Nitrox Basic kursus
Fra : Palle Baggesgaard

Dato : 07-01-07 13:37

Hej NG

Er der nogle i Øst / midtjylland der har et CMAS Nitrox Basic kursus hvor
der mangler / er plads til 2 kursister.

Vi er lige blevet brændt af, af en dykkerklub i Aarhus.

/Palle Baggesgaard

Fra : KLogeaage

Dato : 07-01-07 18:51

Er det en bestemt grund til at det skal være et CMAS kursus?

ellers køre der vel alverdens kursuser over hele landet.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 07-01-07 19:04

"KLogeaage" <klogeaagefister@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er det en bestemt grund til at det skal være et CMAS kursus?
>
> ellers køre der vel alverdens kursuser over hele landet.

De er som regel ret gode til prisen. ;-

Søren Arnvig

Fra : Happy Diver

Dato : 08-01-07 15:59

Søren Arnvig <fnug@arnvig.fjern.dk> skrev:

>"KLogeaage" <klogeaagefister@hotmail.com> skrev i
> [...]

Men dyrere end IANTD...

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 08-01-07 16:33

?????????????

Fra : Mick Hellegaard

Dato : 07-01-07 19:15

Palle Baggesgaard <palle@baggesgaard.dk> skrev:
> [...]

Hej Palle.

Prøv evt. at kigge på WWW.GHS-DYK.DK Det kan varmt anbefales.

Det er IANTD kurser, og prisen er der ikke noget galt med.
Jeg har selv taget Adv. Nitrox og Adv. Rec. Trimix der.

MVH Mick

Fra : el_serpiente

Dato : 08-01-07 17:45

Mick Hellegaard skrev:

> [...]
>
> Det er IANTD kurser, og prisen er der ikke noget galt med.
> Jeg har selv taget Adv. Nitrox og Adv. Rec. Trimix der.

Jeg har lige et spørgsmål i denne sammenhæng, hvad er de oficielle
(DSF) krav for at man kan få CMAS nitrox Basic.

Sagen er; at en bekendt er blevet afvist i en klub fordi hun kun var
PADI Avd. Er det de oficielle DSF regler eller ...?

mvh
Jacob

Fra : Henrik Manley

Dato : 08-01-07 18:14

>Jeg har lige et spørgsmål i denne sammenhæng, hvad er de oficielle
>(DSF) krav for at man kan få CMAS nitrox Basic.

At man er uddannet CMAS** dykker.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 08-01-07 19:46

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> At man er uddannet CMAS** dykker.

Eller tilsvarende.
Hvad der så er tilsvarende, er et fortolkningsspørgsmål

Hvis en AOWD i vores klub gerne ville på Basic Nitrox,
så ville jeg ikke have noget problem med det.

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 08-01-07 23:21

> Eller tilsvarende.
> Hvad der så er tilsvarende, er et fortolkningsspørgsmål

Så må teknisk udvalg da til at rette i deres materiale.

http://www.sportsdykker.dk/onlineupdate/filer/Adgangskrav%20uddannelse%20i%20DSF%20paa%20side%20071204.pdf

Der står CMAS**, 16 år, 25 dyk, 4 dyk inden for 8 uger.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-01-07 20:31

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> At man er uddannet CMAS** dykker.

CMAS* eller OWD.

mvh
Jonas

Fra : Palle Baggesgaard

Dato : 08-01-07 20:47

Ifølge DSF kravene min. 18 År -CMAS ** eller tilsvarrende.

Se evt. CMAS/PADI Agreement hvad der menes med tilsvarende.

http://www.cmas2000.org/send.asp?idDoc=561&lg=UK

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-01-07 23:12

"Palle Baggesgaard" <palle@baggesgaard.dk> skrev i en meddelelse
> Ifølge DSF kravene min. 18 År -CMAS ** eller tilsvarrende.

Ja du har ret, det blev ikke ændret alligevel.

> Se evt. CMAS/PADI Agreement hvad der menes med tilsvarende.

Padi RD.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 08-01-07 20:56

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
>
> CMAS* eller OWD.

Ifølge den gældende officielle standard for CMAS skal man være CMAS **.

Standarden kan ses her:
http://www.arnvig.dk/index.asp?source=20

Men det er rigtigt, at der er tale om også at lade
CMAS * få glæde af nitrox.

Sren Arnvig

Fra : Seerup

Dato : 08-01-07 21:39

> CMAS* eller OWD.
>
> mvh
> Jonas

Det må så være et fortolkningsspørgsmål fra klub til klub. Jeg havde meldt mig
til i min klub, men blev senere afvist, da jeg "kun" er OWD. Man sagde kravet
var Aowd eller **.

Seerup

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 08-01-07 22:04

Nej det er ikke et fortolkningsspørgsmål kravet er ** CMAS eller
tilsvarende indtil standarden evt. bliver ændret.

Jeg har fået udsted flere CMAS Nitrox certifikater til Aowd det
eneste krav foruden "tilsvarende" var de var medlem af DSF.

Man kan vel ikke kalde OWD tilsvarende **CMAS ???

MVH
Svend Erik

Fra : Seerup

Dato : 08-01-07 23:45

> [...]
> eneste krav foruden "tilsvarende" var de var medlem af DSF.
>

> Man kan vel ikke kalde OWD tilsvarende **CMAS ???

Nej, det kan man ikke.

Nu har jeg ikke lige læst på DFS' "nye" konverteringstabel (eller hvad den nu
hedder!?) men i "ganle dage" sagde man at en ** modsvarede til en RescueDiver.
Og det er jeg egentlig ret enig i, jeg mener den ligner ** mere end en Aowd gør
alene. Aowd savner en hel del, hvad angår teori.

Er det her egentlig ikke en helt anden diskusion?

Seerup *PADI Owd*

Fra : Henrik Manley

Dato : 08-01-07 23:30

> CMAS* eller OWD.

Det er ikke hvad DSF skriver. Jeg synes helt klart at Nitrox skulle være en
del CMAS** og derfor enig i at CMAS* burde være nok.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 08-01-07 19:52

> [...]
>
> Sagen er; at en bekendt er blevet afvist i en klub fordi hun kun var
> PADI Avd. Er det de oficielle DSF regler eller ...?

Så skulle han da seriøst tage og grine af dem hele vejen hen i nærmeste
Padi Dykkercenter, hvor han så kan få et udemærket og professionelt
Nitrox Kursus.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Palle Baggesgaard

Dato : 08-01-07 20:39

Hvor vil du nen med det ????

Er CMAS Nitrox kursus ikke godt eller....????

Er PADI Nitrox bedere end CMAS Nitrox ?

Har du selv begge uddannelser eller på hvilken baggrud udtaler du dig ?

/Palle Baggesgaard

Fra : Søren Reinke

Dato : 08-01-07 21:44

Palle Baggesgaard wrote:
> Hvor vil du nen med det ????
>
> Er CMAS Nitrox kursus ikke godt eller....????

Uden tvivl, men de gider åbenbart ikke uddanne folk.
At jeg synes han skal grine hele vejen er fordi de så har mistet
muligheden for at uddanne ham.

Men det lader da til at * også i en kommende fremtid kan få glæden af at
dykke med nitrox.

> Er PADI Nitrox bedere end CMAS Nitrox ?

Det har jeg aldrig påstået, og vil heller ikke gøre mig klog på eftersom
jeg ikke er cmas nitrox dykker.

> Har du selv begge uddannelser eller på hvilken baggrud udtaler du dig ?

Hov hov, jeg har IKKE udtalt mig om det ene er et bedre kursus end det
andet, jeg udtalte mig udelukkende om hvor han kunne få kurset.

Jeg er selv Padi Nitrox instruktør, så jeg ved præcist hvad det kursus
indeholder, og jeg ved også at du med OWD kan lære at dykke med Nitrox
hos Padi. At Cmas så åbenbart synes man skal være ** er så deres helt
eget valg. (men det ændres åbenbart)

Så derfor forslår jeg personen at han skal kontakte det nærmeste Padi
center, eller en anden organisation som gerne vil uddanne ham når han nu
er AOWD dykker.

Så han kan få det kursus så han kan tilegne sig den viden og de
muligheder det giver.

/Søren Reinke

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-01-07 23:17

"el_serpiente" <jjensen@phys.au.dk> skrev i en meddelelse
>Sagen er; at en bekendt er blevet afvist i en klub fordi hun kun var
>PADI Avd. Er det de oficielle DSF regler eller ...?

Jep, hvis man skal være CMAS** som reglerne foreskriver så er det
tilsvarende en PADI RD, uagtet hvor mange dyk man har osv.

mvh
Jonas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-01-07 18:43

Fra : el_serpiente

Dato : 09-01-07 08:58

Palle Baggesgaard skrev:
> Ifølge DSF kravene min. 18 År -CMAS ** eller tilsvarrende.
>
> Se evt. CMAS/PADI Agreement hvad der menes med tilsvarende.

> [...]

Så spørgsmålet er: hvad er "tilsvarende"?

Problemet er, at tabellen kun viser hvad man kan starte på af kurser.
Det er ikke en oversættelses tabel, se punkt 2. c) . Tabellen burde
indeholde kurset CMAS Basic Nitrox, så var problemet løst.

Som jeg kan læse ud fra indlæggene, er tolkningen så op til den
enkelte instruktør, og normalt bliver "tilsvarende" tolket som noget
imellem Aowd og Rescue.

Historien var at vi gerne ville tage Nitrox kurset sammen i vores
lokale dykker klub men da hun ikke kunne få lov blev det ikke til
noget. Hun er uddannet Aowd + First Aid, har over 100 dyk, de fleste i
DK. Desværre har det ikke lige passet sammen med vores tid og et
Nitrox kursus i det lokale PADI center. Så vi dykker stadig på
luft... hvis det er godt nok her så må det da vel også være godt
nok 40 meter væk :)

mvh
Jacob

Fra : Søren Arnvig

Dato : 09-01-07 17:30

> [...]
>Nitrox kursus i det lokale PADI center. Så vi dykker stadig på
>luft... hvis det er godt nok her så må det da vel også være godt

Hvilken klub er det ?

Hvis i er intresserede, er jeg sikker på at i kan finde en klub
her på NG, der gerne vil tage jer med på det næste kursus.

Søren Arnvig

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 10-01-07 13:09

Til gruppens info så afholder Scansub (Roskilde) et CMAS Basic Nitrox Kursus
d. 16 og 18 januar til 1795 kr.
Under kursus info står bla. :

Forudsætninger for at deltage:
.. CMAS one star diver eller tilsvarende uddannelse.
.. 25 dyk.
.. fyldt 18 år.

Efter min overbevisning er det også fuldt tilstrækkeligt for at kunne dykke
med EAN21-EAN40.
At man så ikke har så meget at bruge det til på 18m medmindre man dykker
over 60 min er en anden snak.

/Sune

Fra : el_serpiente

Dato : 12-01-07 18:17

Søren Arnvig skrev:
> [...]
>
> Hvis i er intresserede, er jeg sikker på at i kan finde en klub
> her på NG, der gerne vil tage jer med på det næste kursus.

Det var Sønderborg sportsdykkerklub.

Lige for tiden er det nok ikke så godt da arbejdet er meget hæktisk
men jeg vil da huske, at skrive her inde når jeg igen har tid. nok
først til sommer....

/Jacob