Placering af brandalarm?
Fra : Steen Suder

Dato : 13-01-07 10:32

Jeg skal sætte tre brandalarmer op i huset.

Hvor er det mest optimalt at placere dem?

Huset er i et plan på 130m² med central gang, der forbinder til værelse,
soveværelse, kontor, bad/wc, stue, entre og køkken. Bryggers ligger
på "ydersiden" af køkkenet.
Der er døre imellem alle rum.

--
Steen Suder

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 13-01-07 11:03

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Huset er i et plan på 130m² med central gang, der forbinder til værelse,
> soveværelse, kontor, bad/wc, stue, entre og køkken. Bryggers ligger

De bør placeres der hvor der er størst chance for at der udbryder brand. Så
får man alamen hurtigst. Dog skal de placeres så de kan høres.
At placere en i soveværelset vil nok heller ikke være helt forkert. Så
bliver man vækket lige så snart der kommer røg.
Hilsen Matthias

Fra : Henning

Dato : 13-01-07 14:08

>At placere en i soveværelset vil nok heller ikke være helt forkert. Så
>bliver man vækket lige så snart der kommer røg.

Klassisk fejl - er der så meget røg i soveværelset at alarmen
aktiveres, er det allerede for sent! Alarmen skal placeres lige
udenfor døren!
http://www.brand.kk.dk/neobuilder.php?id=200312151439401000000013984

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 13-01-07 16:45

> Klassisk fejl - er der så meget røg i soveværelset at alarmen
> aktiveres, er det allerede for sent! Alarmen skal placeres lige
> [...]

Det kommer da så sandelig an på hvilken alarm man har. De alarmer jeg har,
som er helt alm. købt i tømmerhandlen, de starter straks der er den mindste
røg. Den jeg havde monteret ved min brændeovn, blev jeg nødt til at flytte
et par meter, da den gav alarm hver gang jeg tændte op. Så det er helt
oplagt at have en i soveværelset.
Hilsen Matthias

Fra : Christian Stidsen

Dato : 18-01-07 14:20

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> wrote in

> [...]
> nødt til at flytte et par meter, da den gav alarm hver gang jeg tændte
> op. Så det er helt oplagt at have en i soveværelset.

Lige meget hvor god alarmen er vil den under alle omstændigheder advare
dig tidligere hvis den sidder i gange uden for soveværelset.
Jeg har et hus meget lignende det omtalte.
- 130 m2, fordelingsgang med døre til stue, 3 værelser, køkken og bad.
Bag køkkenet ligger bryggerset.
Endvidere har jeg kælder under det halve af huset.

Jeg har placeret en alarm i fordelingsgangen - den vil give lyd hvis der
kommer røg i gangen, og det vil der jo gøre dersom der er ild et sted -
og det inden røgen når værelserne.
Desuden har jeg en alarm siddende i kælderen ved siden af el-tavlen som
jo også er en potentiel brand-kilde.
Alarmerne er sat i serie så de advarer hinanden!

Det var ordene

M.v.h.

Christian Stidsen

Fra : Preben Bohn

Dato : 18-01-07 15:52

Christian Stidsen wrote:
> Lige meget hvor god alarmen er vil den under alle omstændigheder advare
> dig tidligere hvis den sidder i gange uden for soveværelset.

Medmindre branden opstår i soveværelset... Hvem sagde rygning i sengen?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Preben Andersen

Dato : 13-01-07 12:25

> [...]
> værelse,
> soveværelse, kontor, bad/wc, stue, entre og køkken. Bryggers ligger

I alle rum (også entre og gangarealer) bortset fra badeværelse. Placer
dem midt i rummene eller mindst fra 40 cm. fra væg.

mvh
Preben

Fra : Henning

Dato : 13-01-07 14:08

Fra : Søren

Dato : 13-01-07 16:28

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal sætte tre brandalarmer op i huset.
>
> Hvor er det mest optimalt at placere dem?

Ikke i nærheden af telefonen.
Hvis du skal ringe til brandvæsnet, kan de ikke høre dig p.gr.a alarmen.

Søren

Fra : ck

Dato : 13-01-07 18:16

> [...]
>
> Huset er i et plan på 130m² med central gang, der forbinder til værelse,
> soveværelse, kontor, bad/wc, stue, entre og køkken. Bryggers ligger

Ikke i køkkenet, røg for mad når du steger, bager kan starte alarmen.

CK

Fra : martin

Dato : 14-01-07 06:57

nu er huset jo ikke så stort,men.... jeg har et hus i 2 plan på 227 kvm...
jeg har købt de der røgalarmer der forbindes (trådløst !!) dvs. når en går i
gang så går de alle i gang samtidig dvs. jeg kan høre om der er røg nede i
den anden ende af huset i stue etagen selvom vi har soveværelse i modsatte
ende på 1.salen.....

det er sgu smart :) og dejlig sikkert

Martin

Fra : Steen Suder

Dato : 14-01-07 16:37

Steen Suder wrote:

> [...]
>
> Huset er i et plan på 130m² med central gang, der forbinder til værelse,
> soveværelse, kontor, bad/wc, stue, entre og køkken. Bryggers ligger

Det blev til flg.:

* En alarm i gangen jf.
<http://www.brand.kk.dk/neobuilder.php?id=200312151439401000000013984>

* En alarm i stuen, der er udgør 1/3 af husets areal og ofte er udstyret med
levende lys

* En alarm i soveværelset, for at være sikker på at vi hører den (det gør vi
nu nok alligevel, skulle det komme så vidt) - alarmerne er trådløst
forbundne.

--
Steen Suder