Problem med at vise Æ Ø Å
Fra : sebster

Dato : 14-01-07 15:40

Er i gang med at lave min første hjemmeside og kan ikke få siden til
at vise æ ø å.

Jeg har downloadet en open source website og fjernet forskellige ting ,
tilføjet min egen tekst osv. Dette har jeg gjort i Namo Webeditor
2006. Når jeg ser et preview i editoren er der ingen problemer, men
online vises tegnene altså ikke korrekt.

Dette står bla. i koden : " <meta http-equiv="content-type"
content="text/html; charset=iso-8859-1"/> " , er det rigtigt ?

Siden kan ses her : www.tinastekster.dk

Kan det evt ha' noget med webhotellet (surftown) at gøre ?

Fra : jopa

Dato : 14-01-07 16:23

sebster skriblede bla:
> [...]
>
> Dette står bla. i koden : " <meta http-equiv="content-type"
> content="text/html; charset=iso-8859-1"/> " , er det rigtigt ?

Ja skulle virke

> Siden kan ses her : www.tinastekster.dk
>
> Kan det evt ha' noget med webhotellet (surftown) at gøre ?

Nej

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

Er ikke så meget inde i doctyper , men prøv at erstatte EN med da
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-01-07 17:27

jopa wrote:

> Nej
>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
> "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
>
> Er ikke så meget inde i doctyper , men prøv at erstatte EN med da

Nej, det skal være EN

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

eller

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

Jeg foreslår den sidste.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-01-07 21:34

Erik Ginnerskov skrev:

> Nej, det skal være EN

Korrekt. EN angiver at selve definitionen (her xhtml 1.1) er
skrevet på engelsk. Da alle officielle html-standarder er på
engelsk, skal der altid stå "EN" på denne plads.

Hvis man vil angive at indholdet på en side er på dansk, gøres det
med lang eller xml:lang på html-elementet:

Noget helt andet er at xhtml 1.1 er en uheldig standard at anvende
i forhold til de browsere der er til rådighed i dag - se mere her:
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/#ikke_xhtml11>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-01-07 16:24

sebster wrote:

> Dette står bla. i koden : " <meta http-equiv="content-type"
> content="text/html; charset=iso-8859-1"/> " , er det rigtigt ?

Hvis det ikke var fordi du har definetet Document Type som xhtml 1.1, ville
det være rigtigt. Ved xhtml 1.1 skal du over DTD indsætte denne kode i
stedet:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Og så skal dit html-tag udvides sådan (gælder alle xhtml-versioner):

Men da du ikke ser ud til at skulle gøre brug af østasiatiske skriftsprog,
er der ikke nogen grund til at definere xhtml 1.1 - du kan lige så godt
benytte xhtml 1.0 og så skal dine første kodelinjer i dokumentet se sådan
ud:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<head>

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 14-01-07 16:36

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev :

> [...]
>ud:
>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"

Og lige lave siden om, for den er overhovedet ikke skrevet i
strict (eller xhtml 1.1).

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-01-07 17:24

Kerim Ellentoft wrote:

> Og lige lave siden om, for den er overhovedet ikke skrevet i
> strict (eller xhtml 1.1).

Hvad er det, du mener skal ændres, bortset fra at ændre i DTD og at flytte
encoding ned i et metatag? Hvis man validerer siden efter iso-8859-1 er de
eneste fejl dem, der kom af Jons forslag om at skrive da i stedet for EN i
DTD.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 14-01-07 17:43

> [...]

>eneste fejl dem, der kom af Jons forslag om at skrive da i stedet for EN i

Mener du f.eks. at flg. er tilladt i strict eller xhtml 1.1?

virksomheder og private</font>

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-01-07 18:07

Kerim Ellentoft wrote:

> Mener du f.eks. at flg. er tilladt i strict eller xhtml 1.1?

> virksomheder og private</font>

Nej. Men jeg har ikke nærlæst kildekoden.

Jeg overlod til W3C at validere siden - og de fandt ikke den fejl, hvilket
man så kan undres over - indtil man nærlæser valideringsresultatet, hvor der
ved 3. fejl er noteret, at valideringen er stoppet på grund af fejlen i DTD.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Allan Helleskov Klei~

Dato : 25-10-08 11:09

Hej Erik,
Jeg har lige stjålet din løsning/forslag:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

<head>

Virker perfekt. Tak!

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> ud:
>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-10-08 01:16

Allan Helleskov Kleiner wrote:
> Hej Erik,
> Jeg har lige stjålet din løsning/forslag:

Du er velkommen.

Erik Ginnerskov

Fra : Martin Ploug

Dato : 14-01-07 16:28

sebster skrev:
> [...]
>
> Siden kan ses her : www.tinastekster.dk
>
> Kan det evt ha' noget med webhotellet (surftown) at gøre ?

Hej

Jeg tror, at iso typen er rigtig nok - til gengæld er der måske
problemer med
doctype erklæringen øverst - altså:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

Jeg prøve lige at indsætte http://www.tinastekster.dk/ i feltet
http://www.w3schools.com/site/site_validate.asp

og der kommer en failed validation.

Jeg er ikke sikker på, hvad der skal stå i erklringen i stedet,
men prøv evt. at kigge http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/#gaengse

Mvh. Martin

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-01-07 16:27

sebster skrev:

> Er i gang med at lave min første hjemmeside og kan
> ikke få siden til at vise æ ø å.

Gemmer jeg siden lokalt, viser den fint ø, ø og å.

> Dette har jeg gjort i Namo Webeditor 2006.

Prøv lige at klippe det hele ud, og gem den med Notepad
på harddisken, så burde du også kunne se dem.

Prøv også at validere siden, det giver også et hint om hvad
der er galt.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-01-07 16:59

sebster skrev:

> Dette står bla. i koden : " <meta http-equiv="content-type"
> content="text/html; charset=iso-8859-1"/> " , er det rigtigt ?

Det gør det faktisk ikke, når man kigger i kilde-
koden til den uploadede side.

Derfor tror nogle browsere samt w3c's validator
at tegnsættet er utf-8.

Det ku' også være at du skulle vælge en anden
dokumenttypeerklæring, XHTML1.1 Strict kræver
altså at du kan lave 100 procent korrekt kode.

Hvis jeg var dig, ville jeg starte med

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

lang="da">

i stedet for
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

og så indsætte den ovennævnte meta-streng,
der vælger vesteuropæisk tegnsæt.

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : sebastian nielsen

Dato : 14-01-07 19:41

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
> "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
>
> og så indsætte den ovennævnte meta-streng,

Tak for jeres hjælp.

Desværre virker det endnu ikke, selvom jeg har ændret i koden. Er der
en der lige vil kigge det igennem for at se om jeg har rettet korrekt
?

..Hmmm måske har jeg bare taget munden for fuld mht min første
hjemmeside?, er godt klar over at koden sikkert er noget rod.

Fra : Knud

Dato : 14-01-07 20:27

Hej Sebastian
"sebastian nielsen" <sebastian.nielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[snip]

> [...]
>
> .Hmmm måske har jeg bare taget munden for fuld mht min første
> hjemmeside?, er godt klar over at koden sikkert er noget rod.

Du har knækket linie 3, det må du ikke, den skal være sådan:
I din body har du en masse </ ></ >, dem skal man ikke bruge.
Fjern dem og din side er OK.
Mvh Knud

Fra : Erik Nielsen

Dato : 14-01-07 21:34

> [...]
>
> .Hmmm måske har jeg bare taget munden for fuld mht min første
> hjemmeside?, er godt klar over at koden sikkert er noget rod.

Prøv lige at skifte:
[...]
xmlns="
http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="da">--
Venligst Erik N.

Fra : Erik Nielsen

Dato : 14-01-07 21:42

"Erik Nielsen" <dur@durikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
> med:<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"

Glem lige dette indlæg!!
Det faldt helt forkert ud da det var sendt op.
Noget med ombrydning.

--
Venligst Erik N.

Fra : sebastian nielsen

Dato : 14-01-07 21:45

Erik Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="da">--

> Glem lige dette indlæg!!
> Det faldt helt forkert ud da det var sendt op.

Har rettet den knækkede linie, samt fjernet en masse </ ></ > ..Virker
stadig ikke.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-01-07 23:24

On 14 Jan 2007 20:44:48 GMT, sebastian nielsen
<sebastian.nielsen@gmail.com> wrote:

>Har rettet den knækkede linie, samt fjernet en masse </ ></ > ..Virker
>stadig ikke.

Måske er det fordi den er godt som UTF-8 i stedet for ANSI ("alm."
tekst). Hvis jeg kopierer indholdet fra siden over i min egen editor
og gemmer, så validerer den stort set:
<url: http://www.marxisme.dk/test/tinastekster.dk/>
(Glem udseendet, jeg har ikke gidet kopiere CSS'en.)

Validering:
<url:
http://validator.w3.org/check?uri=http://www.marxisme.dk/test/tinastekster.dk/>

Du får nogle warnings for de < /> du endnu ikke har fjernet.

PS: Gider du tage et kig på:
<url: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-01-07 23:35

sebastian nielsen skrev:

> ..Virker stadig ikke.

Prøv lige det jeg foreslog i eftermiddag!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-01-07 23:20

sebster skrev:

> [...]

Suk.

> [(full)quote behind posters text deleted by Morver]

- og mere suk.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-01-07 00:32

Erik Ginnerskov skrev:

> Den vil jeg ikke umiddelbart råde dig til at bruge. Den
> rigtige for danskere er iso-8859-1.

- i hvert fald i langt de fleste tilfælde. Utf kan være nødvendigt
og praktisk hvis man skal arbejde med sprog (alfabeter) fra
forskellige regioner på samme side, eller hvis man har brug for
specialtegn der ikke findes i iso-8859-1 eller -15 (sidstnævnte har
euro-tegnet + nogle få specialtegn med i stedet for nogle meget
lidt anvendte tegn i iso-8859-1).

> Jeg husker ikke lige, hvilket sprog nummer 9 er tilpasset til.

Heller ikke jeg, men google er en ven i nøden:
<http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_8859-9>

Det er tyrkisk der gemmer sig bag 9-tallet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : sebster

Dato : 15-01-07 12:25

Allan Vebel skrev:

> Prøv lige det jeg foreslog i eftermiddag!
>
> --
> Allan Vebel
> http://html-faq.dk

Allan Vebel foreslog :

på harddisken, så burde du også kunne se dem.

Forstår ikke helt hvad du mener. Jeg har kopiret koden fra
www.tinastekster.dk og gemt i notepad, der kan jeg godt se æøå.
Altså er der ikke nogen problemer når siden skal vises lokalt.

der er galt. "

Har jeg prøvet og her får jeg fire warnings, men det siger ikke mig
noget ( jeg er jo newbie )

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-01-07 13:14

sebster skrev:

> Forstår ikke helt hvad du mener. Jeg har kopiret koden
> fra www.tinastekster.dk og gemt i notepad, der kan jeg
> godt se æøå. Altså er der ikke nogen problemer når
> siden skal vises lokalt.

Det er også det eneste jeg har gjort, og derefter lagt den
uredigerede fil på http://vebel.dk/test/tinatekster/

Fejlen er at der ikke er nogen fejl, andet end at du har gemt
filen i UTF-8 i stedet for Ansi - jeg kan sagtens genskabe
fejlen, se http://vebel.dk/test/tinatekster/utf-8.htm

Du skal blot finde det sted i din Namo Webeditor hvor du
bestemmer hvordan det skal gemmes, der må være en
indstilling et sted der handler om Ansi og UTF-8. Er der
ikke det, så smid den ud

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : sebster

Dato : 16-01-07 19:24

Ok, tænker over det fremover <----^ er det ok ?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-01-07 20:17

sebster wrote:

> Ok, tænker over det fremover <----^ er det ok ?

Det er helt fint. Og selvfølgelig må du vende tilbage, når du støder på
flere problemer.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : sebster

Dato : 15-01-07 14:15

Allan Vebel skrev:

> [...]
> bestemmer hvordan det skal gemmes, der må være en
> indstilling et sted der handler om Ansi og UTF-8. Er der

Årh Allan ! Jeg er sikker på at du er inde på noget af det rigtige.
Nu har jeg fundet en indstilling i Namo hvor jeg kan ændre charater-
set,
bla. UTF-8, UTF-7, islandsk, hebraisk osv osv..
Men.. Ingen Ansi, har prøvet med Vesteuropæisk (ISO) Men nej....
kan jeg tilføje Ansi eller hedder den måske noget andet i namo eller
eller ?? ??

Fra : sebster

Dato : 15-01-07 16:39

sebster skrev:

> [...]
> Men.. Ingen Ansi, har prøvet med Vesteuropæisk (ISO) Men nej....
> kan jeg tilføje Ansi eller hedder den måske noget andet i namo eller

Har fundet ud af det nu. 1000-tak for hjælpen allle !

Fra : Knud

Dato : 15-01-07 17:36

sebster skrev....
"sebster" <sebastian.nielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[snip]

Har fundet ud af det nu. 1000-tak for hjælpen allle !

Fint du har fundet ud af det, men der skal stadig kun to ll i alle
Fint at du også får hjælp af de store guruer.
Mvh Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-01-07 18:05

sebster skrev:

> Har fundet ud af det nu. 1000-tak for hjælpen allle !

Hvad gjorde du? Det er god skik at skrive hvordan man fik det til
at virke (hvis det ikke er oplagt ud fra tråden) - det kunne være
at dine erfaringen kunne være til gavn for andre.

NB: Du må gerne klippe lidt i dine citater.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til
at tro, at de har vundet. Men i virkeligheden har de tabt.«
Ole Togeby i Information

Fra : sebster

Dato : 15-01-07 19:13

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-01-07 23:23

sebster wrote:

> men prøvede istedet
> flere andre , bla. (user defined) iso-8859-9

Den vil jeg ikke umiddelbart råde dig til at bruge. Den rigtige for danskere
er iso-8859-1. Jeg husker ikke lige, hvilket sprog nummer 9 er tilpasset
til.

Alternativt kan du fortsætte med at gemme i utf-8, men så skal du definere
det tegnsæt i dine hjemmesiders meta-content:

Problemet er ikke i sig selv at gemme filen i utf-8-format. Problemet
opstår, når der ikke er overensstemmelse mellem det format, man gemmer i og
det tegnsæt, man definerer i meta-content.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : sebster

Dato : 16-01-07 18:52

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]

Ok, Har ændret den til iso-8859-1 og gemt i samme sprog, og det
virker. Tror faktisk
også at jeg har forstået det nu..ak ja. Nå men, jeg har flere
newbie questions on the way . ...håber det er ok? :-/

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 16-01-07 19:13

"sebster" <sebastian.nielsen@gmail.com> skrev :

>også at jeg har forstået det nu..ak ja. Nå men, jeg har flere
>newbie questions on the way . ...håber det er ok? :-/

Det kniber bare lidt med at klippe i dine svar, der er ingen
grund til at citere hele det indlægm som man svarer på.

God side, som viser, hvordan man bør svare på nyhedsindlæg kan
ses på http://nyhedsgrupper.tdconline.dk/tour-07.html.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)