harddisk med i trådløst netværk?
Fra : thohei

Dato : 10-01-07 13:50

Findes der nogen mulig måde man kan styre en harddisk via trådløst
netværk? Jeg ved jo godt man ikke bare kan sætte en airport på den,
det ville være for let. Men hvad gør man når pladesamlingen er
blevet så stor at den må på en extern harddisk. Så skal den
bærbare pludselig være forbundet til Harddisken for at få adgang til
musikken, eller også skal man allokere en hel egen computer bare til
at være i kontakt med harddisken. Og så står dén og larmer. Er
der mon nogen løsninger på dette?
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-01-07 14:32

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> [...]
> musikken, eller også skal man allokere en hel egen computer bare til
> at være i kontakt med harddisken. Og så står dén og larmer. Er

Ja, den nye Airport Extreeme base kan tage en alm. usb harddisk og dele
på netværket ...

/thomas
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : P. Rongsted

Dato : 10-01-07 14:39

On 10 Jan 2007 04:49:47 -0800, "thohei" <heinesen@mail.dk> wrote:

> [...]
>musikken, eller også skal man allokere en hel egen computer bare til
>at være i kontakt med harddisken. Og så står dén og larmer. Er

Du må nødvendigvis have en forbindelse mellem den bærbare og
harddisken. Men der er ingen, der siger at den skal være kablet.

Den nye AirPort Extreme, som blev annonceret i går, kan man faktisk
sætte en Harddisk på (via USB port). Den er allerede i Apple Store på
nettet, men leveres først i feb. Jeg har bestilt en

Ellers kan du se på en Network Attached Storage (NAS) - på
EDBpriser.dk kaldes de lagringsservere. De kan ofte også være printer
servere på samme tid. Se evt på denne:

Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-01-07 18:26

P. Rongsted <null@rongsted.dk> writes:

> Ellers kan du se på en Network Attached Storage (NAS) - på
> EDBpriser.dk kaldes de lagringsservere. De kan ofte også være printer
> servere på samme tid. Se evt på denne:

Jeg har kig på en Asus WL500GP af præcis denne grund.

Dimsen koster 650 kroner og kan tage en USB-harddisk.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-07 14:45

> [...]

> musikken, eller også skal man allokere en hel egen computer bare til
> at være i kontakt med harddisken. Og så står dén og larmer. Er

Køb dig en netværksharddisk. Den kører Linux, og du kan selv bestemme
hvor stor harddisken skal være, op til 500G. Tilsuttes ethernettet og
dermed også det trådløse.

<http://www.synology.com/enu/products/DS106serise/index.php>

Den larmer ikke det fjerneste, og er beregnet til at være tændt hele
døgnet. Effekten er på omkring 15W.

Jeg har købt en 101g+, som nu er udgået, men som må svare til 106e. Sat
et 300G harddisk i, og købt en ekstra 300 G harddisk og sat i et eSATA
kabinet [købt i Zitech]. Den tager hver uge fuldsændig [inkremental]
backup af den første.

Som jeg i forvejen især bruger til backup, selv om jeg også har min
hjemmeside placeret på den.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : thohei

Dato : 10-01-07 15:27

> [...]
> et 300G harddisk i, og købt en ekstra 300 G harddisk og sat i et eSATA
> kabinet [købt i Zitech]. Den tager hver uge fuldsændig [inkremental]

Sikke mange muligheder, det havde jeg ikke regnet med.

Teknikken først. Som jeg forstår det er de muligheder der findes nu
(fx Synologi 106e) med indbygget harddisk og har altså samtidig en
trådløs funktion?

Når den nye Airport Extreme kommer, kan den bruges sammen med en
eksisterende, ekstern harddisk, så vidt jeg forstår.
Jeg har en LaCie med FireWire, den kan altså ikke tilsluttes?
Er der nogen løsning der duer sammen med en sådan harddisk, så man i
hvert fald ikke skal købe en ny disk (omend Synologi'en med disk er ca
samme pris som den nye Airport uden disk i, hvis jeg altså har
forstået det).

Om man nu vælger det ene eller det andet kan man så lagre sin musik
på harddisken og styrer det fra en hvilken som helst computer? Kan
samme Airport-enhed være den der har kontakt med hardisken og
stereoanlæget?

Thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-07 16:06

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> Teknikken først. Som jeg forstår det er de muligheder der findes nu
> (fx Synologi 106e) med indbygget harddisk og har altså samtidig en
> trådløs funktion?

Nej, den kommer uden harddisk. Den køber du separat, og sætter selv i
[SATA], og den kan klare op til 500G.

Den har ej heller trådløs funktion, men når du sætter den på dit
ethernet, som også er forbundet til en trådløs router, så kan du
naturligvis se den 'trådløst' fra din laptop. Der er i øvrigt ingen
grund til at faste maskiner skal være trådløse; dels er de trådløse
netværk langsommere end de 'tradede'; Synology'en har en gigabit/s
ethernet port, dels trækker det den jo også båndbredde fra din laptop.

Og hvis det er denne Airport Extreme:

<http://www.apple.com/airportextreme/specs.html>

du mener, så kan du bare forbinde Synology og Airport Extreme med
hinanden med et ethernetkabel. Der er tre ethernet-udgange på den.

> Når den nye Airport Extreme kommer, kan den bruges sammen med en
> eksisterende, ekstern harddisk, så vidt jeg forstår.
> Jeg har en LaCie med FireWire, den kan altså ikke tilsluttes?

Den pågældende Airport Extreme har ingen firewire-port, men mon ikke der
findes en usb 2.0 <-> firewire enhed?

> [...]
> hvert fald ikke skal købe en ny disk (omend Synologi'en med disk er ca
> samme pris som den nye Airport uden disk i, hvis jeg altså har

Hvilket du jo så har misforstået, og i øvrigt er airport'en ikke
beregnet til at sætte en harddisk i.

> Om man nu vælger det ene eller det andet kan man så lagre sin musik
> på harddisken og styrer det fra en hvilken som helst computer?

Jep.

> Kan samme Airport-enhed være den der har kontakt med hardisken og
> stereoanlæget?

Det kommer da vist an på stereoanlægget.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : thohei

Dato : 10-01-07 16:25

> Nej, den kommer uden harddisk. Den køber du separat, og sætter selv i
> [SATA], og den kan klare op til 500G.

Ok, så Synology'en og den nye Airport har i princip samme funktion?

> du mener, så kan du bare forbinde Synology og Airport Extreme med
> hinanden med et ethernetkabel. Der er tre ethernet-udgange på den.

Nej det kan jeg jo se de ikke har. Jeg tror jeg må læse lidt mere om
det - jeg forstår ikke forskellen på de to løsninger.

> [...]
> netværk langsommere end de 'tradede'; Synology'en har en gigabit/s
> ethernet port, dels trækker det den jo også båndbredde fra din laptop.

Men nu nu ethernettet stopper i kælderen og jeg bor på første, så
er det jo ikke nødvendigvis lykken med en harddisk stående i
kælderen. Derfor ville det være lettere hvis alting køret
trådløst, hvis det kan.

> Hvilket du jo så har misforstået, og i øvrigt er airport'en ikke
> beregnet til at sætte en harddisk i.

Men den nye extreme er vel beregnet til det?

Tak,
Thomas

Fra : P. Rongsted

Dato : 10-01-07 17:11

On 10 Jan 2007 07:25:22 -0800, "thohei" <heinesen@mail.dk> wrote:

>Ok, så Synology'en og den nye Airport har i princip samme funktion?

Ikke helt.

Hovedfunktionen for AirPort Extreme er at være et trådløst access
point. Man kan så koble en harddisk på via USB i en kasse ved siden
af. Samme ide som når du kobler din Lacie på laptoppen - bare via USB
istedet for firewire.

En Synology DS-106 er en server til at lagre data på. Den kører via et
kablet ethernet. Men hvis du på dit LAN har en AirPort eller et andet
trådløst access point, så kan du godt få fat i filerne på disken via
trådløs overførsel..

[snip]

> [...]
>er det jo ikke nødvendigvis lykken med en harddisk stående i
>kælderen. Derfor ville det være lettere hvis alting køret

Hvorfor ikke? Der er ikke noget at se på harddisk boksen, så den står
fint i kælderen. Hvis du har den på 1. sal, så skal data jo fra
harddisken en tur ned i kælderen og op igen til din bærbare. Det er en
omvej, som der ikke er nogen grund til. Det vil bare sløve det hele
ned.

>Men den nye extreme er vel beregnet til det?

Nej, harddisken skal sidde i en kasse ved siden af.

Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-07 17:21

> Ok, så Synology'en og den nye Airport har i princip samme funktion?

Nej, synology'en er en netværksharddisk der kører Linux, og som i øvrigt
har en bunke funktionaliteter. Grundlæggende er det en server.

Airporten er 'bare' en trådløs router, der også kan forbindes yderligere
rundt. Og som man kan sætte en usb-harddisk på, ikke i. Denne harddisk
vil så fungere som en netværksharddisk på det lokale netværk, hvorimod
synology'en vil fungere til hele internettet, med web, ftp, database
[MySQL + PostgreSQL er indbygget], foto etc, i det omfang du sætter den
op til det.

> Nej det kan jeg jo se de ikke har. Jeg tror jeg må læse lidt mere om
> det - jeg forstår ikke forskellen på de to løsninger.

Det er ikke to forskellige løsninger. Det er to forskellige ting, der
sagtens kan kombineres.

> [...]
> er det jo ikke nødvendigvis lykken med en harddisk stående i
> kælderen. Derfor ville det være lettere hvis alting køret

Såvel en synology netværksharddisk som en usb-harddisk skal forbindes
fysisk til Airport Extreme-routeren.

> Men den nye extreme er vel beregnet til det?

Jeg har nu haft lejlighed til at se beskrivelsen af Airport Extreme. Du
kan ikke sætte en harddisk ind i den, men du kan forbinde den med dit
faste netværk [der er en indbygget 3-ports switch], og du kan også sætte
en eksterne usb-harddisk direkte ind i den. Derudover er der en port
der er beregnet til forbindelsen ud til internettet.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-01-07 17:39

> [...]
>Ellers kan du se på en Network Attached Storage (NAS) - på
>EDBpriser.dk kaldes de lagringsservere. De kan ofte også være printer

Hvad skal der bruges af software for at få det til at spille?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : thohei

Dato : 10-01-07 20:30

Tak for meget uddybende svar. Jeg begynder at forstå. Har lige et
par spgsml mere.

> Nej, synology'en er en netværksharddisk der kører Linux, og som i øvrigt
> har en bunke funktionaliteter. Grundlæggende er det en server.

Men tidligere fik jeg at vide, at der ikke er handdisk i synology. Vil
det sige at den reelle harddiskplads er på nettet og synologyen blot
administrer hvad man lægger op?

> [...]
> en eksterne usb-harddisk direkte ind i den. Derudover er der en port
> der er beregnet til forbindelsen ud til internettet.

Tak, det der med at sætte harddisk i den er vist en misforståelse.
Jeg tænker ikke på at indbygge en harddisk i den, blot at sætte een
til, som jeg så kan nå fra andre computere.

Egenlig handler det bare om at kunne spille musik som er lagret på en
harddisk uden at harddisken er forbundet (med kabel) til en computer.
Så hvis en harddisk (evt en lacie med firewire) kan sættes til den
nye airport så min bærbare kan se musikken og spille den videre (evt
via en anden airport) over i stereo'en så er jeg glad.

Thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-07 21:17

> [...]

> Men tidligere fik jeg at vide, at der ikke er handdisk i synology. Vil
> det sige at den reelle harddiskplads er på nettet og synologyen blot

Der er ikke nogen harddisk i synologyen, når du køber den. Du køber
synologyen, og samtidig køber du en passende intern SATA-harddisk, som
du sætter i. Så simpelt er det.

> [...]
> nye airport så min bærbare kan se musikken og spille den videre (evt
> via en anden airport) over i stereo'en så er jeg glad.

Ja, men den kan altså kun klare usb. Og så har du ikke serveren, som
synology'en jo også er.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-01-07 01:36

On 2007-01-10 13:49:47 +0100, "thohei" <heinesen@mail.dk> said:

> [...]
> musikken, eller også skal man allokere en hel egen computer bare til
> at være i kontakt med harddisken. Og så står dén og larmer. Er

Det er ikke muligt at sætte en større harddisk i den bærbare? Det er jo
den mest elegante løsning og i længden den simpleste. Harddiske fås jo
nemt på 160 GB i dag, og der findes enkelte knap så hurtige på 200 GB.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-07 07:23

> Det er ikke muligt at sætte en større harddisk i den bærbare? Det er jo
> den mest elegante løsning og i længden den simpleste. Harddiske fås jo
> nemt på 160 GB i dag, og der findes enkelte knap så hurtige på 200 GB.

Harddiske til bærbare er uhyre dyre. En standard SATA eller PATA 3,5"
intern harddisk på 320 G fås i dag til under 600 kroner, til såvel SATA
som PATA:

<http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=16&Parent=2&Sort=&
Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=600&Soegeord=&Direction24=2&Sorted24=3
22122547200&Direction27=2&Sorted27=&Direction28=2&Sorted28=&Direction25=
0&Sorted25=&Direction578=0&Sorted578=&Equal920=&True12441=&Trueval12441=
93842&True25700=&Trueval25700=97214&True6779=&Trueval6779=43247&True2570
1=&Trueval25701=97215&True2333=&Trueval2333=31015&True25702=1&Trueval257
02=97216&True12440=&Trueval12440=93827&True31022=&Trueval31022=176233&Tr
ue26307=&Trueval26307=98928&True6288=&Trueval6288=92427&True12570=&Truev
al12570=94545&True12644=&Trueval12644=94859&True6286=&Trueval6286=42484&
True7228=&Trueval7228=45639&True25708=&Trueval25708=97229&Submit.x=18&Su
bmit.y=9>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-01-07 00:11

On 2007-01-12 07:22:32 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Harddiske til bærbare er uhyre dyre. En standard SATA eller PATA 3,5"
> intern harddisk på 320 G fås i dag til under 600 kroner, til såvel SATA
> som PATA:

Det ved jeg godt, men hvis han f.eks. har en 60 GB harddisk i den
bærbare, så kan han for i hvert fald kr. 1.000,- få en dobbelt så stor
harddisk. Alle de fine løsninger med netværksdrev osv. vil nok ende med
at blive noget dyrere. Jeg kan godt se, de har mange fordele for
avancerede brugere. Er man derimod en mere almindelig bruger, der kun
har brug for f.eks. 80 eller 100 GB plads, så er der ingen grund til at
have en 320 GB harddisk. Samtidig kan man jo ikke tage data på
netværksdisken med sig. Hvis ens primære computer er en bærbar, så
indikerer det jo, at man har brug for at tage den med fra tid til
anden. Jeg ville bare komme med at alternativt forslag, da ingen andre
åbenbart var kommet på den idé.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 13-01-07 00:33

> [...]
> indikerer det jo, at man har brug for at tage den med fra tid til
> anden. Jeg ville bare komme med at alternativt forslag, da ingen andre

Det er også muligt at få et let og lille kabinet til en intern SATA
eller PATA, som man kan have med laptoppen. I så fald naturligvis med
usb-standarden, der er mere fremherskende end firewire.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-01-07 09:39

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> avancerede brugere. Er man derimod en mere almindelig bruger, der kun
> har brug for f.eks. 80 eller 100 GB plads, så er der ingen grund til
> at have en 320 GB harddisk. Samtidig kan man jo ikke tage data på

I gamle dage var det mp3-filer der endte med at fylde disken op.

I vore dage bliver det film. tror jeg.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-01-07 10:17

> I gamle dage var det mp3-filer der endte med at fylde disken op.
>
> I vore dage bliver det film. tror jeg.

Det er det allerede.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 12-01-07 08:31

spam@RQNNE.dk (Per Rønne) writes:

>Der er ikke nogen harddisk i synologyen, når du køber den. Du køber
>synologyen, og samtidig køber du en passende intern SATA-harddisk, som
>du sætter i. Så simpelt er det.

Det lyder jo besnærende - hvad kræves der af software for at få det til at
spille sammen - er det tilstrækkelgit at disken er formatteret, elelr
skald er noget mere til?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-07 08:52

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Det lyder jo besnærende - hvad kræves der af software for at få det til at
> spille sammen - er det tilstrækkeligt at disken er formatteret, eller
> skal der noget mere til?

Der skal mere til, husk på at der skal installeres Linux på den.

Den kommer med en CD-ROM {DVD-ROM?} hvorved du kan installere softwaren
på den + software på såvel Mac som Win. Det inkluderer software så der
downloades direkte fra et sted på internettet til synology'en, uden om
den maskine du sidder på [og som altså kan slukkes]. Smart ved store
downloads af eksempelvis DVD image filer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 12-01-07 09:18

> [...]
>den maskine du sidder på [og som altså kan slukkes]. Smart ved store
>downloads af eksempelvis DVD image filer.

Hmm, jeg kender ikke en dyt til linux, men mon dog ikke det er til at
finde ud af - her på matriklen vlle det i hvertfald være en rigtig smart
løsning.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-07 09:29

> [...]

> Hmm, jeg kender ikke en dyt til linux, men mon dog ikke det er til at
> finde ud af - her på matriklen vlle det i hvertfald være en rigtig smart

Opsætnings-interfacet vil du have gennem din internet-browser, og du
skal faktisk gøre noget specielt for at komme ind i en linux-skal på
synlogyen. Der skal nemlig først lukkes op for telnet-adgang. Men så kan
du nu også installere ekstra software på den, og dermed udvide dens
anvendelighed.

Gør du ikke det er den ganske let at arbejde med.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 12-01-07 09:33

> [...]
>anvendelighed.
>
>Gør du ikke det er den ganske let at arbejde med.

Det vil jeg snarest give mig i kast med.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : thohei

Dato : 13-01-07 15:43

Henrik Münster wrote:

> Jeg ville bare komme med at alternativt forslag, da ingen andre
> åbenbart var kommet på den idé.
> --
Sandt nok, en stor harddisk i pb'en ville være fint - men også dyrt.
Det er lidt et problem at cd-samlingen er så stor at den kræver en
seperat computer (eller harddisk). Tror måske ikke engang rigtig på
det med en løs harddisk (i den ene eller den anden form), selv når
man skal have fat i musikbiblioteken fra en af husets andre computere -
tager det noget (=ret lang) tid at indlæse (=opdatere?) iTunes
biblioteket på 'remote-maskinen'. Det vil sikkert også være
tilfældet med en ekstern, trådløs disk?
Er det ikke det de der 'mediecentre' som er begyndt at dukke op, skal
kunne. Altså indeholde husets musik og film og være koblet såvel
til tv'et som til lydanlæget?
Tak for gode inputs. Der er stadig meget at lære

Fra : Per Rønne

Dato : 13-01-07 16:30

> [...]

> (=opdatere?) iTunes biblioteket på 'remote-maskinen'. Det vil sikkert
> også være tilfældet med en ekstern, trådløs disk?

Problemet her er nok at du forlanger at det skal være trådløst. Det er
nu engang hurtigere med et fast Gigabit/s end en trådløst, og selv om
jeg skam da har trådløst herhjemme, så er der også gigabit netværk til
alle rum bortset fra badeværelse og entre.

Det trådløse betyder så blot at man kan tage laptops med rundt i
lejligheden, og at det er let for gæster [til møder] at koble deres
medbragte laptops på nettet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-01-07 02:34

On 2007-01-13 15:43:24 +0100, "thohei" <heinesen@mail.dk> said:

> Sandt nok, en stor harddisk i pb'en ville være fint - men også dyrt.

De gængse harddiske koster vel ikke mere end kr. 1.000-1.500,-. En
netværksløsning må da ende med at blive noget dyrere. Hvor meget plads
har du da brug for? Hvis det er mere end de 160 GB, man kan få i
bærbare harddiske, så kan jeg godt se, at det kan være nødvendigt med
noget eksternt. En ekstern FireWire-harddisk er jo ret hurtig, men den
skal selvfølgelig sættes på computeren med kabel.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-01-07 16:30

> De gængse harddiske koster vel ikke mere end kr. 1.000-1.500,-. En
> netværksløsning må da ende med at blive noget dyrere.

Aldi (fra den 17. januar) sælger en 320GB HDD Type S-ATA2 til 799,- kr.
De har osse et HDD kabinette til 599,- kr som det oplyses er kompatibelt
med SATA og ATA diske og som har både USB og RJ45 stik samt indbygget
FTP/SAMBA server. Systemet understøtter 20GB til 400GB for USB 2.0 og
20GB til 300GB (!) for LAN.

Fra : thohei

Dato : 14-01-07 18:50

Henrik Münster wrote:

> [...]
> noget eksternt. En ekstern FireWire-harddisk er jo ret hurtig, men den
> skal selvfølgelig sættes på computeren med kabel.

Nå ja, mobil harddisk. Det tænkte jeg slet ikke på. Helt
trådløst er det jo ikke, men jo dog mobilt. Det var måske det
enkleste. (160 gb rækker). Nogen forslag?

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-01-07 08:47

On 2007-01-14 18:50:18 +0100, "thohei" <heinesen@mail.dk> said:

> Nå ja, mobil harddisk. Det tænkte jeg slet ikke på. Helt
> trådløst er det jo ikke, men jo dog mobilt. Det var måske det
> enkleste. (160 gb rækker). Nogen forslag?

Ligesom med interne harddiske er 3,5" billigere, hurtigere og mere
stabile end 2,5" harddiske. Ud over at de er billigere pr. GB, så fås
de også med større kapacitet. Det med det stabile er måske lidt
teoretisk. Min TiBook med 2,5" harddiske har fungeret i over fire år,
og den har kørt meget hver dag. Ulempen ved 3,5" harddiske er, at de er
større, tungere og ikke mindst, at de normalt skal have strøm. De små
2,5" harddiske kan som regel klares sig med strømmen fra USB- eller
FireWire-kablet. Du skal også afgøre, hvilke tilslutninger, du vil
have. Vil du have både FireWire og USB, er det selvfølgelig dyrere.
   Jeg har selv en lille smart Lacie i Porsche-design. Flere i denne
gruppe har skrevet, at Lacie ikke er så stabilt, men jeg har ikke haft
problemer. Min er kun på 80 GB, men her er en 160 GB udgave med samme
udseende til kr. 1.400,-:

<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=249105>

Det er så luksusløsningen med høj kapacitet og både FireWire og USB.
Kan mindre gøre det, kan du godt barbere lidt af prisen. Kan du klare
dig med en mere klodset 3,5" harddisk, kan du spare endnu mere. Her er
et eksempel på udvalget:

<http://www.zitech.dk/Product/SubCategory.aspx?SubCategoryID=8880&ProductCategoryID=284>

Endelig

kan du selv købe et kabinet og en en harddisk løst. Det er ret let at
sætte sammen, men jeg ved ikke, om det kan betale sig. Det er mere en
smart løsning, hvis man køber en større harddisk til at sætte i
computeren og så sætter den gamle harddisk i et eksternt drev.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 15-01-07 20:13

> [...]
> smart løsning, hvis man køber en større harddisk til at sætte i
> computeren og så sætter den gamle harddisk i et eksternt drev.

Zitechs kabinetter benytter en PL3507 (Prolific) chip som bro. Den har
ikke et godt ry, hvis du googler på den og jeg har da også selv
konstateret at ved overførsel af større mængder data risikerer man at
broen går i baglås, så man skal tage strømmen til den før der er hul
igennem igen. Det sker vel et par gange for hver Terabyte der overføres.
Til sammenligning har jeg bootet fra en LaCie FWdisk over hele sommeren
uden problemer, inclusive de overførsler der gik i baglås på Prolific
boksen.

Fra : mikkelw@gmail.com

Dato : 30-01-07 15:31

On Jan 10, 2:45 pm, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> [...]
> backup af den første.
>
> Som jeg i forvejen især bruger til backup, selv om jeg også har min

Jeg har lige købt en DS-106e, samt en 400 gb WD-harddisk - den er dog
derhjemme, og jeg har ikke fået pakket den ud endnu.
Jeg så lige i brugermanualen til SuperDuper, at filsystemet skulle
være HFS+, da FAT32 jo ikke godtager filer over 4 gb.

Kan Synology'en godt bruge dette filsystem? Ellers må jeg jo returnere
den, da jeg skal bruge den til netværksbaseret backup.

Mvh. Mikkel

Fra : Per Rønne

Dato : 30-01-07 16:27

<mikkelw@gmail.com> wrote:

> [...]
> Jeg så lige i brugermanualen til SuperDuper, at filsystemet skulle
> være HFS+, da FAT32 jo ikke godtager filer over 4 gb.

Jeg er sikker på at du har misforstået noget. Det lyder rigtigt at
SuperDuper kræver HFS+ eller FAT32 hvis du sætter en harddisk direkte
til din Mac, men det er netop ikke det du gør med en Synology. En
Synology er i sig selv en datamat, og du har access til den på samme
måde som du har access til en hvilken som helst anden computer på dit
LAN. Det betyder at det er Synology'en der står for accessen til
harddisken, helt på samme måde som hvis det var en Mac eller Win-maskine
med en delt harddisk.

Synology'ens operativsystem er i øvrigt Linux, og naturligvis kan du
læse og skrive på den også med SuperDuper. Men altså gennem Linux.

Og lad mig så citere fra SuperDupers manual side 19:

Note
It's *very* important that the network drive support files larger than
4GB. FAT32-based servers or NAS devices will *not* work, and fail pretty
spectacularly when this limit is reached.

Please ensure the network volume is HFS+, NTFS og ext3, all of which
support large files.
==

På:

<http://www.synology.com/enu/products/DS106serise/spec.php>

kan du direkte se at filsystemet på DS-106e er ext3 [som nævnes i
SuperDupers manual som 'ok'], og at du endda slet ikke kan formattere en
intern harddisk på en Synology til andet.

> Kan Synology'en godt bruge dette filsystem? Ellers må jeg jo returnere
> den, da jeg skal bruge den til netværksbaseret backup.

Synology'ens operativsystem kræver enten FAT32 eller et 'native' format.
NTFS er ikke en option, da dette format synes af være proprietært for
Microsoft.

'Native' format er mere effektivt end FAT32, så derfor er det det du
skal holde dig til. FAT32 kan være relevant hvis du har sat en usb-disk
[eller eSATA disk] til Synology'en, og gerne vil kunne flytte den over
til en Mac eller Win-maskine. Så du kan læse og skrive på den.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk