Danske anmeldelser af iPhone
Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-07 15:25

Berlingske Tidende:

<http://www.business.dk/tech_mobil/artikel:aid=2020112>

JyllandsPosten:

<http://epn.dk/teknologi/tele/article15660.ece>

Politiken:

<http://politiken.dk/it/article223512.ece>

Og ComputerWorld kalder iPhone en storm i et glas vand:

<http://www.computerworld.dk/art/37370?cid=1&a=cid&i=1&pos=2>

vi får se.

Og så for en god ordens skyld, Ingeniøren:

<http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=200770110002&NL=1&Category=ELEK
TRONIK>

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Andersen

Dato : 10-01-07 15:39

Men den kommer vel også kun i USA ikke ?

Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-07 15:47

Thomas Andersen <ThomasAndersen@pc.dk> wrote:

> Men den kommer vel også kun i USA ikke ?

Den kommer i Europa i 4. kvartal i år. I USA har den ikke engang fået
myndighedernes godkendelse endnu.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 10-01-07 15:58

"Per Rønne" wrote:

> Den kommer i Europa i 4. kvartal i år. I USA har den ikke engang fået
> myndighedernes godkendelse endnu.

For slet ikke at tale om lov til at bruge navnet:

http://www.computerworld.dk/art/37359?cid=1&a=cid&i=1&pos=18

Ebbe

Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-07 16:11

Ebbe Kristensen <ebbe@ekologic.dk> wrote:

> For slet ikke at tale om lov til at bruge navnet:
>
> http://www.computerworld.dk/art/37359?cid=1&a=cid&i=1&pos=18

Der foreligger tilsyneladende allerede en aftale mellem Apple og Cisco:

<http://newsroom.cisco.com/dlls/2007/corp_010907b.html?sid=BAC-JsSynd>

Som lyder:

=
Cisco's Official Comments on the Apple iPhone Announcement

SAN JOSE Calif., January 9, 2007 - Given Apple's numerous requests for
permission to use Cisco's iPhone trademark over the past several years
and our extensive discussions with them recently, it is our belief that
with their announcement today, Apple intends to agree to the final
document and public statement that were distributed to them last night
and that addressed a few remaining items. We expect to receive a signed
agreement today.
=
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 11-01-07 14:24

"Per Rønne" wrote:

> Der foreligger tilsyneladende allerede en aftale mellem Apple og
> Cisco:
>
> http://newsroom.cisco.com/dlls/2007/corp_010907b.html?sid=BAC-JsSynd

Det var så i går

Idag sagsøger Cisco Apple for at bruge iPhone-navnet:

http://www.computerworld.dk/art/37379?cid=1&a=cid&i=1&pos=15

De har vist ikke kunnet blive enige om prisen.

Ebbe

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-07 15:01

> [...]

> http://www.computerworld.dk/art/37379?cid=1&a=cid&i=1&pos=15
>
> De har vist ikke kunnet blive enige om prisen.

Det er vist ikke til at finde ud af hvad der sker, her ovre fra Europa.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-01-07 16:50

Per Rønne wrote:

> Den kommer i Europa i 4. kvartal i år. I USA har den ikke engang fået
> myndighedernes godkendelse endnu.

Måske. SJ siger i sin keynote:
"Ships June 2007 ... europa hopefully Q4 2007 ... asia 2008"

Europa er måske alligevle først i 2008, og så er spørgsmålet
om Apple taler om fiscal year som vidst er lidt tidligere end
de årstal som vi andre regner med. Fx. er Q3 apple fiscal year
vidst nok Q2 in real life.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-07 17:47

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> [...]
> om Apple taler om fiscal year som vidst er lidt tidligere end
> de årstal som vi andre regner med. Fx. er Q3 apple fiscal year

Jeg er alligevel først nu gået over til en smartphone - Palm Treo 650
med DateBk6, grafregneren powerOne med fulde finansudvidelser, Duden
Oxford Großwörterbuch og A-lex engelsk-engelsk ordbog med mini-leksikon.

Taget med over fra min gamle Palm m130. Og sms-kortet blot flyttet over
fra min gamle Nokia 3410.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 10-01-07 15:51

Thomas Andersen wrote:
> Men den kommer vel også kun i USA ikke ?

Nej. USA til sommer, Europa i 4. kvartal og Asien til næste år.

--
/Lars

Community for Digitale Video Recordere & TV
http://www.recordere.dk

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 10-01-07 18:46

Thomas Andersen <ThomasAndersen@pc.dk> wrote:

> Men den kommer vel også kun i USA ikke ?

Nej, den kommer til Europa i 4. kvartal, og til Asien i 2008.

--
Mvh. Mikkel Westh
Ved direkte mail - fjern fælden.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 10-01-07 16:04

Samt Version2's kommentarer: høj pris og ingen nytænkning:

<http://www.version2.dk/artikel/1012>

~ Jørgen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-01-07 16:43

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Samt Version2's kommentarer: høj pris og ingen nytænkning:
>
> <http://www.version2.dk/artikel/1012>

ingen nytænking ? .. har de overhovedet set produktet ?

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-07 17:17

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Samt Version2's kommentarer: høj pris og ingen nytænkning:
>
> <http://www.version2.dk/artikel/1012>

Og mobilsiden: iPhone bliver et hit.

<http://www.mobilsiden.dk/?aId=3744>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 10-01-07 16:31

"Per Rønne" wrote:
Og i al beskedenhed

http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=986&z=19

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk
www.gromit.dk/dvd (opdateret 7.6.2006)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-01-07 17:16

Hej Per

Per Rønne wrote:
> Berlingske Tidende:
>
> <http://www.business.dk/tech_mobil/artikel:aid=2020112>

Reelt set er det jo kun en skrevet sammenfatning af, hvad Steve Jobs
sagde, dog uden at nævne noget af, hvad telefonen virkelig kan præstere...

Og under 'Features' har de faktisk glemt noget væsentlig under netværk.
- 'Tante' skriver: "Trådløs: Wi-Fi(802.11b/g) + EDGE + Bluetooth 2.0" -
Mens Steve Jobs direkte siger "...the wireless system contains: Wi-Fi
Airport Extreme 802.11 b/g/n + EDGE + Bluetooth 2.0...".

> JyllandsPosten:
>
> <http://epn.dk/teknologi/tele/article15660.ece>

Egentlig en positiv, men åben og neutral anmeldelse...

> Politiken:
>
> <http://politiken.dk/it/article223512.ece>

Og det er mere end man kan sige om d'herrer John&John. - Er der da ikke
snart en eller anden, der kan lukke munden på de to narrøve?!?!?!

> Og ComputerWorld kalder iPhone en storm i et glas vand:
>
> <http://www.computerworld.dk/art/37370?cid=1&a=cid&i=1&pos=2>

Havde du ventet andet - set i lyset af, hvordan de ellers behandler
Apples produkter?

> vi får se.
>
> Og så for en god ordens skyld, Ingeniøren:
>
> <http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=200770110002&NL=1&Category=ELEK
> TRONIK>

Et lidt surt opstød... man 'tamper' ikke på en touchscreen.

- Men lad os nu se... Det her er jo første skridt i en hel ny teknologi
på multimedieområdet. Jeg har siddet og fulgt hele keynoten nu her i
eftermiddags. Og jeg må indrømme, at jeg er meget positiv over for
iPhone. Den er så udbygget, at den jo kan afløse både et digitalkamera,
alm. mobil, PDA, mp3 afspiller osv.osv..

Jeg tror da også, den, - som Ingeniøren skriver, - kan gå hen og sætte
ny standard og ødelægge markedet for topmodellerne inden for smartphones
fra de store. Som jeg ser det her og nu, så henvender den sig til 2
grupper - 1, forretningsfolk, der har behov for både en PDA, telefon og
en transportabel multimediefremviser, (den kan jo kobles direkte til et
TV), og 2, til nørder, der bare skal have det nyeste og smarteste af det
smarte....

Jeg har dog _én_ negativ ting at sige om den. - Den er absolut ikke
egnet for folk med synsproblemer - blinde og svagtseende, qua der ingen
knappper er på den. Touchscreens er en rødsel for os, der har svært ved
at se en skærm og de felter, man her skal trykke på. Det kunne jo ellers
være en god ting med den store hukommelse og den indbyggede mulighed for
at kunne afspille audiobøger. - Mange blinde og svagtseende sidder jo og
lytter til lydbøger, mens de rejser....

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-07 17:47

> [...]
> transportabel multimediefremviser, (den kan jo kobles direkte til et TV),
> og 2, til nørder, der bare skal have det nyeste og smarteste af det

Glemmer du ikke en væsentlig gruppe: teenagers og unge i 20erne der skal
rende rundt med noget /smart/ ? Er det i bunden ikke /det/ segment
iPod'en har henvendt sig til?

Forvent af iPod'en på sigt bliver opgraderet til en iPhone. På nuværende
tidspunkt synes jeg dog at der mangler software.

Ordbøger. Stor grafregner. Applikationerne findes dog i vidt omfang i
forvejen til PalmOS og Windows CE, så mon ikke firmaerne bag hurtigt får
lavet en MacOS X-version til iPhine?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-01-07 18:41

Hej Per

Per Rønne wrote:

> Glemmer du ikke en væsentlig gruppe: teenagers og unge i 20erne der skal
> rende rundt med noget /smart/ ? Er det i bunden ikke /det/ segment
> iPod'en har henvendt sig til?

Både og.. - Jeg inkluderer nu hele den såkaldte poptøsegeneration med
flere blandt nørderne, hvad det her angår...

Men jeg er nu ikke helt så sikker på, at 'poptøser' vil have råd til en
iPhone. Den gruppe benytter sig jo først og fremmest af, at div.
teleselskaber tilbyder ombytninger til nyeste af det nyeste for typisk
1,00kr. til 299,00kr. - Jeg tvivler stærkt på, at man nogensinde vil få
en iPhone til fx. 299kr.............

> Forvent af iPod'en på sigt bliver opgraderet til en iPhone. På nuværende
> tidspunkt synes jeg dog at der mangler software.

Muligt, men jeg tror nu nok, der stadig vil være mere alm. produkter som
en alm. iPod. - Du kan jo stadig få mobiltelefoner uden div. dikkedarer
og andet blær...

> Ordbøger. Stor grafregner. Applikationerne findes dog i vidt omfang i
> forvejen til PalmOS og Windows CE, så mon ikke firmaerne bag hurtigt får
> lavet en MacOS X-version til iPhine?

Det håber jeg da, der gør. - Ellers er iPhone en dødssejler fra start
for den almindelige bruger. Business brugeren har nok ikke det store
brug for fx. ordbøger. - En grafregner/visuel bygger kunne derimod godt
være af interesse ved fx. en demonstration on-location. En væsentlig
bedre udbygget kalender / timemanager ala PalmDesktop 4.1/4.2 softwaren
ville også være et stort plus.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-07 19:47

> Business brugeren har nok ikke det store brug for fx. ordbøger.

Er du nu også sikker på det? Er du ikke klar over at verden i stigende
grad bliver mere international?

Ideelt set havde vi som dansker Gyldendals Røde ordbøger til og fra
engelsk, tysk og fransk installeret på vore iPhones. Jeg må dog nøjes
med A-lex og Duden-Oxford Großwörterbuch på min Palm Treo.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-01-07 20:47

Hej Per

Per Rønne wrote:

> Er du nu også sikker på det? Er du ikke klar over at verden i stigende
> grad bliver mere international?

Tjaoe... Det kan der jo selvfølgelig være noget om, men min fornemmelse
er nu, at folk i en branche, der fx. rejser meget også normalt behersker
fx. engelsk til noget nær fuldkommenhed - både mundtlig og skriftlig. -
Men jeg kan da godt se, hvis det nu fx. drejer sig om hindi eller
kinesisk, så er det nok de færreste, der behersker nuancerne i de sprog.

> Ideelt set havde vi som dansker Gyldendals Røde ordbøger til og fra
> engelsk, tysk og fransk installeret på vore iPhones. Jeg må dog nøjes
> med A-lex og Duden-Oxford Großwörterbuch på min Palm Treo.

Hm, jeg må indrømme, at jeg foretrækker de store blå ordbøger. Men svjv.
er ingen af dem digitaliserede - endnu da, så de røde vil være gode
erstatninger...

Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-07 21:17

> [...]
> er nu, at folk i en branche, der fx. rejser meget også normalt behersker
> fx. engelsk til noget nær fuldkommenhed - både mundtlig og skriftlig. -

Nu har jeg en engelsk bifagseksamen, og er som sådan kvalificeret til at
undervise i engelsk i gymnasieskolen. Det er min erfaring at jo mere man
kender til et fremmedsprog, desto mere tilbøjelig er man til at bruge
ordbøger ... det går i øvrigt så også videre til andre sprog.

> Hm, jeg må indrømme, at jeg foretrækker de store blå ordbøger. Men svjv.
> er ingen af dem digitaliserede - endnu da, så de røde vil være gode
> erstatninger...

De blå er for små. Og til engelsk foretrækker jeg de store, som
tidligere var grønne, men nu kaldes De Store Røde. Kjærulf-Nielsen
engelsk-dansk og Vinterberg & Bodelsen dansk-engelsk.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-01-07 21:25

Hej Per

Per Rønne wrote:

> [...]
> kender til et fremmedsprog, desto mere tilbøjelig er man til at bruge
> ordbøger ... det går i øvrigt så også videre til andre sprog.

Hm, måske, men jeg synes nu det modsatte. Langt det meste af det, jeg
skriver, er på engelsk, og det er da ikke ´gang i hver korrespondance,
jeg bruger en ordbog. - Kun hvis jeg skal bruge meget præcise og
specifikke fagudtryk, jeg enten ikke har helt styr på eller direkte har
glemt...

> De blå er for små. Og til engelsk foretrækker jeg de store, som
> tidligere var grønne, men nu kaldes De Store Røde. Kjærulf-Nielsen
> engelsk-dansk og Vinterberg & Bodelsen dansk-engelsk.

- selvfølgelig er det de grønne, jeg tænker på...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-01-07 19:36

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Forvent af iPod'en på sigt bliver opgraderet til en iPhone. På nuværende
> tidspunkt synes jeg dog at der mangler software.

Der kører Mac OS X p´å dyret, ikke en eller anden forkrøblet tingest.

Tror man kan lave nogen temmeligt seje ting på dimsen.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-07 20:17

> Der kører Mac OS X på dyret, ikke en eller anden forkrøblet tingest.

Vistnok en særudgave; man kan i hvert fald ikke blot føre almindeligt
software over på den.

> Tror man kan lave nogen temmeligt seje ting på dimsen.

Sikkert. Og slår den bare nogenlunde an, skal vi nok se software på den.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 10-01-07 21:40

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Vistnok en særudgave; man kan i hvert fald ikke blot føre almindeligt
> software over på den.

Tjah, Apple siger MacOS X uden nogen som helst forbehold.

Fra : Morten Vadskær

Dato : 15-01-07 10:43

Uanset hvad vil jeg mene, at Apples iPhone er et ganske hæderligt
produkt taget i betragtning at Apple er jomfruer udi mobil-branchen og
dette er deres første forsøg. Al begyndelse er svær (bare se på
Microsofts mp3-afspiller Zune, der ikke er kompatibel med Vista og ikke
er podcast-venlig).

Jeg er i hvert fald nødt til at have fingre i en iPhone.

--
www.mXchange.dk - køb og sælg brugte mobiler

Fra : Hans

Dato : 15-01-07 10:56

"Morten Vadskær" <vadskaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er podcast-venlig).
>
> Jeg er i hvert fald nødt til at have fingre i en iPhone.

Køb to, så du har en reserve, når der skal repareres.

Fra : Morten Vadskær

Dato : 15-01-07 11:28

> Køb to, så du har en reserve, når der skal repareres.

Ha ha. Jeg har en gammel stabil Nokia, jeg bruger, når mine mobiler er
til rep. Har ikke haft så mange fejl på mobiler, som med mine S/E'er.
Men til gengæld giver S/E mig altid en ny mobil, så de hører ikke så
meget brok fra mig.

Har dog haft adskillige Apple produkter og har aldrig haft een eneste
til reparation...

--
www.mXchange.dk - køb og sælg brugte mobiler

Fra : Jesper

Dato : 15-01-07 11:27

On Mon, 15 Jan 2007 10:42:55 +0100, Morten Vadskær wrote:

> Uanset hvad vil jeg mene, at Apples iPhone er et ganske hæderligt
> produkt taget i betragtning at Apple er jomfruer udi mobil-branchen og
> dette er deres første forsøg.

Tjah... 6-7000 for en telefon uden 3G som tilmed ikke engang er en
smart-phone? Jeg tror personligt lige at jeg venter til 2nd generation.

> Al begyndelse er svær (bare se på
> Microsofts mp3-afspiller Zune, der ikke er kompatibel med Vista og ikke
> er podcast-venlig).

Problemet med Zune er sådan set ikke produktet i sig selv. Det er at
Microsoft har slået krøller på sig selv for at fedte for musik-branchen
hvilket betyder at den er så DRM-inficeret at mange af dens
unikke features er stort set ubrugelige.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-01-07 11:47

On 2007-01-15 11:26:34 +0100, Jesper <no@spam.dk> said:

> Tjah... 6-7000 for en telefon uden 3G som tilmed ikke engang er en
> smart-phone? Jeg tror personligt lige at jeg venter til 2nd generation.

Jeg har et forslag: Hvad med at lade et produkt komme på markedet, før
vi vurderer det? iPhone er lavet til det amerikanske marked, hvor 3G
ikke er særlig udbredt. Derfor har den edge og GSM. Der blev sagt
ganske tydeligt, at der vil komme en betydelig udvikling af modellen
fremover. Det blev specielt nævnt, at der var planer om
3G-understøttelse. Der er næsten et år til, iPhone kommer til Europa.
Mon ikke den har 3G, når den kommer her? Det er også meget sandsynligt,
at den har fået mere hukommelse. I det marked kan man ikke rigtig
tillade sig at låse specifikationerne et helt år.
   Endelig så aner vi jo ikke, hvad den kommer til at koste. Hos Apple
bliver $500 normalt til kr. 4.500,-, men det kommer jo helt an på,
hvilke aftaler der bliver indgået med mobilselskaberne.
   Og hvorfor synes du ikke, den er en smartphone? Er der en fast
definition på det? For mig er det en telefon med kalender, adressebog,
e-mail og den slags PDA-funktioner. Det opfylder iPhone da til fulde.

> [...]
> hvilket betyder at den er så DRM-inficeret at mange af dens
> unikke features er stort set ubrugelige.

Hvilke unikke features? Ud over en meget forkrøblet WiFi kan jeg ikke se nogen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-07 12:30

> Og hvorfor synes du ikke, den er en smartphone? Er der en fast
> definition på det? For mig er det en telefon med kalender, adressebog,
> e-mail og den slags PDA-funktioner. Det opfylder iPhone da til fulde.

Jeg kan sammenligne den med min Palm Treo 650.

Den har også kalender, adressebog, e-mail og internet-browser. Men jeg
har kunnet opdatere den indbyggede kalender med DateBk6, jeg har kunnet
lægge en ordentlig kalkulatior [grafregner med solve-funktion og et
større antal ekstra finansielle 'templates'], A-lex engelsk-engelsk
ordbog med mini-leksikon + Oxford Duden Großwörterbuch. Og der er
tusindvis af andre applikationer man kan lægge på den.

Og så er den forsynet med en SD-kortplads. Og den synkroniserer med
Entourage og Outlook.

De grundlæggende mangler ved denne Palm er den manglende understøttelse
af 3G [kun EDGE er understøttet, men mit mobilselskab Telia er så det
eneste selskab der har EDGE over hele landet], og at den ikke indeholder
en FM og DAB radio. Men de mangler har iPhone jo også, og de ekstra
programmer må man undvære.

OK, der findes en FM-radio til iPod, og iPhone skulle have samme udgang
som iPod, så den vil ganske vist nok kunne bruges også til iPhone, men
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-01-07 12:35

Per Rønne wrote:

> [...]
>
> De grundlæggende mangler ved denne Palm er den manglende understøttelse
> af 3G [kun EDGE er understøttet, men mit mobilselskab Telia er så det

Hvor mange gange skal du nævne det der? Får du penge af Telia for hver
eneste reklame?

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-07 12:46

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Hvor mange gange skal du nævne det der? Får du penge af Telia for hver
> eneste reklame?

Næh. Men jeg har først lige i dag fået den til at virke.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Vadskær

Dato : 15-01-07 12:52

> Næh. Men jeg har først lige i dag fået den til at virke.

Kan i øvrigt afsløre, at Telia ikke har EDGE overalt i landet... Synes
ikke jeg ska' langt væk fra København før den skifter til GPRS.

--
www.mXchange.dk - køb og sælg brugte mobiler

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-07 13:32

Morten Vadskær <vadskaer@gmail.com> wrote:

> Kan i øvrigt afsløre, at Telia ikke har EDGE overalt i landet... Synes
> ikke jeg ska' langt væk fra København før den skifter til GPRS.

På:

<http://en.wikipedia.org/wiki/EDGE>

ser jeg ellers følgende:

=

# Telia Denmark has EDGE coverage in 98,7 % of the country.

=

Jeg opdagede i øvrigt til min forskrækkelse, at der havde været åbent
til internettet i tre timer fra mobiltelefonen. Hvad betyder det?

1. At der betales minuttakst, eller er det kun 'trafikken' der betales
for?

2. At der ikke kan ringes til telefonen?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-01-07 15:08

Per Rønne wrote:

> [...]
>
> Jeg opdagede i øvrigt til min forskrækkelse, at der havde været åbent
> til internettet i tre timer fra mobiltelefonen. Hvad betyder det?

sikkert ingen ting.

> 1. At der betales minuttakst, eller er det kun 'trafikken' der betales
> for?

det er kun trafikken som der betales for

> 2. At der ikke kan ringes til telefonen?

Der kan godt ringes til telefonen. EDGE, GRPS og GSM er data _ELLER_
tale, og tale har første prioritet. 3G er samtidig tale og data.
(gsm kunne også hvis nogen gad lave en Class A GSM telefon, men alle
er Class B).

JonB

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-07 16:00

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> sikkert ingen ting.

> det er kun trafikken som der betales for

Ja, det fik jeg så at vide da jeg ringede til Telia.

> [...]
> tale, og tale har første prioritet. 3G er samtidig tale og data.
> (gsm kunne også hvis nogen gad lave en Class A GSM telefon, men alle

Jeg fik næsten samme besked fra Telia. Plus et tilbud om at købe
datapakker, fordi jeg betaler 15 kroner per MiB. 49 kroner for 10 MiB
per måned.

I øvrigt har jeg opdaget at selv om jeg slår internetforbindelsen fra,
så bliver den automatisk åbnet igen, når telefonen vil downloade
e-mails. Så har jeg da fået en forklaring på hvorfor den hver 2. eller
3. time synes at slå sig selv til. Det er dog ikke det hele der
downloades, kun begyndelsen, og ingen grafik.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-01-07 13:11

Jon Bendtsen <noone@example.com> writes:

> Hvor mange gange skal du nævne det der? Får du penge af Telia for hver
> eneste reklame?

Per er underviser. Han er sikkert skadet af at alting skal siges
nogen gange.

Lige nu kører jeg iøvrigt med Apple Airport Extreme som trådløs rutter
- næste punkt er at få WDS til at fungere. Det er et rigtigt nørkle
projekt :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-01-07 13:52

On 2007-01-15 13:10:45 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Lige nu kører jeg iøvrigt med Apple Airport Extreme som trådløs rutter
> - næste punkt er at få WDS til at fungere. Det er et rigtigt nørkle
> projekt :)

På første side i opsætningen er der et sted, hvor man skal sætte kryds
ved WDS
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-01-07 14:19

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> På første side i opsætningen er der et sted, hvor man skal sætte kryds
> ved WDS

Jep, men det er kun beregnet til andre Apple-produkter. WDS på tværs
af produkter er notorisk bøvlet (læs: virkede ikke i første hug). Så
jeg morer mig med at lege med min trådløse rutter der skal nedgraderes
til WDS-slutpunkt. Den er iøvrigt kraftigere og har nu større
diskplads (1Gb USB) end min første 486'er, men ingen skærm

Endte din far med at ville have WDS eller elstiksmodemmer?

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-01-07 16:36

On 2007-01-15 14:19:20 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Endte din far med at ville have WDS eller elstiksmodemmer?

Ingen af delene. Han har set sig lun på WebSpeed, som kan sluttes til
et antennestik, der er lige ved siden af hans computer. Der var en her
i gruppen, og jeg har glemt hvem, der skrev, at det måske var det bedst
at følge hans ønske. Det har jeg så valgt at gøre. Det skulle i hvert
fald virke. Hvis jeg køber udstyr til en af de to andre løsninger og
ikke kan få det til at virke, så bliver jeg nok ikke så populær.
   Min far ringede til TDC for at få installeret WebSpeed. Damen sagde,
at det var helt fjollet at få nogen ud for at installere det, da det er
så nemt. Han får derfor en gør-det-selv pakke, som jeg så skal
installere. Han har fået reserveret en 20" iMac hos Humac i Kgs. Lyngby
samt et diskettedrev og en USB hukommelses-stift. Jeg regner med, at
det er lige til at sætte op, når jeg kommer derover i næste uge.
   Når det hele så kører, så er det muligt, jeg vil begynde at se på, om
man kan lave et netværk, så min mors iMac kan komme på samme
internetforbindelse. Den tid, den glæde.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-07 17:30

> Når det hele så kører, så er det muligt, jeg vil begynde at se på, om
> man kan lave et netværk, så min mors iMac kan komme på samme
> internetforbindelse.

Jeg mener at kunne huske at man kun kan [må] sætte én maskine på en
sådan WebSpeed forbindelse, og at det kontrolleres gennem MAC-nummeret.

Løsningen: tilslut en router, hvis MAC-nummer registreres. MAC-numrene
bag routeren kan ikke ses ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-01-07 20:36

> [...]

> i gruppen, og jeg har glemt hvem, der skrev, at det måske var det
> bedst at følge hans ønske. Det har jeg så valgt at gøre. Det skulle i

Det er altid en god ide at følge folks ønske. Hvis det så ikke virker
kan man altid sige, "ok, nu har vi prøvet det, hvad så".

>    Min far ringede til TDC for at få installeret WebSpeed. Damen

Han kan vel nøjes med den allermindste?

> [...]

> på, om man kan lave et netværk, så min mors iMac kan komme på samme
> internetforbindelse. Den tid, den glæde.

Det haster jo ikke. Du er ret sikker på at det vil virke fint med to
forbindelser, og at du ikke vil blive stillet til ansvar hvis det ikke
gør.

Desuden betyder det jo også at din far uden problemer kan flytte ned
til den anden forbindelse hvis det ikke lige skulle virke. Han er jo
ret afhængig af at det gør.

Iøvrigt - husk at få kigget på at få lavet så du kan komme til med
fjernstyring udefra (Apple Remote Desktop eller nowet) så du kan
hjælpe ham uhjemmefra...

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-01-07 22:01

On 2007-01-15 20:36:19 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Det er altid en god ide at følge folks ønske. Hvis det så ikke virker
> kan man altid sige, "ok, nu har vi prøvet det, hvad så".

> Han kan vel nøjes med den allermindste?

Han skal have 2 Mbps. Det er ikke dyrere end den billigste hastighed
var for få år siden. Jeg gider ikke hente 350 MB NeoOffice over en 128
Kbps-forbindelse. Sidste år ændrede min far i deres Tele2-abonnement,
som omfatter min mors ADSL. Der fik de ham også overtalt til den
mindste hastighed. Min mor havde hidtil haft 1 Mbps, og nu fik hun så
128 Kbps. Man kan vist roligt sige, at hun kunne mærke forskel. Nu får
min far en fin ny, hurtig computer. Så skal det hele altså bare køre
som i smør. Jeg synes ikke, priserne stiger så meget op til 2 Mbps, at
det rigtig kan svare sig at have lavere hastighed, men til mindre brug
kan 512 Kbps godt gå an.

> Det haster jo ikke. Du er ret sikker på at det vil virke fint med to
> forbindelser, og at du ikke vil blive stillet til ansvar hvis det ikke
> gør.

Jeg forestiller mig også, at jeg måske en dag tager min egen
AirPort-base med og ser, hvor langt den når. Hvis den kan bruges, så
kan vi diskutere, om mine forældre skal have trådløst internet til min
mors computer. Ellers er der jo det der med internet over lysnettet.

> Desuden betyder det jo også at din far uden problemer kan flytte ned
> til den anden forbindelse hvis det ikke lige skulle virke. Han er jo
> ret afhængig af at det gør.

Jeg har også beroliget ham med, at han bare kan skrive videre på min
mors computer, hvis hans skulle svigte en dag.

> Iøvrigt - husk at få kigget på at få lavet så du kan komme til med
> fjernstyring udefra (Apple Remote Desktop eller nowet) så du kan
> hjælpe ham uhjemmefra...

Uha, det havde jeg lige fortrængt
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-01-07 22:40

> Uha, det havde jeg lige fortrængt

Så er det godt vi er her til at minde dig om det :)

Alternativt så få ham til at købe et webcam han kan pege mod skærmen
når han gerne vil have hjælp.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-01-07 13:30

On 2007-01-15 22:40:12 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Så er det godt vi er her til at minde dig om det :)
>
> Alternativt så få ham til at købe et webcam han kan pege mod skærmen
> når han gerne vil have hjælp.

En iMac har indbygget webcam. Han kan bare holde et frisørspejl op. Det
med webcam er for så vidt ikke nogen dårlig idé, når man skal hjælpe
folk. Jeg har netop altid problem med at få at vide, hvad de ser på
skærmen. Det er altid "ingenting", eller "en masse volapyk".
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-01-07 18:47

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> En iMac har indbygget webcam. Han kan bare holde et frisørspejl op.

En RIGTIGT god kandidat til at tage et billede fra siden og spørge
hvad der sker her!

> Det med webcam er for så vidt ikke nogen dårlig idé, når man skal
> hjælpe folk. Jeg har netop altid problem med at få at vide, hvad de
> ser på skærmen. Det er altid "ingenting", eller "en masse volapyk".

Jep :)

Jeg tror dog ikke du vil få problemer HVIS du opretter ham som
almindelig bruger efter installationen!

Fra : Per Rønne

Dato : 16-01-07 03:00

[WebSpeed]

> [...]
> som i smør. Jeg synes ikke, priserne stiger så meget op til 2 Mbps, at
> det rigtig kan svare sig at have lavere hastighed, men til mindre brug

2M ned med webspeed gives med 128K op. Det er dyrere end jeg giver for
mit FullRate med ADSL og fri telefon [i abonnement] og 2M ned og 512K
op. 299 kroner om måneden.

WebSpeed er altså ikke ligefrem billigt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-01-07 13:35

On 2007-01-16 02:59:35 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> 2M ned med webspeed gives med 128K op. Det er dyrere end jeg giver for
> mit FullRate med ADSL og fri telefon [i abonnement] og 2M ned og 512K
> op. 299 kroner om måneden.
>
> WebSpeed er altså ikke ligefrem billigt.

Bare du tager diskussionen med min far Problemet er dels, at mine
forældre allerede har ADSL. Kabelmodemmet er bare sluttet til i det
fjerneste hjørne af min mors værelse, og der er ret langt til min fars
computer. En ældre AirPort rækker slet ikke, og det vil være for grimt
at trække kabler. Desuden har mine forældre tyverialarm, som er sluttet
til et andet telefonstik. Jeg aner ikke, hvilke udstyr, der sidder hvor
og kræver hvad. Jeg er hunderæd for at ødelægge deres tyverialarm, som
de i forvejen har haft en del problemer med. Min far er blevet helt
hooked (som det hedder) på Webspeed efter at have set i reklamerne,
hvor let det er. Nu sætter vi bare det op, og så slipper jeg for at
rode med deres telefonlinie. Mine forældre vil hellere betale lidt mere
og så slippe for problemer.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 16-01-07 13:49

> [...]
> fjerneste hjørne af min mors værelse, og der er ret langt til min fars
> computer. En ældre AirPort rækker slet ikke, og det vil være for grimt

Skal det være trådløst kan man altså få trådløse /Range Expanders/. Jeg
har selv købt en fra Linsys, som jeg har set at også Valby Medborgerhus
anvender:

<http://shop.act-it.dk/products/productinfo.aspx?productid=WRE54G-EU&men
uid=>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-07 14:30

> Lige nu kører jeg iøvrigt med Apple Airport Extreme som trådløs rutter
> - næste punkt er at få WDS til at fungere. Det er et rigtigt nørkle
> projekt :)

Ja, det tog også lidt tid at få min Linsys Range Expander til at
fungere. Det hjalp dog da FullRate udskiftede den trådløse Zyxel router
til en anden model, og pludselig forsvandt også alle problemerne med
konfliktende IP-numre, der ikke burde konflikte.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-01-07 13:57

On 2007-01-15 12:29:45 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> [...]
> tusindvis af andre applikationer man kan lægge på den.
>
> Og så er den forsynet med en SD-kortplads. Og den synkroniserer med

Selvfølgelig er der forskel på de forskellige smartphones og deres
egenskaber. Men derfor synes jeg nu ikke, man kan sige andet, end at
iPhone er en smartphone. Definitionen er trods alt ikke videre fast.
Endelig kender vi den jo slet ikke iPhone til bunds endnu. Vi ved
heller ikke, om den bliver ændret, før den kommer på markedet.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Smartphone>

> OK, der findes en FM-radio til iPod, og iPhone skulle have samme udgang
> som iPod, så den vil ganske vist nok kunne bruges også til iPhone, men...

Det er ikke sikkert. FM-radioen virker kun på iPod nano og video. Den
virker ikke på de andre modeller, der har samme dock-port.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jesper

Dato : 16-01-07 00:27

On Mon, 15 Jan 2007 11:46:54 +0100, Henrik Münster wrote:

>    Og hvorfor synes du ikke, den er en smartphone? Er der en fast
> definition på det? For mig er det en telefon med kalender, adressebog,
> e-mail og den slags PDA-funktioner. Det opfylder iPhone da til fulde.

En smart-phone er kort fortalt en telefon som kan afvikle software som man
selv installerer. Det blev understreget ved præsentationen af IPhone at
skønt den kører en version af OSX vil det ikke blive muligt at
installere 3. parts applikationer på den.

> Hvilke unikke features? Ud over en meget forkrøblet WiFi kan jeg ikke se nogen.

WIFI'en var faktisk også det store clou ved Zune - den nøglefeature som
virkelig kunne have givet den et argument overfor IPod'en. Som det er nu,
er det intet andet end et marketing tool for MS on-line butik. Andre
unikke features er en virkelig god skærm samt den indbyggede FM-radio.
Men selv radioen er DRM-krøblet (man kan ikke optage fra den, for så
kunne man jo stjæle radioprogrammer... uhada).

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-01-07 13:42

On 2007-01-16 00:26:48 +0100, Jesper <no@spam.dk> said:

> [...]
> skønt den kører en version af OSX vil det ikke blive muligt at
> installere 3. parts applikationer på den.

Jeg ved ikke, hvor du har fået den fjollede idé fra

> [...]

> Men selv radioen er DRM-krøblet (man kan ikke optage fra den, for så
> kunne man jo stjæle radioprogrammer... uhada).

Jeg kan høre, du tæller 1 - 2 - mange
Som du selv skriver: "mange af dens unikke features er stort set
ubrugelige". En del af dens funktioner er altså ubrugelige. Og en del
af dens funktioner er nok til, at du siger, der er tale om mange
funktioner. Og så kan du nævne tre i alt. Ikke for at kværulere, men
jeg synes altså ikke, en Zune har nogen særlige unikke features, og det
synes du jo åbenbart heller ikke. Hvorfor i alverden skriver du så, at
den har mange unikke features?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jesper

Dato : 16-01-07 23:23

On Tue, 16 Jan 2007 13:42:03 +0100, Henrik Münster wrote:

> Jeg ved ikke, hvor du har fået den fjollede idé fra
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Smartphone>

Ja, der står jo mange interessante ting i WikiPedia hvor enhver kan
skrive hvad de tror de ved. Der står vist også noget om at George W.
Bush er smart...

Men jævnfør din definition er der i dag meget få telefoner på markedet
som IKKE er smart phones. Der er jeg så åbenbart lidt mere krævende.

> [...]
> af dens funktioner er nok til, at du siger, der er tale om mange
> funktioner. Og så kan du nævne tre i alt. Ikke for at kværulere...

*host host*

> .... men
> jeg synes altså ikke, en Zune har nogen særlige unikke features, og det
> synes du jo åbenbart heller ikke. Hvorfor i alverden skriver du så, at
> den har mange unikke features?

Nu har jeg solgt min Zune og købt en ny IPod i stedet, så jeg har den
ikke lige ved hånden. Men i sin tid var jeg meget imponeret over dens
specs på papiret - og lige så skuffet over det færdige resultat. Men
jo, den har mange små unikke features som kunne have gjort den til en
fed spille. Hvis du vil have en komplet liste over specs, så er der jo
den dersens side som hedder Google...

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-01-07 00:55

On 2007-01-16 23:22:38 +0100, Jesper <no@spam.dk> said:

> [...]
>
> Men jævnfør din definition er der i dag meget få telefoner på markedet
> som IKKE er smart phones. Der er jeg så åbenbart lidt mere krævende.

Jeg driller også lidt. Jeg vil gerne indrømme, at jeg er lidt af en
analfabet, hvad telefoner angår. Jeg er stadig imponeret over, at man
kan skrive SMS. Og så har jeg fået en GPS i bilen. Og den har noget,
der hedder BlueTooth. Når jeg så kører en tur, så siger min telefon
"Biiing", og så kan jeg tale gennem GPS'en, hvis nogen ringer. Det er
altså enormt smart
   Men ellers var det nu meget ærligt ment, da jeg slog op i Wikipedia
for at se, hvad definitionen på en smartphone er. Wikipedia skriver nu
også, at det er meget svært at definere en smartphone. Du har da ret i,
at alle telefoner i dag har kalender og adressebog, men ærligt talt. De
billige telefoner, jeg selv bruger, der kan selv jeg se, at kalender og
adressebog ikke er meget værd. Personlig synes jeg, Apples iPhone er
helt fantastisk, men om jeg selv har nok brug for den muligheder, er
tvivlsomt. Jeg er faktisk en stor Apple-fan. Apple kan noget med
brugerflader og betjeningsvenlighed, som ikke ret mange andre kan.
Alligevel har jeg først nu fået min første iPod i julegave. Jeg kunne
simpelthen ikke se, hvad jeg skulle bruge den til. Jeg føler ikke noget
behov for at gå med musik i øre hele tiden. Men det er lækkert at have
hele sin musiksamling med i bilen. Særligt på lange ferieture.

> [...]
> jo, den har mange små unikke features som kunne have gjort den til en
> fed spille. Hvis du vil have en komplet liste over specs, så er der jo

Igen driller jeg bare lidt. Du skrev om mange features, og så kan du
nævne tre. Du kan vel godt selv se, at det er lidt komisk. Personligt
har jeg svært ved at se, hvad Microsoft har bidraget med de sidste
mange år. Der er vist lidt med servere og Outlook og ting, som store
firmaer kan bruge for at planlægge medarbejdernes arbejde. Det er ikke
noget, jeg interesserer mig for. Ellers har jeg svært ved at se de
store innovationer fra Microsoft. Jeg fatter ikke, at vores regering
ligger på maven, hver gang Bill Gates eller Steve Ballmer er i Danmark.
Prøv lige at lytte efter, hvad et er, Bill Gates siger. Det er det rene
volapyk.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jesper

Dato : 17-01-07 22:54

On Wed, 17 Jan 2007 00:55:21 +0100, Henrik Münster wrote:

> [...]
> at alle telefoner i dag har kalender og adressebog, men ærligt talt. De
> billige telefoner, jeg selv bruger, der kan selv jeg se, at kalender og

Det er nok også meget individuelt hvordan man definerer begrebet smart
phones - ikke mindst i lyset af at telefonerne generelt bliver stadig
"smartere". Min første mobil - Nokia 3110 tror jeg den hed - kunne ikke
meget andet end at telefonere. Og det endda kun på 900 MHz båndet. På
daværende tidspunkt syntes jeg at den var mægtig smart

Min definition med at en smart phone er en telefon som man kan installere
egen software på er også lidt flydende, idet mange af de mindre modeller
kan afvikle JAVA programmer.

Det med at mange finder kalenderen i de mindre telefoner ubrugelig tror
jeg i øvrigt hænger sammen med, at den bruges forkert. Det er ikke
bekvent at taste aftaler ind via et lille bitte numerisk keyboard, men
hvis man konsekvent synkroniserer telefonen med sin desktop maskine
(hvilket kan gøres automatisk via bluetooth) så har man altid et
snapshot af sin kalender i lommen, og det er da smart...

> [...]
> tvivlsomt. Jeg er faktisk en stor Apple-fan. Apple kan noget med
> brugerflader og betjeningsvenlighed, som ikke ret mange andre kan.

Den er da flot og vil helt sikker være en chick-magnet hvis man hiver den
frem nede på cafeen... men ved at lancere en telefon har Apple bevæget
sig ind på et område hvor udviklingen går lynende stærkt. I
forhold til mobil-markedet står PC-markedet nærmest stille. Allerede
idag er 3G en selvfølge på high-end telefoner og om 6 måneder når
IPhone kan købes i Danmark vil de færreste kunne forestille sig at surfe
mobilt med GPRS.

Hvis Apple vil ind og bide skeer med de store skal de være MEGET
hurtigere i deres udvikling.

> [...]
> behov for at gå med musik i øre hele tiden. Men det er lækkert at
> have hele sin musiksamling med i bilen. Særligt på lange ferieture.

Tillykke med den. Jeg vil anbefale dig også at kigge lidt på podcasts -
der er virkelig mange interessante. Jeg bruger min mere til det end til
musik.

> Igen driller jeg bare lidt. Du skrev om mange features, og så kan du
> nævne tre. Du kan vel godt selv se, at det er lidt komisk.

Jeg nævnte de mest betydningsfulde, men der er også mange smarte mindre
detaljer - f.eks. i bruger interfacet. Jeg kan bare ikke huske det hele
på siddende balde. Jeg har det lidt på samme måde med min ex-kone. Jeg
ved at der helt sikkert var en grund til at jeg giftede mig med hende i
sin tid, men i dag kan jeg for min død ikke komme på den...

> [...]
> firmaer kan bruge for at planlægge medarbejdernes arbejde. Det er ikke
> noget, jeg interesserer mig for. Ellers har jeg svært ved at se de

Enig - generelt er det andre som kommer med ideerne og Microsoft som
kopierer dem og tjener kassen. Microsofts kreativitet ligger i salg og
markedsføring og ikke innovation. Hvis de besluttede sig for at droppe
software og begynde at sælge sæbe i stedet, så ville de sikkert snart
have 95% af verdens sæbe-marked.

> Jeg fatter ikke, at vores regering
> ligger på maven, hver gang Bill Gates eller Steve Ballmer er i Danmark.
> Prøv lige at lytte efter, hvad et er, Bill Gates siger. Det er det rene
> volapyk.

Det er nok noget med deres idol-status - forretningsverdenens svar
på Metallica - måske supleret af det faktum at Microsoft har en ret stor
afdeling i Vedbæk som beskæftiger mange højtuddannede danskere. Men
personligt har jeg det på samme måde som dig.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-07 01:30

On 2007-01-17 22:54:28 +0100, Jesper <no@spam.dk> said:

> [...]
> mobilt med GPRS.
>
> Hvis Apple vil ind og bide skeer med de store skal de være MEGET

Det er jo netop det, der er forskellen på Apple og Microsoft, og det de
står for. Jeg tror, de tiltrækker to forskellige slages mennesker.
Microsoft prøver at læsse en masse funktioner ind i programmerne. Det
kan der være meget godt ved, men sandheden er, at langt de fleste
mennesker, der f.eks. skriver i Word, højst bruger 5% af funktionerne.
Microsoft har altså en, skal vi sige, teknologisk indgangsvinkel. Apple
hælder mere til filosofien "less is more". De mener, at for mange
funktioner i virkeligheden bare virker forvirrende. Derfor prøver Apple
at gøre produkterne simple at betjene ved kun at lade de nødvendige
funktioner være til stede. Det gælder f.eks. iPod. Mange har brokket
sig over, at den ikke har radio, ikke kan bruges som diktafon etc. Men
det er slet ikke meningen. Den skal være en letbetjent musikafspiller,
og det klarer den jo ganske godt.
   Jeg siger ikke, at den ene filosofi er bedre end den anden. Jeg tror
mere, det afhænger af folks smag. Du kan godt se, at iPhone ser smart
ud, men du efterlyser straks nogle teknologier, som jeg dårligt nok ved
hvad er. Det interesserer mig ikke. Skidtet skal bare virke. Jeg lægger
derimod vægt på, at iPhone ser ud til at være utroligt nem at betjene.
Alene demoen har fået mig til at se, hvor klodset min Palm og min
mobiltelefon er at bruge. Det er da genialt, at man med et fingerstrøg
kan scrolle ned gennem sin adressebog og så bare stoppe det ønskede
navn ved at sætte fingeren på det. For mig at se er det år forud for
sin tid. Jeg har læst masser af kommentarer, hvor der stod, at
mobilfabrikanterne rystede i bukserne nu. De kan nemlig godt se, at de
pludselig er flere år bagud. Design er ikke et spørgsmål om at se godt
ud. Design er et spørgsmål om at være et gennemtænkt produkt. Og iPhone
er hævet højt over de andre, der stadig hænger fast i den gamle
teknologi med at bruge taster. Man skal ikke tænke så teknologisk. Man
skal være mere kunstnerisk.

> Tillykke med den. Jeg vil anbefale dig også at kigge lidt på podcasts -
> der er virkelig mange interessante. Jeg bruger min mere til det end til
> musik.

Det har jeg fundet ud af. Jeg har set GearTV og Steve Jobs keynote på
den. Den er bare smart. Jeg skal bare huske at have den med mig. Jeg
savnede den lidt natten til tirsdag, da jeg stod i kø i to-en-halv time
for at få World of Warcraft, The Burning Crusade - til børnene altså

> [...]
> ved at der helt sikkert var en grund til at jeg giftede mig med hende i
> sin tid, men i dag kan jeg for min død ikke komme på den...

He-he. God lignelse. Jeg har det med at studere markedet grundigt og
overveje det i hundrede år, før jeg anskaffer mig noget, så jeg er
sikker på at få det rigtige. Det gjorde jeg heldigvis også med min kone.

> [...]
> markedsføring og ikke innovation. Hvis de besluttede sig for at droppe
> software og begynde at sælge sæbe i stedet, så ville de sikkert snart

Det er såmænd ikke det, der gør mig noget. Dell innoverer jo heller
ikke. Det er mere det, at f.eks. Bill Gates stiller sig op og holder
taler, som om han har noget filosofisk at sige om fremtiden. Og så er
det det rene vås, han siger. Nu kan jeg ikke lige komme på noget
eksempel her, men det er sådan nogle store ord, der umiddelbart lyder
godt, men i virkeligheden er det intetsigende. Hvad betyder deres nye
slogan "People ready" f.eks.? Det er lidt af det samme. Det lyder godt,
men er noget vås.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jan Hovard

Dato : 17-01-07 19:51

Henrik Münster wrote:

> [...]
> definition på det? For mig er det en telefon med kalender, adressebog,
> e-mail og den slags PDA-funktioner. Det opfylder iPhone da til fulde.

Henrik du har helt ret - lad den komme på markedet.
Jeg tror ikke der hersker ret meget tvivl om at den bliver fantastisk.
Hvis man sr lidt historisk på det, har apple haft en vis teft for at
komme med nyskabelser. Det ved de andre mobilproducenter. De har lege
annonceret deres nye tiltag - selv om de ikke er til at købe endnu.
De er skrækslagne - det kan man også se på aktiekurserne.
Iphone bliver et hit!

> Hvilke unikke features? Ud over en meget forkrøblet WiFi kan jeg ikke se
> nogen.

Det skal de også nok få styr på når den kommer til Europa. Der allerede
indledt forhandlinger med aktuelle netoperatører i Europa - siger
jungletrommerne!

---JanH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-01-07 21:11

Jan Hovard <jan@hovard.dk> writes:

> Det skal de også nok få styr på når den kommer til Europa. Der
> allerede indledt forhandlinger med aktuelle netoperatører i Europa -
> siger jungletrommerne!

Jeg tror zune bliver et kæmpeflop (min helt personlige fordom).

Hvorfor skulle man købe den i stedet for en ipod?

Fra : Jesper

Dato : 17-01-07 23:03

On Wed, 17 Jan 2007 21:10:46 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg tror zune bliver et kæmpeflop (min helt personlige fordom).
>
> Hvorfor skulle man købe den i stedet for en ipod?

Tjah... en virkelig stor og lækker skærm som egner sig perfekt til
video, et endnu bedre bruger-interface end IPod samt naturligvis
integreret WIFI - det hele til samme pris. En ikke DRM-krøblet Zune ville
være en alvorlig konkurrent til IPod'en.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-07 01:36

On 2007-01-17 23:02:43 +0100, Jesper <no@spam.dk> said:

> [...]
> integreret WIFI - det hele til samme pris. En ikke DRM-krøblet Zune ville
> være en alvorlig konkurrent til IPod'en.

Jeg tør ikke afskrive Zune. Zune er et helt koncept med musikbutik og
det hele. Det er ikke bare en afspiller. Og den afspiler, vi ser nu, er
ikke den sidste. Microsoft er kendt for at være vedholdende. Hvis ver.
1 ikke er en succes, så laver de ver. 2 og 3 osv. og til sidst bliver
det en succes. Desuden har Microsoft pengene til at blive ved. Men det
bliver spændende at se, hvad fremtiden bringer. Tingene har det jo med
at gå op og ned. Lige nu er Microsoft enerådende på computermarkedet,
og Apple er det på musikmarkedet. For nogle år siden var WordPerfect
det dominerende tekstbehandlingsprogram. Tingene kan hurtigt skifte, så
om ti år ser det måske helt anderledes ud.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-01-07 22:28

> Vistnok en særudgave; man kan i hvert fald ikke blot føre almindeligt
> software over på den.

Der sidder nok en eller anden alternativ processor i den, formentlig
noget ARM eller MIPS-baseret noget.

Tror ikke der er en Intelchip i da :)

Fra : Morten Lind

Dato : 10-01-07 19:33

> [...]

> <http://www.computerworld.dk/art/37370?cid=1&a=cid&i=1&pos=2>
>
> vi får se.
>
> Og så for en god ordens skyld, Ingeniøren:

Og:

<http://www.itsvar.dk/jcs/news/10/1.aspx?id=2159>

<http://www.mediamac.dk/index.php/news/show/id=16441>

Og Metro Express i dag......

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-07 20:17

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Og:
>
> <http://www.itsvar.dk/jcs/news/10/1.aspx?id=2159>
>
> <http://www.mediamac.dk/index.php/news/show/id=16441>
>
> Og Metro Express i dag......

Og dem måtte de ikke kende til i mobil-gruppen?

Men IT-svar er positive:

=
Det lader til at de store spillere som Nokia, Motorola, Sony Ericsson og
Samsung har fået en seriøs lektion i, hvordan man laver en "rigtig
smartphone". Brugerflade og menusystem virker lige så gennemarbejdet og
gennemtænkt som på Apples andre produkter.

Mindst lige så imponerende som funktionaliteten er størrelsen. iPhone
måler kun 11,6 millimeter i tykkelsen og er dermed en af de tyndeste
smartphones på markedet. Vægten lyder på 135 gram. Der er et indbygget
2-megapixel kamera.

Desværre er det ikke en 3G-mobil, men det kan man måske heller ikke
forvente af en mobil, der i første omgang skal sælges på det amerikanske
marked, der endnu er langt bagefter, når det gælder 3G og mobilt
bredbånd. Apple iPhone ryger ud på de amerikanske butikshylder til juni
og kommer til Europa i løbet af efteråret.

I stedet for 3G, har Apple valgt at satse på EDGE-teknologien. Der er
også indbygget Wi-Fi og iPhone er selv i stand til at opdage
Wi-Fi-netværk og koble sig på.
=

Det sidste betyder at telefondelen vil kunne bruges som IP telefon når
man er hjemme.

Mediamac mener:

=
Lyder godt. Dog er det "kun" et godt alternativ for nano-brugere. Hvis
man har brug for mere end 8 GB musik og andet godt, så vil man stadig
have behov for to enheder. Derudover er manglen på UMTS support virkelig
kritisk for succes blandt lidt mere teknologi-orienterede europæere og
asiater, og endelig bliver det interessant at se om der bliver mulighed
for at installere 3.parts software på telefonen. Kommentar af Sune
Lilbæk.
=
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 10-01-07 21:09

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og dem måtte de ikke kende til i mobil-gruppen?

Jo da, Per - men jeg synes, at jeg ikke vil dobbeltsende på dine vegne,
og det har du jo så fint gjort - bliv ved med det Det var netop det
positive, jeg syntes godt om

M.

Fra : John

Dato : 11-01-07 13:06

Per Rønne skrev:

*SNIP*

Nu bliver det så "spændende" hvad telefonen kommer til at hedde :)

http://epn.dk/international/article15878.ece

Mvh

John

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-01-07 13:35

http://newsroom.cisco.com/dlls/2007/corp_011007.html?CMP=ILC-001

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-07 14:16

Michael Lund Sørensen <duer-ikke@gromit.dk> wrote:

> http://newsroom.cisco.com/dlls/2007/corp_011007.html?CMP=ILC-001

I går kunne man læse at Cisco forventede at få den underskrevne kontrakt
med det sidste forslag fra Cisco, om salget af navnet.

Er der en eller anden i Apple der klokker i det?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk