Externt DVD-drev p
Fra : Lyrik

Dato : 11-01-07 00:45

Jeg ville gå i chock og blive indlagt på psyk. hvis der skete noget med
min nye IMAC!)) Eller i bedste fald ville jeg snuble rundt som et
ringvrag. Derfor er jeg nødt til at tage affære.
Bærbar DVD-drevsteknologi er ikke noget at råbe hurra for.

Apple har valgt at bruge slot-in-drev således at man ikke brækker de
tynde skuffer i småstykker. Men det giver en anden fejlmulighed som blev
beskrevet her i gruppen for nyligt, nemlig at en dvd/cd kan sætte sig fast
inde i drevet.

Apple har "tumpet" sig ved ikke at have en katapultmekanisme der kan
smide skiven ud.
"Jamen det er da ikke noget problem..bla..bla"
Jo det er,- for nu skal jeg sige min stråmand et borgerligt ord: Hvis jeg
bare sætter en skive i med en international anerkendt kvalitetsetiket som
NEATO 2-up, så kommer disken ikke ud!
Jeg ringede til Apple og "det havde de aldrig hørt om før", (mystisk når
jeg allerede er stødt på problemet her i gruppen)-hvorpå jeg konstaterede
at NU havde de hørt om det således at når andre ringede så "havde de hørt
om det før." Jeg spurgte hvilke etiketter (nogen tynde nogen) som ikke
vilde stoppe diskudkastet?
Det kunne hun ikke sige men henviste mig til "Humac"

Men det korte af det lange er, at hvis en etiket sætter sig fast så er det
"psykiatrisk afdeling Jens!"
Dette problem vil jeg løse omgående på følgende måde:
Jeg indkøber en ekstern DVD-brænder med "Lightscribe. Så spø'r jeg:
Har i nogen erfaringer med det? er der nogen forhindringer som skal
overvindes? Og hvad skal man vælge? jeg synes at der står "Windows" på de
fleste. har det noget at sige?
Jeg efterlyser også konkrete oplevelser med "Lightscribe" og MAC.

PS.
Hvordan fik jeg diskene ud de to gange jeg prøvede?
Jeg fulgte en af de opskrifter der var her. Jeg bremsede disken med et
kreditkort, idet drevet "smagte og smagte på den" så kunne jeg komme til
eject.
Men på en nyhedsgruppe havde de haft en oplevelse der virkede i mange
tilfælde. Hvis man startede maskinen op med den klemte disk, så var en
gået ind og spise sig en ostemad mens den stod og trådte vande-og
surprise! Efter 10-15 minutter gav maskinen op og spyttede den ud! Det
kunne flere konfirmere.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 11-01-07 01:54

Hej Jens

Lyrik wrote:
> [...]
> ringvrag. Derfor er jeg nødt til at tage affære.
> Bærbar DVD-drevsteknologi er ikke noget at råbe hurra for.

Det må vi da have løst - jo før jo bedre. Det kan skam ikke gå, at vi
mister en 'nyomvendt' allerede.

> [...]
> nogen) som ikke vilde stoppe diskudkastet?
> Det kunne hun ikke sige men henviste mig til "Humac"

Jo det er netop lige et problem ved nogle af de slo-loading drev. Men
hvis det kan trøste dig - bare en smule, - så er det ikke kun på Mac
computere, det kan være et problem. Jeg har set det på både IBM, Dell og
Acer...

Problemet er ganske enkelt, at den overfladebelægning/etikette, der er
på nogle CD og DVD medier er så tyk, at der er problemer med at få den
gennem den lille revne. - Et godt råd er at bruge medier med så glat en
overflade som muligt.

> [...]
> de fleste. har det noget at sige?
> Jeg efterlyser også konkrete oplevelser med "Lightscribe" og MAC.

Det bedste, du kan gøre, er at købe fx. et IcyBox eller Manhattan 5,25"
Firewire kabinet + et Pioneer DVR-111D drev (godt nok ikke med
LightScribe), så får du noget med alm. skuffe, og som garanteret virker,
og hvor det endda er muligt at boote fra.

Eller - hvis du absolut vil ha' med LightScribe så fx. denne LaCie d2
model fra SHG http://shg.dk/ -> produkter -> hardware -> DVD-RW ekstern.
Det ser bare ikke ud til, SHG har IcyBox længere, men der findes da
andre 5.25" eksterne FW bokse til ATA/ATAPI drev.

De fleste - eller ihvertfald en del drev fra både NEC og LiteOn virker
udmærket på Mac som DVD brændere, men de er desværre ikke alle
Mac-bootable. - Fx. dette LiteOn drev - Lite-On LH-18A1P DVD±R - kan
ikke boote en Mac.

> [...]
> gået ind og spise sig en ostemad mens den stod og trådte vande-og
> surprise! Efter 10-15 minutter gav maskinen op og spyttede den ud! Det

Det bør altså bare ikke være nødvendigt...

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Lyrik

Dato : 11-01-07 04:03

Den 11.01.2007 kl. 01:53 skrev Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk>:

> [...]

> udmærket på Mac som DVD brændere, men de er desværre ikke alle
> Mac-bootable. - Fx. dette LiteOn drev - Lite-On LH-18A1P DVD±R - kan

+++++++++

Tak for de gode råd. jeg vil ha' en La Cie med firewire.
Med hensyn til "Lightscribe", så fortæller en kompis mig at dvdskiverne
med lightscribe er blevet lige så billige som dem uden.
Jeg slår to fluer med et smæk. Ikke mere browse efter farlige etiketter,
men skrive en etiket på pladen. Jeg ser at de templates der bruges til
lightscribe bare er små jpg billeder. det giver en række muligheder. der
er for eksempel gratis download af templates.
La Cie siger at de har sat hastigheden op med 30% m.h.t. Lightscribe. SÃ¥
nu skal metoden implementeres.
Det med bootbarhed kunne jeg ikke have opdaget havde du ikke skrevet det.
det er jo en ret så væsentlig detalje.
Tak fra
jens

--