Skal sende til mange, men den enkelte må i~
Fra : Marianne

Dato : 07-01-07 01:13

Hej

Som klub-kasserer vil jeg gerne sende kontingentrykkere via mail. Jeg ønsker
imidlertid ikke, at alle kan se alle - vil jeg kunne bruge en liste i bbc
til det?

Jeg bruger Outlook 2003

mvh
marianne

Fra : Pico

Dato : 07-01-07 01:22

Marianne wrote:
> [...]
>
> Som klub-kasserer vil jeg gerne sende kontingentrykkere via mail. Jeg
> ønsker imidlertid ikke, at alle kan se alle - vil jeg kunne bruge en

Jeg ved ikke med Outlook, men i OutlookExpres kan du. Prøv evt. at spørge i
Outlook gruppen.

Hans

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-07 13:02

Pico skrev:

> Jeg ved ikke med Outlook, men i OutlookExpres kan du. Prøv
> evt. at spørge i Outlook gruppen.

Det her er - også - outlookgruppen. Hvis du mener gruppen til OE,
hedder den dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express.

Jeg tror ikke problemet er at finde bcc-feltet (hvis jeg tager
fejl, så prøv at kigge i vis-menuen) - men mere om/hvordan det vil
fungere at sende rykkermails til en gruppe i bcc-feltet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Pico

Dato : 07-01-07 15:21

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det her er - også - outlookgruppen. Hvis du mener gruppen til OE,
> hedder den dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express.

Orv, det må i undskylde, jeg har lige sat en anden Pc op og er kommet til at
tage Outlook gruppen i stedet for OE. Jeg bruger ikke Outlook så jeg
forføjer mig straks

Pico

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 07-01-07 22:48

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Jeg tror ikke problemet er at finde bcc-feltet (hvis jeg tager
> fejl, så prøv at kigge i vis-menuen) - men mere om/hvordan det vil
> fungere at sende rykkermails til en gruppe i bcc-feltet.

Du har ret i at det er en dårlig idé. Bcc-feltet er reelt ubrugeligt
p.t. da mange spamfiltre, f.eks. filtrene hos store kommercielle
webmail-services som Yahoo, er tilbøjelige til at kategorisere mails som
spam, hvis de afsendes som Bcc.

Der er nogle websider med mailservices hvor man kan indsætte teksten og
adresselisten og hvor serveren så afsender en individuel mail til hver
enkelt modtager. Jeg har dog ind til videre foretrukket at gruppere
modtagerne af mine mails, så kun folk der kender hinanden modtager samme
mail.

Mikkel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-01-07 08:49

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> [...]
> kommercielle webmail-services som Yahoo, er tilbøjelige til at
> kategorisere mails som spam, hvis de afsendes som Bcc.

Min begrundelse var primært etisk (men du har helt ret i at der
også er tekniske problemer med at sende bcc). En rykker er en ret
personlig ting - så ideen om at sende beskeden som massemail er
ikke god. Hvis man sender som cc (eller bare med flere modtagere i
til-feltet), lader man uvedkommende se hvem der skylder noget.
Sender man som bcc er problemet at man får en rykker uden at kunne
se præcis om den er møntet på en selv.

I en lille forening hvor alle kender alle er det måske ikke det
store problem, men her vil det på den anden side heller ikke være
noget problem at håndtere rykkerne manuelt - med en mail til hver
enkelt. Så jeg kan ikke se nogen fornuftig grund til at anvende
massemails til at sende rykkere.

> [...]
> videre foretrukket at gruppere modtagerne af mine mails, så
> kun folk der kender hinanden modtager samme mail.

Hvorfor ikke bare lave mailafsendelsen som en fletning?
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Marianne

Dato : 08-01-07 20:14

> Hvorfor ikke bare lave mailafsendelsen som en fletning?
> --

Det er måske løsningen. Mit 'problem' er simpelthen det, at jeg skal sende
en enslydende mail til mange. Men at de mange ikke skal kunne se de øvrige.

Hvis jeg kan flette noget, som munder ud i en mail, vil det være helt fint.
Det vidste jeg bare ikke, at man ku'

mvh
marianne

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 08-01-07 20:41

Marianne skrev:

> [...]
>
> Hvis jeg kan flette noget, som munder ud i en mail, vil det være helt fint.

Jeg bruger Thunderbird med den ganske fortræffelige udvidelse
"Quicktext". Her kan jeg indsætte tekst, vedhæftede filer og en lang
række variable ved hjælp af tastekombinationer og skabeloner, jeg selv
har fastlagt.

Mikkel

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 08-01-07 20:47

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Hvorfor ikke bare lave mailafsendelsen som en fletning?

Hvordan fletter man i mails - hvilket program?

Jeg bruger Thunderbird med udvidelsen Quicktext, hvor jeg har defineret
makroer til hver enkelt indholdstype, men jeg skal så stadig oprette en
ny mail til hver modtager.

Mikkel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-01-07 21:39

Den 08-01-07 20.46 skrev Mikkel Moldrup-Lakjer følgende:

> Hvordan fletter man i mails - hvilket program?

Der findes flere programmer, der kan flette mails, og som netop er
beregnet til masseudsendelse af mails. Tag et kig på Group Mail Free:
http://www.sofotex.com/Group-Mail-Free-download_L2943.html

Der findes også en købeversion af programmet. Jeg kan ikke lige huske,
om flettefunktionen er med i den gratis udgave.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Red slettede filer med PC Inspector.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-01-07 23:16

Kim Ludvigsen skrev:

> Der findes flere programmer, der kan flette mails, og som
> netop er beregnet til masseudsendelse af mails. Tag et kig på
> Group Mail Free:
> http://www.sofotex.com/Group-Mail-Free-download_L2943.html

Microsoft Office - Word + Outlook + evt. Excel eller Access kan
også klare det - om end det kræver manuel godkendelse af hver
enkelt mail hvis man bruger Outlook 2000 SP2 eller nyere.

Teknikken er ellers helt som en normal brevfletning - man opretter
et flettedokument i Word og fletter med en datakilde fra fx Excel
eller Access. Når man så skal flette, vælger man "Elektronisk post"
som kilde, definerer hvilket felt der gemmer mailadressen, giver
mailen en titel og angiver om dokumentet skal vedhæftes eller bare
sendes som tekst.

Men sikkerhedsblokeringen - der gør at man skal vente 5 sekunder
for at sige ja til hver enkelt mail - gør desværre denne model dum
at bruge ved større udsendelser. Jeg faldt over følgende
løsningsmulighed - der dog kræver Outlook 2003:
<http://www.everythingaccess.com/tutorials.asp?ID=Outlook-Send-E-mail-Without-Security-Warning>
- men man skal kunne noget VBA for at anvende den, det er ikke så
simpelt som "peg og klik"-fletningen direkte i Officepakken.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-07 01:35

Marianne skrev:

> Som klub-kasserer vil jeg gerne sende kontingentrykkere via
> mail. Jeg ønsker imidlertid ikke, at alle kan se alle - vil
> jeg kunne bruge en liste i bbc til det?

Jeg ville holde mig fra at sende massemails om den slags emner.
Hvis du har en form for database til at håndtere medlemmerne, kan
du flette til email, så hver enkelt person får sin personlige
rykker.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Venter på forår så j~

Dato : 07-01-07 17:25

CC Betyder Carbon Copy
BCC Betyder Blind Carbon Copy

Et levn fra tiden med kalkerpapir.

Du skal altså bruge BCC.

Test funktionen, ved at skrive til et par andre.
Skriver du BCC, vil de IKKE kunne se hinanden.
Skriver du CC, vil de kunne se hinanden.