her.

Der mangler original manual og den skal have et nyt power pack. Ellers er
den fuld funktionsdygtig og er virkelig lækker med sin grafiske
brugerflade..

http://www.overclockers.com/articles1171/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-01-07 03:54

> Hvad vil du vædde.?

Ikke noget særligt - det er princippets skyld. En diskette!

Hvis altså du har _BRUGT_ det og ikke bare _set_ det.

> Jeg har da været med på DOS fra begyndelsen.
>
> PS: Jeg har liggende i gemmerne en bærbar Compaq LTE. Den kan lige klare
> Windows 3.0.. Vil du købe den?

Livet er for kort til 286's segmenthåndtering.

Men den er sikkert fin som seriel terminal...

Fra : Bjørn W.

Dato : 13-01-07 10:35

On Thu, 11 Jan 2007 18:39:29 +0100, "Nicolai"
<news2004@mailme.dkvalid> wrote:

>Hvem tror du, opfandt MS's brugerflade?

Var det ikke Rank Xerox? Det mener jeg.

Bjørn

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-01-07 19:55

BJ wrote :

> Hvad ved du om deres produkter og

At de er overdrevet dyre i forhold til hvad de kan. Det kræver ikke
meget indsigt at finde ud af at det er design og livsstil man betaler
mest for.

> hvem tror du opfandt MS´s brugerflade?

Hvem tror DU opfandt den? Svjv var det ikke Apple selvom de sikkert
gerne ville have folk til at tro det.

Did you ever walk into a room and forget why you walked in? I think
that's how dogs spend their lives. - Sue Murphy

Fra : BJ

Dato : 11-01-07 19:58

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> At de er overdrevet dyre i forhold til hvad de kan. Det kræver ikke meget
> indsigt at finde ud af at det er design og livsstil man betaler mest for.

Sikke noget sludder sagt af en gut, der ikke aner en skid om Apples
produkter.

Jeg sad så sent som forleden aften og glædede mig over brugervenligheden,
hastigheden og kvaliteten i min søns kærestes laptop fra Apple.

Prøv nu én inden du som vanlig bralrer løs.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-01-07 20:04

BJ was thinking very hard :

> Sikke noget sludder sagt af en gut, der ikke aner en skid om Apples
> produkter.

Kommer det fra en der ikke aner en skid om hvad jeg ved om Apples
produkter...

> Jeg sad så sent som forleden aften og glædede mig over brugervenligheden,
> hastigheden og kvaliteten i min søns kærestes laptop fra Apple.

Ja - men er DET prisen værd ?

> Prøv nu én inden du som vanlig bralrer løs.

Jeg har skam prøvet en MAC. Jeg er ikke specielt imponeret når jeg ser
prisen. Jo, jeg er imponeret over at de rent faktisk sælger produkter
til den pris.

*****PLEASE NOTIFY THE SENDER IF YOU DO NOT RECEIVE THIS MESSAGE*****

Fra : BJ

Dato : 11-01-07 20:10

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kommer det fra en der ikke aner en skid om hvad jeg ved om Apples
> produkter...

Du _ved_ jo ikke en skid om dem.

> Ja - men er DET prisen værd ?

Tjaee .. jeg har selv en Asus Laptop til 14.000 kr. i indkøb og sammenlignet
med "svigerdatterens" Apple, er kvaliteten ikke noget at råbe hurra for.

Jeg tror ikke min "svigerdatter" har givet bare i nærheden af denne pris for
hendes Apple.

Musen fra Apple (Logitech) er ganske enkelt genial.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-01-07 20:43

BJ explained on 11-01-2007 :

> Du _ved_ jo ikke en skid om dem.

Hvor ved du det fra? Eller et det bare noget du tror du ved?

"I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been
more specific." - Lily Tomlin

Fra : Nicolai

Dato : 12-01-07 19:51

> Hvor ved du det fra? Eller et det bare noget du tror du ved?

Bjørn kan udtale sig om mange ting, bare ved at tro.

Nicolai

Fra : Morten Lind

Dato : 12-01-07 19:27

> [...]

> Jeg har skam prøvet en MAC. Jeg er ikke specielt imponeret når jeg ser
> prisen. Jo, jeg er imponeret over at de rent faktisk sælger produkter

Jeg har nævnt det tidligere, men gør det gerne igen:

Kunne I overtales til at kommunikere sobert, eller undlade at
dobbeltsende til dk.edb.mac?

Vi(jeg) er ikke vant til den slags gadeslang i en nyhedsgruppe, og det
er belastende for interessen.

På forhånd tak:

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-07 20:14

> [...]

> At de er overdrevet dyre i forhold til hvad de kan. Det kræver ikke
> meget indsigt at finde ud af at det er design og livsstil man betaler

Personligt bruger jeg Mac pga operativsystemet, ikke på grund af
maskinernes design. Og jeg kender naturligvis også Windows, som jeg i
øvrigt bruger dagligt. Det er bare hylende ustabilt.

Og så kører min server Linux - en synology NAT.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-01-07 20:32

> [...]

> At de er overdrevet dyre i forhold til hvad de kan. Det kræver ikke
> meget indsigt at finde ud af at det er design og livsstil man betaler

Jeg synes det skal komme an på en prøve. Du finder en bærbar PC som
prismæssigt ligger på niveau med Apples MacBook. Der skal være samme
mængde software med. Et produkt vurderes også på design, så den skal
også være smuk og elegant.

> Hvem tror DU opfandt den? Svjv var det ikke Apple selvom de sikkert
> gerne ville have folk til at tro det.

Det var Xerox teknikere som opfandt den grafiske brugerflade og musen og
en lang række computerentusiaster var tilstede og da ingen af Xerox's
folk kunne se ideen arbejdede Steve Jobs og Wozniak videre på den og
revolutionerede hele computermarkedet.
--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-01-07 20:44

Jesper Haaber Gylling used his keyboard to write :

> [...]
> prismæssigt ligger på niveau med Apples MacBook. Der skal være samme
> mængde software med. Et produkt vurderes også på design, så den skal

Det skulle nok kunne lade sig gøre.

> [...]
> en lang række computerentusiaster var tilstede og da ingen af Xerox's
> folk kunne se ideen arbejdede Steve Jobs og Wozniak videre på den og

Altså, ikke Apples ide.

"There is not enough time to do all the nothing we want to do." - Bill
Watterson

Fra : Terje Rydland

Dato : 11-01-07 21:03

Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> wrote:

> Jesper Haaber Gylling used his keyboard to write :
>
> Altså, ikke Apples ide.

Ikke Xerox' heller. Men mye av det man gjør med musen er Apples ide.
Dobbelklikking. Drag-and-drop av filer. Overlappende vinduer med
autooppdatering av underliggende vinduer. Og mye mye mer.
Folk som jobbet med dette hos Apple:
Bill Atkinson, Alan Kay, Bruce Horn, Larry Tesler osv...
Basisidéene ble utviklet i forskjellige forskningslabber rundt omkring,
slik som Douglas Engelbarts SRI (Stanford research Institute), Xerox
PARC og andre. Men å sette disse idéene sammen til et hele som fungerer,
samt å lage "limet" som setter teknologiene i perspektiv og får dem til
å fungere sammen - det er det i veldig stor grad Apple som har gjort.

Terje

Fra : Morten Lind

Dato : 12-01-07 19:31

Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> wrote:

> Jesper Haaber Gylling used his keyboard to write :

> Det skulle nok kunne lade sig gøre.

> Altså, ikke Apples ide.

Jo, lige præcis deres idé, men ikke deres opfindelse.

M.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-01-07 20:01

Morten Lind pretended :

> Jo, lige præcis deres idé, men ikke deres opfindelse.

Nå jamen så er det jo også MS's egen ide med *deres* grafisk
brugerflade - ik ?

"This is not some cheasy soap-opera." - Mike Flaherty, Spin City

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-01-07 09:48

Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> writes:

> Nå jamen så er det jo også MS's egen ide med *deres* grafisk
> brugerflade - ik ?

Er der nogen speciel grund til at dette emne er så interessant?

Begge dele sælger - det er skønt at have et valg.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-01-07 11:47

Thorbjørn Ravn Andersen formulated on lørdag :

> Er der nogen speciel grund til at dette emne er så interessant?

Næ, det er faktisk slet ikke interessant - hvem opfandt bilen ? er alle
andre biler så efterligninger ? Et mindst ligeså ligegyldigt spørgsmål.

> Begge dele sælger - det er skønt at have et valg.

Enig.

If mankind minus one were of one opinion, then mankind is no more
justified in silencing the one than the one - if he had the power -
would be justified in silencing mankind. - John Stuart Mill

Fra : BJ

Dato : 13-01-07 14:56

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Enig.

ROTFL

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-01-07 15:40

BJ used his keyboard to write :

> ROTFL

Pas på du ikke vælter noget mens du triller rundt...

"The precogs are never wrong. But sometimes they... disagree. "
- Dr. Iris Henimen, The Minority Report

Fra : BJ

Dato : 13-01-07 15:42

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Pas på du ikke vælter noget mens du triller rundt...

Den må du lige forklare mig..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-01-07 15:56

BJ presented the following explanation :
>>> ROTFL

> Den må du lige forklare mig..?

Ved du ikke hvad dine egne forkortelser betyder ? ;)

ROTFL = Rolling On The Floor Laughing

"Statistik: Den eneste videnskab, der gør det muligt for forskellige
eksperter at bruge de samme tal til at nå forskellige konklusioner." -
Evan Esar (1899-1995), amerikansk humorist

Fra : BJ

Dato : 13-01-07 16:03

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ved du ikke hvad dine egne forkortelser betyder ? ;)
>
> ROTFL = Rolling On The Floor Laughing

Jow, men alt er væg og nagelfast, der hvor jeg ruller rundt.;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-01-07 16:40

After serious thinking BJ wrote :

> Jow, men alt er væg og nagelfast, der hvor jeg ruller rundt.;)

Ja det kan jeg sagtens forestille mig :) Gummivægge ? ;)

Sometimes I lie awake at night, and I ask, "Where have I gone wrong?"
Then a voice says to me, "This is going to take more than one night." -
Charles M. Schulz

Fra : BJ

Dato : 13-01-07 16:44

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja det kan jeg sagtens forestille mig :) Gummivægge ? ;)

Aha, du kender til det..?..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-01-07 17:09

BJ formulated on lørdag :

> Aha, du kender til det..?..

Ja sådanne steder har jo åbent hus ind i mellem ;)

"You can observe a lot just by watching." - Yogi Berra, Berra's Law

Fra : BJ

Dato : 13-01-07 17:11

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja sådanne steder har jo åbent hus ind i mellem ;)

Herligt, du _har_ fundet stederne, hvor du kan afreagere..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-01-07 17:13

BJ used his keyboard to write :

> Herligt, du _har_ fundet stederne, hvor du kan afreagere..

Afreagere ? næ, jeg kommer der for underholdning ;)

Fra : BJ

Dato : 13-01-07 17:15

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Afreagere ? næ, jeg kommer der for underholdning ;)

_Det_ er jeg sikker på, du er verdensmester i..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-01-07 17:27

BJ expressed precisely :

> _Det_ er jeg sikker på, du er verdensmester i..

Det er ikke så svært at være tilskuer, man skal bare stå der og kigge
på, gerne grine ind i mellem - du må da have set det ind i mellem?

Fra : BJ

Dato : 13-01-07 17:32

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er ikke så svært at være tilskuer, man skal bare stå der og kigge på,
> gerne grine ind i mellem - du må da have set det ind i mellem?

Ja, jeg har set mange åndsvage mennesker stå og grine fjoget uden at ane
hvorfor..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-01-07 18:29

BJ formulated the question :
> Ja, jeg har set mange åndsvage mennesker stå og grine fjoget uden at ane
> hvorfor..

Åh ja, det er skønt liv når man har det godt :)

Fra : BJ

Dato : 13-01-07 18:31

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Åh ja, det er skønt liv når man har det godt :)

Definér "godt"..?..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-01-07 19:27

BJ pretended :

> Definér "godt"..?..

Jeg vil påstå at "godt" er tilpas subjektivt til at dette svar er godt
nok:
Syns du dit liv er godt ? I så fald, kig på det, så har du definitionen
på et godt liv :)

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : BJ

Dato : 13-01-07 19:35

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg vil påstå at "godt" er tilpas subjektivt til at dette svar er godt
> nok:
> Syns du dit liv er godt ? I så fald, kig på det, så har du definitionen på
> et godt liv :)

Jeg var ikke klar over, det var mit liv, der stod til debat, da du skrev:"Åh
ja, det er skønt liv når man har det godt :)".

Så definér "godt"..?..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Morten Lind

Dato : 13-01-07 20:30

> [...]

> Jeg var ikke klar over, det var mit liv, der stod til debat, da du skrev:"Åh
> ja, det er skønt liv når man har det godt :)".

Sig mig, har I to aldrig overvejet at blive pennevenner? Det ville spare
os andre

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-01-07 20:38

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Sig mig, har I to aldrig overvejet at blive pennevenner? Det ville spare
> os andre

Du kunne jo også vælge at gå tilbage i tråden, til et passende sted, og
trykke på minus-tasten ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 13-01-07 23:27

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Du kunne jo også vælge at gå tilbage i tråden, til et passende sted, og
> trykke på minus-tasten ...

Tak Per - den kendte jeg ikke

M.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-01-07 20:37

BJ laid this down on his screen :
> Så definér "godt"..?..

Nu har jeg ikke lige lyst til at gå i detaljer om mit liv så det må du
undvære.

Fra : BJ

Dato : 13-01-07 21:35

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu har jeg ikke lige lyst til at gå i detaljer om mit liv så det må du
> undvære.

O.k.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rønne

Dato : 13-01-07 16:58

BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

> "Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Jow, men alt er væg og nagelfast, der hvor jeg ruller rundt.;)

Gulv, vægge og loft er måske også lavet af gummi? .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BJ

Dato : 13-01-07 17:04

KLIP

> Gulv, vægge og loft er måske også lavet af gummi? .

Nu har jeg aldrig rullet rundt på væggene ej heller loftet, men skal det
gøres, må det gøres med Mac-ånd..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-01-07 23:34

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

> KLIP

> ROTFL

Det skal du være velkommen til, men vil du uddybe hvorfor?

Fra : BJ

Dato : 14-01-07 23:36

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det skal du være velkommen til, men vil du uddybe hvorfor?

Fordi der blev rakket ned på Mac, men det alligevel var godt, de var på
markedet.

Der var intet dybsindig IT-mumbojumbo i det.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-01-07 01:19

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

> Fordi der blev rakket ned på Mac, men det alligevel var godt, de var på
> markedet.

Jeg rakkede ikke ned på Mac.

Det er heller ikke vigtigt - så faktisk helst at der var mange
fabrikanter af meget forskellige maskiner. Monokulturen med windows
ser vi jo løbende resultatet af...

Fra : BJ

Dato : 15-01-07 01:29

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg rakkede ikke ned på Mac.

Nej, det var vist heller ikke dig, jeg svarede.?

> Det er heller ikke vigtigt - så faktisk helst at der var mange
> fabrikanter af meget forskellige maskiner. Monokulturen med windows
> ser vi jo løbende resultatet af...

Det kan vi ikke være uenige om.

Om det så er hensigtsmæssig, når man tager det op i højere perspektiv, er et
helt andet spørgsmål.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-01-07 13:20

> Nej, det var vist heller ikke dig, jeg svarede.?

Det fremgik ikke tydeligt af dit svar.

> Det kan vi ikke være uenige om.
>
> Om det så er hensigtsmæssig, når man tager det op i højere perspektiv, er et
> helt andet spørgsmål.

Det vil jeg stadig mene det er, hvis programmerne er skrevet i .NET,
Java eller tilsvarende. Altså at der er et behandlingsskridt inden
det udføres som rå maskinkode.

Det optimale er i mine øjne programmer der vitterligt kan køre på
forskellige slags hardware, således at man har størst mulig udbredelse
uden at introducere monokulturer.

Fra : BJ

Dato : 15-01-07 13:53

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det fremgik ikke tydeligt af dit svar.

Det forstår jeg ikke, så jeg klipper det lige ind for god ordens skyld:

ROTFL

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Indklip slut.

Som min nyhedslæser læser det, er det et svar til Henrik Stidsen, men nok om
det.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Morten Lind

Dato : 12-01-07 19:32

Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> wrote:

> Jesper Haaber Gylling used his keyboard to write :

> Det skulle nok kunne lade sig gøre.

Det glæder jeg mig til at høre/se om

M.

Fra : Christian Bech

Dato : 24-01-07 10:58

In article <mn.5cdc7d718d634074.34878@news.hs235.dk>,

> Altså, ikke Apples ide.

Macintosh er heller ikke en Xerox ide. Macintosh er en sammensmeltning
af Xerox Alto, som Jobs _betalte_ for at se, og Apple Lisa, som var det
styresystem, Macintosh gjorde overflødigt.

Hvis du gør dig den ulejlighed af kigge på Alto, så er den på mange
punkter anderledes end Mac'en. GUI ser anderledess ud og har også
synlige filstrukturer og selve hardwaren ligner en mindre kummefryser.

Det illustrerer meget godt hvad der er Jobs og Apples rolle. De forfiner
ideerne, så de bliver anvendelige og får dem på markedet. Hvor mange
Xerox Alto tror du rent faktisk der bliver solgt.

Xerox har jo heller ikke hele æren for "opfindelsen" af GUI - fx var det
Douglas Engelbart der opfandt musen og de første dele af GUI tilbage i
1967. Altså er der tale om en stadig progression. Og i den progressin
har Apple en stor del af æren for GUI's udvikling og udbredelse.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-01-07 13:22

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> writes:

> Hvis du gør dig den ulejlighed af kigge på Alto, så er den på mange
> punkter anderledes end Mac'en. GUI ser anderledess ud og har også
> synlige filstrukturer og selve hardwaren ligner en mindre kummefryser.

Jeg har forstået at filbegrebet først meget sent blev tilføjet til den
oprindelige MacIntosh. Det kan vi kun begræde i dag.

> [...]
> 1967. Altså er der tale om en stadig progression. Og i den progressin
> har Apple en stor del af æren for GUI's udvikling og udbredelse.

Der er ingen tvivl for mig om at Microsoft måler sig selv i forhold
til Mac. Min opfattelse af XP (som jeg kender intimt) og OS X som jeg
kender rimeligt, er at XP alt andet lige er mindre elegang under
glasuren. Det kan man godt mærke når man kommer tæt på.

Iøvrigt - hvor har du gemt dig henne? Vi har fået en OTomas klon i æ
mudder!

Fra : John

Dato : 11-01-07 21:20

Jesper Haaber Gylling skrev:

> [...]
> prismæssigt ligger på niveau med Apples MacBook. Der skal være samme
> mængde software med. Et produkt vurderes også på design, så den skal

Det er næppe alle der gør det. Så var IBM/Lenovos T-serie nok ikke så
populær.
Jeg valgte fx min T40 ud fra den mekaniske kvalitet. Designet spillede
ikke en rolle i den forbindelse - så havde jeg næppe valgt en T-series.

Apple laver nogle pæne produkter og deres styresystem har nogle fordele
i forhold til Windows.

Generelt mener jeg en stor del af deres succes skyldes god markedsøring
og et "rigtigt" design.
Dem på uni jeg kender der har en MacBook (typisk piger), har købt den på
baggrund af designet. Det samme gælder for en stor dels vedkommende dem
der har en iPod.

Jeg har selv en iPod Shuffle - ikke fordi det er en iPod, men fordi den
har en god lyd og en nem betjening.
Min næste MP3-afspiller bliver næppe en iPod, da jeg ikke gider være
afhængig af at bruge et bestemt system til at overføre musik til min
afspiller - og så er jeg hamrende træt af iTunes.

iPhone (eller hvad den nu kommer til at hedde) ser jeg ikke ret meget
revolutionerende i. Jeg ser det mere som noget der måtte komme - en
naturlig udvikling, men ikke noget revolutionerende.

Mvh

John

Fra : Terje Rydland

Dato : 11-01-07 22:19

John <jk7410@gmail.com> wrote:

> [...]
> i forhold til Windows.
>
> Generelt mener jeg en stor del af deres succes skyldes god markedsøring

Hvilken markedsføring gjør Apple i Europa? Har aldri sett noen de
stedene jeg har vært.

> Dem på uni jeg kender der har en MacBook (typisk piger), har købt den på
> baggrund af designet. Det samme gælder for en stor dels vedkommende dem
> der har en iPod.

Jeg jobber på et universitet og på min avdeling, som jobber med
utvikling og bruk av IKT i store bedrifter, samt HCI er vi nå nesten
100% Macbasert. Og det har ingen ting med at Macen ser pen ut å gjøre.

> [...]
> afhængig af at bruge et bestemt system til at overføre musik til min
> afspiller - og så er jeg hamrende træt af iTunes.

Hvorfor det? iTunes er fullstendig usynlig og lar deg fokusere på
musikken. Det er jo nettopp det et slikt program skal gjøre.

Terje

Fra : John

Dato : 11-01-07 22:28

Terje Rydland skrev:

> Hvilken markedsføring gjør Apple i Europa? Har aldri sett noen de
> stedene jeg har vært.

I aviser, på nettet, i butikkerne, på uddannelsesinstitutioner osv.
Deres markedsandele er større i USA, hvor de også markedsfører sig meget
mere

> Jeg jobber på et universitet og på min avdeling, som jobber med
> utvikling og bruk av IKT i store bedrifter, samt HCI er vi nå nesten
> 100% Macbasert. Og det har ingen ting med at Macen ser pen ut å gjøre.

Nej, men så opfylder den sikkert andre behov.
Stort set ingen af dem på uni der har købt en MacBook, har købt den pga.
behov men pga. design.

> Hvorfor det? iTunes er fullstendig usynlig og lar deg fokusere på
> musikken. Det er jo nettopp det et slikt program skal gjøre.

Det er tung og træls i forhold til bare at kunne vælge de filer i
Windows man vil have over på afspilleren.

Mvh

John

Fra : Terje Rydland

Dato : 11-01-07 22:56

John <jk7410@gmail.com> wrote:

> I aviser, på nettet, i butikkerne, på uddannelsesinstitutioner osv.
> Deres markedsandele er større i USA, hvor de også markedsfører sig meget
> mere

Her i Norge er markedsføring av Apple fullstendig fraværende.

> Det er tung og træls i forhold til bare at kunne vælge de filer i
> Windows man vil have over på afspilleren.

I mit tilfelle er det fullstendig ubrukelig. Min musikksamling består av
ca 8000 CDer - 65000 spor - 340 GB. Å behandle dette manuelt er helt
umulig. Jeg vil gjerne kunne plukke ut alle strykekvartetter i Ess-dur,
alle innspillinger med Pavarotti, all musikk skrevet før 1810 osv.

For de aller fleste er å måtte forholde seg til et filsystem bare for å
kunne høre på den musikken de vil fullstendig unyttig, tidkrevende og
lite intuitivt.

Min 5 år gamle Mac håndterer denne datamengden uten å hikke. Raskt og
elegant. iTunes kjører kontinuerlig, og ressursbruken er mindre enn 3%.

iTunes er IKKE tung, og jeg kan gjøre uendelig mye mer med musikken med
iTunes enn jeg kan ved å manuelt måtte håndtere musikken i filsystemet.

Terje

Fra : Terje Rydland

Dato : 12-01-07 08:13

John <jk7410@gmail.com> wrote:

> Nej, men så opfylder den sikkert andre behov.
> Stort set ingen af dem på uni der har købt en MacBook, har købt den pga.
> behov men pga. design.

Argumentasjonen hos dem som har kjøpt MacBook/MacBook Pro hos oss har
stort sett vært:

1: Du får veldig mye maskin for pengene.
2: Den er holdbar - man kan ha den lenge.
3: Ting virker.
4: Den er utrolig fleksibel. Den kan kjøre alt som finnes av
operativsystemer og applikasjoner.

Så hos oss har utseende av selve boksen ingen betydning. Men design er
viktig. Da mener jeg softwaredesign. Og det er det Apple kan - de kan
(og tør) definere en målgruppe og utvikle software for den målgruppen.
Og la være å inkludere alt mulig fordi noen "kanskje kan få bruk for
det."

Terje

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-07 07:50

John <jk7410@gmail.com> wrote:

> Dem på uni jeg kender der har en MacBook (typisk piger), har købt den på
> baggrund af designet.

Er det du siger at drenge ikke typisk bruger MacBook, i hvert fald ikke
på universitetet?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : John

Dato : 12-01-07 14:17

Per Rønne skrev:

> Er det du siger at drenge ikke typisk bruger MacBook, i hvert fald ikke
> på universitetet?

Dem jeg har set sidde ved en MacBook på uni har typisk været piger.

Hvis der har været computerproducenter på uni, har pigerne typisk kigget
mest på MacBook og snakket meget om det pæne design.

De mere nørdede af drengene har typisk vist større interesse for
IBM/Lenovos produkter.

Personligt ville jeg vælge en IBM/Lenovo T-series over en MacBook -
først og fremmest fordi jeg synes T-series har et rigtig godt tastatur,
mens jeg faktisk synes det er ret dårligt på MacBook. Desuden er
holdbarheden imo bedre hos T-series end MacBook.

MacBook har så nogle fordele som jeg savner hos T-series, men sådan vil
det jo altid være.

Mvh

John

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-07 14:36

John <jk7410@gmail.com> wrote:

> [...]
> holdbarheden imo bedre hos T-series end MacBook.
>
> MacBook har så nogle fordele som jeg savner hos T-series, men sådan vil

Ja, og den største fordel er nok muligheden for at køre MacOS X, hvor
Thinkpad'en [jeg har selv en Thinkpad R50 stående på skrivebordet,
slukket] er låst fast på Windows XP Pro og Linux. Som man jo også kan
køre på MacBook'en, endda samtidig med med MacOS X og Windows 2003
Server - fire virtuelle maskiner kørt samtidig på samme fysiske maskine.

Er det ikke nørdet? Prøv at fortælle det til dine nørdede drengevenner.

Er det i øvrigt nørdet at være datalog? Det er jeg, og jeg foretrækker
altså MacBook.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : John

Dato : 12-01-07 14:51

Per Rønne skrev:

> Ja, og den største fordel er nok muligheden for at køre MacOS X

Ja. Det er så også stort set den eneste fordel jeg kan se.

> hvor Thinkpad'en [jeg har selv en Thinkpad R50 stående på skrivebordet,
> slukket] er låst fast på Windows XP Pro og Linux.

Ja. Linux har så igen nogle fordele og ulemper. Ulempen er bl.a. at ikke
alle hardwareproducenter der understøtter Linux (særlig godt).

> Som man jo også kan
> køre på MacBook'en, endda samtidig med med MacOS X og Windows 2003
> Server - fire virtuelle maskiner kørt samtidig på samme fysiske maskine.

Ja, det er fint nok.

> Er det ikke nørdet? Prøv at fortælle det til dine nørdede drengevenner.

Det ændrer ikke ved at kvaliteten hos T-series er MacBook overlegen.

> Er det i øvrigt nørdet at være datalog? Det er jeg, og jeg foretrækker
> altså MacBook.

Det behøver ikke at være nørdet.
Jeg er ikke datalog, men bliver da til tider kaldt nørd når det kommer
til computere.

Mvh

John

Fra : Christian Bech

Dato : 24-01-07 10:39

In article <45a79259$0$178$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
John <jk7410@gmail.com> wrote:

> Det ændrer ikke ved at kvaliteten hos T-series er MacBook overlegen.

Sådan var det måske engang, men i flg. elektronikmekanikerne på min
arbejdsplads er Lenovo begyndt at sætte sine spor. De har ellers være
rigtigt glade for IBM's holdbarhed.

Fra : Terje Rydland

Dato : 25-01-07 08:23

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Sådan var det måske engang, men i flg. elektronikmekanikerne på min
> arbejdsplads er Lenovo begyndt at sætte sine spor. De har ellers være
> rigtigt glade for IBM's holdbarhed.

Det samme her.
Vi kjøpte mye IBM Thinkpad tidligere, men har sluttet med det fordi det
har vært en kraftig reduksjon av kvaliteten etter at Lenovo overtok.

Terje

Fra : Nicolai

Dato : 12-01-07 19:36

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> prismæssigt ligger på niveau med Apples MacBook. Der skal være samme
> mængde software med. Et produkt vurderes også på design, så den skal

Smag og behag. Jeg er ikke imponeret over designet, så at kalde den smuk og
elegant er godt nok ekstremt overdrevet.

Nicolai

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-01-07 23:45

On 2007-01-12 19:36:14 +0100, "Nicolai" <news2004@mailme.dkvalid> said:

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Smag og behag. Jeg er ikke imponeret over designet, så at kalde den
> smuk og elegant er godt nok ekstremt overdrevet.

Den har da nogle rene og enkle linier. Personligt kan jeg godt lide et
rent og minimalistisk design. Jeg synes, at de flest laptops, og
specielt i de lavere prisklasser, har et alt for kompliceret design med
kanter, forskellige materialer, der mødes, og alt for fremtrædende stik
og knapper. Smag og behag er jo forskelligt, og andre foretrækker det
mere teknologiske look.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Nicolai

Dato : 13-01-07 15:50

> [...]

> forskellige materialer, der mødes, og alt for fremtrædende stik og
> knapper. Smag og behag er jo forskelligt, og andre foretrækker det mere

Ja, Macbook gør sig godt i en Ikea reklame, helt enig. Men det er ikke det
jeg går efter. Men jeg har også en computer stående og arbejde, uden
kabinet. Hardware ligger bare løst på bordet.

Nicolai

Fra : BJ

Dato : 13-01-07 16:02

"Nicolai" <news2004@mailme.dkvalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, Macbook gør sig godt i en Ikea reklame, helt enig. Men det er ikke det
> jeg går efter. Men jeg har også en computer stående og arbejde, uden
> kabinet. Hardware ligger bare løst på bordet.

Det gør min Asus også:
http://www.asus.dk/products4.aspx?l1=5&l2=24&l3=297&model=1141&modelmenu=1

Jeg foretrækker personlig en samlet PC, da det ser aldeles uprofessionelt ud
at have sådan en "bird nest" liggende på skrivebordet og da helt ud i hampen
og komme med den i en bærepose ved kundebesøg.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Nicolai

Dato : 13-01-07 17:39

> Det gør min Asus også:
> http://www.asus.dk/products4.aspx?l1=5&l2=24&l3=297&model=1141&modelmenu=1

Ja, ganske identisk. Og nu jeg husker det, så kender jeg også en der har en
Mac kopi, mener bare det er en Zepto.

> Jeg foretrækker personlig en samlet PC, da det ser aldeles uprofessionelt
> ud at have sådan en "bird nest" liggende på skrivebordet og da helt ud i
> hampen og komme med den i en bærepose ved kundebesøg.

Nu bliver den også primært brugt til at teste hardware, men jeg tror næppe
kunder vælger dig/mig for evnen til at vælge "korrekt" design.

> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

Nicolai

Fra : BJ

Dato : 13-01-07 17:49

"Nicolai" <news2004@mailme.dkvalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu bliver den også primært brugt til at teste hardware, men jeg tror næppe
> kunder vælger dig/mig for evnen til at vælge "korrekt" design.

Tjaee .. da jeg havde salg af specialbyggede PC/Servere som indtægtskilde,
lagde utrolig mange kunder vægt på _både_ indhold og udseende.

Det gør man nok ikke i dag.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-01-07 02:15

On 2007-01-13 16:01:41 +0100, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> said:

> "Nicolai" <news2004@mailme.dkvalid> skrev i en meddelelse

> Det gør min Asus også:
> http://www.asus.dk/products4.aspx?l1=5&l2=24&l3=297&model=1141&modelmenu=1

Asus

W7F. Ja den er faktisk nydelig. Set nede fra siden, synes jeg, det er
lidt rodet, at den skal gå indad mod bunden i flere etager. Det er
pænere med nogle glattere siger. Til gengæld er den nok nemmere at
samle op fra bordet. Men den er faktisk flot. Det er da underligt, at
det er så sjældent, man ser en pæn laptop.

> Jeg foretrækker personlig en samlet PC, da det ser aldeles
> uprofessionelt ud at have sådan en "bird nest" liggende på skrivebordet
> og da helt ud i hampen og komme med den i en bærepose ved kundebesøg.

Hvis jeg var kunde hos en person, der omgav sig med et forfærdeligt
rod, så ville jeg også være lidt bekymret. Det siger altså ofte lidt om
folks arbejdsmoral.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : BJ

Dato : 14-01-07 03:08

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> nogle glattere siger. Til gengæld er den nok nemmere at samle op fra
> bordet. Men den er faktisk flot. Det er da underligt, at det er så

Det er lidt snyd, da jeg reelt har den gamle model:
http://www.asus.de/products.aspx?l1=5&l2=75&l3=157&model=1463&modelmenu=1

Den har altid vakt beundring i de godt 2 år, jeg har haft den.

Den er dejlig let og har alt, hvad hjertet kan begære i sig.

På rejser er det en ren svir, når man ser andre komme slæbende med deres
bærbare og så blot have en lille lækker lædertaske "mit alles drum und
dran".

Jeg har altid brugt Asus og vil nok altid hælde til det fabrikat i alt.

I gamle dage var selv visse HP PC baseret på Asus bundkort mv.

PS: Den holder også en fin hastighed.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Nicolai

Dato : 14-01-07 21:58

> I gamle dage var selv visse HP PC baseret på Asus bundkort mv.

Det skulle vel i teorien stadig være muligt? Jeg har ikke haft fingre i så
mange hp'ere, men de producerer vel ikke stadig deres egne bundkort?

Nicolai

Fra : BJ

Dato : 14-01-07 22:02

"Nicolai" <news2004@mailme.dkvalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det skulle vel i teorien stadig være muligt? Jeg har ikke haft fingre i så
> mange hp'ere, men de producerer vel ikke stadig deres egne bundkort?

Jeg har ikke mere i dag kendskab til HP.

Jeg tog HP´s 4-punktseksamen i 1998 og har faktisk ikke siden brugt andet
end Asus.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Nicolai

Dato : 14-01-07 21:57

> [...]

> nogle glattere siger. Til gengæld er den nok nemmere at samle op fra
> bordet. Men den er faktisk flot. Det er da underligt, at det er så

Jeg mente ellers at jeg havde set en Zepto som en kopi af MacBook, men nu da
jeg har tjekket er den ikke helt identisk. Den er abre hvid.

http://www.zepto.dk/Shop/Notebook.aspx?notebookid=347

> Hvis jeg var kunde hos en person, der omgav sig med et forfærdeligt rod,
> så ville jeg også være lidt bekymret. Det siger altså ofte lidt om folks
> arbejdsmoral.

Ja, men nu udsprang dette jo af en computer som kørte uden kabinet og bare
liggende på et bord. Det er jo for det første ikke noget man slæber med ud
til kunden og så har det jo et udviklingsformål. Dem som udvikler de
maskiner smo du er glade for, har sikkert også hardware stående opstillet på
lignende måde til testforsøg. Når de skal skille og samle samme maskine 100
gange, så pakker man ikke skidtet ind i et pænt kabinet hver gang, men kun
hvis der kommer en kunde. Hvis rodet bare er rod, ja. Men hvis "rodet" er
struktureret og relateret til en større helhed, så er det vel ikke det som
man vurderer sine teknikere/udviklere på.

Nicolai

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-01-07 10:45

"Nicolai" <news2004@mailme.dkvalid> writes:

> Smag og behag. Jeg er ikke imponeret over designet, så at kalde den smuk og
> elegant er godt nok ekstremt overdrevet.

Har du kun set den, eller har du også arbejdet ved en?

Fra : Nicolai

Dato : 13-01-07 15:48

> Har du kun set den, eller har du også arbejdet ved en?

Ja, jeg har da siddet og brugt en Macbook. Men ikke noget langvarigt.

> --
> Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"

Nicolai

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-01-07 23:40

> Ja, jeg har da siddet og brugt en Macbook. Men ikke noget langvarigt.

Macbook skal være en pro...

Man vænner sig først til det efter etstykke tid. Men smag og behag er
jo forskellige.

Personligt ser jeg gerne så stor diversitet som mulig, på alle
fronter.

Fra : Nicolai

Dato : 18-01-07 00:18

> Man vænner sig først til det efter etstykke tid. Men smag og behag er
> jo forskellige.

Jeg klarede da skiftet fra Nokia til Sony Ericsson, det bedste jeg
nogensinde har gjort, på en uges tid.

> Personligt ser jeg gerne så stor diversitet som mulig, på alle
> fronter.

Enig, tror de fleste kan se at det har en gavnlig effekt.

Fra : Terje Rydland

Dato : 11-01-07 17:55

> [...]

> siger altså noget om hvor lidt ny teknologi der egentlig er i iPhone.
>
> Præcis som med Apples øvrige produkter bliver det ikke teknologi men

Det finnes hardware og softwareteknologi. Enig i at fra et
hardwaresynspunkt er ikke iPhone så veldig ny, men å kalle
softwareteknologien i iPhone for gammeldags er, som vi sier i Norge,
"helt på trynet".
For de som ikke helt har skjønt det:
Apple er et softwarefirma som lager hardware for å ha noe å utvikle
software på. Det er på softwareteknologi Apple er ledende.

Apple selger på 3 ting - nyskapning, softwareteknologi og design.

Terje

Fra : Pistolprinsen

Dato : 11-01-07 16:27

Tja, hvis man sammenligner features i iPhone med f.eks. Nokia N95, og ellers
ser bort fra design, og en hypet thouch-screen, så bliver det en hurtigt
død!

Gammel teknologi i en pæn indpakning - men, hvis B&O kan sægle ringe
teknologi på pænt design og snob-effekten, så kan Apple vel osse ....

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-01-07 20:23

Pistolprinsen <Sp@m.No> wrote:

> [...]
>
> Gammel teknologi i en pæn indpakning - men, hvis B&O kan sægle ringe
> teknologi på pænt design og snob-effekten, så kan Apple vel osse ....

Du quoter forkert og har samtidig ikke fattet hvad det handler om.

Nu får du et spørgsmål om iPoden og hvis du svarer rigtigt, så ved du
også hvorfor Apples mobil bliver en succes.

Hvorfor er iPoden langt langt mere populær/succesfuld end alle de andre
mp3/musikafspillere tilsammen ?

Fra : Kenned

Dato : 11-01-07 20:53

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
> også hvorfor Apples mobil bliver en succes.
>
> Hvorfor er iPoden langt langt mere populær/succesfuld end alle de

Er det da et svar du ligger inde med? For jeg fatter det altså heller
ikke...

Kenned
Jeg beskyttes ikke af SPAMfighter til privatbrugere.
Men jeg har navnet i min signatur for at være på tværs over
for dem som åbenbart synes det er værd at nævne hver gang de ser
ordet SPAMfighter.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-01-07 22:04

Kenned <Yeah@Right.dk> wrote:

> Er det da et svar du ligger inde med? For jeg fatter det altså heller
> ikke...

Du er også Windows bruger.

Du er vant til at tingene er bøvlet og ufikse.

iTunes er nemt og intuitivt samt synkroniseringen med iPoden faktisk
ikke kan gøres nemmere. Da Apple lavede iTunes til Windows var det en
genistreg - det har givet PC brugere et indbilk i Apple verdenen og hvor
nemt det kan være.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-01-07 22:19

Jesper Haaber Gylling wrote on 11-01-2007 :
> Da Apple lavede iTunes til Windows var det en
> genistreg - det har givet PC brugere et indbilk i Apple verdenen og hvor
> nemt det kan være.

Og så er vi nogen der mener at iTunes er unødigt stort og upraktisk -
og butikken er dyr ... ikke noget godt "indblik i Apple verdenen".

"Tell them, what you’re going to tell them Then tell them And then tell
them, what you just told them" - Nancy Graham

Fra : BJ

Dato : 11-01-07 22:21

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og så er vi nogen der mener at iTunes er unødigt stort og upraktisk - og
> butikken er dyr ... ikke noget godt "indblik i Apple verdenen".

Jeg kender godt dem med "muldvarpen". De er utilfreds med alt, der tvingen
den op i bare noget, der har antydningen af lys.

De er lidt trættende i det lange løb.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-01-07 22:32

> [...]

> Jeg kender godt dem med "muldvarpen". De er utilfreds med alt, der tvingen
> den op i bare noget, der har antydningen af lys.

Indlægget er åbenbart slettet.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-01-07 22:49

BJ was thinking very hard :

> Jeg kender godt dem med "muldvarpen". De er utilfreds med alt, der tvingen
> den op i bare noget, der har antydningen af lys.
> De er lidt trættende i det lange løb.

Det er sjovt at det er så nemt at se når du føler dig trængt i en debat
;)

Fra : Ole Thomsen

Dato : 12-01-07 00:37

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> wrote in message

> Og så er vi nogen der mener at iTunes er unødigt stort og upraktisk -

Kunne ikke være mere enig.

Købte en 40GB iPod for år tilbage som jeg har meget glæde af. Prøver af og
til at installere iTunes for at se om produktet skulle være blevet brugbart,
men har indtil videre fjernet det igen hver gang.

Købte i stedet Anapod Explorer http://www.redchairsoftware.com/anapod/

Ole Thomsen

Fra : Michael

Dato : 12-01-07 02:00

Ole Thomsen skrev:

> [...]
>til at installere iTunes for at se om produktet skulle være blevet brugbart,
>men har indtil videre fjernet det igen hver gang.

iTunes er også noget af det første som bliver afinstalleret igen, når
jeg af vanvare er kommet til at installere det. Man skal lede længe
efter et program som er mere tungt at danse med og som insisterer på
at starte med windows hver gang, selvom man prøver på at få det til at
lade være.

--
/signature offline

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-01-07 17:30

Michael <spamhell@brandt-christensen.dk> wrote:

> [...]
> efter et program som er mere tungt at danse med og som insisterer på
> at starte med windows hver gang, selvom man prøver på at få det til at

Jeg bruger ikke ret meget Windows og kender egentligt kun iTunes til PC
fordi min søn og hans venner bruger det og er meget begejstrede. Den
ligner jo til forveksling Mac-udgaven og jeg synes hverken den er stor
eller tung.

Men det er nok en smagssag. Men hvad mener du med at den starter med
windows hver gang? Er Windows ikke dit styresystem?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Nicolai

Dato : 12-01-07 19:49

> [...]
> ikke kan gøres nemmere. Da Apple lavede iTunes til Windows var det en
> genistreg - det har givet PC brugere et indbilk i Apple verdenen og hvor

Hvis dit eksempel her, skal stå som udtryk for Apple's innovation og
formåen, så ser det da godt nok sløjt ud. Det er da ganske forfærdeligt, når
man bliver bundet til ét bestemt produkt, uden mulighed for at have sin egen
fri vilje til at vælge. Men ok, for jer Macbrugere som er vant til ikke at
have meget fleksibilitet i hardware og software, så kan iTunes ganske virke
som fremragende.

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-01-07 23:31

On 2007-01-12 19:49:10 +0100, "Nicolai" <news2004@mailme.dkvalid> said:

> [...]
> Macbrugere som er vant til ikke at have meget fleksibilitet i hardware
> og software, så kan iTunes ganske virke som fremragende.

Det er jo som man ser på det. Hvis man f.eks. køber musik til download
fra de gængse butikker som Bilka, cdon.com og hvad de hedder, så er man
tvunget til at have en Windows-pc. Hvis man købe musik på iTunes Music
Store, så kan man have det på både en Windows-pc og en Mac.
   Hvis man bruger Mac, så er der efterhånden frit valg blandt alt
periferi-udstyr som skærme, printere, netværksudstyr og den slags. Det
følger nogle gængse standarder, som de fleste platforme kan bruge, og
det er jo den vej, vi skal. Det var da frygteligt i gamle dage, da en
printer var enten til Windows eller Mac. Hvis man ville skifte
styresystem, så skulle man kassere alt sit udstyr og købe nyt. Sådan er
det heldigvis ikke mere.
   Det er da rigtigt, at der er grænser for, hvor meget vi selv kan
sammensætte hardware inde i computeren. Det skyldes, at de fleste
Macintosh-modeller er lavet med samme teknologi som bærbare computere,
så de er kompakte. Bærbare computere kan normalt heller ikke opgraderes
og modificeres ret meget på pc-siden. Personligt interesserer det mig
ikke at rode med hardware. Det er software, der er vigtig. Det er den
man arbejder med hele tiden. Computeren er bare et middel til at få det
til at virke. Men jeg forstår da glimrende, at mange finder det
spændende at rode med hardware.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Nicolai

Dato : 13-01-07 15:46

> [...]

> tvunget til at have en Windows-pc. Hvis man købe musik på iTunes Music
> Store, så kan man have det på både en Windows-pc og en Mac.

Ja, min uvilje mod iTunes skal ikke stå alene, for jeg er imod alle
begrænsninger af de produkter jeg køber, incl. DVD regioner, DRM og alt
andet som forhindrer mig i at have fuld råderet over det jeg har købt.

> Hvis man bruger Mac, så er der efterhånden frit valg blandt alt
> periferi-udstyr som skærme, printere, netværksudstyr og den slags. Det
> følger nogle gængse standarder, som de fleste platforme kan bruge,

Det er jo kun i kraft af, at Apple er begyndt at implementere Intel/Windows
PC standarder. Det pudsige er vel egentlig, at det ikke engang er fordi
disse standarder nødvendigvis er bedre, men de er billigere.

> [...]
> printer var enten til Windows eller Mac. Hvis man ville skifte
> styresystem, så skulle man kassere alt sit udstyr og købe nyt. Sådan er

Jeg vil gætte på, at en af grundene til det, har været at det har været
langt dyrere at købe sig adgang til Apples standarder og rettigheder end det
har været til Windows PC. Konkurrencen blandt Mac hardware har jo stort set
været ikke eksisterende.

> [...]
> sammensætte hardware inde i computeren. Det skyldes, at de fleste
> Macintosh-modeller er lavet med samme teknologi som bærbare computere, så

Hvilket stærkt begrænser mulighederne for at vælge lige præcis den hardware
man har lyst til at anvende, hvilket så igen begrænser konkurrencen. På
verdensplan, kan man ikke just påstå at Apple har været en konkurrent til
den stationære hjemmepc og af god grund.

> [...]
> tiden. Computeren er bare et middel til at få det til at virke. Men jeg
> forstår da glimrende, at mange finder det spændende at rode med hardware.

Arh, det er ikke altid jeg synes det er spændende. Jeg synes i hvert fald
det er mere spændende, at maskinen kører end at jeg skal sidde og rode med
det. Men jeg holder nu meget af, at kunne vælge frit mellem den hardware
der er på markedet.

Men jeg synes da at det er helt fint, at Mac er på markedet. Deres nye
laptops er jo Intel maskiner med Apple design, så det får ikke mig til at
savle. Men det er jo en deltager mere i konkurrencen, og konkurrencen kommer
os alle til gode. Og der kan alle vel være enige. :)

Nicolai

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-01-07 00:39

On 2007-01-13 15:45:58 +0100, "Nicolai" <news2004@mailme.dkvalid> said:

> [...]
> Intel/Windows PC standarder. Det pudsige er vel egentlig, at det ikke
> engang er fordi disse standarder nødvendigvis er bedre, men de er

Og det er jo også det, folk vil have. Apple holdt f.eks. i årevis på at
bruge SCSI-harddiske, som var hurtigere, men også dyrere. Det har de
opgivet til gavn for kunderne, der nu kan købe billige
standardharddiske. Apple har også erkendt, at USB2 er mere udbredt end
FireWire. Til gengæld er det Apples fortjeneste, at USB-udstyr er
blevet så udbredt. Apple fjernede simpelthen alle de andre porte i
1998, og så måtte tilbehørsfabrikanterne lave printere, skannere,
tastaturer etc. til USB. Igen en stor fordel for os forbrugere. Apple
var også med til at udbrede cd-drevet i computere og 3,5" disketten. På
den måde lærer computerfabrikanterne noget af hinanden. De er jo alle
sammen interesserede i en vis standardisering.

> [...]
> langt dyrere at købe sig adgang til Apples standarder og rettigheder
> end det har været til Windows PC. Konkurrencen blandt Mac hardware har

Man ejer da ikke en standard. Tværtimod. Apple har vist altid brugt
anerkendte standarder. De valgte bare andre standarder end
pc-fabrikanterne som f.eks. SCSI-diske og seriel port til printere. Det
mindre marked for udstyr til disse standarder har naturligvis gjort dem
betydeligt dyrere. Nu har Danmark jo altid været et Microsoft-land.
Hvis man læste de amerikanske Mac-blade for selv mange år siden, så
bugnede det med tilbehør til Mac fra andre fabrikanter. Her i Danmark
har Mac aldrig været særlig udbredt, og derfor har vi ikke set dette
store udvalg i tilbehør.

> [...]
> konkurrencen. På verdensplan, kan man ikke just påstå at Apple har
> været en konkurrent til den stationære hjemmepc og af god grund.

Apple har den måske lidt gammeldags holdning, at man køber en computer
med styresystem som en enhed ligesom for 30 år siden. De andre
fabrikanter fandt i stedet på at udvikle computere til samme
styresystem som IBM. Det var et godt salgsargument, at deres computere
var kompatible med samme styresystem og programmer som IBM's. Der var
andre, der gjorde ligesom Apple som f.eks. Atari ST, men Apple er vist
den sidste overlevende, når man ser bort fra store mainframes og den
slags.

> [...]
> at savle. Men det er jo en deltager mere i konkurrencen, og
> konkurrencen kommer os alle til gode. Og der kan alle vel være enige. :)

Jeg kan godt lide, at alt, jeg omgiver mig med, er ordentligt designet.
Mange mennesker aner ikke, hvad design er. De tror, det er udseende,
men det er en stor misforståelse. En stol, der ser pæn ud, men er
dårlig at sidde i, er ikke godt designet. Personligt er jeg ikke
specielt interesseret i hardware. Det skal være hurtigt nok, men så er
jeg ellers ret ligeglad med, hvad det hedder og hvor mange MHz, det er
på. Tastatur og skærm skal også fungere godt, og selvfølgelig skal
udseende og materialer da også være af en vis kvalitet. Men først og
fremmest bruger jeg Mac pga. styresystemet og software. Jeg forstår
ikke, at mange tror, at Mac-brugere bare vælger pga. kassens udseende.
Det har jeg svært ved at tro, mange gør. Der er så stor forskel på
styresystem og software, at det må influere på langt de flestes valg.
Hvis man f.eks. spiller meget, er en Mac et dårligt valg.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-01-07 01:02

In article <45a96d94$0$48952$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,

> [...]
> Det har jeg svært ved at tro, mange gør. Der er så stor forskel på
> styresystem og software, at det må influere på langt de flestes valg.

Som Mac bruger kan jeg kun nikke genkendende til dit indlæg. Det er Mac
OS X og tilhørende software der er keystone i valget om Mac eller ej Mac.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Nicolai

Dato : 14-01-07 21:32

> Som Mac bruger kan jeg kun nikke genkendende til dit indlæg. Det er Mac
> OS X og tilhørende software der er keystone i valget om Mac eller ej Mac.

Jeg kender nu en, som købte Mac booken uden at have kendskab til Mac eller
tilhørende OS. Han skulle bruge en bærbar og hvorfor nu ikke MacBook, når nu
den var pæn.

Nicolai

Fra : Nicolai

Dato : 14-01-07 21:50

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse

> den måde lærer computerfabrikanterne noget af hinanden. De er jo alle
> sammen interesserede i en vis standardisering.

Jo, selvom det godt kan være en "tung" vej.

> Man ejer da ikke en standard. Tværtimod. Apple har vist altid brugt
> anerkendte standarder.

Nej, kan godt være jeg fik formuleret det forkert. Det jeg mener er, at
Apples patenter osv, for at kunne få adgang til oplysninger der gjorde dig i
stand til at udvikle udstyr der passede sammen med Apples produkter, både
med hensyn til form og størrelse, men også kompabilitet, har været langt
mindre tilgængeligt end hvis du udviklede udstyr til Windows PC'ere. Apple
har siddet langt tungere på opbygningen af deres computere, end windows pc
producenterne, måske lige bortset fra hp og ibm.

> [...]
> og seriel port til printere. Det mindre marked for udstyr til disse
> standarder har naturligvis gjort dem betydeligt dyrere. Nu har Danmark jo

Hvilket jeg ikke forstår.

> [...]
> bugnede det med tilbehør til Mac fra andre fabrikanter. Her i Danmark har
> Mac aldrig været særlig udbredt, og derfor har vi ikke set dette store

Nej, men i USA kan de jo også købe made en taiwan/china windows pc produkter
og udvalget er større her.

> [...]
> Apple som f.eks. Atari ST, men Apple er vist den sidste overlevende, når
> man ser bort fra store mainframes og den slags.

Ja, Apple's force er, at køber du udstyr til en Mac så kan du være sikker på
at det også virker. Men samtidig begrænser du dig også i forhold til udvalg.
Sådan groft sagt og måske mere passende i Dk end andre steder.

> [...]
> jeg Mac pga. styresystemet og software. Jeg forstår ikke, at mange tror,
> at Mac-brugere bare vælger pga. kassens udseende.

Arh helt sikker? Jeg synes nu at Apple har gjort et stort arbejde for at
fremhæve det visuelle design som et salgsargument. Den der skærm med
indbygget computer i gennemsigtigt plast, og deres nyeste Macbook som står
godt til iPod'en osv. Ja, kompatibiliteten mellem Mac hardware og software
er også godt designet, som en lukket helhed. Har man ikke behov udover det,
så er den klart det bedste valg.

> Det har jeg svært ved at tro, mange gør. Der er så stor forskel på
> styresystem og software, at det må influere på langt de flestes valg. Hvis
> man f.eks. spiller meget, er en Mac et dårligt valg.

Men det er jo så her, at vores forskellige behov for udstyr kommer til
udtryk. Mit skal også bare virke, men jeg har behov for at kunne koble noget
elektronik til computeren, skrive et stykke software og styre eller simulere
herfra. Så set fra det synpunkt, er windows pc'en bedre designet, da jeg
ikke har samme muligheder på en Mac. Nu er jeg heller ikke tilhænger af MS
og jeg mener, at Apple altid har været tusind skridt foran MS og sikkert vil
fortsætte med at være det.

Og egentlig, så kunne en del danskere have mere gavn af en Mac maskine, da
deres behov ikke går udover hvad en sådan kan tilbyde og så slipper de for
at skulle have yngre familiemedlemmer til at fikse deres PC, når den
driller.

Nicolai

Fra : BJ

Dato : 14-01-07 21:55

"Nicolai" <news2004@mailme.dkvalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvilket jeg ikke forstår.

"Apples "diske var/er intelligente, det "Microsofts" ikke.

"Apples" diske sparer processortid, det gør "Microsofts" ikke.

Grundet store processorhastigheder anvender i dag til PC, de langt billigere
IDE osv. diske.

En god gedigen server, bør have SCSI diske i af høj kvalitet... efter min
ydmyge mening.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Nicolai

Dato : 17-01-07 23:55

> [...]
> billigere IDE osv. diske.
>
> En god gedigen server, bør have SCSI diske i af høj kvalitet... efter min

På det punkt er vi enige og det forstod jeg udemærket, - det var nu det med
MS land, som jeg ikke forstod.

> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

Nicolai

Fra : Jens F

Dato : 15-01-07 00:01

Nicolai <news2004@mailme.dkvalid> wrote:

> "Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse
---snip---

> [...]
> har siddet langt tungere på opbygningen af deres computere, end windows pc
> producenterne, måske lige bortset fra hp og ibm.

IBM valgte - smart eller mindre smart - at gøre arkitekturen af den
oprindelige IBM PC helt åben. Godt for udviklere af hardware - herunder
andre PC-fabrikanter. Mindre godt for IBM, som må se "sit" marked
oversvømmet af konkurrenter.

> Hvilket jeg ikke forstår.

Hvis bemærkningen går på Danmark som MS-land: "Ditto!"

---snip---

> [...]
> er også godt designet, som en lukket helhed. Har man ikke behov udover det,

Hvad - helt præcist - mener du med "...en lukket helhed." Hvilke behov
har du, som ikke kan håndteres af en Mac?

> [...]
> og jeg mener, at Apple altid har været tusind skridt foran MS og sikkert vil

Hvis dit behov for tilkobling af elektronik ikke kan håndteres af USB,
FireWire eller PCI-kort, kommer du da ikke langt, ej heller med en
standard PC.

> [...]
> deres behov ikke går udover hvad en sådan kan tilbyde og så slipper de for
> at skulle have yngre familiemedlemmer til at fikse deres PC, når den

Og - i samme tone: Har man brug for at spille Counterstrike og
"programmere" i VB, samt for at lave case-mods i en uendelighed, er Macs
ikke sagen.
--

Jens F

Fra : Nicolai

Dato : 18-01-07 00:01

"Jens F" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis bemærkningen går på Danmark som MS-land: "Ditto!"

Det gjorde den nemlig. :)

> Hvad - helt præcist - mener du med "...en lukket helhed." Hvilke behov
> har du, som ikke kan håndteres af en Mac?

Udvikling af elektronik.

> Hvis dit behov for tilkobling af elektronik ikke kan håndteres af USB,
> FireWire eller PCI-kort, kommer du da ikke langt, ej heller med en
> standard PC.

Jo, det gør man nu. Men behovet stikker også dybere end perifere enheder,
hvilket så reducerer antallet der har et sådant behov. God pointe.

> Og - i samme tone: Har man brug for at spille Counterstrike og
> "programmere" i VB, samt for at lave case-mods i en uendelighed, er Macs
> ikke sagen.

Jo, men i den forbindelse er det jo nemt nu, at lave en dualboot med en gang
windows-snask. På de macs med intel arkitektur.

> --
>
> Jens F

Nicolai

Fra : Jens F

Dato : 18-01-07 22:15

Nicolai <news2004@mailme.dkvalid> wrote:

> "Jens F" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse
---snip---

> Udvikling af elektronik.

Hvilken facet af "udvikling af elektronik" kan ikke håndteres af "en
lukket helhed" som en Mac?

> Jo, det gør man nu. Men behovet stikker også dybere end perifere enheder,
> hvilket så reducerer antallet der har et sådant behov. God pointe.

Hvor dybt stikker behovet? Hvad er det du har brug for, som ikke kan
lade sig gøre på en Mac?

> Jo, men i den forbindelse er det jo nemt nu, at lave en dualboot med en gang
> windows-snask. På de macs med intel arkitektur.

Strengt taget er man ikke med dual-boot bundet til at nøjes med "en gang
windows-snask". Man kan da f.eks. vælge en eller anden linux. Men det
løser åbenbart ikke dit problem med Macs.
--

Jens F

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-01-07 02:49

Nicolai skrev:

> [...]
> har siddet langt tungere på opbygningen af deres computere, end windows pc
> producenterne, måske lige bortset fra hp og ibm.

Jeg er ikke sikker på, at du har ret. I de ældre Macintosh'er for indtil
omkring 1999 siden var der en lille ROM-chip, som Apple værnede om. Der
var engang et firma i USA, som tog dem fra kasserede Macintosh'er og
byggede deres egne Mac-kloner. Ellers har man da altid kunnet og kan
stadig få processoropgraderinger og udvidelseskort fra tredjepart. Hvad
styresystemet angår, har jeg altid hørt, at Apple har været meget åben
overfor udviklerne. Microsoft har derimod været mistænkt for at skjule
en hel del for udviklerne, så Microsofts egne programmer fungerede bedre
under Windows. Jeg er ikke selv programmør, så jeg ved bare, hvad jeg
har læst.

> Hvilket jeg ikke forstår.

Sidst Steve Ballmer var i Danmark udtalte han endda, at han ville ønske,
hele verden var som Danmark. Der skal noget til, før de ligefrem
bemærker et så lille land som vores. Microsoft-dominansen er ret ekstrem
her i Danmark.

> Ja, Apple's force er, at køber du udstyr til en Mac så kan du være sikker på
> at det også virker. Men samtidig begrænser du dig også i forhold til udvalg.
> Sådan groft sagt og måske mere passende i Dk end andre steder.

Udvalget til Mac er nok mindre end til pc, men ligefrem begrænset synes
jeg nu ikke, det er. Det er jo tusind-doblet gennem de sidste 10 år.
Selve computeren kan man godt nok ikke ændre så meget ved, men harddiske
og RAM er almindelige standarddele. Det er efterhånden meget svært at
finde en printer, der ikke kan bruges på en Mac. Det samme gælder skærme
og mus. Vi er ikke langt fra, at der er frit valg på alle hylder. Og
færdes man lidt i Mac-verdenen, så er der faktisk masser af fabrikanter,
der laver udstyr specifikt til Mac. Da alt udstyr efterhånden kan
bruges, begrænser det specifikke sig ofte til, at farven matcher, og at
tastaturet har en æble-tast i stedet for en Windows-tast.

> [...]
> er også godt designet, som en lukket helhed. Har man ikke behov udover det,

Apple har valgt ikke at konkurrere med de billigste pc'er. Apple bruger
bedre materialer og forsøger at gøre deres produkter visuelt indbydende
ligesom f.eks. bil- og tøjfabrikanter. I deres reklamer er der
naturligvis taget nogle flotte billeder af produkterne. Det gør alle
andre også. Jeg synes nu ikke, det er udseendet, de slår på. Faktisk gør
de meget mere ud af at nævne mulighederne i software. Hvis de endelig
nævner noget med udseende, så er det mere den kompakte størrelse, og at
alt er indbygget.
   Det er vist den helt gamle iMac, du mener. iMac er kommet i to nye
modeller med fladskærm siden. Det er jo en computer, der taler meget til
f.eks. mine forældre og andre, der ikke kan forstå, at teknologi skal
fylde så meget og have så mange ledninger. De hader løse højttalere med
ledninger til og den slags. De synes jo, det er pragtfuldt, at det bare
er en enkelt kasse med det hele indbygget. Der er da heller ingen grund
til at gøre tingene mere komplicerede, end de er.

> [...]
> deres behov ikke går udover hvad en sådan kan tilbyde og så slipper de for
> at skulle have yngre familiemedlemmer til at fikse deres PC, når den

Det er jo netop det. Da den første iMac kom i 1998, kendte jeg flere med
et meget begrænset computerbehov, som absolut ikke ville have sådan en.
De havde talt med folk, der vidste noget om computere, og en iMac var en
dårlig computer. Den havde ikke DVD-drev, og man kunne ikke skifte
skærmkort. De valgte så en pc. Da den skulle skiftes 4-5 år senere,
spurgte jeg så, om de nogensinde fik skiftet det skærmkort, eller om de
nogensinde havde haft en DVD i den. Svaret var selvfølgelig nej i begge
tilfælde. Mange mennesker har ikke et realistisk syn på deres egne behov.
   Nå, men jeg vrøvler bare. Det er ved at være sent. Det er ikke fordi,
jeg vil holde denne tråd i live i en uendelighed. Jeg må hellere går i
seng. Godnat!
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-07 04:30

> Da alt udstyr efterhånden kan bruges, begrænser det specifikke sig ofte
> til, at farven matcher, og at tastaturet har en æble-tast i stedet for en
> Windows-tast.

Nu sender command-tasten samme signal som en windows-tast, og på mit
mac-tastatur fungerer den son som windowstast, når jeg 'fokuserer' på en
windows-maskine.

Jeg bruger nemlig en iogear i/o switcher, så jeg har tre [den kan
håndtere fire] computere tilsluttet samme skærm, mus, tastatur og set af
usb-enheder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Nicolai

Dato : 18-01-07 00:16

> [...]
> stadig få processoropgraderinger og udvidelseskort fra tredjepart. Hvad
> styresystemet angår, har jeg altid hørt, at Apple har været meget åben

Ja, det er jo ikke altid det er den bedste teknologi som "vinder" markedet.
Og det kan der jo være flere årsager til, jeg mener dog at jeg har læst
synspunktet med at Apple værnede mere om deres teknologi end IBM.

> Microsoft har derimod været mistænkt for at skjule en hel del for
> udviklerne, så Microsofts egne programmer fungerede bedre under Windows.
> Jeg er ikke selv programmør, så jeg ved bare, hvad jeg har læst.

Mistænkt? Det er vel kun fordi de altid, via forlig, har betalt sig fra det
og dermed undgået en decideret dom. MS er vanvittig grove på det område
og meldingerne om Vista, viser at de holder den stil.

> [...]
> hele verden var som Danmark. Der skal noget til, før de ligefrem bemærker
> et så lille land som vores. Microsoft-dominansen er ret ekstrem her i

Arh, Danmark er nu generelt en lille kæledægge for Amerikanerne. Og det
offentlige DK æælsker office-pakken.

> tastaturet har en æble-tast i stedet for en Windows-tast.

Jeg har lige købt 5 spritnye tastaturer af en ældre model, _helt_ uden
genvejstaster og windowstaster. Væk med det. :)

> [...]
> taget nogle flotte billeder af produkterne. Det gør alle andre også. Jeg
> synes nu ikke, det er udseendet, de slår på.

Når du ser boligreklamer, Ikea, Ilva osv, så synes jeg altid det har været
en iMac eller en anden form for Mac og aldrig en "alm" PC, som de pynter
deres indretninger med. At visuel design er en salgsparameter, gør jo ikke
maskinen dårligere. Det betyder jo bare at nogle af den grund fravælger den
og andre vælger den.

> [...]
> en enkelt kasse med det hele indbygget. Der er da heller ingen grund til
> at gøre tingene mere komplicerede, end de er.

Det kan jeg sagtens sætte mig ind i.

> [...]
> nogensinde havde haft en DVD i den. Svaret var selvfølgelig nej i begge
> tilfælde. Mange mennesker har ikke et realistisk syn på deres egne behov.

Nej, ligesom at en tophastighed på 250 km/t også er en salgsparameter,
selvom de færreste benytter sig af den hastighed. Folk de opgraderer og
køber ind fordi de kan, og ikke altid efter deres behov.

> Nå, men jeg vrøvler bare. Det er ved at være sent. Det er ikke fordi, jeg
> vil holde denne tråd i live i en uendelighed. Jeg må hellere går i seng.
> Godnat!

Hvad er det også for et tidspunkt at være vågen på? ;)

Nicolai

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-07 04:00

> [...]

> deres behov ikke går udover hvad en sådan kan tilbyde og så slipper de for
> at skulle have yngre familiemedlemmer til at fikse deres PC, når den

Ja, den er jo betydeligt lettere at bruge, når man altså ikke lige går
ind i programmer som Terminal eller X11. Så er man jo pludselig inde i
bash, ksh, csh eller lignenede ...

Og i hvert fald undgår man vira. Mine Windows-maskiner er der altid
problemer med - aldrig med min Mac der på trods af at den er fra 2001
stadig er min hovedmaskine.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Nicolai

Dato : 18-01-07 00:03

> Ja, den er jo betydeligt lettere at bruge, når man altså ikke lige går
> ind i programmer som Terminal eller X11. Så er man jo pludselig inde i
> bash, ksh, csh eller lignenede ...

Ja, på det punkt er den mere brugervenlig.

> Og i hvert fald undgår man vira. Mine Windows-maskiner er der altid
> problemer med - aldrig med min Mac der på trods af at den er fra 2001
> stadig er min hovedmaskine.

Jeg har nu altid haft en windows maskine kørende siddeløbende med linux, og
jeg har faktisk aldrig haft en virus på den.

> --
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk

Nicolai

Fra : Per Rønne

Dato : 18-01-07 01:47

Nicolai <news2004@mailme.dkvalid> wrote:

> Ja, på det punkt er den mere brugervenlig.

> Jeg har nu altid haft en windows maskine kørende siddeløbende med linux, og
> jeg har faktisk aldrig haft en virus på den.

Når man underviser i ting, der kører på Windows, så er man altså nødt
til at kunne køre Windows. Derudover er jeg nødt til at bruge ordbøger,
der kun findes til Windows - jeg håber at Gyldendals Røde, Oxford
English Dictionary og Virtual CD kan installeres på en Intel Mac med
CrossOver.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Nicolai

Dato : 18-01-07 21:08

> [...]
> der kun findes til Windows - jeg håber at Gyldendals Røde, Oxford
> English Dictionary og Virtual CD kan installeres på en Intel Mac med

Ja, den dag man finder ud af at lave OS uafhængige applikationer vil være
lykkens dag.

> --
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk

Nicolai

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-01-07 21:18

In article <45afd3b2$0$181$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
"Nicolai" <news2004@mailme.dkvalid> wrote:

> Ja, den dag man finder ud af at lave OS uafhængige applikationer vil være
> lykkens dag.

Det er den dag jeg danser nøgen rundt på Rådhuspladsen...

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-01-07 23:00

"Nicolai" <news2004@mailme.dkvalid> writes:

> Ja, den dag man finder ud af at lave OS uafhængige applikationer vil være
> lykkens dag.

Det kan sagtens lade sig gøre. Det er bare ikke altid udviklerne er
interesseret i det.

Fra : Ole Thomsen

Dato : 15-01-07 09:22

Henrik Münster wrote:

> [...]
> styresystem og software, at det må influere på langt de flestes valg.
> Hvis man f.eks. spiller meget, er en Mac et dårligt valg.

Jeg lever ikke selv i Apple-verdenen, men kender et enkelt
uddannelsessted ret godt som bruger Mac. Og som de selv udtrykker det,
primært pga. "profilering og image".

Ole Thomsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-01-07 09:49

On 2007-01-15 09:22:09 +0100, "Ole Thomsen" <ot@networks.dk> said:

> Jeg lever ikke selv i Apple-verdenen, men kender et enkelt
> uddannelsessted ret godt som bruger Mac. Og som de selv udtrykker det,
> primært pga. "profilering og image".

Nogle køber en dyr bil, fordi den er god at køre i, og de nyder det.
Andre køber den samme bil for at prale overfor naboen og styrke deres
ego. Sådan er vi så forskellige. Jeg ved bare, at det normalt ikke er
udseendet, vi diskuterer i <dk.edb.mac>. Vi har stort set alle valgt
Mac, fordi vi foretrækker at arbejde med det system. Langt de fleste af
os har prøvet noget andet inden, og det var vi ikke tilfredse med. Men
vi er jo forskellige. Ligesom der kommer nye til, falder der også nogle
fra. Nogle går til de mere nørdede systemer. Andre bliver dikteret at
bruge noget andet af deres arbejde. Nogle kommer tilbage efter nogle år
og fortæller, hvor glade de er for at bruge Mac igen. Og det er altid
styresystemet og programmerne, de fremhæver. Der er aldrig nogen, der
siger, at det vel nok er dejligt, at der står en pæn computer på bordet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : isteen

Dato : 11-01-07 19:38

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> dims vil vil dø for«,

Læste for nogle dage siden, at en dansk mobiltelefon gennemsnitligt har
en levetid på 18 måneder.

Min Sony-Ericsson er mere end 2 år....altså "gammel", men den passer
lige præcis til mine behov, så den beholder jeg...og når den er slidt
op, skal jeg have en SE igen!