spørgsmål vedr. DX10, passiv kø
Fra : Jakob

Dato : 27-01-07 22:17

Hej!

Jeg skal til at bygge en computer der bl.a. skal anvendes til
grafiktunge spil. Jeg går efter "value-for-money" dele, dvs. det behøver
ikke være det nyeste af det nyeste.

Jeg er ret grøn mht grafikkort, men så vidt jeg kan læse mig til så
"venter" man i øjeblikket på DirectX 10. Et par spørgsmål i den forbindelse:

Er DirectX 10 ensbetydende med Windows Vista? Dvs ingen DX10 i WinXP?

Jeg har ikke umiddelbart planer om at skifte til Vista sådan lige med
det samme men: Vil spil der understøtter DirectX10 kunne afvikles på en
XP platform med DirectX <10?

Når jeg samtidig lægger vægt på at min maskine skal være så støjsvag som
muligt så kunne det jo være lækkert med et passivt kølet grafikkort.
Indebærer det at man går (for) meget på kompromis med ydelsen? Er der
nogen der kan anbefale et "value-for-money" grafikkort som er passivt
kølet, - mit budget ligger omkring de 2000 kr for grafikkort.

Lige nu spiller jeg en del World of Warcraft og vil gerne kunne skrue
godt op for grafikkvaliteten. Men jeg spiller også andre spil.

--
Jakob

Fra : Rasmus Bertelsen

Dato : 28-01-07 13:29

Du kan søge efter det på edbpriser.dk med max pris 2000 i søgefeltet
i kategorien Forside -> Hardware -> Grafikkort. Skal interfacet være AGP
eller
PCI Express? Det kan du vælge i feltet Vælg Grafikkortinterface. Men hvis du
vælger PCI-E skal du være sikker på at dit bundkort understøtter det. Det
skal
være forholdsvis nyt, ved ikke helt hvor gammelt, men nok ikke 5 år.

Mvh,
Rasmus Bertelsen

Fra : Jakob

Dato : 28-01-07 14:40

Rasmus Bertelsen wrote:
> Du kan søge efter det på edbpriser.dk med max pris 2000 i søgefeltet
> i kategorien Forside -> Hardware -> Grafikkort. Skal interfacet være AGP
> eller
> PCI Express?

Det skal være være PCI-E. Kompatbilitet med bundkort er ikke noget
problem for jeg har ikke valgt hvilket bundkort jeg skal have endnu.

Har tjekket edbpriser.dk, men har ikke rigtigt noget overblik over
hvilke kort der er passivt kølede. Jeg har dog fundet et kort der hedder
"XFX GeForce 7950 GT ExTreme" som tilsyneladende er relativt nyt,
passivt kølet og kan ovenikøbet have 2 skærme kørende på samme tid.

Er der nogen der har nogen erfaringer med dette kort?

Er GeForce 7950GT en fin grafikprocessor?

--
Jakob

Fra : Jesper

Dato : 31-01-07 09:25

On Sat, 27 Jan 2007 22:16:48 +0100, Jakob wrote:

> [...]
>
> Jeg har ikke umiddelbart planer om at skifte til Vista sådan lige med
> det samme men: Vil spil der understøtter DirectX10 kunne afvikles på en

DirectX 10 kommer ikke til XP.

Det har ikke noget med teknik at gøre, men er Microsofts måde at tvinge
så mange spille-entusiaster som muligt over på Vista platformen. Men
eftersom antallet af XP-maskiner er enormt og vil vedblive at være det i
lang tid fremover, betyder dette samtidig at det vil vare længe før der
dukker spil op som ikke kan køre uden DirectX 10. Firmaerne ønsker jo at
have så stort et marked som muligt for deres spil.

Fra : Jakob

Dato : 31-01-07 10:13

Jesper wrote:

> [...]
> dukker spil op som ikke kan køre uden DirectX 10. Firmaerne ønsker jo at
> have så stort et marked som muligt for deres spil.

Så tror jeg at jeg dropper et DX10 kort foreløbigt. Jeg vil også hellere
have et kort der er passivt kølet, da jeg gerne vil gøre min maskine så
støjsvag som muligt. Jeg kan bare ikke finde ud af om jeg skal købe et
7600GT kort eller et XFX 7950GT, eller et helt tredje.

--
Jakob

Fra : Bjarne K.

Dato : 31-01-07 18:19

"Jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> støjsvag som muligt. Jeg kan bare ikke finde ud af om jeg skal købe et
> 7600GT kort eller et XFX 7950GT, eller et helt tredje.

Jeg har tidligere anbefalet at man ikke købte et alt for dyrt DX9 kort, men
som der rigtigt skrives vil vil der sikkert gå lang tid inden der kommer
spil, der kun kan spilles under DX10.

Ang dit valg, kunne en kort der prismæssigt kommer ind imellm dem du selv
foreslår, være et Radeon 1950Pro. Man kan f.eks få en der er født med en
Zalman køler til omkring 1600,- . Jeg ved dog ikke hvor stille den er når
der rigtig skal spilles.

Har selv lige købt et (med en alm køler) og er godt tilfreds. Pris ca 1400,-

Bjarne K.

Fra : Jakob

Dato : 02-02-07 15:22

Bjarne K. wrote:

> [...]
> Zalman køler til omkring 1600,- . Jeg ved dog ikke hvor stille den er når

Hej Bjarne!
Tak for tippet - jeg går ud fra at du tænker på   Sapphire RADEON X1950
PRO ULTIMATE http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=247135 ?

Det var måske værd at overveje. Jeg ved virkelig ikke så meget om
grafikkort så har lige et par spørgsmål:

256 mb RAM lyder ikke af meget når man ser på at mange kort har min. 512
mb. Men det er måske ikke noget der gør en kæmpe forskel i praksis?

Er der noget man skal være opmærksom på når man vælger mellem ATI og
Nvidia? Vælger man noget fra ved at vælge den ene frem for den anden
eller er det et religionsspørgsmål?

Jeg har mest paranoia over støjen, men med en zalman køler på sapphire
kortet burde det ikke gå helt galt og det passivt kølede XFX 7950gt
kort koster omkring 900 mere så det var måske værd at spare pengene..

Er der andre value-for-money kort i den "gode" og støjsvage(!) ende som
jeg skal overveje?

--
Jakob

Fra : Jakob

Dato : 02-02-07 15:27

Jakob wrote:

Glemte måske at nævne at jeg regner med at kortet skal anvendes med en
Dell UltraSharp 2007WFP 20.1" WS fladskærm der kører med en opløsning på
1680x1050.

--
Jakob

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 02-02-07 16:06

> [...]

> kort koster omkring 900 mere så det var måske værd at spare pengene..
>
> Er der andre value-for-money kort i den "gode" og støjsvage(!) ende som

Hvorfor ikke lave vandkøling?

Fra : Jakob

Dato : 02-02-07 18:45

-=* DANELAW *=- wrote:

> Hvorfor ikke lave vandkøling?

Jeg ved ærligt talt ikke meget om det, men det lyder lidt ekstremt til
min brug

--
Jakob