Gyldendals DVD Leksikon
Fra : Jørgen Tietze

Dato : 30-12-06 14:01

Hejsa, jeg har fået "Gyldendals DVD Leksikon" i julegave. Jeg har
allerede Den Store Danske Encyklopædi på cdrom og ville gerne høre
om der var nogen, som havde erfaringer med de to to leksika og kunne
sige et par bevingede ord om forskellene. Er den nye udgave f.eks.
optimeret til intel-macs eller skal den afvikles under Rosetta? Er der
lavet nogle forbedringer i brugerfladen?

Jeg synes ikke cdrom-udgaven af Den Store Danske Encyklopædi gør sig
forfærdeligt godt hverken med hastighed eller brugerflade, men
artiklerne bliver jo ikke ringere af den grund.

~ Jørgen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-12-06 17:22

"Jørgen Tietze" <jtietze@gmail.com> writes:

> Hejsa, jeg har fået "Gyldendals DVD Leksikon" i julegave.

Tillykke! Det har jeg også. Jeg kan bare ikke få den registreret. Nu
går der så 14 dage mens Gyldendal behandler min papiransøgning om at
bruge et stykke software der allerede er købt og betalt...

> Er den nye udgave f.eks. optimeret til intel-macs eller skal den
> afvikles under Rosetta?

Så vidt jeg kan se, er det et Java program, så den bør køre native
under Intel.

>Er der lavet nogle forbedringer i brugerfladen?

Jeg kender ikke den anden, men Gyldendals er ikke standard Mac OS
brugerflade (hvad det så end er for tiden, Apple lader til at være ved
at skifte mening igen), men noget hjemme komponeret farveskema ovenpå
noget hjemmegjort Javakode. Det ser, efter min mening, acceptabelt ud.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Joakim

Dato : 30-12-06 22:25

Thomas Bjorn Andersen skrev:

> Tillykke! Det har jeg også. Jeg kan bare ikke få den registreret. Nu
> går der så 14 dage mens Gyldendal behandler min papiransøgning om at
> bruge et stykke software der allerede er købt og betalt...

Det er sådan noget, der får mig til at se rødt. Jeg har også købt
dvd'en, og var ved at installere den et stykke før jul og der kom den og
påstod, at der ikke var forbindelse til internettet. Ja, det skal nok
passe, for den kunne da godt finde ud af, at sende en mail med en
adgangskode for hvert tryk på "send" knappen. Så der var jo forbindelse
til Gyldendal.

Men så i onsdags prøvede jeg igen, og så virkede online registreringen
pludselig. Nu er problemet så, at jeg geninstallerede hele den bærbare i
går (masser af Kernel panic - sandsynligvis pga. RAM der er gået
istykker?!) og i går kunne jeg ikke få lov til at registrere mig (men
jeg fik da en mail ved hvert forsøg).
Jeg havde ellers gemt biblioteket der bliver lavet i min /Documents/
mappe, men det var åbenbart ikke nok. Jeg overvejer at bestille pr.
papir så jeg får en cd med forklaring på aktivering hvilket gør det
nemmere en anden gang.

Men besværligt er det.

mvh. Joakim

Fra : Per Rønne

Dato : 02-01-07 12:34

Joakim <joakimhp@gmail.com> wrote:

> [...]
> mappe, men det var åbenbart ikke nok. Jeg overvejer at bestille pr.
> papir så jeg får en cd med forklaring på aktivering hvilket gør det

Du kan kun installere de tre gange, og når du reinstallerer den kan du
ikke længere bruge de gamle installationer. Det er her Gyldendals
sikkerhed mod piratkopier virker.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 30-12-06 19:45

Jørgen Tietze <jtietze@gmail.com> wrote:

> [...]
> forfærdeligt godt hverken med hastighed eller brugerflade, men
> artiklerne bliver jo ikke ringere af den grund.

Den nye kører betydeligt hurtigere i hvert tilfælde på inteliMac, og så
skader det jo ikke at få både den korte og den mellemlange version
sammen med encyklopædi artiklen.
Og brugerfladen er blevet piftet op.

Og ja, den er universal, så den fyrer ikke op under Rosetta

Mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 31-12-06 09:42

Ikke dårligt! Tak for input, opslagsværket er nu installeret og det
virker væsentlig bedre end cdromudgaven - lækkert!

Registrationen skete helt uden problemer, dog med firewall'en slukket,
da jeg kunne se på gyldendals supportside at det vist kunne give
problemer.

Man skal passe lidt på med at flytte rundt på vinduer, hvis et
vindues titellinje kommer op i toppen af skærmbilledet (f.eks. den
analytiske funktions interaktionsvindue er ret højt), så er den
skjult af menubjælken og kan ikke lukkes med æble-w, lidt sært.

Er der nogen af jer der har fået film/ video til at blive afspillet
igennem andet end en web-browser?

~ Jørgen

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-12-06 16:13

On 2006-12-31 09:42:06 +0100, "Jørgen Tietze" <jtietze@gmail.com> said:

> Ikke dårligt! Tak for input, opslagsværket er nu installeret og det
> virker væsentlig bedre end cdromudgaven - lækkert!

Har der været en cd-rom-udgave? Jeg har Den Store Danske Encyklopædi på
computeren, og den er lidt træg om at starte op, men ellers fungerer
den fint. Virker Gyldendals DVD Leksikon kvikkere? Er der meget nyt i
den? Kan det betale sig at købe den, når man har encyklopædien? Jeg vil
jo gerne støtte det, hvis der bliver lavet leksika, der kan bruges på
en Mac.
   Sjovt nok viste min far mig netop her i julen, at han havde fået
Gyldendals DVD Leksikon tilsendt. Jeg syntes ikke, der stod på hans, at
den kunne bruges på Mac, men det kan den åbenbart iflg. Gyldendals
hjemmeside.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 01-01-07 17:06

> [...]
> den? Kan det betale sig at købe den, når man har encyklopædien? Jeg vil
> jo gerne støtte det, hvis der bliver lavet leksika, der kan bruges på

Hastighedsmæssigt kører DVD-udgaven væsentligt hurtigere (ca. halv
opstartstid). Også selve søgningen har de nu også fundet ud af at lave,
så den fungerer ved normal hastighed. Jeg mener nu at det havde været
mere rimeligt om Gyldendal lavede en opdatering fra cdrom til
dvd-udgave, da der egentlig blot er tale om små forbedringer.

Angående indholdet, så formoder jeg at det tekstmæssigt er stort set det
samme. Der er dog billeder, video og mulighed for interaktion. Under
hvalfangst kan man f.eks. se lille film på seks et halvt minut, med en
vågehval der blive splittet ad i Godhavn. Talen er grønlandsk og ikke
tekstet. Under Godhavn er der dog ingen reference til filmklippet, så
det er måske ikke så forfærdeligt gennemarbejdet/ indarbejdet.

I fuldtekstsøgning kan man udvælge artikler udfra enkelte eller
kombinationer af forskellige multimedieegenskaber: billeder (12376),
tekstbokse (2197; f.eks. under sild - en fangsttabel ,
interaktiviteter (548), videoer (393), kort (3100) og lyd (1383).

For mange opslagsord er der i de fleste tilfælde tre tekster som
omhandler det samme, men i forskellig længde og med forskelligt indhold.
Det er vældig sjovt at se forskellene, men jeg er lidt skeptisk overfor
denne funktion, da det er måske mere er interessant eller »smart« frem
for brugbar... Det er nemlig ikke altid at denne funktion virker, enten
fordi artiklerne ikke findes i alle tre leksika eller fordi det af og
til fungerer lidt kontraintuitivt (brugerflade bugs) når der skiftes
mellem de tre opslagsværker. Det er i hvert fald tydeligt at der ikke er
tænkt så meget over hvordan det ske for at det fungerer smart og
brugbart.

En anden særhed er at billeder kan flyttes ud af et "vindues synsfelt"
og fordi der ikke er nogen scrollbars i vinduet, kan billedet ikke
findes igen hvis man slipper det udenfor synsfeltet. Men heldigvis
gemmer vinduer ikke deres indstillinger, så man kan jo bare åbne et nyt

En sidste særhed er at man har valgt at understrege nogle ord i
artiklerne, som åbner et nyt vindue med artiklen for dette ord. Alle
andre ord kan man dobbeltklikke på for at lave en søgning med dette ord
og evt. (hvis der findes en artikel med ordet) springe til den relevante
artikel. Hvorfor der skal åbnes et nyt vindue (som hverken husker
position eller størrelse) er mig en gåde, trykker man flere gange på et
understreget ord åbnes der et nyt vindue pr. klik, hvilket jeg ser lidt
som en uskik. Som resultat af dette kan man dobbeltklikke på et
understreget ord med følgende resultat: Åbne 2 vinduer med samme artikel
og gå til ordets artikel i hovedvinduet

Bortset fra at brugerfladen er lidt sær og ikke er gennemtænkt, så er
det alt i alt et mere brugbart opslagsværk (især pga. den øgede
hastighed). Der er klart en del forbedringer fra encyklopædien, men jeg
hopper ikke op og ned i stolen. Gyldendal kunne godt lave nogle
opdateringer/ fejlrettelser.

~ Jørgen

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-01-07 19:34

On 2007-01-01 17:06:10 +0100, tietze@mail.dk (Jørgen Tietze) said:

> [...]
> mere rimeligt om Gyldendal lavede en opdatering fra cdrom til
> dvd-udgave, da der egentlig blot er tale om små forbedringer.

Det lyder godt, at den er hurtigere. Jeg formoder, at man installerer
den på harddisken, så man ikke skal have en dvd frem eller slæbe den
med, når man er ude med sin bærbare.

> [...]
> mellem de tre opslagsværker. Det er i hvert fald tydeligt at der ikke er
> tænkt så meget over hvordan det ske for at det fungerer smart og

Det er nok en efterligning af Encyclopedia Britannica, hvor der først
er et leksikon med mange, mindre artikler (Micropedia) og derefter et
leksikon med færre mere uddybende arikler (macropedia).

> [...]
> hastighed). Der er klart en del forbedringer fra encyklopædien, men jeg
> hopper ikke op og ned i stolen. Gyldendal kunne godt lave nogle

Det er nok, som du siger, manglende omtanke (og tid og ressourcer). Jeg
synes ofte, man på den måde ser, at en Mac-version ikke er så godt
tilpasset, for den er lavet lidt med venstre hånd.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 02-01-07 04:35

> Det lyder godt, at den er hurtigere. Jeg formoder, at man installerer
> den på harddisken, så man ikke skal have en dvd frem eller slæbe den
> med, når man er ude med sin bærbare.

Ja, der er heldigvis mulighed for at installere det hele (ca. 4gb) på
harddisken, så man slipper for dvd skiven

> Det er nok, som du siger, manglende omtanke (og tid og ressourcer). Jeg
> synes ofte, man på den måde ser, at en Mac-version ikke er så godt
> tilpasset, for den er lavet lidt med venstre hånd.

Ja, det er lidt ærgeligt, men der skal jo ikke så meget til at begejstre
en macmand, som har brugt cdrom-versionen. Nu føles det heldigvis ikke
som om hele encyklopædien skal hentes fra reolen under opstarten

~ Jørgen

Fra : Per Rønne

Dato : 02-01-07 13:04

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Ja, der er heldigvis mulighed for at installere det hele (ca. 4gb) på
> harddisken, så man slipper for dvd skiven

Det slipper man da også for med SDE, der jo netop i Mac-udgaven ikke
ustandelig forlanger at man sætter originalen ind i drevet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 02-01-07 13:04

> [...]

> Det er vældig sjovt at se forskellene, men jeg er lidt skeptisk overfor
> denne funktion, da det er måske mere er interessant eller »smart« frem

Idéen må være hugget fra Encyclopædia Britannica, der også er et 3-i-1
leksikon.

Britannica Elementary Library for de 6-10 årige [primary school].
Britannica Student Library for de 10-14 årige [middle school].
Ecyclopædia Britannica Library de over 14-årige [high school, college og
voksne].

Som dansker må man jo så synes at de to første er temmelig ubrugelige.
Børn i den alder er næppe gode nok til engelsk til at få noget særligt
udbytte af dem.

> Bortset fra at brugerfladen er lidt sær og ikke er gennemtænkt, så er
> det alt i alt et mere brugbart opslagsværk (især pga. den øgede
> hastighed).

Jeg fik faktisk forbedret hastigheden på min SDE betydeligt, da jeg
'tunede' mine browsere. Fremover ingen pop-up vinduer med en bunke
reklamer ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 02-01-07 12:34

> [...]

> forfærdeligt godt hverken med hastighed eller brugerflade, men
> artiklerne bliver jo ikke ringere af den grund.

Jeg har snakket med Gyldendal, og den skulle køre under emulation, i
Java. Det samme med SDE, det er derfor den kører så langsomt.

Men her skal du så huske på at det kun er når du er offline, at du har
brug for den. Ellers kan du jo bruge den gennem en browser. Det passer
så meget godt med at man maksimalt kan installere den på én maskine;
desktops er der ingen grund til at installere den på.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk