Orm
Fra : Hobby

Dato : 10-01-07 16:18

Hej.

Jeg har et spørgsmål ang. orm.
Hvad skal man give sin kat, når den har små hvide orm.
Jeg går ud fra at det er bændelorm, de er små og hvide, ligner spaghetti.
Hvor længe skal der gå imellem kur.

Fra : Battlefield's

Dato : 10-01-07 16:52

"Hobby" <a@b.c> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad skal man give sin kat, når den har små hvide orm.
> Jeg går ud fra at det er bændelorm, de er små og hvide, ligner spaghetti.

Hej
Du skal kontakte din dyrlæge, alle ormemidler er blevet receptpligtige.
Hilsen Vibeke

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-01-07 16:54

Hobby wrote:
> [...]
> Jeg går ud fra at det er bændelorm, de er små og hvide, ligner
> spaghetti. Hvor længe skal der gå imellem kur.

Jeg tror ikke det er bændelorm. De små led der kommer ud ligner mere
risengryn, som senere tørrer ind og bliver brunlige. Der er mange
slags orm, og jeg bruger gerne Milbemax, som er en lille synkevenlig
pille der tager alle slags orm. Du må hellere spørge dyrlægen, for jeg
ved ikke om det kun er på "mit" dyrehospital de kan købes uden recept.
Ormepiller er vist nok i almindelighed receptpligtige. En kur skal i
ekstreme tilfælde gentages, men det må du nok også hellere spørge
dyrlægen om. Det koster jo kun en opringning.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 10-01-07 17:09

> [...]
> Hvad skal man give sin kat, når den har små hvide orm.
> Jeg går ud fra at det er bændelorm, de er små og hvide, ligner spaghetti.

Min dyrlæge ordinerer kun ormemidler, når han har undersøget en
afføringsprøve fra katten/hunden, dette for at ormene ikke skal udvikle
resistens overfor midlerne, hvis de bliver brugt på forkert indikation.

Bændelormeled er meget små, som riskorn, og bevæger sig, bændelorm kan
behandles med Droncit.
Hvis ormene ligner spaghetti, altså nogle lange tynde elastiklignende orm,
tror jeg, der er tale om spoleorm. I så fald hedder midlet Drontal.

Du må en tur til dyrlægen, da begge dele er på recept, ring i forvejen og
hør, om du skal medbringe en afføringsprøve fra katten.
Det er vigtigt for katten, at den bliver behandlet for orm, da det kan skade
dens helbred i længden.

venlig hilsen, Anelise