Ny computer til min far
Fra : Henrik Münster

Dato : 05-01-07 14:04

Jeg ved godt, det her er lidt langt, men jeg har en del overvejelser,
da min far gerne vil have en ny computer. Hvis nogen gider læse det om
evt. komme med nogle forslag, vil jeg være taknemmelig. Jeg kan nemlig
ikke rigtig blive enig med mig selv om, hvad der er bedst.

Min far har i nogen tid talt om ny computer. Hans er fra forrige
århundrede, så det er tiltrængt. Han er bl.a. bange for, at den bryder
sammen en dag. Problemet er bare, at hans venner kun kender Windows, og
det er jeg jo ikke god til at hjælpe ham med. Og det er vennerne
bestemt heller ikke, skal det siges. Min mor har en iMac G4, så det er
ikke fordi, de ikke har Mac i huset. Nu har en af deres venner i
pensionsalderen for nylig været på computerkursus og købt en
"Funktionel pakke i flot design" hos TDC til kun kr. 5.555,- for
computer, printer og 19" skærm i bredformat. Det er jo lidt svært at
konkurrere med den slags.

<http://salg.tdc.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/TDC-Privat-Site/da_DK/-/DKK/ViewProductDetail-Start;sid=emS6tnH4fBK6tzRmQGJ6Hjjakbo0n-Dmpy1E4u3j_vB1zV_WGUyBEgDiVErZnuDmpy0=?ProductUUID=jFEKamdgc24AAAEPXLpnsDkL&CatalogCategoryID=&JumpTo=BrowseStandardCatalog&dogtag=f5_p_dat_pu_pcs&CategoryName=f5_p_dat_pu_pcs&CategoryDomainName=TDC-PrivatCatalog>

Min

far vil gerne have, at jeg hjælper ham med at sætte en ny computer op.
Desværre er jeg ingen ørn til Windows, og jeg er hunderæd for, at jeg
ikke kan få det til at virke. Jeg bor 300 km væk, så jeg kan ikke bare
lige smutte forbi næste dag, hvis noget driller. Jeg ville derfor helst
have, at han fik en Mac. Han hader ledninger, og derfor ville en iMac
sådan set være ideel for ham. Om ikke andet, så kan den jo også køre
Windows. Man kan måske endda installere Windows98, som han er vant til
Desuden kan han godt lide store, tydelige bogstaver. Der er moderne
skærme jo ikke gode, for de har så høj opløsning, at bogstaver bliver
mindre, hvis man ikke zoomer. Alligevel lød det til, at han godt kunne
lide den 19" bredformat-skærm, der var i ovenstående tilbud. Ellers er
en almindelig 19" skærm vel den skærmtype, der har størst fysisk areal
i forhold til opløsningen?

Et andet problem er, at han sender artikler til renskrivning hos en
sekretær - på disketter! Hun er på min fars alder, og hendes computer
er om muligt endnu ældre end min fars. Hun nægter at få
internetforbindelse og e-mail. Han vil ikke skifte hende ud. Hun har
hjulpet ham i mange år, og nu vil han gerne hjælpe hende lidt med et
tilskud til pensionen. Jeg vil tro, at de begge skriver i en eller
anden gammel Word-version. Det er jo ikke noget problem at få et
eksternt diskettedrev. I teorien kunne min far vel godt have en Mac og
så skrive bare i TextEdit. Sekretærens ældre Word må da sagtens kunne
åbne tekst- eller RTF-dokumenter fra en diskette formateret med FAT.
Alternativt kunne min far jo købe Office-pakken til Mac, men helt
billig er den jo ikke.

Min far havde talt lidt om at få en bærbar, og så lære den stille og
roligt at kende, mens han stadig brugte den gamle computer til arbejde.
Det er vigtigt, at han har en fungerende computer, da han skal skrive
hver dag. Min lillesøster mente dog, at det er helt tåbeligt for ham at
at få en bærbar, og han har da nok heller ikke så meget brug for at
kunne transportere den. Men det er jo dejligt nemt at sætte den op og
så bare lære den at kende uden at man skal rydde helt computerbordet og
forbinde 800 ledninger. Så kan han jo senere evt. få en ekstern skærm.

Han vil også have ny internetforbindelse hos TDC gennem antennestikket.
Der er godt nok ADSL via Tele2 til min mors iMac, men så skal der
trækkes lange ledninger eller lave trådløst ind til min fars værelse.
De har en AirPort basestation, men jeg kan ikke få den til at række
mere end til naborummet. Der er nok for meget beton i væggene. Det
virker bare lidt fjollet med to internetforbindelser.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : VJJ

Dato : 05-01-07 14:40

On 2007-01-05 14:04:20 +0100, Henrik Münster <henrik@muenster.dk> said:

> Jeg ved godt, det her er lidt langt,

Ja, og jeg har kun lige læst nok til genkende situationen fra mig selv.
Gamle forældre, der skal hjælpes...

Min strategi (for de ville jo gerne have een, som passede til naboens
og hvorfor kunne den ikke sende mails med små ting, der hoppede og...
Bill Gates, du er ej min ven) var:

enten allierer I jer med naboen, som så må supportere jeres
windowsmaskine - jeg kan ikke.

eller også så får i en maskine totalt efter mine specifikation, dvs jeg
har selv en kopi al SW på egen maskine, så når der ydes tlf-support kan
vi snakke os gennem menuer og problemer.

De valgte to´eren, og det eneste, jeg er ked af, er, at de aldrig
rigtig kommer til at opleve det helvede, jeg har forskåendet dem for.
Min far er 72, og havde aldrig rørt en computer før for 2 år siden. Nu
surfer han vildt omkring og bruger iPhoto og hvad ved jeg.

Held og lykke.

Johs

Fra : Martin R. Ehmsen

Dato : 05-01-07 14:53

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-01-07 16:16

VJJ <araindog@gmail.com> writes:

> eller også så får i en maskine totalt efter mine specifikation, dvs
> jeg har selv en kopi al SW på egen maskine, så når der ydes
> tlf-support kan vi snakke os gennem menuer og problemer.

Jeg har installeret VNC på knægtens maskine.

Så kan man skrue ned og slukke udefra...

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-01-07 19:06

On 2007-01-05 16:16:12 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Jeg har installeret VNC på knægtens maskine.
>
> Så kan man skrue ned og slukke udefra...

Nu er i flere, der har foreslået det. Måske skulle jeg prøve at sætte
mig lidt ind i det.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-01-07 15:53

> [...]
>
> Min far har i nogen tid talt om ny computer. Hans er fra forrige
> århundrede, så det er tiltrængt. Han er bl.a. bange for, at den bryder

Bare rolig! Skulle det ske, kan man altid finde en anden gammel computer
nede på genbrugsstationen - eller i containergåden. Det er utroligt hvad
folk smider væk når de syntes deres 'putter ikke kan hamle op med den
seneste udgave af MS styresystemer.

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-01-07 19:06

On 2007-01-05 15:53:24 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> [...]
> nede på genbrugsstationen - eller i containergåden. Det er utroligt hvad
> folk smider væk når de syntes deres 'putter ikke kan hamle op med den

Det har han bare ikke tid til. Han skal bruge sin computer hver dag.
Han ryster som et espeløv ved tanken om, at den kan bryde ned. Det er
derfor vigtigt, at den er stabil.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-01-07 19:14

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> Det har han bare ikke tid til. Han skal bruge sin computer hver
> dag. Han ryster som et espeløv ved tanken om, at den kan bryde
> ned. Det er derfor vigtigt, at den er stabil.

Hvis det virkelig er så vigtigt var en passende Live-CD måske noget,
med adgang tilharddisken?

De KAN ikke gå i stykker.

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-01-07 20:19

On 2007-01-05 19:14:17 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Hvis det virkelig er så vigtigt var en passende Live-CD måske noget,
> med adgang tilharddisken?
>
> De KAN ikke gå i stykker.

Live-CD?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-01-07 20:32

On 2007-01-05 20:18:42 +0100, Henrik Münster <henrik@muenster.dk> said:

> Live-CD?

Jeg kan selvfølgelig også bare selv slå det op. Desværre er det kun den
franske Wikipedia, der virker lige nu:

"Ils permettent d'avoir un système d'exploitation complet
(environnement fenêtré, navigateur web, suite bureautique complète,
outils de programmation, logiciels de communication, etc) sur un petit
support, léger et amovible, sans rien modifier de la machine où on
l'exécute. Il ne touche en effet pas à la configuration de la machine
hôte, ni généralement au disque (sauf dans le cas particulier de live
CD conservant une partie résidencielle)."

Jeg elsker bare fransk. En office-pakke hedder "suite bureautique
complète", og sådan er det hele vejen igennem
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-01-07 00:21

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> Live-CD?

Et system der afvikles fra CD-ROM.

En ugeeket forklaring her: http://internetfreedomdisk.blogspot.com/

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-01-07 01:23

On 2007-01-06 00:20:55 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Et system der afvikles fra CD-ROM.
>
> En ugeeket forklaring her: http://internetfreedomdisk.blogspot.com/

Spændende. Jeg har dog lidt svært ved at se, hvordan man gemmer
dokumenter eller ændrer indstillinger for programmer. Det må da kræve
en harddisk eller andet medie, man kan skrive på. Har man ikke brug for
dette, så er der da mange fordele ved live-cd. Det er bare lidt svært
at opdatere sine programmer
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lyrik

Dato : 06-01-07 02:03

Den 06.01.2007 kl. 01:22 skrev Henrik Münster <henrik@muenster.dk>:

> [...]
> harddisk eller andet medie, man kan skrive på. Har man ikke brug for
> dette, så er der da mange fordele ved live-cd. Det er bare lidt svært at
++++++
Jeg synes kun live-cd duer til at konstatere om systemet kan køre på
hardwaren. Når man så er tilfreds med funktionaliteten så er den naturlige
vej at installere det permanent.
Et sådant system kan være UBUNTU for eksempel, som er en Debian Linux
version.
Det virkelig dårlige ved live-kørsel er, at den hele tiden "sutter" på
cdromdrevet. Den optager det så man ikke kan brænde cd eller dvd. Den
bruger kun ramlageret. Det er dog muligt at oprette en lille mappe på
disken til filer. Men det er en nødløsning efter min mening. Kan man lide
systemet, så skal man installere.

Linux ligner OS X systemet en del. Men OS X er gennemarbejdet i modsætning
til Linux. Alle de flotte programsuiter der er i OS X rager højt op over
det der fås til Linux.IMHO.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-01-07 09:35

Lyrik <lyrik@heaven.dk> writes:

> disken til filer. Men det er en nødløsning efter min mening. Kan man
> lide systemet, så skal man installere.

Du skulle tage at prøve Knoppix. Det kører forbløffende godt.

I det øjeblik man installerer, har man ikke fordelen af at det er et
skrivebeskyttet medie hvor alting bare fungerer.

Jeg havde en Ubuntu der nægtede at starte fordi der var gået kuk i
ramdiskbilledet grub gerne ville læse ind, og det var først da jeg
bootede på en livecd og fik checket filsystemet (så ext3 rullede
journalen tilbage) at det kom i orden igen.

I det aktuelle tilfælde havde Henrik skullet en tur til København for
at lave manøvren - ikke så smart.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-01-07 09:31

> [...]

> en harddisk eller andet medie, man kan skrive på. Har man ikke brug
> for dette, så er der da mange fordele ved live-cd. Det er bare lidt

Sædvanligvis kan du tilgå dine harddiske og usb-sticks med et par
klik, hvorefter du arbejder som vanligt.

Opdatering af programmer? Du brænder en ny cd når den næste version
udgives :) Nemmere kommer det næsten ikke.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-01-07 19:33

On fr, 05 jan 2007 18:05:37 GMT, Henrik Münster <henrik@muenster.dk>
wrote in dk.edb.mac:

> Det har han bare ikke tid til. Han skal bruge sin computer hver dag.
> Han ryster som et espeløv ved tanken om, at den kan bryde ned. Det er
> derfor vigtigt, at den er stabil.

Har han kun den ene? Hvis der er plads, så vær forudseende.

Jeg har en lille lækker bærbar, en Bondwell - 4 MHz Intel 8086, 640 MB RAM,
20MB HDD, S/V CGA grafik, indbygget 1200 Baud modem, 6,5 kg på badevægten -
liggende.

Der er DSI Tekst og lidt spil på den. Og den har indbygget 720 KB
diskettedrev. Lige noget for Dr Monster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-01-07 19:36

On fr, 05 jan 2007 18:32:52 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote in dk.edb.mac:

<snip>

> Jeg har en lille lækker bærbar, en Bondwell - 4 MHz Intel 8086, 640 MB
> RAM, 20MB HDD, S/V CGA grafik, indbygget 1200 Baud modem, 6,5 kg på
> badevægten - liggende.

Oops! Det er vist kun en 8088.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-01-07 19:51

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> writes:

> Oops! Det er vist kun en 8088.

Den kan nok køre WordPerfect 4.2 uden problemer alligevle.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-01-07 20:11

Hej Thorbjørn

Ikke bare det... Den kan også køre en WordPerfect 5.1DOS. - En af min nu
desværre også afdøde venner havde en 8088 bærbar med WPfct 5.1 + InfoVox
700 talesyntese!
mvh. Erik Richard

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Den kan nok køre WordPerfect 4.2 uden problemer alligevle.

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-01-07 20:46

On 2007-01-05 19:32:52 +0100, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> said:

> Har han kun den ene? Hvis der er plads, så vær forudseende.

De to computere, han hidtil har haft, har han fået af Ekstra Bladet.
Hvis der var problemer, kunne han bare ringe til dem, og så kom der en
og ordnede det. Nu er han blevet sparet væk af Hans Engell, så
tilknytningen til Ekstra Bladet er ved at være lidt løs. Det er jo
stadig deres computer, han har adgang til deres netværk og videre ude
på internettet via modem, og hans e-mail ligger hos Ekstra Bladet. Jeg
tvivler dog på, at de har lyst til at supportere en computer fra 1999,
og det vil nok være lidt svært for ham at få bevilget en ny

> [...]
> badevægten - liggende.
>
> Der er DSI Tekst og lidt spil på den. Og den har indbygget 720 KB

DSI Tekst? Det havde de stadig i Søværnet, da jeg var værnepligtig i
1991. Man kunne redigere i stavekontrollen. Der var flere sider med
bøjninger af absolut (absolut, absolutte, absoluttede, absoluttes,
absoluttet osv.). Noget siger mig, at den stavekontrol var lavet delvis
med automatik.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-01-07 21:53

> On 2007-01-05 19:32:52 +0100, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> said:

<snip>

> [...]
> bøjninger af absolut (absolut, absolutte, absoluttede, absoluttes,
> absoluttet osv.). Noget siger mig, at den stavekontrol var lavet delvis

Jeg var nød til at lære at skrive egne printer drivers til DSI. Det var
såmen ikke så svært. Problemet i DSI Tekst var kopi-beskyttelsen. Kørte
man Norton Speed Disk ville DSI Tekst ikke starte, fordi Thomas
Heilsberg (bror til Anders - ham med Turbo Pascal og som nu er ansat i
MS som chief software architect på .NET) havde lavet noget sindrigt med
en skjult fil på disken som ikke måtte flyttes.

Jeg læste et interview med Thomas H i Politikens Computer Tillæg sidst i
90erne, hvor han beklagede at DSI havde lavet den kopi-beskyttelse på
bl.a DSI Tekst. Ikke på grund af det besvær det betød for kunderne. Men
fordi det betød at færre kom til at lære DSI Tekst at kende.

Word Perfect havde en helt anden politik - hellere en piratudgave af
Word Perfect på folks computer end at de købte konkurentens. Det var
først da Microsoft portede deres Word til Mac til Windows 3 og Word
Perfect kom sent igang og lavede en være Windows udgave, at det gik galt
for firmaet i Mormonstaten. På et tidspunkt havde man Word Perfect med
blandt de ti mest værdifulde mærkevarer i verden - sammen med firmaer
som Coca Cola og IBM.

Stort set alle man mødte gennem sit arbejde omkring 1990 enten skulle
eller havde lige været på Word Perfect kursus og havde Kirsten Kampers
bog i bogreolen. Selv om DSI blev støttet massivt med indkøb til det
offentlige - Politi, og Domstolsstyrellsen og domstolene bruger vist
stadig DSI System - og der fandtes andre programmer til tekstbehandling
til DOS, bl.a MS Word, så havde Word Perfect over 50 pct af markedet i
Danmark dengang. Og var endnu større internationalt.

I dag er der næsten ingen der ved hvad Word Perfect er for noget - selv
om det stadig eksisterer - de vist oppe på en version 12 - 13 stykker.
Og endnu færre (undtagen en enkelt værnepligtige i Søværnet i 1991)
kender DSI Tekst.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-01-07 22:21

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> bl.a DSI Tekst. Ikke på grund af det besvær det betød for kunderne. Men
> fordi det betød at færre kom til at lære DSI Tekst at kende.

Her er jeg fuldstændig enig. - Jeg kender faktisk flere præster, der
stadig bruger enten DSI Tekst eller DanTekst II på en oldgammel
MultiTech 720 8088 med en 8036 coprocessor, når de sidder og skriver
deres prædikener.

> [...]
> for firmaet i Mormonstaten. På et tidspunkt havde man Word Perfect med
> blandt de ti mest værdifulde mærkevarer i verden - sammen med firmaer

Hm, jeg mener nu, wordPerfect 5.1 For Windows kom først Word For Windows
1.0, men Novell var til gengæld meget længe om at få WordPerfect 5.2
og5.5 til Windows på markedet, og da var det allerede ved at gå galt for
dem. Desuden tøvede de meget længe med at ksaffe sig rettighederne til
div. ordbogssæt til de europæiske sprog, så der var mange, der sad med
de gamle DOS ordbøger. - Det var bl.a. en væsentlig grund til, at Dansk
Blindesamfund og Statens Blindeinstitut nægtede at gå fra DOS helt
indtil lige omk. årsskiftet 1996/97 og på den måde stoppede udviklingen
af dansk baseret talesynteser, der var programuafhængige. - Stort set
alt - Apollo, InfoVox 500, 600, 700, Jaws for DOS og Jaws for Windows
var baseret 100% på WordPerfect 5.1 og 6.0 for DOS...

> [...]
> til DOS, bl.a MS Word, så havde Word Perfect over 50 pct af markedet i
> Danmark dengang. Og var endnu større internationalt.

Ja, bl.a. DanTekst og DanTekst II, som nok er noget af det ypperste i
dansk udviklet tekstbehandling. I lighed med DSI Tekst er ordbøgerne
redigerbare af brugeren, så nye ord kan bare tilføjes. - Nåja, og så var
MSWord for DOS noget af det værste gang revl og krat, jeg nogensinde har
set og prøvet.

> [...]
> om det stadig eksisterer - de vist oppe på en version 12 - 13 stykker.
> Og endnu færre (undtagen en enkelt værnepligtige i Søværnet i 1991)

Som skrevet ovenfor, så kender jeg da flere, der stadig bruger både DSI
Tekst og DanTekst II. - Og helst så slemt, som du vil gøre det til
mht. WordPerfect, er det nu heller ikke. Indtil sidste år brugte bl.a.
Århus Kommune udelukkende WordPerfect og stoppede først med det, da der
ikke længere kom en dansksproget version, så de er ved at gå over til
OpenOffice istedet for nu. Der er da også flere sysgehuse, der indtil
for ganske nylig har brugt WordPerfect, men nu er det jo blevet så
strømlinet, at al sysgehusvæsen skal tvinges til at bruge MSOffice
pakken og hvad djævelskab, der deraf følger...

mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-01-07 22:58

> Axel Hammerschmidt wrote:

<snip>

> [...]
> stadig bruger enten DSI Tekst eller DanTekst II på en oldgammel
> MultiTech 720 8088 med en 8036 coprocessor, når de sidder og skriver

Dan Tekst! Ja, de var fra Middelfart eller der omkring. Det var et andet
stort dansk softwarehus (som man ville kalde det i dag).

<snip>

> [...]
> set og prøvet.

> Som skrevet ovenfor, så kender jeg da flere, der stadig bruger både DSI

Der står "næsten"

<snip>

> [...]
> WordPerfect, men nu er det jo blevet så strømlinet, at al sysgehusvæsen
> skal tvinges til at bruge MSOffice pakken og hvad djævelskab, der deraf

Bl.a EPJ. De, der laver sådan noget kender sikkert kun til C# og .NET.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-01-07 16:14

> [...]

> "Funktionel pakke i flot design" hos TDC til kun kr. 5.555,- for
> computer, printer og 19" skærm i bredformat. Det er jo lidt svært at

Jeg tror din far har nået den alder hvor man måske ikke nødvendigvis
køber det billigste, men det man faktisk har brug for.

Selv har jeg netop været med til at erhverve ny computer til et ældre
familiemedlem, hvor hun gerne ville have en bærbar og så kunne hun
arbejde på samme plads som den gamle stod. Den plads er nu nedlagt,
for hun sidder altid i sofaen og bruger den. Det kunne eventuelt
også være en ting for din far.

Hvis han desuden kun skal bruge den til at skrive på og researche sit
skriveri, så er det ikke hastighed og den slags ting der er vigtig,
men ergonomi på tastatur, skærmsynlighed, og sårn. Her er det min
erfaring at Windows ser rædsomt ud på nye skærme med høj opløsning
hvor man prøver at kompensere for det ved at skrue op for
Windowsstørrelsen.

Derfor vil det være oplagt med lige at afvente hvordan Leopard kommer
til at se ud, inden beslutningen træffes.

Jeg ved ikke hvilket tekstbehandlingsprogram din far er vant til, men
hvis han ikke skal meget andet end at skrive råtekst med linieskift
imellem, og hun skal skrive det rent, vil alt stort set kunne gøre
det.

Med hensyn til diskettedrev, kan et eksternt USB-drev fint du.

> jeg ikke kan få det til at virke. Jeg bor 300 km væk, så jeg kan ikke
> bare lige smutte forbi næste dag, hvis noget driller. Jeg ville derfor

Meld dem ind i MacBruger :)

> tilbud. Ellers er en almindelig 19" skærm vel den skærmtype, der har
> størst fysisk areal i forhold til opløsningen?

Jeg har lige set at Dell har 20" skærme på tilbud.

http://www1.euro.dell.com/content/topics/promo.aspx/dk%2fda%2fjan_monitor_ena?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&s=dhs&~ck=ticker&~lt=popup

kr 3300 for 1680x1050.

Spørgmålet er om han har brug for så stor en skærm? Kigger han meget
i notater og websider mens han skriver?

> [...]
> at sætte den op og så bare lære den at kende uden at man skal rydde
> helt computerbordet og forbinde 800 ledninger. Så kan han jo senere

Vælger man en PC-bærbar, er en dockingstation rigtig rar.

> [...]
> til at række mere end til naborummet. Der er nok for meget beton i
> væggene. Det virker bare lidt fjollet med to internetforbindelser.

Hvor mange vægge er der imellem og er der loft?

Det kan let være en god ide at liste et kabel op til endnu et
accesspoint på loftet.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-01-07 17:00

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

<snip>

> Meld dem ind i MacBruger :)

Det passer osse nogenlunde med alderen

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-01-07 19:30

On 2007-01-05 16:14:18 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Jeg tror din far har nået den alder hvor man måske ikke nødvendigvis
> køber det billigste, men det man faktisk har brug for.

Det er da rigtigt. Prisen er selvfølgelig ikke ligegyldig, men den er
ikke afgørende.

> [...]
> arbejde på samme plads som den gamle stod. Den plads er nu nedlagt,
> for hun sidder altid i sofaen og bruger den. Det kunne eventuelt

Og hun synes ikke, skærmen er for lille? Det var jo fristende at sætte
min far i gang med en bærbar uden at skulle stille alt muligt op. Når
den så var kørt ind, kunne man installere den mere permanent og købe en
ekstern skærm og måske tastatur og mus.

> [...]
> erfaring at Windows ser rædsomt ud på nye skærme med høj opløsning
> hvor man prøver at kompensere for det ved at skrue op for

Men en bærbar er vel heller ikke ligefrem berømt for sin ergonomi.

> Derfor vil det være oplagt med lige at afvente hvordan Leopard kommer
> til at se ud, inden beslutningen træffes.

Og det ved vi jo om fire dage

> [...]
> hvis han ikke skal meget andet end at skrive råtekst med linieskift
> imellem, og hun skal skrive det rent, vil alt stort set kunne gøre

Han var meget glad for WordPerfect 4.2 Han bruger vist en Word fra
1989 nu. Jeg har set programmet WriteRoom, hvor alt andet end teksten
forsvinder fra skærmen. Det må faktisk lige være noget for ham.

<http://www.hogbaysoftware.com/product/writeroom>

> Meld dem ind i MacBruger :)

Jeg tror bare ikke rigtig de har lyst til at gøre computeren til en
hobby, hvor de skal brug tid på at lære at bruge den. Den skal bare
virke. Min far har trods alt skrevet på computer siden 1989, men aldrig
brugt den som andet end skrivemaskine.

> [...]

kr

> 3300 for 1680x1050.
>
> Spørgmålet er om han har brug for så stor en skærm? Kigger han meget

ROTFL! Nej, jeg tror ikke, han kigger på websider, mens han skriver.
Hans arkiv er i papirform. Han bruger kun computeren som skrivemaskine.
Hvis har får en mere tidssvarende computer er det dog meget muligt, han
vil begynde at bruge den til mere. Han viste mig Gyldendals
DVD-leksikon, som han har fået som en del af et abonnement. Det kan han
ikke bruge på sin nuværende computer. Han har også set lidt på noget
netbank, men igen er hans nuværende computer for gammel. Jeg har
foreslået ham at bruge min mors iMac G4, men han synes vist, det er for
bøvlet at gå ind til den. De har hver deres værelse/kontor, og sådan er
det bare.

> Hvor mange vægge er der imellem og er der loft?
>
> Det kan let være en god ide at liste et kabel op til endnu et
> accesspoint på loftet.

De bor i lejlighed i en ret nybygget ejendom i glas og beton. Der er
vel fire vægge mellem min mors ADSL-adgang og min fars kontor. De er
ret hysteriske med, at der ikke må være synlige ledninger. Skal man
trække lednig over gipsloftet, så vil det nok kræve et større arbejde
med at afmontere gipsplader og derefter spartle og male, så det bliver
pænt. I virkeligheden kunne man måske lave en mere central forbindelse,
der så kunne nå ind i begge værelser. Der er også telefonstik i
køkkenet, så der kunne man teoretisk også have ADSL. Desværre har de
også en tyverialarm, og den er også sluttet til telefonen. Den må jeg
heller ikke pille ved.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 05-01-07 21:10

> [...]
> køkkenet, så der kunne man teoretisk også have ADSL. Desværre har de
> også en tyverialarm, og den er også sluttet til telefonen. Den må jeg

Hvad med de der dimser til at lave netværk gennem elstikkene?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-01-07 16:33

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:
> [...]
> pakke i flot design" hos TDC til kun kr. 5.555,- for computer, printer
> og 19" skærm i bredformat. Det er jo lidt svært at konkurrere med den

Skærmen - Acer 19" AL1916WAs kan jeg ihvertfald stå inde for. Jeg har
set den i drift på en WinXP hos MidtData, og det var faktsik det, der
fik mig til at købe storebror AL2416Ws. Sampron 3200mhz processoreren
véd jeg fra andre, er en god og stabil processor.

Jeg har kigget lidt rundt for at finde noget lignende hos andre af de
store kæder, men de ligger typisk omk. 4000kr. for selve computeren, og
hertil kommer så skærm og printer. - Og man får altså ikke en skærm og
printer til 1500kr., og da slet ikke en skærm i den kvalitet, som Acer
skærmen har. - Så skulle jeg købe et Windows setup, ser det her sæt både
rimelig og gedigen ud. - Det eneste lille 'minus' er den såkaldte
sikkerhedspakke, der er med. - Den skal han nok undlade at installere.
Svjh. er det 'Norton Internet Security PE' (Personal Edition), og det er
noget hø! Det eneste, der kan bruges fra den pakke, er Norton Antivirus,
men da han jo er privatperson, vil han med fordel kunne bruge 'Avast!
Antivirus', - den er gratis for private og ca. 5x hurtigere end NA.

> [...]
> atalogCategoryID=&JumpTo=BrowseStandardCatalog&dogtag=f5_p_dat_pu_pcs&C
> ategoryName=f5_p_dat_pu_pcs&CategoryDomainName=TDC-PrivatCatalog>

Du sku da ikke snakke om lange links, - vel Henrik.?

> [...]
> lide den 19" bredformat-skærm, der var i ovenstående tilbud. Ellers er
> en almindelig 19" skærm vel den skærmtype, der har størst fysisk areal i

Acer AL1916WAs har som AL2416Ws 3 faste opløsninger at vælge mellem. (Og
nej, jeg vil ikke tage den diskussion op igen!) Så det er muligt for ham
at køre med en større skrift end at skulle bruge WinXP's rent ud sagt
elendige forstørrelsessystem.

Hvis han skal have en CRT skærm i samme effektive str., skal det være
mindst en 20" eller 21" med enten 'Trinitron' eller 'Diamantron Super+'
billedrør.

Hm, Det bedste alternativ ville nok være en iMac 20" CoreDuo 1,8ghz
eller neget i den retning. Den har en endnu bedre skærmvisning end Acer
skærmen. Desuden vil han jo så få både mulighed for at starte i Windows
98 og helt op til VistaPro (ikke VistaHome) via BootCamp og i OS X, -
eller at køre Windows under OS X via Parallels. Det vil godt nok blive
en dyrere løsning, men også mere fleksibel, da både din far og mor vil
kunne 'snakke' sammen uden videre.

> [...]
> vil tro, at de begge skriver i en eller anden gammel Word-version. Det
> er jo ikke noget problem at få et eksternt diskettedrev.

Ja, LaCie laver eksterne diskettedrev, der umiddelbart vil kunne køre på
OS X og Windows. Desuden er der de ret billige diskettedrev, som ALDI
jævnligt har til 199kr., - de er både OS X og Windows kompatible uden
ekstra drivere.

> [...]
> diskette formateret med FAT. Alternativt kunne min far jo købe
> Office-pakken til Mac, men helt billig er den jo ikke.

Så vil jeg hellere foreslå en NeoOffice, hvis han får en Mac, eller evt.
en OpenOffice til Windows. Begge kan gemme tilbage i Word 6/95 format
uden data eller formatteringstab.

> [...]
> bare lære den at kende uden at man skal rydde helt computerbordet og
> forbinde 800 ledninger. Så kan han jo senere evt. få en ekstern skærm.

Tjaoe... Jeg er nok tilbøjelig til at give din søster lidt ret. - Her
tænker jeg også på, at skærmene på bærbare jo ikke er særlig store -
typisk 15", og nu, hvor han bliver ældre, vil synet jo automatisk heller
ikke just blive bedre, og så er en større ekstern skærm næsten et 'must
have'...

Men skulle det være en bærbar, så vil jeg klart anbefale en 17" MacBook
Pro + Parallels eller BootCamp + Windows XP Home eller en af de nye Acer
17" bærbare. - Jeg har for nyligt stået og leget lidt med en 17" Acer, -
svjh. med en 2800mhz Celeron Mobile processor. Den var faktisk bedre,
end jeg forventede....

> [...]
> end til naborummet. Der er nok for meget beton i væggene. Det virker
> bare lidt fjollet med to internetforbindelser.

Hvis der er et antennestik i din mors arbejdsværelse, så vil det ikke
blive det store problem med at sætte en 'dual' webspeed forbindelse op,
så de begge kan køre via hybridnettet. Jeg véd dog, at der er en del,
der har haft mange problemer med stabiliteten i en webspeed i en
multiopsætning med flere computere, uden at det skal gennem en switch
eller en router. Så det sikreste vil nok alligevel være at sætte en
switch/router op og så trække et ethernetkabel og så holde sig til én af
udbyderne. TDCs std.pakke giver mulighed for at 3 maskiner kan være
koblet op samtidig.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-01-07 19:02

On 2007-01-05 16:32:42 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> Acer
> skærmen har. - Så skulle jeg købe et Windows setup, ser det her sæ t

Jeg synes da også, det ser fornuftigt ud. Og til hans brug, hvor han
nærmest bare vil have en skrivemaskine, så er det sikkert mere end
rigeligt godt.

> [...]
> blive
> en dyrere løsning, men også mere fleksibel, da både din far og mor vil

Jeg tror også, det er det, jeg vil prøve at lokke ham til. Hvis alt
andet glipper, kan han jo bare køre Windows på den, og så ligner den
vennernes. Argumentet med, at der kun er én kasse med én netledning er
ret godt overfor ham. Tænk, at han slipper helt for at have en computer
stående på gulvet, og kassen er endda mindre end hans nuværende
CRT-skærm.

> Så vil jeg hellere foreslå en NeoOffice, hvis han får en Mac, eller
> evt. en OpenOffice til Windows. Begge kan gemme tilbage i Word 6/95
> format uden data eller formatteringstab.

Det var måske en god idé. Alt i alt er en Office-pakke jo alt for
avanceret til hans brug. Det vil derfor være fjollet at han skulle
bruge kr. 4.000,- på MS Office. Og så kan open source-alternativerne jo
endda fås på dansk. Det tror jeg bestemt også, han vil lægge vægt på.

> [...]
> 17" bærbare. - Jeg har for nyligt stået og leget lidt med en 17" Acer ,
> - svjh. med en 2800mhz Celeron Mobile processor. Den var faktisk bedre,

En 17" MacBook begynder bare at blive lidt dyr. Jeg har også en
fornemmelse af, at opløsningen næsten stiger mere end den fysiske
størrelse. Bogstaver bliver derfor ikke større af, at skærmen er større.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-01-07 20:06

Henrik Münster wrote:

> [...]
> stående på gulvet, og kassen er endda mindre end hans nuværende CRT-skærm.

Der er faktisk en par 20" Intel iMac her:
http://mediamac.dk/index.php/market/show/id=24060/list_advertisement_category_type_offset=
http://mediamac.dk/index.php/market/show/id=23989/list_advertisement_category_type_offset=

De ser rimelig godt bestykket ud og med all-risk forsikring på den ene...

> [...]
> kr. 4.000,- på MS Office. Og så kan open source-alternativerne jo endda
> fås på dansk. Det tror jeg bestemt også, han vil lægge vægt på.

Ja, og der er jo ikke 'pensionistrabat' på officepakken.

> En 17" MacBook begynder bare at blive lidt dyr. Jeg har også en
> fornemmelse af, at opløsningen næsten stiger mere end den fysiske
> størrelse. Bogstaver bliver derfor ikke større af, at skærmen er større.

Nej, så skal man ihvertfald op på en 24" eller deromkring....

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-01-07 20:50

On 2007-01-05 20:05:46 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> tegory_type_offset
> De ser rimelig godt bestykket ud og med all-risk forsikring på den ene. ..

Mange tak, men min far køber den nok til erhverv og trækker den fra i
skat, så han vil nok købe en ny computer. Og jeg kan garantere, at hans
computer kun bliver brugt erhvervsmæssigt. Han har en
kuglehovedskrivemaskine fra IBM til private breve.

> Ja, og der er jo ikke 'pensionistrabat' på officepakken.

Det ville ellers være smart

> Nej, så skal man ihvertfald op på en 24" eller deromkring....

En 24" iMac? Er det ikke et helt badekar? Det kunne i hvert fald være
spændende at se modellerne i levende live og sammenligne dem. Det
skulle vel være muligt i København.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erling Hansen

Dato : 05-01-07 22:01

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> skrev:
> [...]
taknemmelig. Jeg kan
>nemlig
>ikke rigtig blive enig med mig selv om, hvad der

Når jeg en dag (med bankrådgiverens tilladelse)
får udført min plan, skal jeg give dig svaret.
Min Windows desktop gik til bunds i virus, og jeg
kan ikke finde ud af at få geninstalleret windows,
så nu er den kasseret - og dens afløser bliver en
iMac - for jeg nyder at lave visse ting ved en
stor skærm. Min DLink router skal så sørge for
wireless forbindelse til min nuværende MacBook og
den fremtidige iMac. Så når din mor i forvejen har
en iBook ville jeg foreslå samme løsning for dem.
Mvh
Erling

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 06-01-07 17:50

> Det er jo lidt svært at
> konkurrere med den slags.

Nej da! For den pris får man noget bras. Det er da ikke svært at
konkurrere mod.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-01-07 20:36

On 2007-01-06 17:50:28 +0100, stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) said:

> Nej da! For den pris får man noget bras. Det er da ikke svært at
> konkurrere mod.

Ham der har fået computeren er ellers meget begejstret. Jeg kan jo håbe
på, han snart får en orm i den Som andre har skrevet, så er det
nogle gange lidt utilfredsstillende at hjælpe begyndere i gang med en
Mac. De aner ikke, hvad de er sluppet for. Jeg har engang hjulpet en
bekendt med at stille en billig pc op. Vi havde flere tomme papæsker og
indpakninger bagefter, end hele vores familie plejer at have efter
juleaften. Alt var i hver sin kasse og havde en disk med sine egne
drivere med. Nå ja, computeren virkede overhovedet ikke. Den måtte
tilbage til butikken nogle dage.

Jeg så ellers i Føtex forleden en bærbar med 15" bredformatskærm, 1 GB
RAM, grafikkort med 128 MB ram osv. til 6-7.000,- kr. Det er da godt
nok billigt. Og man kan jo ikke engang sige, der er sparet på ram eller
grafikkort, som man ellers tit ser.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 06-01-07 21:48

> [...]
> RAM, grafikkort med 128 MB ram osv. til 6-7.000,- kr. Det er da godt
> nok billigt. Og man kan jo ikke engang sige, der er sparet på ram eller

Jeg købte den multimediaPC fra Medion i Aldi i efteråret til min
veninde, og hun er helt tilfreds - det er udmærket hardware til en
billig penge, de laver, når kravene ikke er store.

M.

Fra : Christian Lynbech

Dato : 07-01-07 09:35

Henrik> Nu er i flere, der har foreslået det. Måske skulle jeg prøve
Henrik> at sætte mig lidt ind i det.

VNC er genialt.

Macs er født med en VNC server, man tænder for det ved at enable Apple
Remote Desktop under Systemindstillinger/Deling og så skal man blot
have en klient i den anden ende, jeg bruger selv "Chicken of the VNC"
som jeg mener jeg fandt via Apples hjemmeside. Jeg bruger det selv
mest til at manage min mini fra min powermac så jeg er fri for at
rende rundt til de forskellige computere bare for at lave noget
vedligeholdelse.

En smart ting er at begge parter kan følge med. Når man flytter på
musen og klikker på en menu i klienten så ser man præcist det samme
ske på serveren.

VNC kan også fåes til Windows, både server og klient (og Linux for den
sags skyld), jeg skal ikke gøre mig klog på om det er lige så nemt at
sætte op men det skulle under alle omstændigheder gøre det en lidt
nemmere at lave fjern-support.

------------------------+-----------------------------------------------------
Christian Lynbech | christian #\@ defun #\. dk
------------------------+-----------------------------------------------------
Hit the philistines three times over the head with the Elisp reference manual.
- petonic@hal.com (Michael A. Petonic)

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 08-01-07 17:30

> [...]
>bruge kr. 4.000,- på MS Office. Og så kan open source-alternativerne jo
>endda fås på dansk. Det tror jeg bestemt også, han vil lægge vægt på.

Jeg mener bestemt, at jeg har set en Office Ligth pakke i Fona i Roskilde.
Den kostede omkring 1000.00 kr. Den vil sikkert kunne dække din fars behov.
venlig hilsen
Hanne
NB: Læs om vores nye aktivitet MacSnak på vores hjemmeside. Vi arbejder
også på at få et kursus for begyndere op at stå i løbet af foråret

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-01-07 20:32

On 2007-01-08 17:30:05 +0100, "Hanne Hertzog" <Hanne@enterpol.dk> said:

> Jeg mener bestemt, at jeg har set en Office Ligth pakke i Fona i Roskilde.
> Den kostede omkring 1000.00 kr. Den vil sikkert kunne dække din fars behov.
> venlig hilsen Hanne

Det er vel ikke noget gammelt noget? Der har før været små officepakker
som MS Works og Claris Works. Jeg synes bare ikke, jeg har hørt om det
i umindelige tider. Jeg tror altså, jeg vil prøve med NeoOffice til
ham, men spørgsmålet er faktisk, om ikke TextEdit er mere end godt nok
til ham. Jeg er også ved at afprøve WriteRoom. Det må lige været noget
for ham. Grønne bogstaver på sort baggrund, som han kan zoome f.eks.
200%. Så koncentrerer man sig om opgaven. Det er det bedste stykke
software siden WordPerfect 4.2.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 09-01-07 08:56

> [...]
> for ham. Grønne bogstaver på sort baggrund, som han kan zoome f.eks.
> 200%. Så koncentrerer man sig om opgaven. Det er det bedste stykke

Ja, det er faktisk rigtig godt til tekstbehandling. Writeroom 1.0 er
gratis og har man ikke brug for at kunne ændre skrift-typer så er der
ingen grund til at investere i den nye 2.1 version.

~ Jørgen

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 08-01-07 22:11

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> on mandag 8. januar 2007 at 20:32
+0100 wrote:

> [...]
>for ham. Grønne bogstaver på sort baggrund, som han kan zoome f.eks.
>200%. Så koncentrerer man sig om opgaven. Det er det bedste stykke

Nej det var til OSX. Ring til Fona i Roskilde og få det bekræftet
Hilsen Hanne

www.macbruger.dk
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark