Skal jeg beskære roserne nu
Fra : Henriette Døssing

Dato : 13-01-07 09:59

Den milde "vinter" har fået mine roser til at sætte nye små skud.
Jeg havde egentlig tænkt mig, at roserne først skulle skæres ned til
foråret, men nu er jeg kommet i tvivl.

Er det bedre at skære dem ned nu, så evt. nye skud kan nå at komme frem
længere nede på buskene eller skal jeg vente, som oprindeligt planlagt?

På forhånd tak for hjælpen,

Henriette Døssing

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-01-07 10:26

"Henriette Døssing" <tmp@FJERNDETTEdoessing.dk> skrev i en meddelelse

> Er det bedre at skære dem ned nu, så evt. nye skud kan nå at komme frem
> længere nede på buskene eller skal jeg vente, som oprindeligt planlagt?

Vent til midten af april.

Hilsen Inger

Fra : Henriette Døssing

Dato : 13-01-07 10:32

Inger Pedersen skrev:

> Vent til midten af april.

Kan der så stadig nå at komme nye skud, når nu roserne allerede sætter
skud nu?

Henriette Døssing

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-01-07 10:41

On Sat, 13 Jan 2007 10:32:15 +0100, Henriette Døssing
<tmp@FJERNDETTEdoessing.dk> wrote:

>Kan der så stadig nå at komme nye skud, når nu roserne allerede sætter
>skud nu?

Ja.
Og det er også derfor du bør vente. Hvis du klipper dem ned nu, så vil
der, hvis vejret bliver ved med at være så mildt, komme nye skud på de
tilbageværende grene. Kommer der så frost, kan disse nye skud tage
skade, muligvis endda dø, og så har du problemet: Der er ikke mere at
klippe ned af, de fleste knopper har skudt, og der er ikke flere knopper
som kan skyde. (Så slemt går det dog næppe)

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : HvB

Dato : 15-01-07 16:20

> [...]

Dronningens fødselsdag! og ORK ja. Der kommer helt sikkert skud efter 16.4.
Mine roser remonterede og satte knopper flere gange i sommer... seneste
buket fra 1.11!!!

HvB

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : TT

Dato : 19-01-07 11:26

> [...]
>
> Er det bedre at skære dem ned nu, så evt. nye skud kan nå at komme frem
> længere nede på buskene eller skal jeg vente, som oprindeligt planlagt?

Må jeg være med, hvor langt ned skal de klippes ?

-TT

Fra : Henriette Døssing

Dato : 19-01-07 17:29

TT skrev:
> Må jeg være med, hvor langt ned skal de klippes ?
>
> -TT

Jeg havde tænkt mig at klippe dem ned til ca 20 cm - det er mit håb, at
de så vil blive tættere og mere buskede, når de vokser op igen.

Henriette Døssing

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-01-07 19:25

Henriette Døssing wrote:

> Jeg havde tænkt mig at klippe dem ned til ca 20 cm - det er mit
> håb, at de så vil blive tættere og mere buskede, når de vokser op
> igen.
> Henriette Døssing

Jeg tror ikke det er særlig klogt når der er lovet ned til minus 7
grader tirsdag. Jeg ville som skrevet tidligere vente til der ikke er
nattefrost mere, men det er jo uvist når vejret opfører sig så
unormalt for årstiden som det har gjort indtil nu

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-07 22:38

Tove Krieger wrote:

> Jeg tror ikke det er særlig klogt når der er lovet ned til minus 7
> grader tirsdag.

Det er ikke den frost, der kommer et par dage efter beskæringen, der gør
skade.

Det er den frost, der kommer efter at rosen er begyndt at skyde, der så
ødelægger de sarte nye skud.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-01-07 22:55

Erik Ginnerskov wrote:

> Det er ikke den frost, der kommer et par dage efter beskæringen,
> der gør skade.
>
> Det er den frost, der kommer efter at rosen er begyndt at skyde,
> der så ødelægger de sarte nye skud.

Det forstår jeg bare ikke rigtigt. Efter vintre med ret hård frost er
det øverste af stænglerne på mine roser brune 10-15 cm. ned, jeg har
da altid troet at det var frosten der gjorde det. Det kan så se ud til
at jeg skal revidere min opfattelse kan jeg forstå

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-07 23:44

Tove Krieger wrote:

> Det forstår jeg bare ikke rigtigt. Efter vintre med ret hård frost er
> det øverste af stænglerne på mine roser brune 10-15 cm. ned,

Klipper vi nu, vil de derefter øverste knopper begynder at skyde. Kommer der
så frost, vil de nye skud tage skade.

Venter vi med at klippe, indtil den værste risiko for hård eller
længerevarende frost er ovre, vil knopperne ikke nå at komme i gang, før den
sidste frost er forbi. De nye skud bliver så ikke skadet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-01-07 00:47

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> længerevarende frost er ovre, vil knopperne ikke nå at komme i
> gang, før den sidste frost er forbi. De nye skud bliver så ikke

Tak for din forklaring. Jeg kan deraf se at vi jo egentlig ikke er så
uenige

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-01-07 11:12

On Fri, 19 Jan 2007 23:44:13 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammeplease.invalid> wrote:

> [...]
>længerevarende frost er ovre, vil knopperne ikke nå at komme i gang, før den
>sidste frost er forbi. De nye skud bliver så ikke skadet.

Men klipper du nu, og det er køligt, så vil de nye knopper ikke røre ret
meget på sig. Og grenene vil stadig kunne fryse de 10-15 cm ned som Tove
har oplevet. Har man klippet sine roser ned til 20 cm i efteråret, og de
fryser 15 cm ned i vinterens løb, er der ikke ret meget tilbage hvorfra
nye skud kan komme.

Indrømmet, det er en lille risiko, men selv foretrækker jeg at klippe om
foråret.

Det er i øvrigt ikke kun frost som gør at spidserne kan visne i
vinterens løb. Ofte er det pga. udtørring af grenene, som skyldes en
kombination af frost, sol og vind.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-01-07 17:55

Mads Lie Jensen wrote:

> Men klipper du nu, og det er køligt, så vil de nye knopper ikke røre
> ret meget på sig.

Nej, men der kan nemt komme en lun periode, som lokker dem til at starte
op - efterfulgt af en ny frostperiode, som skader de nye skud. Det er bare
endnu en grundt til at man ikke skal klippe nu.

> Indrømmet, det er en lille risiko, men selv foretrækker jeg at klippe
> om foråret.

Vi kan vist ikke blive mere enige.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Henriette Døssing

Dato : 20-01-07 11:47

Tove Krieger skrev:
> [...]
> nattefrost mere, men det er jo uvist når vejret opfører sig så unormalt
> for årstiden som det har gjort indtil nu

Mit svar til TT var måske ikke helt fyldestgørende. Jeg har for længst
besluttet mig for _ikke_ at klippe roserne nu efter råd herindefra.

Henriette Døssing

Fra : MetroHenrik

Dato : 19-01-07 12:02

> [...]
>
> Er det bedre at skære dem ned nu, så evt. nye skud kan nå at komme frem
> længere nede på buskene eller skal jeg vente, som oprindeligt planlagt?

Mine blev klippet ned i starten af november, men er ved at skyde igen.
De bliver klippet igen når vejret bliver varmt igen i slut marts start
april.

Normalt klipper jeg kun roserne i november, inden jeg ligger nogle grangrene
over dem, grenene bliver fjernet igen når de ser kedelige ud.

Til dit spørgsmål: vent med at klippe til om 2 måneder, og kig på vejret før
du klipper.
Henrik