Ventilation i soveværelse
Fra : Peter Nielsen

Dato : 07-01-07 18:03

Vi har et lille soveværelse på omkring 3,5m x 3,5m. Når døren er lukket, så
bliver der ret lummert.
Man kan åbne vinduet, men det fungerer ikke altid så godt om vinteren

Værelset ligger ud til en gavl og en skunk, så jeg tænkte om ikke man kunne
montere et ventilationshul i gavlen højt på væggen med en ventil så luften
kun kan komme ud, og så lave et hul i gavlen ud for skunken og trække et rør
derfra og ind til et sted på sidevægen. Så kunne luft komme ud af det ene
hul og ind gennem det andet. Spørgsmålet er om det vil give for meget træk?
Hvad er der af løsninger? Der står ikke varmeveksler og andet fikst på
budgetet, så hvad er den generelle løsning? Der skal blot nok luft ud og ind
så det giver to et halvt menneske frisk luft natten igennem.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-01-07 18:11

> Vi har et lille soveværelse på omkring 3,5m x 3,5m. Når døren er lukket,
> så bliver der ret lummert.
> Man kan åbne vinduet, men det fungerer ikke altid så godt om vinteren

Vi har købt sådan en plastik-afstands-holde-vinduet-åben-ting. Så kan
vinduet åbnes fra få mm til 10 cm - det er billigt og burde kunne løse
problemet.

Mvh Maria

Fra : Peter Nielsen

Dato : 07-01-07 19:30

> Vi har købt sådan en plastik-afstands-holde-vinduet-åben-ting. Så kan
> vinduet åbnes fra få mm til 10 cm - det er billigt og burde kunne løse
> problemet.

Som sagt kan vinduet åbnes, men om vinteren er det altså for koldt når man
ligger lige under det.

Fra : JS

Dato : 08-01-07 17:09

Peter Nielsen wrote:

> Som sagt kan vinduet åbnes, men om vinteren er det altså for koldt
> når man ligger lige under det.

Et få mm åbent vindue har samme effekt som en ventilationskanal. Vi har
vinduet stående få mm åbent året rundt - døgnet rundt og det giver en god
luft i rummet uden at det bliver koldt. Hvis det bliver -10 grader kan det
da godt være, at vi lukker det men det har endnu ikke været nødvendigt.

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-07 18:41

"Peter Nielsen" <nej@tak.no> skrev i en meddelelse
> Vi har et lille soveværelse på omkring 3,5m x 3,5m. Når døren er lukket,
> så bliver der ret lummert.

Nøøj....jeg er misundelig.

--
Michael

Fra : Peter Nielsen

Dato : 07-01-07 19:31

> Nøøj....jeg er misundelig.

Der bliver en trykket luft/stemning. Stadig misundelig?

Fra : Anders Majland

Dato : 07-01-07 20:34

> [...]
> ud af det ene hul og ind gennem det andet. Spørgsmålet er om det vil give

Ideen er såmend god nok - men med begge ventilationshuller i gavlen får du
ikke meget naturlig ventilation. Det vil nok være bedre hvis du kan få
luften videre fra skunken og så opigennem taget der eller lign.

Jeg tror heller ikke på envejs ventiler i dem da det vil afhænge af
vindretningen hvad vej udluftningen kan foregå. Men måske det kan lade sig
gøre med en godt dæmpet ventilator i skunken.

Vi har et alm 100mm rør gennem gavlen i soveværelset - det nemmeste er at
leje et stort kopbor/boremaskine til formålet. Vi lejede et sæt i Stark.

/A

Fra : Peter Nielsen

Dato : 07-01-07 22:36

> Ideen er såmend god nok - men med begge ventilationshuller i gavlen får du
> ikke meget naturlig ventilation. Det vil nok være bedre hvis du kan få
> luften videre fra skunken og så opigennem taget der eller lign.

Hvis det ene hul sidder lavere end det andet, også i soveværelset, så burde
det vel fungere fint uanset hvor de ender ud?

> [...]
> leje et stort kopbor/boremaskine til formålet. Vi lejede et sæt i Stark.

Bare et rør med gitter? Ingen ventiler eller ventilator? Trækker det ikke
forfærdeligt?

Fra : Anders Majland

Dato : 07-01-07 22:55

> Hvis det ene hul sidder lavere end det andet, også i soveværelset, så
> burde det vel fungere fint uanset hvor de ender ud?

Hvis der er lidt vindpres på eller sug vil det være stort set det samme på
begge huller = minimal luftudskiftning. Så kan du seævfølgelig sætte en
vintilator på men det gad jeg ikke høre på i mit soveværelse

> Bare et rør med gitter? Ingen ventiler eller ventilator? Trækker det ikke
> forfærdeligt?

Du kan ikke få den fugtige luft ud uden træk ... Luften skal jo flyttes ...

Men gitter udvendligt og en ventil indvendigt så vi kan styre hvor meget
luft der kommer ind/ud.

Det er dog ikke tilstrækkeligt så vi har som regel vinduet stående lidt
åbent (En haspe med et antal hak så det kan justeres). Hvis ikke driver
vinduet af fugt om morgenen. Jeg har overvejet at lave et hul videre ind til
badeværelset hvor der er aftræk gennem taget og så skabe mere permanent træk
den vej... (I kraftig frost eller i stormvejr har vi ofte vinduet lukket og
lader så døren stå på klem istedet.

Fra : Peter Nielsen

Dato : 08-01-07 09:00

> Hvis der er lidt vindpres på eller sug vil det være stort set det samme på
> begge huller = minimal luftudskiftning. Så kan du seævfølgelig sætte en
> vintilator på men det gad jeg ikke høre på i mit soveværelse

True. Jeg kan nu også godt tage sidemuren og så gavlen. Det vil give en vis
forskel.
Det var nu heller ike vindtryk jeg jeg ville have til at flytte luft, men
det at den varme luft i soveværelset vil stige op og ud fra højtmonteret hul
og så kunne der komme ny kølig luft ind gennem en ventilationskanal i
gulvhøjde.

> Du kan ikke få den fugtige luft ud uden træk ... Luften skal jo flyttes

Det man oplever som træk er jo kold strømmende luft. Hvis den varme smutter
ud og den kolde kommer ind et sted hvor den ikke direkte rammer en, så
trækker det ikke. Jeg kune egentlig også lave kanaler til naborumet, som er
større.

> [...]
> permanent træk den vej... (I kraftig frost eller i stormvejr har vi ofte
> vinduet lukket og lader så døren stå på klem istedet.

Bortset fra hullet i væggen så er det det vi har. Jeg troede egentlig der
var nogle mere regulære løsninger på problemet. Takker for svarene

Fra : Anders Majland

Dato : 08-01-07 09:16

> True. Jeg kan nu også godt tage sidemuren og så gavlen. Det vil give en
> vis forskel.

Det tror jeg mere på.

> [...]
> hul og så kunne der komme ny kølig luft ind gennem en ventilationskanal i

Jeg tror ikke dui får skiftet nok luft på den måde - det svarer jo lidt til
at jeg har min trækventil åbent og døren på klem. Temperaturforskellen der
kan ikke trække alverden ud - og slet ikke hvis vinden er i en anden
retning. Men nu ligger soveværelset mod øst så der er oftest undertryk på
den side af huset. Det hjælper jo lidt.

Men derimod er skal der ikke meget vind til at skorstensvirkningen i
badeværelset ved siden af er så kraftig at den kan holdet et stykke A4 papir
under røret. Pt sidder der dog en ventilator der lukker helt når den ikke
kører. Den skal så byttes ud med den nedenunder der lader det trække
igennem.

/A

Fra : Peter Nielsen

Dato : 08-01-07 10:12

> [...]
> ikke kører. Den skal så byttes ud med den nedenunder der lader det trække

Ja, det rigtige vil naturligvis være ventilationshul i loft og rør op, men
vi har et luftsrum over hele huset hvor der er lagt gulv og stillet ting til
opmagasinering, så det bliver lidt noget ror med rør op igennem :-/
Problemet bliver selvfølgelig mindre af at man kan køre op helt ude ved
gavlen.

Fra : Anders Majland

Dato : 08-01-07 11:43

> [...]
> vi har et luftsrum over hele huset hvor der er lagt gulv og stillet ting
> til opmagasinering, så det bliver lidt noget ror med rør op igennem :-/

Jeg lever også med en "falsk" skorsten på hemsen over badeværelset. Den
dækker udluftning af faldstammen og ventilationrøret. Det er dyrt/besværligt
at etablere men imho den bedste løsning for dig. Så er det bare med en rist
ved gulvet til at trække udeluft ind med mindt trækgener.

Fra : Peter Nielsen

Dato : 08-01-07 12:16

> [...]
> bare med en rist ved gulvet til at trække udeluft ind med mindt trækgener.

Takker for rådene. Jeg vil kigge på det. Det burde kunne gøres uden de store
problemer. Der er vel intet i vejen med en "skorsten" som knækker 90 grader
lige ved mundingen? Så kan jeg føre rør op gennem loft og ud gennem gavl
lidt oppe.
En almindelig skorsten vil godt nok give mere sug når vinden blæser hen over
den, men... well.. ja, det vil jo nok være bedre