Montering af gipsplader, skal de virkelig ~
Fra : Mike [8000]

Dato : 05-01-07 14:23

Jeg monterer 2 lag fibergipsplader på en indvendig skillevæg.

1. Skal kanterne på fibergipspladerne affases? Der skal væv på
bagefter.
Har læst et eller andet sted at pladerne IKKE skal stødes sammen, men
have 1-2mm mellemrum. Det kan da ikke passe?

mvh. Mike

Fra : Max

Dato : 05-01-07 15:02

Hej Mike

> 1. Skal kanterne på fibergipspladerne affases? Der skal væv på
> bagefter.
> Har læst et eller andet sted at pladerne IKKE skal stødes sammen, men
> have 1-2mm mellemrum. Det kan da ikke passe?

Hvorfor tror du ikke på hvad fabrikanten skriver ?

http://gds.knaufdanogips.dk/mounting/index.html

--
Mvh Max

Fra : Martin Bak

Dato : 05-01-07 15:03

"Mike [8000]" <nospam@kern.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Jo, den er god nok. Endekanterne på pladerne skal affases, for at man
efterfølgende kan få spartlet samlingerne glatte. Af samme grund stødes
pladerne ikke helt sammen; spartlelmassen har brug for lidt "rum" til at
hænge ordentligt.
Siderne på pladerne har derimod en fordybet kant, så de er forberedt til
spatling fra fabrikken.

Martin

Fra : Per H

Dato : 05-01-07 15:15

On 5 Jan 2007 05:23:12 -0800, "Mike [8000]" <nospam@kern.dk> skrev:

> [...]
>Har læst et eller andet sted at pladerne IKKE skal stødes sammen, men
>have 1-2mm mellemrum. Det kan da ikke passe?

jo den er godnok. Affasningen er mest til så man kan slibe den helt
jævn og derefter male, Hvis du ikke faser den, vil du kunne se
samlingerne, fra det papir der sidder på gipsen. Afstanden, er til at
der kan komme spartelmasse ind og "lime" pladerne sammen.

Den affasning behøver ik at være pæn. brug en hobbykniv.
Vh Per

På med Skype.

Fra : Mike [8000]

Dato : 05-01-07 15:36

Martin Bak skrev:

> [...]
> hænge ordentligt.
> Siderne på pladerne har derimod en fordybet kant, så de er forberedt til

OK, nu har mine plader ingen fordybet kant eller andet fra fabrikken.
De har 90 graders kanter. Vil det sige jeg skal affase både lodrette
og vandrette kanter?

Per H skrev:
> Hvis du ikke faser den, vil du kunne se
> samlingerne, fra det papir der sidder på gipsen. Afstanden, er til at
> der kan komme spartelmasse ind og "lime" pladerne sammen.

Og skal der være et lille mellemrum både ved lodrette og vandrette
samlinger?

mvh. Mike

Fra : Martin Bak

Dato : 05-01-07 16:32

Martin Bak skrev:

> [...]

OK, nu har mine plader ingen fordybet kant eller andet fra fabrikken.
De har 90 graders kanter. Vil det sige jeg skal affase både lodrette

Ja. Og det inderste lag behøver du selvsagt ikke at fase, da de ikke skal
spartles. Du støder dem bare op til hinanden.

Martin

Fra : Mike [8000]

Dato : 05-01-07 15:53

Og hvad med det 1. lag gipsplader - skal de bare stødes sammen?
Det er vigtigt at der er så god lydisolering som muligt. (Teenagere!)

mvh. Mike

Fra : Per H

Dato : 05-01-07 17:11

On 5 Jan 2007 06:53:05 -0800, "Mike [8000]" <nospam@kern.dk> skrev:

>Og hvad med det 1. lag gipsplader - skal de bare stødes sammen?
>Det er vigtigt at der er så god lydisolering som muligt. (Teenagere!)

det er det sidste lag plader der skal fases og spertles.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Anders Majland

Dato : 06-01-07 20:42

> Og hvad med det 1. lag gipsplader - skal de bare stødes sammen?
> Det er vigtigt at der er så god lydisolering som muligt. (Teenagere!)

Så fuger du alle samlinger og ved gulv og loft allerede på første lag.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-01-07 20:46

Hej!

Mike [8000] wrote:

> Og hvad med det 1. lag gipsplader - skal de bare stødes sammen?
> Det er vigtigt at der er så god lydisolering som muligt. (Teenagere!)

Har du overvejet en løsning med lydbøjler? Det skulle efter sigende give en
rigtig god lyddæmpning og de kan bruges både til lofter og skillevægge. Jeg
køber i nærmeste fremtid ind fra KnaufDanogips så jeg kan lave lydisolerende
lofter i hele hytten.

Kan godt melde tilbage med resultatet :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Klaus Urth Jensen

Dato : 05-01-07 17:24

[...]

Hvis der er tale om fibergips plader kan der til nogle fabrikater fåes nogle
lim således at man limer dem sammen og ikke behøver at affase kanter samt
ligge bånd i samlingerne. Fåes både til Rigidur og Fermacell plader.

MVH

Klaus