Stillehavsøsters
Fra : Søren Fisker

Dato : 06-01-07 12:05

Jeg læste forleden et indlæg om østers.
I den forbindelse skal jeg fortælle, at stillehavsøstersen nu
er så udbredt, at den er blevet et problem for muslinger og dermed
for dyrelivet i Vadehavet.

Forslag: Gå ud ved lavvande i Vadehavet (helt nede fra Sild og op til Ho
Bugt ved Esbjerg).
Det tager 15-30 minutter at samle en spandfuld af de lækreste østers, og
kvaliteten er i top.
I får en kulinarisk oplevelse og er samtidig med til at bekæmpe denne
invassive østersart.

Hilsen Søren

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-01-07 12:27

Søren Fisker skrev:

> I får en kulinarisk oplevelse og er samtidig med til at bekæmpe
> denne invassive østersart.

Jeg bor (desværre?) for langt fra Vadehavet til at kunne bidrage...

Jeg har endnu aldrig spist østers, idet jeg har en formodning om at
man spiser dyrene levende. Er det korrekt? Og i så fald: tygger
man dem, eller sluger man dem bare (og hvad er så det delikate?)?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Søren Fisker

Dato : 06-01-07 13:00

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man spiser dyrene levende. Er det korrekt? Og i så fald: tygger
> man dem, eller sluger man dem bare (og hvad er så det delikate?)?

Det kommer an på hvem "man" er. Jeg spiser dem ikke rå,
men tilbereder dem i ovnen; og så er de både døde og lækre!

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-01-07 13:15

Søren Fisker skrev:

> Det kommer an på hvem "man" er. Jeg spiser dem ikke rå,
> men tilbereder dem i ovnen; og så er de både døde og lækre!

Så blev jeg da så meget klogere!

Vil du fortælle hvordan du tilbereder dyrene i ovnen?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Søren Fisker

Dato : 06-01-07 14:36

> Så blev jeg da så meget klogere!
>
> Vil du fortælle hvordan du tilbereder dyrene i ovnen?

> [...]

Gerne: Åbnes, blir liggende i den dybe skal, rør en blanding af smør,
citronsaft,hvidløg, salt og peber,
og læg en lille teskefuld på hver østers. Lige inden dyrene kommer i ovnen,
drysses med en smule
rasp og parmasanost. 20 min. i ovnen ved 200 gr - velbekomme!
PS: Vandet i østersen må endelig ikke hældes af, men forblive i den dybe
skal.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-01-07 14:57

Søren Fisker skrev:

> Gerne: Åbnes, blir liggende i den dybe skal, rør en blanding
> af smør, citronsaft,hvidløg, salt og peber, og [...]

Tak for tippet. Nu venter jeg så bare på at Stillehavsøstersen
migrerer over i Øresund. ;)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 06-01-07 18:30

Østers smager fremragende naturel. Har du østers ved hånden giver denne her
oplevelse lidt hår på brystet.
En klassisk opskrift er dog Angels on a horseback. Tynde skiver bacon vikles
omkring østerskødet, steges hutigt med hård varme, så bacon lige bliver
sprødt. Mums

Jeg vil dog nødig være lyseslukker, men du bør nok læse disse råd:
Samler du muslinger, så husk
Muslinger kan også ophobe sygdomsfremkaldende virus og/eller bakterier. Der
er derfor god grund til at være opmærksom på følgende gode råd, når man går
i gang med at samle muslinger til eget forbrug:

a.. Lad være med at samle i nærheden af å- eller spildevandsudløb.

b.. Undgå at samle i eller i nærheden af et produktionsområde, der er
lukket for kommercielt fiskeri og høst.

c.. Vær opmærksom på risikoen for algegifte i områder, der ikke overvåges.
Ofte vil amternes miljøafdelinger kunne give oplysninger om eventuel
forekomst af giftige alger.

d.. Følg evt. med i dagspressen i dagene op til indsamlingstidspunktet.
Selvom der kan være giftige alger tilstede, uden at de forekommer massivt,
kan man dog regne med, at risikoen for giftige alger og dermed giftige
muslinger falder, hvis vandet har været klart i længere tid.

Når du koger muslinger, så husk altid følgende tommefingerregler:

a.. Muslinger, der er åbne inden kogning, skal lukke sig ved et let slag
på skallen.

b.. Muslinger, der ikke lukker tæt, skal kasseres.

c.. Muslinger, der ikke har åbnet sig under kogningen, skal ligeledes
kasseres. Dette siger dog ikke noget om muslingerne indeholder algegifte
eller mikrobiologisk forurening, men kun om muslingerne er friske.
Flere oplysninger på:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Kontrol/Kontroltyper/Muslingeovervaagning/Generelle_raad_til_private/forside.htm

Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-07 09:06

Det er jo dejligt med lidt ekspertise.
Jeg købte forleden en dynge østers - tænkte, at når de nu var skaffet hjem i
anledning af nytåret, så var det vel en passende lejlighed til at prøve det.

Jeg vil nødig være lyseslukker, men for det første synes jeg, det er et
helvede at åbne dem på en nogenlunde fornuftig måde - dvs. uden at være
nervøs for at man pløjer en kniv i hånden, uden at indmaden, primært vand,
sprøjter ud over en - og sidst men ikke mindts uden at man får knust
østersskal ad libitum.
Hvordan åbner man nemmest sådan en krabat?

Jeg må indrømme, at jeg ikke var imponeret.
Jeg skal gladeligt sætte et dusin elelr to til livs, hvis nogen vil købe dem
til mig. Min umiddelbare reaktion var: er det bare det!
Men at det skulle være en delikatesse, der er så mange knaster værd på
restauranter, det er mig en gåde.

Men nu bor jeg i nærheden af Vadehavet - og jeg skal tage dig på ordet en
dag - jeg havde egentlig ikke spekuleret på østers som bare en musling -
selvfølgelig kan de også tilberedes - de må kunne bruges som blåmuslinger
til suppe og almindelige kogte også....så er der formentlig også mere
substans i dem.

MVH Leo

Fra : Søren Fisker

Dato : 09-01-07 12:13

"Leo" skrev:.
> [...]
> selvfølgelig kan de også tilberedes - de må kunne bruges som blåmuslinger
> til suppe og almindelige kogte også....så er der formentlig også mere

De er forsynet med en kraftig muskel, men hvis du bruger en østerskniv
(evtl. en grøntsagskræller) er det faktisk ret simpelt: Stik kniven ind i
musklen
på langs, og når den er godt inde, vrider du kniven en kvart omgang.
Husk at anvende kraftige handsker (evtl. grillhandsker).
Rå, er efter min ringe mening ikke noget særligt, men tilberedt
(der findes mange opskrifter på nettet) er det en lækker forret.