Lille el-vandvarmer
Fra : Torben Madsen

Dato : 08-01-07 10:21

Hej

Efter at vi har fået en lille datter, så skal der bruges vand i badeværelset
på alle mulige og umulige tidspunkter af døgnet. Problemet er, at der er
forholdsvis lang vej fra vores gasfyr/varmtvandsbeholder til badeværelset.
Det betyder at en temmelig stor mængde vand bliver hældt lige ud i kloaken
ved hvert bleskifte. Jeg har påtænkt at opsætte en lille el-vandvarmer (ca.
10 l)i skabet under håndvasken i badeværelset, så den kan fungere som en
"buffer" indtil det varme vand når frem i rørene.
Er der nogen her, som har nogen erfaring med, hvad sådan en lille vandvarmer
koster i drift (for at holde vandet varmt) - og eventuelt kender til nogle
små vandvarmere? Hvis det kan lade sig gøre at få en i en "liggende" model,
kunne det måske være en fordel, da højden i skabet ikke giver plads til
alverden.

mvh
Torben Madsen

Fra : TT

Dato : 08-01-07 11:09

"Torben Madsen" <news@[spamfri]vw-madsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "liggende" model, kunne det måske være en fordel, da højden i skabet ikke

Hej Torben,

Du kan evt. overveje en gennemstrøms vandvarmer, så skal du ikke holde noget
varrmt, den varmer det "on the fly". Du skal dog være opmærksom på at der er
nogle forsyningsselskaber der ikke vil have man bruger sådan en - se
eksempel her :
https://www.vvsbutikken.dk/catalog/product_info.php?products_id=2218&osCsid=74750aff9601b5428e29cd5fd800e19c

TT

Fra : Torben Madsen

Dato : 08-01-07 13:04

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> noget varrmt, den varmer det "on the fly". Du skal dog være opmærksom på
> at der er nogle forsyningsselskaber der ikke vil have man bruger sådan

Det lyder meget interessant. Selvom den varmer "on the fly", så må den jo
have en eller anden form for opvarmingstid, inden varmelegemet mv. er oppe i
temperatur. Ved du noget om, hvor lang tid, der er tale om. Jeg skulle jo
helt så hurtigt som muligt have varmt vand i hanen...

mvh
Torben Madsen

Fra : TT

Dato : 08-01-07 17:02

> [...]
> i temperatur. Ved du noget om, hvor lang tid, der er tale om. Jeg skulle
> jo helt så hurtigt som muligt have varmt vand i hanen...

Det er sekunder man snakker om, så hvidt jeg har forstået. den skal jo også
have 3 faser a 16 Ampere, så det er en del energi.

-TT

Fra : Torben Madsen

Dato : 08-01-07 21:43

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> skrev i en meddelelse

> Det er sekunder man snakker om, så hvidt jeg har forstået. den skal jo
> også have 3 faser a 16 Ampere, så det er en del energi.
>
> -TT

Det lyder meget interessant - det kigger jeg lige lidt nærmere på. Og ja,
det er sgu da en hel del energi, den lige hiver - det er da så vidt min
regnestok siger sådan cirka fuld knald på alle faser...

mvh
Torben Madsen

Fra : Kenned

Dato : 08-01-07 15:15

TT wrote:
> [...]

> holde noget varrmt, den varmer det "on the fly". Du skal dog være
> opmærksom på at der er nogle forsyningsselskaber der ikke vil have

Sådan en krabat bruger temmelig meget strøm, da den jo i princippet aldrig
bliver færdig...
11 KW er et temmeligt stort varmelegeme...

Kenned
Jeg beskyttes ikke af SPAMfighter til privatbrugere.
Men jeg har navnet i min signatur for at være på tværs over
for dem som åbenbart synes det er værd at nævne hver gang de ser
ordet SPAMfighter.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 08-01-07 15:43

Kenned wrote:

> Sådan en krabat bruger temmelig meget strøm, da den jo i princippet
> aldrig bliver færdig...
> 11 KW er et temmeligt stort varmelegeme...
>
> Kenned

Hej
Ved godt det er to forskellige jeg svarer:
men TT hvor har du fra at nogle forsyningsselskaber, og tænker du her på el
eller vand, der ikke vil have at man bruger sådan en?

Kenned, hvad mener du med at den i princippet aldrig bliver færdig? Den
varmer da kun når der er forbrug.
Ebbe

Fra : TT

Dato : 08-01-07 17:01

"Ebbe Rasmussen" <ebbe87fup@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> el eller vand, der ikke vil have at man bruger sådan en?
>
> Kenned, hvad mener du med at den i princippet aldrig bliver færdig? Den

Den bruger kun strøm, når du beder om varmt vand, så det er ikke dyrere en
at varme vand op med el ellers. Der er ikke et standby forbrug som på en
varmtvands beholder. Jeg kan ikke huske hvor jeg fandt oplysningen om
forsyningsselskaberne, den gang jeg selv ville montere sådan en, men ved
nærmere eftertanke var det en gennemstrømningsvandvarmer der kørte på
fjernvarme, og ikke el - de ville ikke have det for det ville give nogle
store dyk i deres fremløb eller noget, og ikke sprede sig over dagen, som
hvis alle havde varmtvandsbeholdere.

-TT

Fra : TT

Dato : 08-01-07 17:22

"Kenned" <Yeah@Right.dk> skrev i en meddelelse

> Sådan en krabat bruger temmelig meget strøm, da den jo i princippet aldrig
> bliver færdig...
> 11 KW er et temmeligt stort varmelegeme...
>
> Kenned

Øh.. færdig, den er færdig når du slukker for hanen og starter igen når du
åbner.

-TT

Fra : Ian Matheson

Dato : 08-01-07 12:23

> [...]
> er, at der er forholdsvis lang vej fra vores gasfyr/varmtvandsbeholder til

Kunne det ikke være en idé at sætte cirkulation på det varme vand ? En
ekstra cirkulationspumpe tror jeg koster mindre i drift end en
varmtvandsbeholder.

Tillykke med den lille ny !

Ian

Fra : Torben Madsen

Dato : 08-01-07 12:55

"Ian Matheson" <matheson@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
..

> Kunne det ikke være en idé at sætte cirkulation på det varme vand ? En
> ekstra cirkulationspumpe tror jeg koster mindre i drift end en
> [...]

Tak for det - hun er godtnok efterhånden rundet 1 år, men jeg har ikke fået
taget mig sammen til at få gjort noget ved vandinstallationen endnu....

Den løsning har jeg også spekuleret på, men det kræver et ekstra vandrør
tilbage til fyret, og det vil være temmelig besværligt at få installeret som
huset ser ud. Så derfor hælder jeg til løsningen med en ekstra vandvarmer.

mvh
Torben Madsen

Fra : Andersen [3650]

Dato : 10-01-07 14:32

> [...]
> "liggende" model, kunne det måske være en fordel, da højden i skabet ikke

Du kunne jo også bare fylde en god stor termokande når du alligevel har
fat i det varme vand og dette er på sit varmeste. Du skal jo vel ikke
skolde rumpen på datteren