Uens lysstyrke på skærm - grafikkortet, vg~
Fra : Eskild

Dato : 14-01-07 19:23

Min helt nye 22" TFT Fujitsu-Siemens har en uens lysstyrke på skærmens
areal. Der er områder der er lysere/mørkere end andre. F.eks.
- Allerøverst midtfor er der et meget bredt område der er en del lysere
- Øverste højre hjørne er mørkere
- Højre side af skærmen virker overordnet set lysere end venstre side

Skærmen kører på en 32 MB Riva TNT over VGA indgangen og billedet står
ellers fint. Planen var at købe et DVI grafikkort til skærmen, men jeg er i
tvivl det løser problemet eller om skærmen måske er defekt.

Fra : ct

Dato : 15-01-07 07:18

det er skærmens kvalitet, ikke sikkert fordi den er defekt.

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 15-01-07 15:36

Det kaldet backlight leak og er et velkendt fænomen (mest udpræget men ikke
indskænket til) billige TFT skærme (relativt til str. af skærmen).

Det eneste du kan gøre er at skrue ned for brightness. Men jeg formoder det
kun er på sort baggrund du kan se det og det er dermed kun ved afspining af
film du vil blive generet. Som jeg tror bare du skal lve med det.

Min SyncMaster 215TW 22" har fx ingen leak overhovdet. Helt sort hele vejen
rundt i kanten.

Mvh
Anders

Fra : Eskild

Dato : 17-01-07 17:46

Mange tak for den gode hjælp! Jeg har returneret skærmen, for det kunne jeg
slet ikke leve med. Det kunne ses både ved mørk og lysere farver, og også
selvom der var skruet ned for lyset, så skærmen må have været hårdt ramt.

Jeg havde i forvejen fået den forkerte model (dvs. en nyere udgave med et
helt andet design), så det var nemt nok at få den byttet