ny sofa, men hvilken?
Fra : Katja Gøbel

Dato : 07-01-07 16:31

Hej alle sammen,
Jeg står og vil gerne købe en ny sofa, men hvilken sofa vil I foreslå jeg
køber?

Jeg tænker her primært på sofaens betræk? Mine katte har desværre en tendens
til at bruge kløerne. De kradser ikke i møblerne, men bruger meget kløerne
når de går, løber og springer.

Andre forslag til ting man skal have in mente ved køb af sofa er meget
velkomment.

Jeg havde engang to sofaer men den ene måtte jeg smide ud da min ene kat
tissede i den. Det sker desværre i ny og næ at han tisser et eller andet
sted. Dog meget sjældent. Kan dette forebygges på nogen måde? jeg ser jo
meget nødig at han gør det i min nye sofa, da jeg ikke mener det er til at
fjerne igen.

MVH
Katja

Fra : Tina

Dato : 07-01-07 17:04

"Katja Gøbel" <katja@(FJERN MIG)goebelconsult.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle sammen,
> Jeg står og vil gerne købe en ny sofa, men hvilken sofa vil I foreslå jeg
> køber?
>
> Jeg tænker her primært på sofaens betræk?

Jeg har en sofa (og tilhørende lænestol) med aftageligt bomuldsbetræk.
Betrækket kan tages af og vaskes når der er for mange kattehår på det, og
når det ser helt miserabelt ud, er det blot at købe et nyt betræk. Det er
ihvertfald billigere end at købe ny sofa hver gang den gamle ikke ser ud til
at kunne mere.

Tina

Fra : Anette

Dato : 07-01-07 17:05

Katja Gøbel wrote:
> Jeg tænker her primært på sofaens betræk? Mine katte har desværre en
> tendens til at bruge kløerne. De kradser ikke i møblerne, men bruger
> meget kløerne når de går, løber og springer.

Hej Katja

Her i huset sværger vi til læder. Lædersofa'er kan holde til det meste, er
nemme at give en våd klud med sæbespånevand hvis der sker uheld og sofaen er
ikke fyldt med kattehår ( eller hundehår her i huset)
Den eneste gang en sofa måtte give op var efter en invasion af et stort kuld
killinger, som synes det var det sjoveste i hele verden at putte sig under
hynden på armlænet og "fange" de andre når de gik fordi. De mange hundrede
overfald af små sylespidse kløer tog lidt hårdt på en lys beige lædersofa

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-01-07 17:19

Katja Gøbel wrote:
> Hej alle sammen,
> Jeg står og vil gerne købe en ny sofa, men hvilken sofa vil I
> foreslå jeg køber?

Vi har en hjørnesofa i mikrofiber, som både er til anskaffe til en
rimelig pris og mere kattevenlig end en lædersofa. Der er ikke spor af
kattekløer i vores sofa, og den kan også renses uden de store
problemer.

> [...]
> nogen måde? jeg ser jo meget nødig at han gør det i min nye sofa,
> da jeg ikke mener det er til at fjerne igen.

Det er så en helt anden ting. Jeg har aldrig været ude for at mine
katte har tisset i møblerne, så du må bare sørge for at der er (rene)
kattebakker et par steder i huset, så vil den slags sikkert ikke ske.
Jeg kan kun sige som Hanne (Engermann) har pointeret adskillige gange.
Hvis du kan lugte bakken, så har katten kunnet lugte den længe.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Danielwj

Dato : 16-01-07 21:30

Jeg holder også på microfiber. Før havde jeg noget alm kradsende stof af
en eller anden art, og der var det ret så tydligt i. Men med mine nye
microfibere (som jeg var pænt nervøse at introsere kattene for) er der
simpelthen ingen ting at se ved.

Kattene hår er ikke det vilde, den store kat som desværre også fælder
lidt for meget har en fast plads i den ene side af sofaen og der kan man
efterhånden begynde at ane en del hår, men de er forholdsvis nemme at
fjerne igen.

Fra : Kari Eiffert

Dato : 07-01-07 17:29

> [...]
> meget nødig at han gør det i min nye sofa, da jeg ikke mener det er til at

Vi købte en sofa i a-z med suede stof. Vi har bare kunne vaske alt af det.
Både bræk og lort (ja undskyld mit sprog) har kunne komme af med en våd klud
med lidt sæbe. I øvrigt hænger pels næsten heller ikke i.

Mvh Kari

Fra : Siri

Dato : 07-01-07 17:49

> [...]
tendens
> til at bruge kløerne. De kradser ikke i møblerne, men bruger meget kløerne

Hej Katja.
Jeg fandt selv en rigtig smuk sovesofa for knap to år siden, jeg ledte
vidt og bredt, da jeg gerne har veninder på besøg "langvejs fra" - og så
var den ikke engang dyr (hos Idé møbler). Forsigtig-Petrine, som jeg jo
er, så købte jeg straks et vatteret, vaskbart tæppe i et lignende
mønster (og et ekstra - livrem og seler, du ved) til at lægge over, og
det er lige til at hive i vaskemaskinen. Så sker der ikke alverden, selv
kaffe, rødvin og cola får bare en gang glycerin dagen før vask, og
bingo! Rent igen.
Når man ikke har det så fint og fornemt, så tager man det også mere
afslappet med en klo hist og pist. Så mit første råd er - find noget, du
kan lide, men som ikke koster en formue.
Som min salig mor altid sagde: Det er et hjem, det her - ikke en
møbel-udstilling
Dernæst tænker jeg, er det noget med at lige klippe spidsen af kløerne
lidt oftere? Man behøver jo kun klippe for-pote-kløerne, og det kan være
nemmere, end man tror - se tråd om det fornylig (26 dec:
Katte-klo-beskytter?).

> [...]
> meget nødig at han gør det i min nye sofa, da jeg ikke mener det er til at

-- Man kan imprægnere sofaen, forresten. Nogle firmaer tilbyder at gøre
det for en, men en veninde af mig imprægnerer selv sine møbler med en
spray, man kan købe, det hedder vist bare 'møbelimprægnering'. Veninden
har 'tibetanske tæppetissere'.... Der vist også er sofa-tissere.
Og ellers kan jeg kun istemme med Tove, og dermed også Hanne, mht
kattebakken. Der er gode artikler om det på Netdyredoktor, og i det
seneste nr af Kattens Værns Blad - rigtig god læsning, syntes jeg.
Jeg gør selv det, at når jeg 'skifter bakke', så kommer jeg et tyndere
lag i bunden (aviser allernederst) af træpiller og 'krystaller', begge
dele fra Føtex - og så Gias yndlingsgrus ovenpå. Hendes favorit er
nemlig ikke lige det ypperste, men blandingen af træpiller og krystaller
i bunden er genialt til at tage både fugt og lugt.
Vel kan katte 'stress-tisse' de forkerte steder - men af naturen vil de
helst gemme det det mest lugtfrie sted - bakken, hvis den er ren nok....
Håber, at det hjælper
Og hvor lyder det bare skønt med killinge-flokken - lægger du ikke nogle
billeder på din evt. profil, så vi alle kan nyde synet
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Trine Lund

Dato : 07-01-07 17:53

> [...]
> kløerne når de går, løber og springer.
>
> Andre forslag til ting man skal have in mente ved køb af sofa er meget

Hej Katja,
Vi har et par Klippan sofaer fra Ikea med aftagelige betræk som kan vaskes i
vaskemaskinen og dem er vi rigtig glade for. Man kan få betrækkene i mange
forskellige farver, og skulle et betræk blive for medtaget af den ene eller
anden grund, koster det ikke en bondegård at købe et nyt.
Vores første kat, Emma, havde for vane at vætte kløer i den ene sofa en
overgang - og man kunne da godt se at hun havde fået fat et par steder -
men det var nu ikke galt og efter en vask var det meste lagt ned igen. Og
når uheldet er ude med enten bræk eller tis så er det rart at man fluks kan
tage betrækket af og smide det i maskinen.

Mange hilsner,
Trine.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 07-01-07 17:58

Trine Lund skrev:

<klip,klip>

> Vi har et par Klippan sofaer fra Ikea med aftagelige betræk som kan vaskes i
> vaskemaskinen

Jeg har også luret lidt på Klippan, men hvordan er betrækkene at få på
igen efter vask?
Man ku selvfølgelig også drapere et eller andet stort stykke stof
elegant over møblementet, men jeg er ikke så go til at skabe det der
elegante indtryk

Venlig hilsen Dikte

Fra : Siri

Dato : 07-01-07 18:12

> [...]
> Man ku selvfølgelig også drapere et eller andet stort stykke stof
> elegant over møblementet, men jeg er ikke så go til at skabe det der

Hir, hir, ditto her - men det lod sig altså snildt gøre med det dér
vatterede tæppe: Mønster på den ene side, vattering på den anden - pænt,
trods at det er "nylon", og altså fra Jysk sengetøjslager. Mit er flot
'engelsk blomstermønster' a la Sanderson - men de har meget forskelligt,
og det er nemmere at få til at se pænt ud, end et løst stykke stof uden
foring og facon. Det ser lidt mere gedigent ud, med 'finish'.
Kelimmønster eller a la Provence - prøv med et tæppe...
Og nej, jeg får ikke procenter

Fra : Tina

Dato : 07-01-07 18:14

"Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har også luret lidt på Klippan, men hvordan er betrækkene at få på
> igen efter vask?

Min sofa er ikke Klippan men Ektorp, og betræk-systemet er det samme på en
del af Ikeas stofsofaer.

Det er, efter min mening, let at få betrækket på sofaen igen efter vask. Jeg
tørrer det let i tørretumbler, så det stadig er let fugtigt, og herefter
tager det max. 10 minutter at beklæde lænestol, sofa og tilsammen 6 puder
(siddepuder og ryglænspuder). Betrækket lader jeg tørre igennem, inden
puderne lægges på plads i sofaen.

Det mest besværlige synes jeg faktisk er at pille betrækket af...

Tina

Fra : Trine Lund

Dato : 08-01-07 09:19

klip klip
> Jeg har også luret lidt på Klippan, men hvordan er betrækkene at få på
> igen efter vask?
>
> Venlig hilsen Dikte

Hejsa
Det skal da lige skubbes godt ned i sofaen for at sidde pænt igen, men
ellers er det nemt nok. Der er velcro under sofaen hele vejen rundt som
betrækkene hæfter på - så det ikke kryber op ad siderne når man sidder i den

Mange hilsner
Trine

Fra : Niels Pein

Dato : 07-01-07 18:27

"Katja Gøbel" skrev ...

> Andre forslag til ting man skal have in mente ved køb af sofa er meget
> velkomment.

Andre har givet gode svar, så bare en detalje herfra: Vi kan godt lide
sofaer med bredt armlæn, for der slænger Sofie sig, og hun kan også godt
lide at gå bag om os på ryglænet, så udformningen betyder også noget her.

Vi trænger selv til en ny sofa, som ikke må være for dyr. Der er en
"Firenze" sofa i suede stof på tilbud i Bilka (3999,-) men jeg er skeptisk
over for ryglænet. Har dog ikke set den "live".
--
Hilsen Niels
(snooork fra Miss Sophie)

Fra : Kari Eiffert

Dato : 07-01-07 19:18

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "Firenze" sofa i suede stof på tilbud i Bilka (3999,-) men jeg er skeptisk
> over for ryglænet. Har dog ikke set den "live".

Den ligner den vi købte i a-z lidt. Og stoffet er bare super, når man har
dyr (og sikkert også børn) som jeg også beskrev oven for. Hvis ryglænet er
det samme som på vores, så er det i hvert fald kanon, når den står op af en
væg. Vores er vilde med at ligge der

Mvh Kari

Fra : Kerstin Hundahl

Dato : 26-01-07 19:09

Kære Katja,
Jeg ved ikke om du har fået købt en ny sofa. Jeg har selv en meget aktiv
hankat som god kan lide at sætte sine klør i sofaen.
Da jeg sidste gang købte sofa, købte jeg en brugt sofa (selvom det knap
nok kan ses, gennem Lauritz.com, som er betrukket med mekka. Det er
utrolig slidstærk og det er ikke til at se når katten har haft kløerne i
den.
mvh Kerstin

Med venlig hilsen
Kerstin Hundahl