8-bit tegn i Apples Terminal emulator (Mac~
Fra : Jakob Schmidt

Dato : 27-06-01 22:24

Hej

Er der nogen, der ved, om det er muligt at faa Terminalprogrammet i
MacOS X til at behandle de danske specialtegn og andre 8-bit tegn
fornuftigt (dvs. som tegn)?

Lige nu staar terminalen imellem mig og emacs paa MacOS X (der kommer
forhaabentlig en Cocoa skal til emacs inden jeg selv bliver saa utaalmodig,
at jeg laver den), og det er en lille smule traels ikke at kunne skrive
ae, oe og aa.

--
Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-06-01 23:55

Jakob Schmidt <sumus@aut.dk> wrote:

> der kommer forhaabentlig en Cocoa skal til emacs inden jeg selv bliver saa
> utaalmodig, at jeg laver den

Gå bare igang efter at have prøvet en xemacs under linux, har jeg
besluttet mig for ikke at røre ved den version apple medleverer.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 28-06-01 18:00

reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> Gå bare igang efter at have prøvet en xemacs under linux, har jeg
> besluttet mig for ikke at røre ved den version apple medleverer.

I emacs:
M-x (dvs tryk esc efterfulgt af x) set-input-method (tast return og
husk nu at emacs kan lave auto-completion)
Som svar på hvilket system du ønsker, kan du skrive danish-postfix.

Du kan nu skrive ae og det bliver til æ, oe bliver til ø, aa bliver
til å, osv.

Somme tider foretrækker jeg latin-1-prefix, her skal man skrive /e
for æ, /a for å og /o for ø.

Læs dig frem i info siden om MULE.
--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Jakob Schmidt

Dato : 28-06-01 20:41

bjorn@daimi.au.dk (Thomas Bjørn Andersen) writes:

> [...]

> M-x (dvs tryk esc efterfulgt af x) set-input-method [...snip...]
>
> Du kan nu skrive ae og det bliver til æ, oe bliver til ø, aa bliver

Ja, men det er ikke emacs, der er det store problem - det er terminal-
emulatoren. Den vil ikke vide af eller vise andet end ascii. Dine ae'er,
oe'er og aa'er er bare ? for mig.

Eller er der et trick, jeg har overset?

Bruger du selv emacs paa MacOS X?

--
Jakob

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 07-08-01 15:04

Thu, 28 Jun 2001 21:41:06 +0200, "Jakob Schmidt" <sumus@aut.dk>:

> Ja, men det er ikke emacs, der er det store problem - det er terminal-
> emulatoren. Den vil ikke vide af eller vise andet end ascii. Dine ae'er,
> oe'er og aa'er er bare ? for mig.

[med forbehold for at jeg misforstår det oprindelige spørgsmål]

Jeg har haft et lignende problem, når jeg brugte terminal.app til at
ssh'e til en mailserver og læse post med PINE. Jeg har ladet mig fortælle,
at problemet er løst i den nye version af terminal.app der følger med
10.1. Her kan man sige: Preferences -> Shell -> String Encoding -> ISO
Latin 1

-j

--
Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Fra : Jakob Schmidt

Dato : 28-06-01 20:37

reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> Gå bare igang efter at have prøvet en xemacs under linux, har jeg
> besluttet mig for ikke at røre ved den version apple medleverer.

Hvad mener du med at du ikke vil roere den "version", apple medleverer. Det
er en ganske almindelig emacs - den er blot ikke koblet paa noget GUI
halloej (saadan som baade emacs og xemacs er i systemer, der koerer X11).

En stor del af mit arbejde foregaar i emacs via en fjern skal, - altsaa
uden GUI, og det er det selvsamme som at bruge emacs i Apples Terminal.

Det er ikke det, der plager mig. Det, der plager mig er, at terminalen
til syneladende ikke kan bringes til at vise og modtage andet en ASCII
tegn.

Mht. at lave en Cocoa-emacs, saa kommer det sikkert til at ligge lidt tungt
for mit vedkommende (jeg er ikke velbevandret nok i emacs-guts, og jeg har
ikke rigtig nogen ledig tid), men det kunne bare vaere totalt overfedt!

--
Jakob