Det lyder da lidt skummelt?
Fra : Lars Lauridsen

Dato : 11-01-07 00:53

....og bekræfter en tendens, jeg har opfattet i vennekredsen og hos
studiekammeraterne. Indtil videre er det primært, hvad der afholder mig fra
at investere i en Mac.

http://www.dr.dk/DR1/kontant/index.htm - se linket til højre om Apple...

/Lars

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-01-07 00:59

"Lars Lauridsen" <crazy_jellyfishNOSPAM@hotmail.com> writes:

> ...og bekræfter en tendens, jeg har opfattet i vennekredsen og hos
> studiekammeraterne. Indtil videre er det primært, hvad der afholder mig fra
> [...]

Hvad drejer sagen sig om? Har du tilsvarende information om dit
foretrukne PC mærke? Hvad er tallene der, i forhold til Apple udstyr?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 11-01-07 01:39

"Thomas Bjorn Andersen" <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> skrev i en
meddelelse news:86vejeigco.fsf@dusk.gen-v.net...

> Hvad drejer sagen sig om?

At de ikke engang ville give interview?

> Har du tilsvarende information om dit
> foretrukne PC mærke? Hvad er tallene der, i forhold til Apple udstyr?

Jeg har en "billig" acer. De henter og leverer med fragtmand - max væk i syv
dage.

Jeg vil som sådan gerne have en Mac - jeg vil bare ikke betale for et
kvalitetsprodukt, hvis ikke serviceniveauet følger med. Jeg kan ikke undvære
min computer i flere uger af gangen.

Mine mac-kyndige venner siger, at det først er sket indenfor de sidste par
år (at serviceniveauet er dalet så drastisk)

Mvh.
Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-07 02:42

Lars Lauridsen wrote:

> At de ikke engang ville give interview?

Det forstår jeg ganske udmærket! Jeg kan garantere dig for, at hvis jeg
var Thorkild Ipsen, så ville jeg heller ikke svare på noget som helst
fra den nar, der tror, han er verdens klogeste på området.

Men det er jo typisk fra DRs side. De er komplet ligeglade med, hvordan
de behandler licensbetalerne, bare de kan få deres fjæs på skærmen og
komme med deres mere eller mindre lødige såkaldte informationer.

Prøv lige at sætte det hele i relation til, hvormange klager, der fx.
kommer over Acer, Dell, HP, Toshiba m.fl., så kan jeg godt garantere dig
for, at antallet af såkaldte klager over et Apple produkt ligger
væsentlig lavere end nogen af de nævnte målt pr solgt 1000 enheder!

Jeg kender Ipsen, og har aldrig nogensinde haft problemer med at komme i
kontakt med ham, når og hvis det har været nødvendigt. Han er et
ualmindeligt behageligt menneske at drøfte div. problemstillinger med,
hvis man forelægger dem på en fornuftig og sober måde.

> Jeg har en "billig" acer. De henter og leverer med fragtmand - max væk i syv
> dage.

Det gør Apple også, hvis du har en AppleCare ordning, så kontakter man
blot Apple Support, og hvis man er så uheldig ikke længere at have den
orig. emballage, så sender de en til dig, hvori du så skal indsende
produktet.

> Jeg vil som sådan gerne have en Mac - jeg vil bare ikke betale for et
> kvalitetsprodukt, hvis ikke serviceniveauet følger med. Jeg kan ikke undvære
> min computer i flere uger af gangen.

Med den stigning, der er kommet i salget af Apples især bærbare
computere, så må vi desværre regne med, at målt pr. 1000 enheder vil der
komme flere fejlprodukter, - eller sagt på en anden - noone is
perfect.... Det, man så måske kan klantre Apple en smule for, er, at de
ikke har forudset denne stigning i salget og gearet deres support og
værksteder til at kunne følge med. Men jeg synes nu, de trods alt har
forsøgt ved at certificere flere firmaer, der sælger Apple, til også at
kunne og må reparere produkterne.

> Mine mac-kyndige venner siger, at det først er sket indenfor de sidste par
> år (at serviceniveauet er dalet så drastisk)

Nu har jeg arbejdet med Mac og Mac computere siden 1991, og jeg har
endnu ikke mærket noget til den serviceforringelse, du snakker om. De i
alt tre gange, jeg har haft brug for en teknisk service, er det blevet
ordnet hurtigt og effektivt - med undtagelse af en maskine, jeg sendte
til reparation her sidste sommer, men det var tildels min egen skyld. -
Jeg kunne jo godt have ventet til ferien var slut...

At du har haft gode erfaringer med Acers service, er du heldig med. Der
er indimellem lige så lange ventetider på at få en af deres produkter
repareret, som fx. hos Apple. En af mine venner (halvprof grafiker, og
multiplatformsbruger) købte en bærbar - den gang den næststørste model,
- den gik desværre i stykker. Den blev indleveret hos sælgeren, og han
måtte vente knap 5 uger, før den kom tilbage. Ligeledes måtte han vente
knap 3 måneder på at få sin Canon scanner repareret hos Canon, før der
kom en løsning på problemet. I det tilfælde var det manglende
reservedele fra Japan,

Da han tilsidst syntes, der gik lige lovlig lang tid, ringede han derind
- direkte til serviceværkstedet, hvor de forklarede det med
reservedelene, men at de nok skulle finde en løsning... To dage efter
kom der en kurér med en helt ny scanner til ham + et brev fra Canon,
hvor de beklagede, at de dewsværre ikke havde flere af den model, han
havde indleveret, men at de håbede, at han ville tage imod en model et
nummer større... - Sine Mac computere har han endnu aldrig haft
problemer med...

Så det kan svinge meget både fra gang til gang og fra firma til firma.
De absolut sløveste, jeg har haft med at gøre, er helt klart HP. - De
fører med flere længder, hvad langsommelighed angår...

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Terje Rydland

Dato : 11-01-07 09:38

> [...]
> til reparation her sidste sommer, men det var tildels min egen skyld. -
> Jeg kunne jo godt have ventet til ferien var slut...

Jeg har jobbet med Mac siden 1986 og har aldri hatt noen grunn til å
klage på servicenivået.
Men nå har jeg så godt som aldri hatt behov for noe service. 2 ganger
har det skjedd noe galt med en av mine Macer.

1: En maskin virket ikke etter at den var pakket opp. En telefon til
Apple og den ble erklært DOA (Dead On Arrival) og jeg fikk en ny. Det
tok 2 dager å få ny maskin.

2: En G5 begynte å oppføre seg rart. Ca 2. mnd etter at den ble kjøpt
oppdaget jeg at den ene FireWire porten var "flaky" - dvs. den fungerte
bra, men innimellom bestemte den seg for å svikte. Hvis det da var
koblet en enhet til denne porten fikk jeg en "kernel panic". Jeg meldte
fra til Apple om problemet, men ble enig med dem om at jeg skulle
beholde maskinen fordi det ikke var noe stort problem for meg. Da
maskinen var 2 år og 3 mnd gammel, begynte problemet å spre seg -
plutselig fikk jeg kernel panics flere ganger om dagen. Jeg tenkte at
når var garantien utløpt, så nå fikk jeg problemer.
Men den gang ei. Apple byttet stort sett det som kunne byttes i maskinen
- hovedkort, prosessorer, disk og RAM. Men problemet forsvant ikke
(forstå det den som kan). Da fikk jeg ny maskin av Apple. Til tross for
at garantien var gått ut. Dette var en jobbmaskin, og vi har kun 1 år
garanti på utstyr kjøpt til firma. Så garantien var utløpt for nesten
1,5 år siden. Maskinen hadde ikke AppleCare.

Så etter 20 år med Macbruk har jeg bare positive erfaringer med både
utstyret og servicenivået.

Terje

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-01-07 10:26

> Det gør Apple også, hvis du har en AppleCare ordning,

Det burde ikke være nødvendigt at tegne ekstra forsikringer!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 11-01-07 11:58

Erik Richard Sørensen skrev:
Hej Erik

> [...]
> for, at antallet af såkaldte klager over et Apple produkt ligger
> væsentlig lavere end nogen af de nævnte målt pr solgt 1000 enheder!

Kan du dokumentere dette? Eller er det bare en fornemmelse? De maskiner
fra HP og Acer jeg har haft, dem har der aldrig været besvær med -
hvorimod min Macbook og gamle LC475 begge har haft defekter.

> [...]
> værksteder til at kunne følge med. Men jeg synes nu, de trods alt har
> forsøgt ved at certificere flere firmaer, der sælger Apple, til også at

Det lyder plausibelt

Hilsen Jesper M

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-07 16:18

Hej Jesper

Jesper Mehlsen wrote:

> Kan du dokumentere dette? Eller er det bare en fornemmelse? De maskiner
> fra HP og Acer jeg har haft, dem har der aldrig været besvær med -
> hvorimod min Macbook og gamle LC475 begge har haft defekter.

Jeg har af gode grunde ikke en statestik fra den enkelte producent, men
dels ud fra egne erfaringer med folk, der har kontaktet mig, dels fra
visse organisationer, der har tildelt bærbare og stationære computere
som handicaphjælpemidler.

I en periode havde Dansk Blindesamfund, Statens Blindeinstitu og de
amtslige Synscentraler besluttet, at bærbare skulle være enten Toshiba,
HP eller IBM og Commodore, IBM, HP og Mitsubichi i stationære, der
skulle bruges som hjælpemiddel.

De erfaringer giver følgende ca. tal for fejlbehæftede maskiner
Bærbare:
Toshiba ca. 65% - altså 2 ud af 3 var fejlbehæftede.
IBM ca. 12%
HP ca. 8%
stationære:
Mitsubichi ca. 35%
Commodore ca. 30%
HP ca 5%
IBM ca. 3%

Og så er der de få, der som handicappede selv (mig selv inklusive) har
købt og betalt for deres computer, og som har valgt Mac
Bærbare ca. 4%*)
Stationære ca. 7%**)

*), En PowerBook 165 med en knækket musefjeder - min egen - ordnet på
10min. en PB 5300 med flækket skærmkappe, en PB 190 med flækket
skærmkappe + en knækket tap ved trackpaden.
**) det her har alle været enten LC/PF 475 eller PF 630 + en enkelt LC 630.

> Det lyder plausibelt

Ja, de burde have taget ved lære allerede tilbage i 1998, da 'the Magic
Man' boomede Apple fra at være et alm. computerfirma til at være et
firma, man måtte regne med. - Men det gjorde de heller ikke dengang.
Her var det verdens største detailkæde i branchen - CompUSA, der selv
tilbød at servicere, hvis de kunne få en forhandleraftale, - hvilket de
så fik.

Fra : Steen Larsen

Dato : 11-01-07 11:22

On 2007-01-11, Lars Lauridsen <crazy_jellyfishNOSPAM@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Mine mac-kyndige venner siger, at det først er sket indenfor de sidste par
> år (at serviceniveauet er dalet så drastisk)

Lars har da fuldstændig ret.
Apples reparations-service er under al kritik.
IBM har 3 års garanti. De har on-site på stationære til under 5.000!
Apples uvilje til at kommentere på dr/kontants kritik er da til grin.
Apples udstyr går i stykker såvel som alt andet. Det kan være de
holder sig bedre over lang tid end en PC men i stykker går de - især
bærbare fordi de får nogle knubs.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-01-07 10:40

Lars Lauridsen <crazy_jellyfishNOSPAM@hotmail.com> wrote:

> "Thomas Bjorn Andersen" <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> skrev i en
> meddelelse news:86vejeigco.fsf@dusk.gen-v.net...

> At de ikke engang ville give interview?

Det er ikke nyt for apple ...

> Jeg har en "billig" acer. De henter og leverer med fragtmand - max væk i syv
> dage.

Så billig at den har været til service flere gange ? ;)

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 12-01-07 15:54

"Thomas von Hassel"

> Det er ikke nyt for apple ...

> Så billig at den har været til service flere gange ? ;)

Det var TravelMate serien, så det er heller ikke de billigste. Men ja,
hængslerne til skærmen fik et par revner efter et års tid. Den blev hentet
og afleveret af fragtmand indenfor 7 dage. Til sammenligning ventede min
kæreste 2 måneder på sin iBook G4 (med forsikring) - så lang tid tog det dem
at finde ud af, at det var batteriet, der var i stykker. Anden gang den
skulle til reperation, tog det "kun" seks uger.

Venligst
Lars

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-01-07 01:18

> [...]

> ...og bekræfter en tendens, jeg har opfattet i vennekredsen og hos
> studiekammeraterne. Indtil videre er det primært, hvad der afholder mig fra

Og det er...?

> http://www.dr.dk/DR1/kontant/index.htm - se linket til højre om Apple...

Vi er nogle, der ikke betaler medielicens.

Fra : Lyrik

Dato : 11-01-07 01:23

Den 11.01.2007 kl. 01:18 skrev Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>:

> Og det er...?

> Vi er nogle, der ikke betaler medielicens.
++++++++
Jeg har lige sendt en klage til "Kontant" over alle de ikke-windowsbrugere
der ikke må se Dr.dk.
Klaget over at de selv om EU har givet Microsoft bod for at integrere
Internet Explorer og mediaplayer i deres system, så understøtter Dr
modstanderen-microsoft ved at holde sig til deres mærkevareformat.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 11-01-07 02:09

Hej Jens

Lyrik wrote:

> Jeg har lige sendt en klage til "Kontant" over alle de
> ikke-windowsbrugere der ikke må se Dr.dk.

Jeg har klaget til dem de første 10-15 gange og får hver gang at vide,
at det er de komplet ligeglade med, og at jeg bare kan købe mig en PC
med Windows, hvis jeg vil se DRs nettjenester, - så forvent ikke for
meget fra den side...

> Klaget over at de selv om EU har givet Microsoft bod for at integrere
> Internet Explorer og mediaplayer i deres system, så understøtter Dr
> modstanderen-microsoft ved at holde sig til deres mærkevareformat.

Det er skam ikke bare det, EU-sagen drejer sig om. Det drejer sig også
om frigivelse af visse kodegrupper i fx. RTF og SML dokumentformatet, og
om monopolisering af styresystemer m.m.m.....

Sidste nyt fra DR P1 Orientering lige før jul var, at Microsoft havde
sendt dem ca. 500kg papir, der nu skulle studeres grundigt. - blev
afleveret _1_ time før udløbet af den frist EU Kommissionen havde sat.

Men de følger jo godt nok den politik, de tilråder deres supportere at
følge... "...Smid så meget i hovedet på dem, at de ikke kan overskue
det, så opgiver de på et tidspunkt...". Råd nr. 2 - "...snak dem, der
klager, efter munden, så opgiver de tilsidst..." - Citat fra et internt
MS dokument, som jeg er i besiddelse af!!!!!!!!!!!

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-01-07 01:26

> Lars Lauridsen <crazy_jellyfishNOSPAM@hotmail.com> wrote:

<snip>

> Vi er nogle, der ikke betaler medielicens.

Og vi har folk fra Norge og Sverige der deltager i nyhedsgruppen. De kan
vist heller ikke se dansk television via internettet. Fordi DR blokerer
for ikke-danske ip-adresser - som jeg forstår det.

Men du er måske ikke så god til at formulere dig?

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 11-01-07 01:45

"Axel Hammerschmidt"

Jeg syntes det var lige så nemt at henvise til et klip, der meget godt viste
situationen. Havde glemt problemerne med dr.dk

Jeg går på et IT-studie med mange mac-brugere (og har generelt mange af dem
i vennekredsen). Herigennem har jeg undret mig kraftigt over, at Apple DK
sælger et produkt som kvalitet ("du undgår virus, pc-problemer etc.") og
tager prisen for det, men samtidig begår en elementær fejl i forbindelse med
niveauet af service og kundebehandling - det hænger ikke sammen.

Således tænkte jeg, at klippet måske var interessant for gruppen og I
muligvis kunne komme med et mere nuanceret bud, men det lyder ikke ligefrem
sådan?

> Og vi har folk fra Norge og Sverige der deltager i nyhedsgruppen. De kan
> vist heller ikke se dansk television via internettet. Fordi DR blokerer
> for ikke-danske ip-adresser - som jeg forstår det.

Nå for søren, det var jeg ikke klar over. Er vi lidt ømskindede?

> Men du er måske ikke så god til at formulere dig?

Er du klar over at du svarer på dit eget indlæg?

Mvh.
Lars

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-01-07 02:08

Lars Lauridsen <crazy_jellyfishNOSPAM@hotmail.com> wrote:

[Outlook Express er en elendig news reader]

> [...]
>
> Således tænkte jeg, at klippet måske var interessant for gruppen og I
> muligvis kunne komme med et mere nuanceret bud, men det lyder ikke ligefrem

Jeg og flere andre, der følger NGen vil som sagt ikke kunne se klippet.

> Nå for søren, det var jeg ikke klar over. Er vi lidt ømskindede?

Hvem, DR?

> Er du klar over at du svarer på dit eget indlæg?

Det hedder en Followup.

Men generelt, så syntes jeg der er positivt, at Apple er blevet
interessant i forbrugersammenhæng. Det er nyt. Det har ikke været
tilfældet siden Performaerne i 90erne.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-07 03:15

Hej Axel

Du glemmer lige iMac'erne fra 1998/99.
mvh. Erik Richard

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 11-01-07 13:56

"Axel Hammerschmidt"
> [Outlook Express er en elendig news reader]

[SNIP]
> Jeg og flere andre, der følger NGen vil som sagt ikke kunne se klippet.

Nej, det havde jeg glemt - beklager.

Og samtidig tvinger man folk med mac og uden tv til at betale medielicens.
Det er noget af det dummeste, jeg længe har oplevet.

[SNIP]

Mvh.
Lars

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-01-07 16:10

> [...]

> Og samtidig tvinger man folk med mac og uden tv til at betale medielicens.
> Det er noget af det dummeste, jeg længe har oplevet.

Det klarer jeg ved at nøjes med en 256 Mbps forbindelse fra TDC. Men det
bliver nok på et tidspunkt generende - med mindre de hæver grænsen til
en mere realistisk størrelse - for modtagelse af levende billeder.
Softwareopdateringer over nettet bliver større og større. Det kan godt
tage flere timer at hente opdateringer fra Apple eller Microsoft, så ham
Playstation-Plumper er ikke just i kridthuset her hos mig.

I øvrigt, hvis du gerne vil købe en Mac, så er en brugt Powerbook nu
nede i et meget fordelagtigt prisleje. Jeg har lige købt en PB G4 1 GHz
med 750 MB RAM fra 2003 til min kone på DBA. Alle børnesygdommene er
efterhånden kendte og kan findes på forhånd ved at Google. Og prisen på
software til PPC modellerne er osse i bund.

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 11-01-07 18:10

"Axel Hammerschmidt"
> [...]
> tage flere timer at hente opdateringer fra Apple eller Microsoft, så ham
> Playstation-Plumper er ikke just i kridthuset her hos mig.

Og 256 er vel også lige i underkanten til at streame alligevel?

> [...]
> efterhånden kendte og kan findes på forhånd ved at Google. Og prisen på
> software til PPC modellerne er osse i bund.

Hvor meget endte du med at give for den?

Venligst
Lars

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-01-07 19:22

Lars Lauridsen <crazy_jellyfishNOSPAM@hotmail.com> wrote:

> "Axel Hammerschmidt"

> Og 256 er vel også lige i underkanten til at streame alligevel?

Ja, DR skriver selv, at man skal ha' mindst en 512 Mbps forbindelse.
Hvorfor Kultusministeriet så har valgt 256 ved jeg ikke, men det er en
minimumgrænse. Det næste ville blive 384 osv.

> Hvor meget endte du med at give for den?

Prøv selv og kigge på DBAs hjemmeside. Det er selvfølgelig gratis at
kigge.

Efter et stykke tid valgte jeg at købe en måneds full adgang og det gav
som sagt resultat. Selvfølgelig er den ikke uden tegn på at den er
brugt, men prisen var yderst rimelig. Og min kone er blevet meget glad
for den.

Mit råd er, at købe geografisk så du kan efterse dyret før du køber -
ikke noget med at sende. Og i København er der mange PBer (og iBooks)
udbudt. Check hjemmesiderne hos Lowendmac, Wiki og hvor du ellers får
hits med at Google på modellen og læs om svaghederne og spørg så (med
full DBA adgang) sælger nærmere om det eksemplar han udbyder.

Du kan/bør selvfølgelig prutte - og være forberedt på at du måske ikke
får den ønsker - i første omgang, men se så på hvad de andre byder. Det
gi'r en god rettesnor for hvad den model er værd på markedet til næste
gang.

Find ud af hvad du sådan ca vil ha'. F.eks så ville jeg ha' en PB 15" i
stedet for en 12" eller iBook, fordi der er PC Card i den. Jeg var ikke
interesseret i een forsynet med indbygget Airport, fordi metalkabinettet
skærmer. Jeg var heller ikke interesseret i en Titanium, fordi de har
hængsler i skærmen der har let ved at knække. Men selv da var stadig en
del tilbage at vælge i mellem.

Det er købers marked med fremkomsten af intel-macs. Tak, Steve.

Fra : Morten Lind

Dato : 11-01-07 20:22

> Og prisen på
> software til PPC modellerne er osse i bund.

Hej....hvad mener du?

Brugte ting eller nye ting - DBA eller hvor og hvad/hvilket?

På forhånd tak

M.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-01-07 21:27

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Hej....hvad mener du?
>
> Brugte ting eller nye ting - DBA eller hvor og hvad/hvilket?
>
> På forhånd tak

Begge.

F.eks. MS Office:mac 2004 (Student/Teacher - fuu!) med 3 licencer til
999,- kr hos Humac, nedsat fra 1499,- kr; fra en annonce i MetroExpress
sidste uge.

PS. Du bruger Macsoup. Marker det du har klippet midt i et afsnit og som
du vil quote og som nu har fået korte linier (et afsnit ad gangen) med
musen og tryk Command + r -- og vupti! Nu er afsnittet ombrudt og ser
pænt ud igen. Hva' si'r du så?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-01-07 20:33

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Det klarer jeg ved at nøjes med en 256 Mbps forbindelse fra TDC. Men det

Ikke sådan med os andre der må nøjes med de 2048 kbps der er max
herude på bøhlandet...

(Læste også igår at Bill Gates skulle have sagt at 640 Mb skulle være
nok for enhver...)

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-01-07 21:27

> Ikke sådan med os andre der må nøjes med de 2048 kbps der er max
> herude på bøhlandet...
>
> (Læste også igår at Bill Gates skulle have sagt at 640 Mb skulle være
> nok for enhver...)

Aaaarg!

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-01-07 02:42

> Aaaarg!

Kom i tanke om at jeg havde en korrespondance med Kultusministeriet i
sommer om hvordan man skulle forstå medielicensen. I et svar havde den
fuldmægtig som behandlede min forespørgsel vedlagt en tidlig udgave af
ministeriets eget notat, hvor grænsen (på 256 Kbps) var angivet som
netop 256 Mbps. Så jeg er ikke den eneste

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-01-07 08:23

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> ministeriets eget notat, hvor grænsen (på 256 Kbps) var angivet som
> netop 256 Mbps. Så jeg er ikke den eneste

Kender flere det ville have været glade hvis den lille detalje var
gået igennem til det endelige forslag.

Fra : Lyrik

Dato : 11-01-07 01:20

Den 11.01.2007 kl. 00:52 skrev Lars Lauridsen
> [...]

> ...og bekræfter en tendens, jeg har opfattet i vennekredsen og hos
> studiekammeraterne. Indtil videre er det primært, hvad der afholder mig

++++++++++
Ingen roser uden torne. Amerikanske firmaer er generelt ikke særlig
menneskevenlige. Men jeg har kollegaer der har haft deres MAc i årevis og
med stor fornøjelse konstateret at de virker perfekt og kan sælges til
høje priser brugt.
Når de køber, så køber de en ny MAC.
I udsendelsen snakkede de om G4 som efterhånden er en ældre model.
Musikeren som sad med den nyere model i sit studie, modellen der havde en
hyletone ved højt opskruet styrke, var jo mere en anbefaling end en
afskrækkelse. Han sagde at den lille MAC var hele hans virksomhed som han
tjente sine penge på! Hvis den kom til reparation i tre måneder, så kunne
han dreje nøglen om!
Det har du ikke erfaret endnu, fordi du ikke har en MAC-endnu (men du
hjuler ud og køber en i morgen) For det er i Mac-en at pengene er gemt!
Der medfølger et program, ja enorm flot suite, -et program der hedder for
eksempel "Garageband" Med det program alene kan du nedsætte dig som
komponist og udgive dine egne cd-er.

Du kan tegne ekstra forsikring, eller du kan løbe an på at hvis den holder
de første 6 måneder så har du nok en yderst solid PC der vil holde i mange
år inden den bliver solgt brugt til høj pris.
Og så kunne du jo vælge en af de mere solide modeller. Den behøver jo ikke
være "pissetynd" og veje "50" gram.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 11-01-07 01:53

"Lyrik"

> ++++++++++
> Ingen roser uden torne. Amerikanske firmaer er generelt ikke særlig
> menneskevenlige.

IBM er vist et godt eksempel på det modsatte, uden jeg dog selv har haft én.

> Men jeg har kollegaer der har haft deres MAc i årevis og med stor
> fornøjelse konstateret at de virker perfekt og kan sælges til høje priser
> brugt.

Men hvad så når de går i stykker?

> Når de køber, så køber de en ny MAC.
> I udsendelsen snakkede de om G4 som efterhånden er en ældre model.

Derfor skal de vel stadig virke? Dem jeg kender med størst mac-problemer har
ligeledes G4, og der har problemet været til stede fra starten.¨

> [...]
> tjente sine penge på! Hvis den kom til reparation i tre måneder, så kunne

Jeg kunne også droppe ud af mit studie uden min Acer (som jeg absolut ikke
prøver at fremhæve som kvalitetsvare), så det er vel lige så meget et
spørgsmål om at man er afhængig af sit arbejdsredskab?

> [...]
> år inden den bliver solgt brugt til høj pris!
> Og så kunne du jo vælge en af de mere solide modeller. Den behøver jo ikke

Jeg tror jeg venter et års tid mere. Det kan jo være de bare drukner i
succes pt, og skal have mulighed for at følge med...

Til min nuværende pc fik jeg tilbudt en forsikring, der lovede en repareret
computer eller helt ny indenfor 7 arbejdsdage (3 år for 1000 kr) - det er en
rar tanke, at man ikke risiker at undvære den længere tid.

/Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-07 03:10

Hej lars

Lars Lauridsen wrote:
> "Lyrik"

> IBM er vist et godt eksempel på det modsatte, uden jeg dog selv har
> haft én.

Njae... IBMs bærbare er nu heller ikke helt fri for fejl. Men det er nok
trods aflt stadig Apple og IBM, der har færrest fejl pr. 1000 solgte
enheder.

> Men hvad så når de går i stykker?

Tja... Så reparerer man, hvis man vil det, ellers køber man nyt. Men du
skal regne med, at mange af Apples computere aldrig går i stykker, før
de er så meget slidt ned, at de på det nærmeste ikke kan repareres. -
Jeg har stadig min bærbare powerBook fra 1992, og den virker upåklagelig...

> Derfor skal de vel stadig virke? Dem jeg kender med størst mac-problemer har
> ligeledes G4, og der har problemet været til stede fra starten.¨

Helt ærlig... Hivs problemerne har været dér _helt_ fra købstidspunktet,
så er det kort og godt deres egen skyld. De burde have indleveret
produktet til forhandleren til reparation...

> Jeg kunne også droppe ud af mit studie uden min Acer (som jeg absolut ikke
> prøver at fremhæve som kvalitetsvare), så det er vel lige så meget et
> spørgsmål om at man er afhængig af sit arbejdsredskab?

Efter min mening får man faktisk meget for pengene, når man køber Acer.
Når der førhen kom en kunde til mig for at få råd om, hvilken bærbar,
han/hun skulle købe, så var mit råd, at hvis ikke de ville ofre pengene
på en bærbar Mac, så burde de vælge en Acer, fordi man netop får en del
for en rimelig pris. Men jeg tilrådede samtidig at de ofrede de ekstra
penge en all-risk forsikring kostede. Og afhængig af, hvad den skulle
bruges til, var det absolut heller ikke alle modeller fra Aple, jeg
rådede folk til at købe... I øvrigt sidder jeg selv med en 24" Acer
fladskærm, og den er rigtig god.

Og hvis det var et tilfælde som dit, ville jeg nok råde dig til både at
have en stationær + en bærbar, så du, når/hvis uheldet var ude, ikke
pludselig stod helt uden et arbejdsredskab. Min egen første PowerBook
blev forholdsvis hurtig efterfulgt af en stationær, da jeg på det
tidspunkt absolut heller ikke kunne undvære den. Og desuden fik jeg også
brug for en større scanner, og det var den bærbare ikke særlig god til
at trække...

> Jeg tror jeg venter et års tid mere. Det kan jo være de bare drukner i
> succes pt, og skal have mulighed for at følge med...

Som skrevet i et andet svar, så tror jeg, at succes'en er kommet lidt
bagpå Apple, så de ikke er gearet op mht. de ekstra
serviceringsforpligtelser, der pr. automatik vil komme.

> Til min nuværende pc fik jeg tilbudt en forsikring, der lovede en repareret
> computer eller helt ny indenfor 7 arbejdsdage (3 år for 1000 kr) - det er en
> rar tanke, at man ikke risiker at undvære den længere tid.

Især når det drejer sig om bærbart udstyr, er en all-risk forsikring for
mig at se næsten et 'must have'. En bærbar bliver jo trods alt udsat for
lidt af hvert...

Fra : Terje Rydland

Dato : 11-01-07 09:45

> Hej lars

> Njae... IBMs bærbare er nu heller ikke helt fri for fejl. Men det er nok
> trods aflt stadig Apple og IBM, der har færrest fejl pr. 1000 solgte
> enheder.

Etter at Lenovo tok over er kvaliteten på IBM-merkede maskiner stupt.
Hos oss kjøper vi ikke Lenovo (IBM) lenger på grunn av store
kvalitetsproblemer.

> [...]
> de er så meget slidt ned, at de på det nærmeste ikke kan repareres. -
> Jeg har stadig min bærbare powerBook fra 1992, og den virker upåklagelig...

Min hovedmaskin er en 17" PowerBook G4. Den første 17" PBen som kom.
Tror den blir 5 år i mai (eller er det 4?). Har aldri hatt problemer med
den og den fungerer som bare det. Har skiftet disk på den, men det er
kun fordi den originale disken ble for liten.

Terje

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 11-01-07 14:01

Erik Richard Sørensen wrote:

> Njae... IBMs bærbare er nu heller ikke helt fri for fejl. Men det er
> nok trods aflt stadig Apple og IBM, der har færrest fejl pr. 1000
> solgte enheder.

Jeg tænkte nu ikke så meget på fejl som på service.

> [...]
> købstidspunktet, så er det kort og godt deres egen skyld. De burde
> have indleveret produktet til forhandleren til reparation...

Det lykkedes lige for en af de nævnte at få udbyttet sin G4 til en iMac,
efter den havde været til reperation for 3. gang. Det vil sige han har
skulle trækkes med en elendig computer i et år, utallige timelange
telefonsamtaler etc. før det lykkes at få en ny. Jeg begriber ikke, hvorfor
man ikke bare gør det med det samme.

> [...]
> bærbar, han/hun skulle købe, så var mit råd, at hvis ikke de ville
> ofre pengene på en bærbar Mac, så burde de vælge en Acer, fordi man netop

Præcis. Det er en glimrende computer, men selvfølgelig er der en
kvalitetsmæssigforskel på den og f.eks. IBM.

> [...]
> at have en stationær + en bærbar, så du, når/hvis uheldet var ude,
> ikke pludselig stod helt uden et arbejdsredskab.

Det har jeg desværre ikke råd til. Derimod køber jeg nok en IBM/Mac næste
gang og beholder den nuværende som backup.

[SNIP]

/Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-07 17:03

Lars Lauridsen wrote:

> Jeg tænkte nu ikke så meget på fejl som på service.

Det hænger jo sammen. Jo mere man sælger, jo højere vil fejlraten pr.
definition jo være. At IBM så kan holde deres reparationstider nede på
et minimum, skyldes ganske enkelt, at IBM satser meget på servicering af
erhvervslivet, og de har dermed et meget, meget udbygget
serviceringssystem. Har man det, vil en stigning ikke på samme måde som
hos andre firmaer, påvirke en sluttid i samme grad.

> [...]
> skulle trækkes med en elendig computer i et år, utallige timelange
> telefonsamtaler etc. før det lykkes at få en ny. Jeg begriber ikke, hvorfor

Tja, han kunne jo allerede fra starten have klaget, så var det jo ikke
sikkert, der var gået så lang tid i slutfasen...

Jeg har også haft alvorlige problemer med en enkelt maskine - en gammel
G3, som jeg købte som stationær maskine nr. 2. Der gik et par måneder,
så røg den, blev repareret, kørte et par måneder, røg nok engang.
Tilsidst blev maskinen sendt til Apples hovedværksted i Holland, hvor
den kørte i et test setup et par uger, hvor den så pludselig gik ned. De
kunne ikke finde fejlen, og maskinen blev sendt til USA. Det eneste, der
ikke blev skiftet på den, var diskettedrev og CD drev og kabinettet. Der
gik så 3 måneder, inden jeg fik den tilbage fra Apple. Ud fra div.
kontrolnumre kunne jeg se, at al indmaden var skiftet, og at der sad en
hel anden type bundkort end den oprindelige. Som en slags plaster på
såret for, at jeg havde måttet undvære maskinen i knap et halvt år, gav
Apple mig et halvt års ekstra fuld garanti udover de normale 3 mdr. på
reparationer. Det kalder jeg faktisk en flot gestus. Dér hvor jeg havde
købt den, tilbød mig at låne en anden maskine, men det gjorde jeg ikke,
- jeg var jo ikke computerløs... Siden dengang - efterår 1997 - har jeg
ikke haft en Mac med én eneste fejl.

> Præcis. Det er en glimrende computer, men selvfølgelig er der en
> kvalitetsmæssigforskel på den og f.eks. IBM.

Der er også forskel i kvaliteten på Acers produkter, og som hos alle
andre, betaler man for det, man får... Se også mit svar til Jesper Mehlsen.

> Det har jeg desværre ikke råd til. Derimod køber jeg nok en IBM/Mac næste
> gang og beholder den nuværende som backup.

- Og hvis du så køber fx. en MacBook, har du jo begge platforme og er
dermed endnu mere uafhængig af en bestemt modus på dit uddannelsessted...

Fra : Mads

Dato : 11-01-07 17:45

Erik Richard Sørensen wrote:

> Det hænger jo sammen. Jo mere man sælger, jo højere vil fejlraten pr.
> definition jo være.

fejlraten burde være konstant, hvis man har styr på produktionen. Det
absolutte antal maskine med fejl bliver selvfølgelig større. Og derfor
skal ens service netværk selvfølgelig skalere.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Mads

Dato : 11-01-07 08:29

Lars Lauridsen wrote:
> ...og bekræfter en tendens, jeg har opfattet i vennekredsen og hos
> studiekammeraterne. Indtil videre er det primært, hvad der afholder mig fra
> at investere i en Mac.

Enig. Jeg blev også slemt skuffet over Apples service sammenlignet med
Dell's.

Alle producenter har fejl. Men forskellen ligger i hvordan de håndtere dem.

En sjov detaile er at det altid er Humac DR har fat i. Men det stemmer
jo også godt overens med det indtryk man får at Infocare her i gruppen.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-01-07 10:26

> [...]

> ...og bekræfter en tendens, jeg har opfattet i vennekredsen og hos
> studiekammeraterne. Indtil videre er det primært, hvad der afholder mig fra

Det eneste jeg umiddelbart vil klage over, er Apples imponerende dårlige
evne til at krisestyre og dødlægge sager.

Dér kunne Apple lære noget af Anders Foghs valgkampagne team, der kan
lægge en hvilken som helst socialdemokratisk mærkesag død (ved at gøre
den til sin egen) endda inden socialdemokraterne har opdaget det!

Jeg kan ikke helt forstå alle oplysningerne i udsendelsen. Bl.a. skulle
Apple ifølge DR holde stramt på 1/2 års reglen.

Men Apple har altså 1 års garanti på alle sine produkter.

Det synes som om Humac-folkene ikke er ordentligt orienteret om hvordan
de skal håndtere kundeklager.

Min erfaring er, at man som forhandler kan gå meget langt med Apple og
nogle gange - på kundernes vegne - presse dem langt i kundeservice.

Men det er dog p....irriterende at Apple ikke forstår at styre udenom
den slags eller i det mindste forsøger at håndtere det.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 11-01-07 14:03

Stig Leerbeck wrote:
[SNIP]

> Det synes som om Humac-folkene ikke er ordentligt orienteret om
> hvordan de skal håndtere kundeklager.

Ja, og de er absolut ikke kundevenlige, når man først har købt
(Århus-butikken i hvert fald). Køber folk herinde ikke også generelt direkte
fra Apple?

> [...]
>
> Men det er dog p....irriterende at Apple ikke forstår at styre udenom
> den slags eller i det mindste forsøger at håndtere det.

Det hænger i hvert fald ikke sammen med at sælge et så differentieret
produkt.

/Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-07 17:15

Hej Lars

Lars Lauridsen wrote:

> Ja, og de er absolut ikke kundevenlige, når man først har købt
> (Århus-butikken i hvert fald). Køber folk herinde ikke også generelt
> direkte fra Apple?

Jeg véd ikke, hvad andre gør, men jeg køber og har altid købt hos
Humac/OfficeLine her i Århus, og jeg har _aldrig_ fået en dårlig
behandling - tværtimod....

> Det hænger i hvert fald ikke sammen med at sælge et så differentieret
> produkt.

Som jeg har skrevet et par gange nu, så tror jeg, at Apple må til at
indse, at de virkelig er blevet en af de helt store, og må til at
udbygge deres serviceringsafdeling. - Sagt på en anden måde, - hvis
deres servicesektion er gearet til 1.000.000 enheder, så vil det give
problemer, hvis tallet pludselig er steget til bare 1.500.000
produktenheder, hvis ikke servicesektoren er opnomeret...

Og hvis det går, som rygerne internt i branchen peger på, så kommer der
endnu et boom, pga. at der er en del nye og lidt billigere stationære
MacPro på vej. - Så kan en servicesektor gearet til 1 mill enheder
ihvertfald ikke følge med...

Fra : Mads

Dato : 11-01-07 17:47

> [...]
>
> Jeg véd ikke, hvad andre gør, men jeg køber og har altid købt hos
> Humac/OfficeLine her i Århus, og jeg har _aldrig_ fået en dårlig

Det har jeg så ved Humac (Århus). Ergo må der være 50% sandsynlighed for
at få god service

Venlig hilsen
Mads