MacBook og partitionering
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-01-07 22:34

Som skrevet andetsteds skal det nok være nu, at jeg vender foret ud på
baglommen eller kører plastikkortet igennem en terminal.

Har faktisk haft glæde af at have to partitioneringer på min nuværende
blærbare, har kunnet boote fra to partioneringer med to forskellige
udgaver af MacOS (Panther 10.3.9 (?), som jeg synes er det bedste og
mest stabile OS i nyere tid, og Tigeren fra den anden partition).

I mange diskussioner her, har det været god latin, at man ikke
partitionerede sin HD. Er det stadigvæk tilfældet?

Jeg ville egentlig gerne bevare en partition til Panther, så véd jeg
nemlig, at jeg kan bruge min gamle software, der kræver , at Classic
starter. Jeg véd godt, at ikke kan boote i Mac OS 9.

Så, partionering i 2 eller ej? Der er jo 120 GB at gøre godt med (den
sorte). Den nuværende har en Samsung HD på godt og vel 90 GB, og den er
kun halvfyldt, så der skulle nok være plads til mine filer.

--
Mich.

Fra : Jon

Dato : 10-01-07 22:56

Mich. Ottosen <Michsadr@invalid.dk> wrote:

> Jeg ville egentlig gerne bevare en partition til Panther, så véd jeg
> nemlig, at jeg kan bruge min gamle software, der kræver , at Classic
> starter. Jeg véd godt, at ikke kan boote i Mac OS 9.

Du kan ikke boote i Panther på en MacBook, så det kan du nok glemme.

Det som derimot _kan_ være nyttig, er å lage en liten partisjon (max
10GB) hvor du installerer Tiger i krympet utgave, altså minus alle språk
og skriverdrivere du ikke trenger, og minus iLife og den slags, men med
tillegg av det du vil ha av nytteprogrammer som Diskverktøy, Terminal,
etc., for diagnose- og reparajonsformål. Jeg har aldri gjort det, men
jeg ser at det kan være nyttig.

Like nyttig (mer!) er en ekstern disk med System hvor du både kan gjøre
det jeg beskrev over og ha kopi av viktige filer.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-01-07 23:07

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Du kan ikke boote i Panther på en MacBook, så det kan du nok glemme.

Æv, det var en skam.

> [...]
> tillegg av det du vil ha av nytteprogrammer som Diskverktøy, Terminal,
> etc., for diagnose- og reparajonsformål. Jeg har aldri gjort det, men

Hvorfor skal det egentlig være en så lille partition, med 120 GB skulle
der være plads til en større partition

> Like nyttig (mer!) er en ekstern disk med System hvor du både kan gjøre
> det jeg beskrev over og ha kopi av viktige filer.

Har skam allerede en ekstern med diverse Mac OS'er, men dem får jeg jo
heller ikke meget glæde af med en MacBook (?)

Tak for dine hurtige svar.

--
Mich.

Fra : Jon

Dato : 15-01-07 22:26

Mich. Ottosen <Michsadr@invalid.dk> wrote:

> Hvorfor skal det egentlig være en så lille partition, med 120 GB skulle
> der være plads til en større partition

Bare fordi du ikke trenger me, og da er det vel andre ting du heller kan
benytte plassen til?

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-07 01:09

On 2007-01-10 22:33:45 +0100, Michsadr@invalid.dk (Mich. Ottosen) said:

> I mange diskussioner her, har det været god latin, at man ikke
> partitionerede sin HD. Er det stadigvæk tilfældet?

Er du sikker på, at det ikke kun er mig, der er så konservativ? Jeg
synes, alle andre har masser af partitions og harddiske.

> Jeg ville egentlig gerne bevare en partition til Panther, så véd jeg
> nemlig, at jeg kan bruge min gamle software, der kræver , at Classic
> starter. Jeg véd godt, at ikke kan boote i Mac OS 9.

Den går vist ikke på en Intel-Mac. Jeg er bange for, at det er helt
slut med OS9. Kan du ikke finde nogle nye versioner af din software?

> Så, partionering i 2 eller ej? Der er jo 120 GB at gøre godt med (den sorte).

Det er nok klogt. Nikotin ses lettere på den hvide Husk på, at den
hvide er kr. 1.400,- billigere end den sorte. Måske kan du klare dig
med 80 GB harddisken et stykke tid. Ellers har du kr. 1.400,- at købe
en harddisk for. Det kan du sagtens få både 120 og 160 GB harddisk for.
Så kan du tage den originale 80 GB harddisk ud og sætte den i et
ekstern kabinet til få hundrede kroner som backup og filtransport. Det
er altid rart at have. Det er i hvert fald noget, jeg har overvejet.
RAM og harddisk er meget nemt at skifte i en MacBook.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-07 06:46

> Den går vist ikke på en Intel-Mac. Jeg er bange for, at det er helt
> slut med OS9.

Nej, du kan altid bruge en bruge et emulator-program, som i øvrigt vil
køre langt hurtigere på en moderne maskine, end den gamle maskine kørte:

<http://uneasysilence.com/archive/2006/08/7352/>

> Det er nok klogt. Nikotin ses lettere på den hvide

Nå, det er /nikotin/ der gør hvide maskiner gule? Jamen, så er der jo
ingen grund til at tage den sorte [jeg foretrækker grå], når man aldrig
er begyndt at ryge ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-07 23:43

On 2007-01-11 06:45:37 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Nej, du kan altid bruge en bruge et emulator-program, som i øvrigt vil
> køre langt hurtigere på en moderne maskine, end den gamle maskine kørte:
>
> <http://uneasysilence.com/archive/2006/08/7352/>

Jeg må indrømme, at jeg ikke har sat mig så meget ind i det. Jeg vidste
ikke, at nogen har fået OS 9 programmer til at virke på Intel-Mac.

> Nå, det er /nikotin/ der gør hvide maskiner gule? Jamen, så er der jo
> ingen grund til at tage den sorte [jeg foretrækker grå], når man aldrig
> er begyndt at ryge ...

Jeg tror aldrig, jeg har set Mich. uden en cigar. Tro mig, selv hans
grå TiBook er gul
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-07 07:23

> Jeg må indrømme, at jeg ikke har sat mig så meget ind i det. Jeg vidste
> ikke, at nogen har fået OS 9 programmer til at virke på Intel-Mac.

Med det rigtige operativsystem installeret burde du kunne få Turbo
Pascal til Mac til at virke. Det er vist lavet til MacOS 3, og virker op
til og med 6 med MultiFinder slået fra .

Ja, sådan er det jo når man ikke følger Apples forskrifter, men går
direkte ned til de enkelte rutiners adresser - som skifter over tid
[derfor skal man bruge handles i en tabel].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-01-07 23:07

> Er du sikker på, at det ikke kun er mig, der er så konservativ? Jeg
> synes, alle andre har masser af partitions og harddiske.

Nej, jeg mener at mides flere diskussioner, hvor flere her i gruppen har
sagt noget i retning af, at efter MacOS X's fremkomst er det unødvendigt
med partitioner.

Er du konservativ?

> Den går vist ikke på en Intel-Mac. Jeg er bange for, at det er helt
> slut med OS9. Kan du ikke finde nogle nye versioner af din software?

Du har desværre ret. Nye versioner koster penge, det er en ekstra udgift
oven i maskinens pris

> Det er nok klogt. Nikotin ses lettere på den hvide

Jeg har da ikke tænkt mig at sidde og gnide den nye maskine med nikotin.
Det er dog en pervers tankegang, du har.
Men der har tidligere været en debat om emnet, og det ser ud som om der
er udbredt enighed om, at den hvide hurtigt kommer til at se nusset ud.

> [...]
> er altid rart at have. Det er i hvert fald noget, jeg har overvejet.
> RAM og harddisk er meget nemt at skifte i en MacBook.

Jo, det véd jeg, at du har overvejet, men lige med ét huk: en flot
maskine, der ikke kommer til at se nusset ud i løbet af kort tid, og en
større HD. Nå, ja, dét er vel 1.400 værd?

--
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-01-07 00:32

On 2007-01-11 23:07:22 +0100, Michsadr@invalid.dk (Mich. Ottosen) said:

> Nej, jeg mener at mides flere diskussioner, hvor flere her i gruppen har
> sagt noget i retning af, at efter MacOS X's fremkomst er det unødvendigt
> med partitioner.

Jeg har kun haft bøvl med det. På vores gamle iMac skal OS X ligge på
en partition på højst 8 GB i starten af harddisken. En lille særhed ved
ældre G3'ere. Så bliver man hurtig nødt til at lægge musik, billeder og
dokumenter på den anden partition. Det kan da lade sig gøre, men man
skal sætte tingene anderledes op og hele tiden huske det. Der var noget
bøvl med nøgleringen, hvor jeg hele tiden skulle godkende, når den skal
bruges. Det skal jeg ikke på min egen computer. Sådan var der flere
småting, som jeg ikke gider bøvle med. Og slet ikke på en gammel
reservecomputer. Men der kan da være mange teknisk velbegrundede
årsager til at have flere partitions. Behovet stiger nok også, hvis man
roder og eksperimenterer meget, og det gør vi to jo ikke. Vi er ikke de
store programmører.

> Er du konservativ?

Er du ironisk?

> Jo, det véd jeg, at du har overvejet, men lige med ét huk: en flot
> maskine, der ikke kommer til at se nusset ud i løbet af kort tid, og en
> større HD. Nå, ja, dét er vel 1.400 værd?

Jeg ville nok også vælge den sorte. Der står en hos Merlin i gågaden.
Var det ikke noget?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-01-07 00:25

> [...]
> årsager til at have flere partitions. Behovet stiger nok også, hvis man
> roder og eksperimenterer meget, og det gør vi to jo ikke. Vi er ikke de

Det kender jeg, og jeg har nu besluttet mig for kun én partition.

> Er du ironisk?

Nej, da, for så havde smilye'en været . Du skrev selv, at du var
"konservastiv", så det var et opklarende spørgsmål

> Jeg ville nok også vælge den sorte. Der står en hos Merlin i gågaden.
> Var det ikke noget?

Der står en demomodel fremme i forretningen. De har ikke flere på lager.
Den sidste, de havde, står her - under mine fingre.

v.h.
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-01-07 02:22

On 2007-01-14 00:24:43 +0100, noget@invalid.dk (Mich. Ottosen) said:

> Det kender jeg, og jeg har nu besluttet mig for kun én partition.

> Nej, da, for så havde smilye'en været . Du skrev selv, at du var
> "konservastiv", så det var et opklarende spørgsmål

LOL. Jeg skriver efterhånden ret hurtigt. Man får jo øvelsen her på
usenet. Desværre gider jeg ikke altid læse det igennem, som jeg har
skrevet. Derfor smutter der nogle gange nogen slåfejl igennem.

> Der står en demomodel fremme i forretningen. De har ikke flere på lager.

Det var godt nok trist. Så må jeg jo købe en 15".

> Den sidste, de havde, står her - under mine fingre.

Nej da. Tillykke? Skal jeg komme over og hjælpe dig med at skifte RAM
og harddisk, så den kan bliver rigtig tunet?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster