Bærende vægge
Fra : Kim2000

Dato : 07-01-07 23:35

Kan man slå/se et sted hvilke vægge der er bærende? Eller skal vi have haft
i en tømmer/murer for det?

mvh
Kim

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-07 00:17

> Kan man slå/se et sted hvilke vægge der er bærende? Eller skal vi have
> haft i en tømmer/murer for det?

Som jeg har fået det fortalt er det som regel væggene, langs huset, der er
de bærende og dem på tværs er ikke bærende. Det er vel altid en god ide, at
lige få en tømrer eller murer til, at tjekke det, så man er helt sikker.
Vi har kun en væg langs med huset, som jo så er den bærende. Vi har dog også
en tidligere ydermur på tværs og den er jo selvsagt også en bærende væg, så
der er jo undtagelser.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : J. E.

Dato : 08-01-07 00:32

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse news:45a17f79$0$3472$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> jo selvsagt også en bærende væg, så der er jo undtagelser.

Man kan jo også lige tjekke, at der ikke er en murstensvæg oven over

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-01-07 03:07

Buffy wrote:

> Som jeg har fået det fortalt er det som regel væggene, langs huset,
> der er de bærende og dem på tværs er ikke bærende.

Til gengæld kan de tværgående mure have en afstivende funktion, så huset
ikke vælter i blæsevejr. Man kan ikke bare regne med, at alle tværgående
mure kan sløjfes uden risiko.

Erik Ginnerskov

Fra : Peter Nielsen

Dato : 08-01-07 10:08

> Til gengæld kan de tværgående mure have en afstivende funktion, så huset
> ikke vælter i blæsevejr. Man kan ikke bare regne med, at alle tværgående
> mure kan sløjfes uden risiko.

Nu kalder du det mure, men der menes vægge. Hvad vil du mene man skal
overveje før man fjerner vægge som bare består af brædder med puds på, og
som næppe er bærende, men som måske er afstivende? Man kan jo dårligt
efterprøve deres effekt..
Man kan måske banke pudset af og se om der er skråstivere og hvis det kun er
lodrette bredder, så kan man nok med en vis ret konkludere at væggen ikke er
stiv nok til at støtte mod vrid i huset.?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-01-07 16:25

> [...]
> overveje før man fjerner vægge som bare består af brædder med puds på, og
> som næppe er bærende, men som måske er afstivende? Man kan jo dårligt

Nej, den skal beregnes. Personligt ville jeg aldrig fjerne vægge uden at
have regnet det igennem først, og er det mere end et par meter væg, vil jeg
have papir på regnestykket (læs bygningsingeniør).

Mvh Maria

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-01-07 03:15

Peter Nielsen wrote:

> [...]
> overveje før man fjerner vægge som bare består af brædder med puds
> på, og som næppe er bærende, men som måske er afstivende? Man kan jo

En sådan bræddevæg har ikke den store afstivende effekt. Det var sådan set
med fuldt overlæg, at jeg skrev mure om de tværgående - og afstivende -
indvendige vægge.

Men som Maria skriver, vil det aldrig skade at konsultere en fagmand, før
man fjerner noget. Så sparer man sig for ubehagelige overraskelser. Og et
hus, der er blevet skævvredet i stormvejr, fordi man har fjernet en væg, der
ikke burde fjernes, kan man ikke få forsikringen til at 'æde'.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-01-07 06:54

Hej

Kim2000 wrote:
> Kan man slå/se et sted hvilke vægge der er bærende? Eller skal vi have haft
> i en tømmer/murer for det?

Hvis du har mulighed for det, så se hvordan dine spær ligger ovenpå.
Hvis de slet ikke rører ved, så er den ikke bærende.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

IT job søges, 10 års erfaring fra support til ledelse - tjek CV her:
http://www.feddersen.dk/download/CV_Karsten_Feddersen.pdf (27 kb)