Accelero X2
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-02-07 13:34

Er <http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=90&data=1&disc=> mon
den mest støjsvage køler til et Asus 1950 Pro Crossfire lige pt., når man
udelukkende ser på luftkøling?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-07 19:20

Thomas G. Madsen wrote:
> Er <http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=90&data=1&disc=> mon
> den mest støjsvage køler til et Asus 1950 Pro Crossfire lige pt., når man
> udelukkende ser på luftkøling?

Zalman VF-900 cu skal du nok ikke helt afskrive ?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-02-07 20:50

Claus Albæk (Kbh.) skrev:

> Zalman VF-900 cu skal du nok ikke helt afskrive ?

Tak. Den ser interessant ud og ser også ud til at fylde langt mindre
end Accelero X2.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Vega

Dato : 02-02-07 16:48

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Tak. Den ser interessant ud og ser også ud til at fylde langt mindre
> end Accelero X2.

Har Zalman VF-900 på mit X1900XT kort, og det spiller bare, dejlig støjsvag,
og holder kortet fint kølet, og ja fylder og vejer langt mindre. :)

Mvh. Vega.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-02-07 17:01

Vega skrev:

> Har Zalman VF-900 på mit X1900XT kort, og det spiller bare,
> dejlig støjsvag, og holder kortet fint kølet, og ja fylder og
> vejer langt mindre. :)

Det endte også med, at jeg bestilte en VF-900. Den ser også ud til
at være nemmere at montere end en Accelero X2.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-02-07 15:20

Vega skrev:

> Har Zalman VF-900 på mit X1900XT kort, og det spiller bare,
> dejlig støjsvag, og holder kortet fint kølet, og ja fylder og
> vejer langt mindre. :)

Jeg har modtaget og monteret blæseren i dag på mit X1950Pro og
synes ikke at den ser ud til at passe 100%. F.eks. så måtte jeg
file noget af en af PVC-skiverne på baggsiden af kortet, da den
ellers ville komme til at hvile på en lille chip, som sidder ret
tæt på en af hullerne.

For det andet, så er de fire jern-bøjler ikke nede og røre gummi-
pakningerne på forsiden, når skruerne er spændt helt i bund, men
det ser umiddelbart ud til, at køleren er helt nede og røre GPU'en,
så mon ikke det går.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-07 18:25

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> file noget af en af PVC-skiverne på baggsiden af kortet, da den
> ellers ville komme til at hvile på en lille chip, som sidder ret

Kan jeg ikke nikke genkendende til, har ikek selv sådan et kort.

> [...]
> pakningerne på forsiden, når skruerne er spændt helt i bund, men
> det ser umiddelbart ud til, at køleren er helt nede og røre GPU'en,

Det kan jeg nikke genkendende til og jeg tror det er helt normalt.

Fra : Vega

Dato : 05-02-07 19:03

> [...]
> file noget af en af PVC-skiverne på baggsiden af kortet, da den
> ellers ville komme til at hvile på en lille chip, som sidder ret

Passede lige på mit Sapphire X1900XT kort.

> [...]
> pakningerne på forsiden, når skruerne er spændt helt i bund, men
> det ser umiddelbart ud til, at køleren er helt nede og røre GPU'en,

Passer også fint her, helt nede og røre.

Mvh. Vega.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-02-07 19:57

Claus Albæk (Kbh.) skrev:

> Kan jeg ikke nikke genkendende til, har ikek selv sådan et kort.

Det var jo også rimelig simpelt at file den PVC-ring til, så det
kunne jo da have været værre. Chippen kunne måske også have klaret
det uden at file ringen til, men jeg turde ikke andet.

> Det kan jeg nikke genkendende til og jeg tror det er helt
> normalt.

Åbenbart ikke på et X1900XT som "Vega" har, men rart at vide, at
de heller ikke er skruet helt sammen på dit. Der må åbenbart være
forskel på højden af GPU'erne fra kort til kort.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-02-07 20:06

Thomas G. Madsen skrev:

> Jeg har modtaget og monteret blæseren i dag på mit X1950Pro og
> synes ikke at den ser ud til at passe 100%.

Opdagede lige, at jeg havde glemt at montere strømstikket til køleren
på grafikkortet, hvilket jo nok er en fordel at gøre :)

Stikket passer s** ikke. Det er et 3-benet hunstik, men er større end
det trebenede hanstik, som sidder på grafikkortet. Hvor kan man få et
omformerstik henne, som jeg ikke ved hvad hedder?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Vega

Dato : 07-02-07 20:49

> [...]
> det trebenede hanstik, som sidder på grafikkortet. Hvor kan man få et
> omformerstik henne, som jeg ikke ved hvad hedder?

Du skal da bruge den regulator der er med, og så sætte det 3 benede stik på
en af de han stik der er ledig på bundkortet. Du skal selvfølgelig også lade
være med at bruge regulartoren.

Mvh. Vega.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-02-07 21:01

Vega skrev:

> Du skal da bruge den regulator der er med, og så sætte det 3
> benede stik på en af de han stik der er ledig på bundkortet.

Nå ja. Det kunne jeg selvfølgelig. Alle blæserne i kabinettet
kan jeg alligevel ikke koble på bundkortets små blæserstik, da
de alle har de store kluntede 12V-stik, som man finder på gamle
PATA-enheder.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-02-07 14:41

Vega skrev:

> Har Zalman VF-900 på mit X1900XT kort, og det spiller bare,
> dejlig støjsvag, og holder kortet fint kølet, og ja fylder og
> vejer langt mindre. :)

Hvilken temperatur kan du ca. holde din GPU på med den køler?
Min ligger på omkring 43° i "tomgang" og det er åbenbart nok til,
at der forekommer pixelfejl på skærmen:
<http://tgm.dyndns.dk/ati/1950Pro/tomgang_temp.jpg>.

Når jeg belaster kortet, bliver pixelfejlene meget værre:
<http://tgm.dyndns.dk/ati/1950Pro/belastet_temp.jpg>.

Ved belastning når GPU'en op på ca. 63°, men ved den temp. er der
også et hav af blå og røde prikker over hele skærmen.

Det skal dog siges, at prikkerne først begyndte at komme efter
installationen af Nero 7.7.5.1, som installerede DirectX 9.0C, så
jeg er ikke 100% sikker på, at pletterne skyldes en for høj GPU-
temperatur eller ej. Styresystemet er Vista, som jo er "født" med
DirectX 10.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Vega

Dato : 10-02-07 18:26

> Hvilken temperatur kan du ca. holde din GPU på med den køler?
> Min ligger på omkring 43° i "tomgang" og det er åbenbart nok til,
> [...]

Ca. 40° idle og ca. 50-55° load.

> [...]
> jeg er ikke 100% sikker på, at pletterne skyldes en for høj GPU-
> temperatur eller ej. Styresystemet er Vista, som jo er "født" med

Jeg har også Nero7.7.5.1 og kører på Vista 64bit.

Mvh. Vega.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-02-07 18:40

Vega skrev:

> Ca. 40° idle og ca. 50-55° load.

Hmm, så må der være noget brændt sammen på mit kort.

> Jeg har også Nero7.7.5.1 og kører på Vista 64bit.

Nero havde heller ikke skylden her.
True Image 10 Home smadrede min Vista-installation her i
eftermiddags, så jeg valgte at geninstallere det hele.
Efter geninstallationen var der stadig røde pletter rundt på
skærmen, som bliver værre, når kortet presses, så jeg bliver
vist nødt til at få det byttet.

Det ser også lidt mystisk ud, at der i de første par dage med
Vista ikke var noget galt og så pludselig begynder der at komme
fejl i grafikken.

Originalkøleren dækker altså også langt flere komponenter på
kortet end den Zalman-køler.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Vega

Dato : 10-02-07 19:40

> [...]

> fejl i grafikken.
>
> Originalkøleren dækker altså også langt flere komponenter på

Jep, men det er der ikke brug for. GPU'en er den der bliver varm og
arbejder, og så rammene.

Mvh. Vega.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-02-07 21:30

Vega skrev:

> Jep, men det er der ikke brug for. GPU'en er den der bliver varm
> og arbejder, og så rammene.

Det er muligt. I dag koblede jeg originalkøleren på igen og bemærkede
at GPU'en blev varmere end med Zalman-køleren. Helt op til omkring
72° ved belastning og ca. 45° i tomgang, men den larmer faktisk ikke
ret meget mere end Zalman-køleren.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Vega

Dato : 10-02-07 22:43

> [...]
> at GPU'en blev varmere end med Zalman-køleren. Helt op til omkring
> 72° ved belastning og ca. 45° i tomgang, men den larmer faktisk ikke

Ok.
Det er godt nok meget.

Mvh. Vega.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-02-07 23:00

Vega skrev:

> Det er godt nok meget.

Måske fordi at jeg har haft køleren af og påmonteret igen, men det
burde vel ikke betyde det store. Jeg er spændt på at se, hvor varm
ombytteren bliver, for jeg har oprettet en RMA-sag på grafikkortet.

--
Hilsen
Madsen