Peberplanter
Fra : Michael Tidemand

Dato : 27-06-01 22:20

Hej NGér

Mine Gule og rødepeber planter har fået bladlus, på den røde er de 1 mm og
creme farvet og på den gule ligner de bitte små grå hår, jeg har ellers
tomat af forskellige slags, agurk, netmelon, chilli, aubergine og
krydderurter. kan disse også blive smittet ??????

Hvordan kan jeg bedst sætte en styrke mod disse væsner.

Michael Tidemand

Fra : DJS

Dato : 29-06-01 07:45

Min drivhus erfaring siger, at peberfrugter ALTID får bladlus, agurker får
aldrig, -og tomater får sjældent.
På nuværende tidspunkt har jeg bladlus på peber planterne og på en enkelt
tomat. Jeg holder dem nede v. daglig brusning m. vandslangen.

De små grå "hår" er sandsynligvis rester fra bladlusene. Når lusene vokser,
skifter de "ham", -så det er den gamle "ham" du ser. Da bladlusene i starten
gemmer sig i de nye skud og knopper, er det netop disse grå rester, som gør,
at man opdager, at planten har lus.

I øvrigt er der vist noget om, at bladlus foretrækker bestemte planter:
nogle elsker roser, nogle blommer, nogle peberfrugter osv. Derfor er
smitterisikoen helt uberegnelig.
Vh
Ulla

Fra : Helle Skoett

Dato : 29-06-01 21:22

Hej Michael.
Endnu, 7,9,13, er jeg forskånet for slige sager, så jeg har kun læst om
luseproblemet. I politikens bog om drivhus står, at lusene kommer, og det
derfor er smart at plante peber og auberginer i 10-12 liters spande.
Så kan man slæbe planterne udenfor og spule dem rene.
Jeg har derfor købt et hav af murespande i det lokale byggemarked for 15 kr.
stykket (netto har haft dem til 10 kr), og dem har jeg boret masser af 8 mm.
huller i bunden på med en alm. boremaskine.
Planterne blev plantet, gravet ned i huset, så de står i niveau med alle de
andre planter - så drypvandingen stadig kan du.
Men skulle de lede lus nu dukke op, så tager jeg bare fat i hanken og svup -
trækker spanden op, og så er jeg klar til kamp.

--
jordnær hilsen
helle s