Størrelse på emails
Fra : mhn

Dato : 15-01-07 12:23

Hej gruppe.

Jeg skal til at have købet et domænenavn, og har nu spurgt to
udbydere af webhotel + domænenavne om det samme, og fået to
forskellige svar - så nu vil jeg hellere spørge nogen der har lidt
'praktisk' erfaring:

jeg vil gerne kunne sende mails der feks er 30mb.

(Jeg er ikke interesseert i først at uploade dem til min hjemmeside,
og derefter sende et link istedet.)

Hvor ligger begrænsningen, mht om det kan lade sig gøre ? Er det
applikationen, domæneudbyderen, Internetudbyderen eller noget helt
fjerde ?

Og kender nogen måske ovenikøbet de forskellige udbyderes
begrænsninger, hvis det er der de ligger?

mvh
michael

Fra : Venter på forår så j~

Dato : 15-01-07 12:33

"mhn" <baggenielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg har erfaring med at have min egen server stående herhjemme.
Det var en Small Business Server MS.
Der kunne jeg max. komme op på 10 mb, selv om jeg ikke havde de
restriktioner på serveren.
Jeg er ikke sikker, men enten var det afsenderen, der ikke kunne sende mere,
eller også var det mailgateway som ikke tillod større mail.
Jeg gik aldrig i dybden med det, for jeg satte en Profftp-server op i
stedet, som løste problemet med store filer.

Over et webhotel, har jeg ikke oplevet, at man kom over 10 mb.

Fra : Henning

Dato : 15-01-07 14:12

On 15 Jan 2007 03:23:08 -0800, "mhn" <baggenielsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Hvor ligger begrænsningen, mht om det kan lade sig gøre ? Er det
>applikationen, domæneudbyderen, Internetudbyderen eller noget helt

Uploadhastigheden? Du risikerer at få time-out før mailen er afsendt.

Fra : Michael [2800]

Dato : 15-01-07 16:32

mhn wrote:
> jeg vil gerne kunne sende mails der feks er 30mb.
Jeg har som tråden oven over også min egen mail-server at køre og har
ingen begrænsning på størrelsen, men det har de fleste modtager vistnok.
For år tilbage kørte de fleste udbyder (get2net,tdc, osv) med en
begrænsning på 10MB som deres brugere kunne modtage og indeholde i deres
postkasse. Om det stadigvæk gælder ved jeg ikke. Det kan du tjekke på
deres respektive hjemmesider.

Den udbyder du finder frem til bør ikke sætte en begrænsning og slet
ikke så lidt som 30MB.

Jeg har lige prøvet at tjekke hos min udbyder (hvor jeg har mine domæner
registreret) for at se om de har nogen begrænsninger på mail str. og der
kunne jeg ikke finde noget udover den harddisk plads man har til
rådighed selvfølgelig. www.buydomains.dk

--
/michael

Fra : Henning

Dato : 15-01-07 17:14

> [...]
>registreret) for at se om de har nogen begrænsninger på mail str. og der
>kunne jeg ikke finde noget udover den harddisk plads man har til

Jeg bruger samme udbyder, vi sender oftes mails på >100MB til
hinanden.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-01-07 16:47

Den 15-01-07 12.23 skrev mhn følgende:

> jeg vil gerne kunne sende mails der feks er 30mb.
>
> Hvor ligger begrænsningen, mht om det kan lade sig gøre ? Er det
> applikationen, domæneudbyderen, Internetudbyderen eller noget helt
> fjerde ?

Nu har du fået en række forskellige svar, så nu får du lige endnu et
forskelligt svar:

Begrænsningen ligger hos internetudbyderen/mailudbyderen. Grænsen har
traditionelt ligget på 10 MB for både afsendelse og modtagelse. Reelt
set svarer det til cirka 6,5 MB, da der er en del overhead.

Du skal derfor først og fremmest finde en internetudbyder eller en
mailudbyder (der understøtter smtp), som understøtter større mails. Det
bliver nok ikke nemt/billigt. Hertil kommer problemet med om modtageren
overhovedet kan modtage dine mails.

Alternativt kan du opsætte din egen mailserver, men her skal du være
opmærksom på, at ikke alle udbydere lader dig bruge sådan en til
afsendelse (det er sikkert det problem, venter på forår... er rendt ind
i). Og igen: du kan ikke være sikker på, om modtageren kan modtage mailen.

Kort sagt: Bid i det sure æble og upload filerne til din hjemmeside og
send så et link.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
35 tips & tricks til Internet Explorer.

Fra : Venter på forår så j~

Dato : 15-01-07 19:56

Snip-----

> [...]
> i). Og igen: du kan ikke være sikker på, om modtageren kan modtage mailen.
>
> Kort sagt: Bid i det sure æble og upload filerne til din hjemmeside og

Hej igen.

Jeg kan huske noget om, at jeg i starten kunne gøre som jeg ville, men så
blev der indført noget med mailgateway og man lukkede for port 25, til
"private" mailservere.
Det var lidt bøvlet, for jeg havde lige fået gang i min server, hvorefter
det blev lavet om. Det hele foregik vist inden for den samme måned, rigtigt
rigtigt træls.

Jeg giver Kim ret i at det er nemmest & billigst at sende filerne direkte.
Jeg anbefaler dog at sætte en FTP op, til at gøre det. Aldi, har en meget
billig løsning i denne uge, hvor man kan købe et USB-kabinet, med netadgang
via FTP. Dertil kommer en HD. Det fås også forholdsvis billigt andre steder,
men det bliver svært at få det op over 1500.-- bobs.
Men den løsning, får man 300 -> 400 GB plads, med mulighed for, at udnytte
hele kapaciteten i en enkelt overførsel.
Desuden, kan man trække stikket ud, som giver det yderste sikkerhed, og man
kan slukke for den, når den ikke skal bruges.

Fra : Martin

Dato : 17-01-07 19:16

mhn wrote:
> (Jeg er ikke interesseert i først at uploade dem til min hjemmeside,
> og derefter sende et link istedet.)

Nææ.. men det er stortset hurtigere :)

> Hvor ligger begrænsningen, mht om det kan lade sig gøre ? Er det
> applikationen, domæneudbyderen, Internetudbyderen eller noget helt
> fjerde ?

Først - så er det DIN udbyder - så hvis din udbyder siger "max 10mb" så
kan du ikke sende mere end det.
Dernæst - Så bliver modtagerens udbyder kontrolleret og hvis den siger
"max 1mb" så kan du kun sende 1 mb til modtageren.
Til sidst - bliver så modtagerens mailbox indhold kontrolleret (fx. har
nogle mailudbyder kun max 10mb inbox indhold)

Så faktisk er det BÅDE din og din modtageres udbyder der er gældende.

Jeg har alle mine mailkontoer hos mxhotel.dk, der kan man helt selv
sætte hvor stor sin mailbox skal være. Kan selvfølgelig ændres ligeså
tit man har lyst til. Jo mere plads man vil have i mailboxen jo flere
point koster det om dagen.

> Og kender nogen måske ovenikøbet de forskellige udbyderes
> begrænsninger, hvis det er der de ligger?

Så vidt jeg husker....
Hotmail = 2mb
Gmail = 5mb
123hotel.dk = 20mb
one.com = 3mb

Fra : emj

Dato : 18-01-07 10:18

On 15 Jan 2007 03:23:08 -0800, in dk.edb.internet.software.mail+news
you wrote:

>jeg vil gerne kunne sende mails der feks er 30mb.

Det er ikke bare ingen, der kan modtage en fil på 30 mb, med mindre de
har en speciel modtagerpostkasse uden den normale begrænsning på 10 mb

Hilsen emj