Kan ikke sende e-mail
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-01-07 17:23

Jeg bruger Thunderbird som e-mail
klient. Men nu kan jeg pludselig
ikke sende e-mails fra mine almindelige
konti.

Jeg bruger smtp.mail.dk som udgående
server.

Det, der sker nu, er at mit antivirus
program fortæller mig, at udgående e-mails
ikke kan sendes på grund af en "protocol
error". Den konkrete fejlmelding lyder
noget i i retning af

554 Service Unavailable, client host (og
dernæst et ip-nr.) Blocked using rbl.
Din PC kan misbruges af andre.

Jeg har opdateret antivirusprogram, som
ikke kan finde nogen virus, mine firewalls
er oppe, jeg bruger kabelforbindelse til
min router.

Nu ved jeg ikke hvad jeg skal stille op.

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-01-07 18:02

Den 20-01-07 17.22 skrev Jørgen Farum Jensen følgende:

> Jeg bruger Thunderbird som e-mail
> [...]

Måske du skal skifte til asmtp? Se TDCs hjemmeside:
http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=5606

Men umiddelbart lyder det dog ikke som problemet, eftersom det er dit
antivirusprogram, der brokker sig.

> 554 Service Unavailable, client host (og
> dernæst et ip-nr.) Blocked using rbl.
> Din PC kan misbruges af andre.

Hvad er den præcise fejlmelding? Maskér evt. din/modtagerens
mail-adresse, hvis den fremgår af meddelelsen.

Er det alle adresser, du forsøger at sende til, eller blot en enkelt?

Din ip-adresse står registreret i en spamdatabase
(http://www.sorbs.net/lookup.shtml?80.161.22.46), hvilket ovenstående
også kan give et hint om. Men så vil afsendelse vist normalt ikke blive
forhindret, du vil blot få en mail tilbage om, at din mail ikke kunne
modtages og hvorfor. Desuden har den pågældende ip-adresse stået i
databasen siden oktober 2005.

Hvis du ikke har fast ip-adresse, kan du prøve at resette din ip-adresse
i routeren, men det betyder typisk, at du skal være koblet fra nettet i
over en time, så det er nok bedst at vente med det til i nat.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Løs Sudoku-opgaver på computeren. Du kan også få hjælp til trykte opgaver.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-01-07 15:45

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> i routeren, men det betyder typisk, at du skal være koblet fra nettet i
> over en time, så det er nok bedst at vente med det til i nat.

Tak for svaret Kim. Det lyder nu
noget indviklet, så her til morgen
forsøgte jeg mig med en gendan-operation.
Det har fikset problemet.