Koldhævet boller
Fra : HanneL

Dato : 05-01-07 10:03

Min datter bliver 4 år på torsdag, og jeg har tænkt på at morgenmadshyggen
skal bestå af hjemmebagte boller.

Min første tanke var bare at bage dem onsdag aften. Men nu er jeg kommet til
at tænke på, at der sikkert er nogen herinde, der har en opskrift på boller
jeg kan lave om aftenen, og som kan hæve i køleskabet om natten, så jeg kan
bage dem om morgenen.

Måske kan jeg bare bruge min alm bolle opskrift, men bruge mindre gær?

Nogen der kan hjælpe?

Hanne

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 05-01-07 10:09

HanneL skrev:
> [...]
> bage dem om morgenen.
>
> Måske kan jeg bare bruge min alm bolle opskrift, men bruge mindre gær?

Jeg plejer at gå ud fra denne her:
http://www.arla.dk/opskrifter/brusebadsboller.html
... og retter den til efter hvad jeg har i huset. Der er som regel aldrig
plads i køleskabet, så jeg stiller pladen ud på altanen med et rent
opvredet viskestykke over, i hvert fald så længe vejret er som nu. Det
eneste man skal gøre om morgenen, er at pensle bollerne med æg og smide
pladen i kold ovn.
Sidst afprøvet nytårsmorgen.

Venlig hilsen Dikte

Fra : HanneL

Dato : 05-01-07 12:28

"Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> opvredet viskestykke over, i hvert fald så længe vejret er som nu. Det
> eneste man skal gøre om morgenen, er at pensle bollerne med æg og smide

Tak for linket.

Tror du jeg kan nøjes med at bruge hvedemel? Og tror du jeg kan erstatte
kærnemælken med alm mælk, eller evt andet "surt" mælkeprodukt som feks
cremefraiche ?

Hanne

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 05-01-07 12:59

HanneL skrev:

> Tak for linket.
>
> Tror du jeg kan nøjes med at bruge hvedemel? Og tror du jeg kan erstatte
> kærnemælken med alm mælk, eller evt andet "surt" mælkeprodukt som feks
> cremefraiche ?

Det er det, jeg plejer at gøre. Rette opskriften til efter hvad jeg har
i huset. Som regel har jeg grahamsmel, så jeg kommer en lille smule i af
det i stedet for det der fuldkornshvedemel.
Og kærnemælken ville jeg med sindsro erstatte med et eller andet syrligt
mælkeprodukt, jeg lige havde ved hånden.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-01-07 15:51

Benedikte Brisson skrev:

> Som regel har jeg grahamsmel, så jeg kommer en lille smule
> i af det i stedet for det der fuldkornshvedemel.

Er grahamsmel (= usigtet hvedemel) ikke det samme som fuldkorns-
hvedemel?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 05-01-07 17:11

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Er grahamsmel (= usigtet hvedemel) ikke det samme som fuldkorns-
> hvedemel?

Det går jeg også sådan lidt ud fra, men de gange, jeg har købt
'fuldkornshvedemel' har det været hvedemel med hele hvedekerner i. Så
det er ikke godt at vide, hvad de mener for mel Det funker fint med
grahamsmel her i huset.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-01-07 18:16

Benedikte Brisson skrev:

> Det går jeg også sådan lidt ud fra, men de gange, jeg har købt
> 'fuldkornshvedemel' har det været hvedemel med hele hvedekerner i.

Ok, så er vi vist enige.

> Det funker fint med grahamsmel her i huset.

Det er jo det vigtigste.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Emilsen

Dato : 05-01-07 18:25

Klaus Alexander Seistrup kom med følgende:

> Er grahamsmel (= usigtet hvedemel) ikke det samme som
> fuldkorns- hvedemel?

Jo. Det mener de åbentbart hos VOM:
<http://www.vom.dk/vismad2.asp?id=187>

Jeg mener forskellen ligger i, hvor fint det er malet.
Det er min oplevelse, af grahamsmel er malet grovere. Det er det
grahamsmel jeg har i mit depot. Det er muligt med det blotte øje
at se forskelle på farverne på partiklerne (det virker lidt
'grumset').

Jeg har også fuldkornhvedemel, og det er meget fintmalet, og
helt ensartet lyst gult.

Men Arla har en helt anden opfattelse:
<http://www.arla.dk/C1256F0A0041AB8A/O/7DB6775E0650B4EEC125711F0041A35A>
Her er fuldkornsmelet grovere formalet en grahamsmelet.

Alle er dog enige om, at formalingsgraden er 100% (alle skaldele
og kim er med) for begge typer, så de er blandt de sundeste
meltyper.

Som jeg læser det, er det skaldelene der sigtes fra i sigtet
mel. Heraf kan uddrages, at begge meltyper er usigtede. Ret mig,
hvis jeg tager fejl.

Hvis du også blev forvirret, så er det nu, måske, på et lidt
højere niveau. :D

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-01-07 18:44

Emilsen skrev:

> Alle er dog enige om, at formalingsgraden er 100% (alle skaldele
> og kim er med) for begge typer, så de er blandt de sundeste
> meltyper.

Ja, det er osse sådan jeg ser på det.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-07 18:39

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Er grahamsmel (= usigtet hvedemel) ikke det samme som fuldkorns-
> hvedemel?
>
> Mvh,

Forskellen på grahamsmel og fuldkornshvedemel er at grahamsmel blot er malet
finere end fuldkornshvedemelen, men begge typer mel indeholder alle
skaldele, kim mm..

Louise

Fra : -V-

Dato : 05-01-07 12:02

On Jan 5, 10:09 am, Benedikte Brisson wrote:
> Det eneste man skal gøre om morgenen, er at pensle bollerne med æg og smide
> pladen i kold ovn.

Kold ovn?

Næh, prøv du at smide dem i en brandvarm ovn på ditto bageplade, og
hæld en (lille) kop vand ind (evt. i en bradepande i bunden), for
samtidigt for at danne damp.
Efter 8-10 minutter (alt afhængigt af størrelsen på bollerne) skruer
du ned for varmen.

Så får du både den dejligt sprøde skorpe og en fin og delikat
krumme.

-V-

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 05-01-07 12:21

-V- skrev:

> [...]
> du ned for varmen.
>
> Så får du både den dejligt sprøde skorpe og en fin og delikat

Gu ve jeg ej. Det er en del af pointen, at bollerne skal i kold ovn.

Dikte

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-01-07 13:56

> Gu ve jeg ej. Det er en del af pointen, at bollerne skal i kold ovn.

Ja, og der er selvfølgelig ingen grund til at prøve noget nyt, når det, man
altid har gjort, fungerer. Vel?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 09-01-07 21:09

Benedikte Brisson wrote:

> Gu ve jeg ej. Det er en del af pointen, at bollerne skal i kold ovn.

Kan du ikke liuge forklare hvad det er der er fantastisk ved at starte
med en kold ovn?

mvh.
anders - der er stor fan kombinationen bagesten/glohed ovn/vand i bunden.

Fra : Torben

Dato : 10-01-07 19:10

"Anders Truelsen [8240]" <anders.truelsen@BLAH-BLAHtretommervej.dk> wrote in
message news:45a3f643$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> mvh.
> anders - der er stor fan kombinationen bagesten/glohed ovn/vand i bunden.

Yes, sådan skal det gøres

mvh
Torben

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 11-01-07 22:53

Anders Truelsen [8240] skrev:

> Kan du ikke liuge forklare hvad det er der er fantastisk ved at starte
> med en kold ovn?

Brusebadsbollerne er beregnet til at gøre klar om aftenen, så de kan
hæve om natten.
Om morgenen tager det så under en halv time fra vækkeuret ringer, til
der er varme boller, hvis man følger opskriften. I mellemtiden kan man
så hoppe i bad - deraf navnet
Hvis ovenen skal være varm først, kan man lige så godt vente med at lave
bollerne til om morgenen - og det vil tage en fem kvarters tid fra
vækkeuret ringer, hvis jeg bruger min almindelige bolleopskrift.
Jeg synes, mine morgner starter tidligt nok, så jeg synes, det er dybt
genialt at kunne servere varme boller engang imellem uden at skulle op
kl midt om natten. Alt det fancy kan udsættes, til jeg er blevet rigtig
vågen.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 13-01-07 23:11

Benedikte Brisson wrote:

> Brusebadsbollerne er beregnet til at gøre klar om aftenen, så de kan
> hæve om natten.

Jeg slår skam også mine boller op om aftenen, så er de klar til ovnen om
morgenen.

> [...]
> genialt at kunne servere varme boller engang imellem uden at skulle op
> kl midt om natten. Alt det fancy kan udsættes, til jeg er blevet rigtig

Ja, det tager noget tid før den er klar, men man behøves jo ikke kigge
på ovnen mens den varmer, og så er den ekstra tid efter min mening givet
rigtigt godt ud.

mvh.
anders

Fra : Susanne

Dato : 06-01-07 13:36

"-V-" <valdemarj@gmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

Det med den varme ovn vil jeg gerne tilslutte mig....jeg prøvede også at
sætte dem i kold ovn da jeg en gang lavede dem og jeg syntes de blev alt for
brændte i bunden. Så de efterfølgende par gange har jeg også puttet dem i
varm ovn.

Mvh.
Susanne.

-V-

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-07 14:38

Hej Hanne.

Jeg har fået denne opskrift af en anden veninde, og den er kanon god.
Bollerne bliver lækre "fugtige" (dvs. modsat tørre) og bliver samtidig
dejligt sprøde.
Man kan selv sjusse lidt andre ting i, f.eks. solsikkefrø, sesamfrø eller
hvad man nu lige lyster eller har.
De kan næsten ikke glippe!

Go' fornøjelse!
/Mette

Langtidshævede boller :

Til 12 stk. (rimelig store)
7,5 dl vand
25 g gær
1 spk salt
1 spk honning
2 spk blå birkes (eller andet.. hvad man nu har)
125 g GROVE økologiske havregryn (kan også bruge alm)
100 g speltmel (eller rugmel.. eller noget helt 3.)
ca. 750 g hvedemel

Rør gæren ud i vandet og tilsæt salt,honning,birkes,havregryn samt speltmel.
Rør resterende mel i dejen lidt efter lidt.
Lad dejen hæve tildækket i køleskabet natten over.
Dejen røres igennem og sættes vha grydeske som klatter på plader med
bagepapir.
Efterhæver 10 min og bages ved 200-225 gr i 20-25 min

Fra : HanneL

Dato : 05-01-07 16:54

"MetteM" <mettesnabelamarmetdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bagepapir.
> Efterhæver 10 min og bages ved 200-225 gr i 20-25 min

Takker. Den opskrift er også gemt

Fra : -V-

Dato : 05-01-07 14:45

On Jan 5, 12:21 pm, Benedikte Brisson wrote:
> Gu ve jeg ej.

Bevares.

Så slipper du for forslag i fremtiden.

-V-

Fra : Kim Malchau

Dato : 05-01-07 21:34

On Fri, 5 Jan 2007 10:03:11 +0100, HanneL wrote:

> Min datter bliver 4 år på torsdag, og jeg har tænkt på at morgenmadshyggen
> skal bestå af hjemmebagte boller.

[klip]

> Nogen der kan hjælpe?
>
> Hanne

15 g gær
6 dl koldt vand
1 spsk salt
200 g durum
600 g hvedemel

Hæver natten over

Bages i 30 min. v. 220 g (alm ovn) 175 g (varmluft)

Venlig hilsen
Kim Malchau

--
Gratis artikler til din hjemmeside - http://vibration.dk