Gulvvarme under køkkenskabe
Fra : ThomasT

Dato : 08-01-07 15:24

Ja, som overskriften siger: Skal jeg køre rørene til gulvvarmen under
køkkenskabene også, eller kun hvor der er "gangareal"?
Gulvvarmen skal varme rummet op og ikke kun være komfortvarme.

Med venlig hilsen
Thomas Thomsen

Fra : Martin Bak

Dato : 08-01-07 16:09

"ThomasT" <t@vicki-thomas.dk> skrev i en meddelelse
>Ja, som overskriften siger: Skal jeg køre rørene til gulvvarmen under
>køkkenskabene også, eller kun hvor der er "gangareal"?

Ja, -hvis du vil have varme i skabene ;)

Der er flere fordele ved, at undlade at lave gulvvarme under skabene. Bla.
vil skabene blive opvarmede af det, hvilket kan være uheldigt hvis der
opbevares madvarer heri. Desuden vil det give en vis frihed i forbindelse
med monteringen af soklen, hvis der ikke skal tages hensyn til placeringen
af varmekabler eller rør ved befæstigelsen.

For taler imidlertid, at man senere vil kunne ændre indretningen af køkkenet
og stadig have gulvarme over det hele.

Martin

Fra : Optimus Prime

Dato : 09-01-07 08:59

Martin Bak skrev:
> For taler imidlertid, at man senere vil kunne ændre indretningen af køkkenet
> og stadig have gulvarme over det hele.

Og evt ku man så smide lidt Rockwoll i sokkelen under køkkenskabene. Det
må kunne holde temperaturen lidt nede i selve skabet.

Jeg har iøvrigt selv undladt at føre rør under mit køkken - de sløjfes
umiddelbart uden for fodsparket. Desværre resulterer det i at fliserne
er mærkbart koldere lige ved fodsparket (hvor ens str. 44 er solidt
placeret under opvasken). Så idag ville jeg nok følge mit eget råd
øverst

I det hele taget bilder jeg mig ind at der er (mærkbar)
temperaturforskel på gulvet der hvor slangerne ligger. Jeg har vandbåren
gulvvarme, lagt på varmefordelingsplader og så granitfliser ovenpå. Det
burde jo være i orden; men ved ikke om mit flow igennem er forkert eller
sådan noget - eller er det helt normalt man kan mærke den forskel?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-01-07 09:25

> [...]
> orden; men ved ikke om mit flow igennem er forkert eller sådan noget -
> eller er det helt normalt man kan mærke den forskel?

Vi kan ikke mærke forskel på vores. Det virker som varmen er jævnt fordelt,
men slangerne ligger også 12-13 cm nede.

Mvh Maria

Fra : TT

Dato : 09-01-07 22:17

> [...]
> burde jo være i orden; men ved ikke om mit flow igennem er forkert eller
> sådan noget - eller er det helt normalt man kan mærke den forskel?

Det er ikke unormalt, med mindre man har slangerne langt nede, men så giver
man afkald på "hurtig" varme.

-TT

Fra : Optimus Prime

Dato : 10-01-07 12:09

TT skrev:
> Det er ikke unormalt, med mindre man har slangerne langt nede, men så giver
> man afkald på "hurtig" varme.

Jeg glemte lige at skrive min gulvvarme er lavet på
varmefordelingsplader, lagt i træforskalling - derefter et lagkrydsfiner
og så granitplader limet på der... altså ikke flere cm beton til at
fordele varmen... måske er det så derfor?

Fra : Torben

Dato : 08-01-07 17:17

"ThomasT" <t@vicki-thomas.dk> wrote in message
>Ja, som overskriften siger: Skal jeg køre rørene til gulvvarmen under
>køkkenskabene også, eller kun hvor der er "gangareal"?
>Gulvvarmen skal varme rummet op og ikke kun være komfortvarme.

Du skal ikke lægger slanger under skabene!

mvh
Torben

Fra : ThomasT

Dato : 08-01-07 18:17

Ok, tak skal I ha', så blev jeg lidt klogere idag også

Med Venlig hilsen
Thomas Thomsen

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-07 19:25

> Ok, tak skal I ha', så blev jeg lidt klogere idag også

Ved jeg nu ikke. Alle nye huse har gulvvarme over det hele, dvs også under
skabene.

Du bør lave gulvevarme over det hele, da køkkener og skabe jo flyttes.

/flemming

Fra : Torben

Dato : 08-01-07 19:53

"Flemming" <test> wrote in message

> Ved jeg nu ikke. Alle nye huse har gulvvarme over det hele, dvs også under
> skabene.

Ja, min kammerat fik bygget hus for nogle år tilbage. Her smed de slanger
under gulvet i spisekammeret (hedder det ikke viktualierum i dag?) hvilket
resulterede i at rummet var ubrugeligt til madvarer om vinteren.

> Du bør lave gulvevarme over det hele, da køkkener og skabe jo flyttes.

Det afhænger vist af rummet. I mit køkken kan skabe og elementer ikke
flyttes. Dvs. at det kan de nu godt, men det giver ingen mening.

Så Thomas, der er delte meninger

mvh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 08-01-07 20:09

> Du bør lave gulvevarme over det hele, da køkkener og skabe jo flyttes.

Enig !

De forrige ejer her havde besluttet hvordan køkken/alrum skulle indrettes og
lavet gulvvarme efter det. De var så ikke kommet højere end at soklerne var
murede... og det gamle køkken så var "kastet" løst ind over.

Det har irriteret os nogle gange at vi har været nødt til at bruge deres
planløsning af skabe mm - den er nemlig langt fra optimalt....

Men Thomas, hvis du er 112 % sikker på at indretningen ikke kan være
anderledes kan du godt føre varmen udenom ...

/A

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-07 18:24

ThomasT wrote:
> Ja, som overskriften siger: Skal jeg køre rørene til gulvvarmen under
> køkkenskabene også, eller kun hvor der er "gangareal"?
> Gulvvarmen skal varme rummet op og ikke kun være komfortvarme.

Jeg har gulvvarme helt ud til væggene. Der er aldrig problemer med fugt i
bunden af skabene, til gengæld kan man ikke opbevare friske madvarer særligt
længe i dem.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-07 20:52

>Ja, som overskriften siger: Skal jeg køre rørene til gulvvarmen under
>køkkenskabene også, eller kun hvor der er "gangareal"?

Det firma der byggede mit hus for 2 år siden, lagde ikke rør under skabene.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-07 20:56

Rune Nicolajsen wrote:

> Det firma der byggede mit hus for 2 år siden, lagde ikke rør under
> skabene.

Det er billigere, men ikke optimalt.

Stig Bang-Mortensen