Brugt scooter - hvad skal man tjecke
Fra : Jan Holm

Dato : 11-01-07 21:15

Jeg er på vej til at købe en brugt scooter. Yamaha Neos, årg 00,
kender endnu ikke km tal, men det skulle ikke være så højt. Er
helt grøn ud i 2 hjulede transportmidler, jeg kan sparke dæk men
heller ikke meget mere.

Er der nogle gode værkstedtips og fifs. Hvad skal man tjecke og
hvordan ?

Pft

Jan Holm

Fra : Thomas

Dato : 12-01-07 08:30

> Er der nogle gode værkstedtips og fifs. Hvad skal man tjecke og
> hvordan ?
>
> Pft
>
> Jan Holm

Hej Jan.

Ved nu ikke om jeg kan komme med nogen værkstedstips, men måske et par
brugertips..

Jeg har selv haft et par Neo's, og der er et par ting som du evt. kunne være
ekstra opmærksom på.

Hvis du tager forbremsen og skubber scooteren let fremad, så vil scooteren i
nogen tilfælde sige en "knækkende going-lyd" fra forgaffelens leje ved
kronrøret(tror jeg nok det hedder).
Dette er et kendt slidtageproblem, og tager normalt ikke lang tid at rette
med en stor tang og lidt adskillelse, men er irriterende, og sikkert ikke
helt ufarligt at køre med.

Så ville jeg også kikke på hvordan udstødningen har det.
Hvis den har været oppe over mange høje kantstene, så kan udstødningens
forrør være godt bulet og måske også rustent.
Hvis udstødningen ser ud til at skulle skiftes inden for kort tid, så ville
jeg bede sælger om at skrue de to bolte ud som holder udstødningen fast på
cylinderen.
Hvis disse bolte ikke har været ude og blive smurt med jævne mellemrum, så
er der desværre en stor chance for at de knækker under adskillelsen, med
deraf en noget større operation til følge.

Så ville jeg prøve el-starteren adskillige gange, da denne godt kan være
defekt ved nogen stillinger.

Check om skjoldene sidder fast og stramt hele vejen rundt.
Har den været nede af ligge, så ryger et skjolds skruehuller meget nemt, og
kan derefter være svært at montere ordentligt efterfølgende.
Check evt. om sælger har "limet" skjoldene sammen, som kan gøre det
vanskeligere at udskifte eks.vis. pære mm.

Check hvor meget bremsebelægning der er tilbage på forbremsens
bremseklodser.

Hvis der ikke er meget belægning på baghjulets dæk, så kan ovenstående
problem med de rustne cylinderbolte også blive et problem, da udstødningen
skal afmonteres for at skifte bagdækket.

Hvis scooteren har gået ca. 6-8000Km, så sikre dig at sælger har skiftet
ruller på den til alt andet end Thansen typer.

Hvis scooteren har gået ca. 12000Km, så sikre dig at sælger har skiftet rem
på den til alt andet end Thansen typer.

Tjaaa.., det var vist lige hvad jeg kunne bidrage med.
I øvrigt en dejlig og nem model at have med at gøre, som også har fornuftige
køreegenskaber mm., så jeg er sikker på at du nok skal blive glad for sådan
en arbejdshest.

Held og lykke med købet.

Thomas.

Fra : Jan Holm

Dato : 12-01-07 10:16

Thomas wrote:
> Ved nu ikke om jeg kan komme med nogen værkstedstips, men måske et par
> brugertips..

Hej Thomas

1000 tak det var mere end jeg turde håbe på. Jeg ved allerede nu
at udstødningen skal skiftes, så jeg vil helt klart bede sælger
om at afmontere de bolte.

Den står ikke så langt fra hvor jeg bor om min plan var ikke at
tage den med hjem i første omgang, men evt hente den mandag/tirsdag.
hvis det er noget.

Jeg rapportere når jeg har set og tjecket den.

Mvh
Jan

Fra : Jan Holm

Dato : 14-01-07 18:48

Thomas wrote:
> Hvis du tager forbremsen og skubber scooteren let fremad, så vil scooteren i
> nogen tilfælde sige en "knækkende going-lyd"

Hej Thomas

Jeg har været ude at kigge idag. Elstarteren virker ikke, sælger mener
det er et batteri problem ,hvilket passer med at det tidligere har stået
stille et par år. Den startede dog i første hug på kickstarteren Den er
fra 2000 og har kørt 6900 km. Den står til 4000,-

Intet at bemærke mht forgaffel og going lyden. Udstødningen skal
skiftes, og det havde jeg fået at vide. Så er det jo rigtig fedt at få
det tip med at lade sælger skrue den gamle af. Ingen har tidligere rørt
ved udstødningen og vi kiggede derned og det var en ordentlig
sammengroet klump rust dernede ved udstødningen.

Der er blevet skiftet ruller på den ifbm. eftersyn på et værksted, så
det er næppe thansen ruller der er sat på.

Han vil kontakte sit scooter værksted og hører dem om prisen for at
skifte udstødning. Aftalen ville så blive at jeg betaler udstødningen
og han for selve arbejdet.

Jeg har ikke helt sagt ja endnu, men den var egentlig ok pæn, lidt mat
i det sorte plast (den kan man vel gøre noget ved ?) Den har været kørt
af en "pæn" moden mand der bare skulle have et billigt transport middel.
Det eneste der var lavet ved den var en "ring" der var blevet fjernet,
jeg ved intet om det men det lyder ret normalt !

Lyder det som et ok køb ?

Mvh
Jan Holm

Fra : Thomas

Dato : 17-01-07 08:19

> Lyder det som et ok køb ?
>
> Mvh
> Jan Holm

Hej igen der...

Måske du allerede har bestemt dig, men kan du bruge min mening, så lyder det
faktisk til at være en meget fornuftig pris for det som du beskriver. Noget
billigere end DBA priser.

Som altid når man køber brugt, så må man jo forvente at der lige kan være
nogen småting som skal ordnes.
Men det lyder da som en fornuftig ordning du har fået med sælger omkring en
evt. overdragelse.

Hvis de udstødningsbolte ellers kommer let ud, uden at knække hverken bolte
eller cylinder, så er du jo næsten kørende med det samme.
Det er jo måske også den "nye model" med tankmåler som vist blev
introduceret i år 2000.

Det med El-starteren er ganske givet et spørgsmål om et nyt batteri til Kr.
100.- så det er ikke noget at være nervøs for.
Ny udstødning fra værksted koster omkring Kr. 750.-

Hvis den skal have skiftet ny udstødning på et værksted, så burde du måske
overveje et nyt bagdæk i samme omgang, da det vil være nemt at skifte når
udstødningen er afmonteret i anden anledning.

Det med "ringen" sælger snakker om, er en fartbegrænsning som er blevet
fjernet, og du må forvente at den sikkert køre noget over det tilladte, og
selvfølgelig også derved er "ulovlig".

Nååå, men hvis du handler, så har du sikkert en god og stabil scooter i
mange år uden de store bekymringer.

Thomas.

Fra : Jan Holm

Dato : 17-01-07 14:05

"Thomas" <oz1jte@REMOVETHISmail.dk> skrev i en meddelelse
> Måske du allerede har bestemt dig, men kan du bruge min mening, så lyder
> det faktisk til at være en meget fornuftig pris for det som du beskriver.
> Noget billigere end DBA priser.

Hej

Jeg har købt (men ikke hentet endnu) og jeg fik enda slået 500 af pga det
med udstødningen. Jeg smider den på værksted og får dem til at skifte
for det ligner ikke noget jeg skal have fingrene i. Jeg får nyt batteri på
i samme omgang og vil da lige overveje det med dækket.

Jeg er lidt i tvivl, men jeg mener helt sikkert der var tankmåler på.

Mange tak for hjælpen

Mvh
Jan

Fra : Kell Petersen

Dato : 27-01-07 10:41

Min Erfaring siger mig at Rusten under alt plasikken er et stort problem ...
Utroligt at sådanne knallerter kan ruste så meget ,

Fra : GK

Dato : 01-02-07 18:25

> [...]
> selvfølgelig også derved er "ulovlig".
>
> Nååå, men hvis du handler, så har du sikkert en god og stabil scooter i

og hvis den er ulovlig så er der nul forsikring der dækker,,, bare lige for
at gøre dig opmærksom på den lille detalie som mange ikke lige tænker over
,,

mvh gk

Fra : Allan Riise

Dato : 01-02-07 18:55

GK wrote:
> [...]
>>

> og hvis den er ulovlig så er der nul forsikring der dækker,,, bare
> lige for at gøre dig opmærksom på den lille detalie som mange ikke

Det passer så ikke.

--
Allan Riise