Dykkerkamera?
Fra : Nicolai

Dato : 12-01-07 20:17

Vi står foran et køb af et godt lommekamera med kamerahus.

Nogen der vil dele lidt erfaringer / anbefalinger?

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 13-01-07 14:44

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse
> Vi står foran et køb af et godt lommekamera med kamerahus.
>
> Nogen der vil dele lidt erfaringer / anbefalinger?

Selv har jeg et Sony DSC-T3 med 5 mega pixel og det tilhørende
undervandshus
MPK-THB. Passer perfekt til lommen på BCD'eren når man ikke lige skal
fotografere. Har stor lcd skærm og tager gode billeder. Ulemper: Afbryder og
udløser sidder
tæt på hinanden, har kommet til at slukke for kameraet når jeg skulle tage
et billede Tyndt, det kræver lidt tilvænning holde det.

T3 er vist ikke på markedet mere, der er kommet nyere T modeller på banen.
http://www.livingroom.org.au/photolog/images/thumbnails/Sony_DSC-T3.jpg
http://www.camerasunderwater.co.uk/d_stills/sony/pix/mpk-thb_fr.jpg

God testside på norsk: http://www.akam.no/

Kameraer og undervandshuse: www.digideep.com

Fra : Nicolai

Dato : 17-01-07 16:18

Tak for input

Er der virkelig ikke flere der har nogen erfaringer at dele ud af?

Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-01-07 17:43

> Tak for input
>
> Er der virkelig ikke flere der har nogen erfaringer at dele ud af?

jo da.

Jeg har et Canon Powershot A70 med tilhørende hus.
om jeg har været meget tilfreds med.
http://www.camerasunderwater.co.uk/d_stills/canon/wpdc700.html

Næsten alle billeder og de 2 video på min side er taget med dette kamera.
http://www.arnvig.dk/index.asp?source=8

Billederne fra Lysekil er dog taget med Sea&Sea MM II-Ex.

Den indbyggede blitz giver næsten altid problemer,
da den sidder for tæt på objektivet, men heldigvis er de
små kameraer meget taknemmelige i begrænset lys,
specielt hvis man har en god lygte til at supplere med.

Det største problem er, at der på flere modeller er en
reaktionstid i teknikken. Selvom billedet tages på 1/500 sek,
så går der 1/2 sek, fra du trykker, til billedet tages og en
fisk kan snildt flytte sig ud af billedet på den tid.
Derfor har man som regel mere held med mere stationære
eller langsomme motiver (Vrag og skildpadder).

Et andet problem med de små digitale kameraer er, at teknikken
udvikles så hurtigt, at modellerne er udgået efter 12-24 mdr.

Da jeg købte mit kamera for ca. 4 år siden gav jeg 2850,- og
uv-huset kostede 1700,-
(fik huset for 1100,- importeret fra Japan gennem en ven)

Da kameraet fik en fejl , måtte jeg give 1200,- for en rep.
og kunne næsten have fået et nyt og bedre til samme pris.
Jeg reparerede kun fordi, jeg havde huset, og det var intet
værd uden kamera. Blev dog tilbudt 400,. af en som tilfædigvis
havde et A70 liggende.

Så hvis du køber et kamera med dedikeret hus, skal du
være klar til at kyle huset ud, hvis kameraet går i stykker.

Mange fra klubben vælger Sony, Olympus eller Canon med
dedikerede huse til emllem 2 og 5000,-
De nyere kameraer kommer også med nogen meget fine
blitzmuligheder, og de er meget sjove at arbejde med på "amatørbasis".
De fås også nemt brugt på DBA for under 2000,-

Hvis jeg skulle gøre mere ved fotografiet, ville jeg vælge et SLR f.eks
Nikon's D-serie med et kvalitethus, men så havner prisen også på den
ufede side af 20 K

Søren Arnvig

Tidsforbrug: 37 minutter.
Har jeg for meget tid ?
www.arnvig.dk

Fra : Nicolai

Dato : 18-01-07 08:38

Jeg takker igen for input

Det hælder hen imod at skaffe hus til mit 400d - så kender jeg også
teknikken og har ikke problemer med kameraets "svartider"

Er det ikke vejen at gå?

Fra : Søren Arnvig

Dato : 18-01-07 21:29

> Jeg takker igen for input
>
> Det hælder hen imod at skaffe hus til mit 400d - så kender jeg også
> teknikken og har ikke problemer med kameraets "svartider"
>
> Er det ikke vejen at gå?

Jo, hvis du har 8-13 K til et hus, så er det da at foretrække.

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 17-01-07 22:22

> Er der virkelig ikke flere der har nogen erfaringer at dele ud af?

Kom med lidt mere info om hvad du tænker på at tage af billeder så bliver
det nemmere at svare på. De fleste små apparater tager lige gode billeder
men UV-foto er svært og kommer mere an på fotografen.

Jeg holder iøvrigt et lille foredrag ang. uvfoto for begyndere den 1/2 i
Farum svømmehal, der er åbent hus.... (kl. 1900 og ganske uformeldt)

--
Henrik Manley
http://bends.dk