nitrox og træthed
Fra : Jan Peterson

Dato : 04-01-07 16:23

Hej
Er der nogen, der har erfaringer med større eller mindre grad af træthed
efter dyk med hhv nitrox og alm. luft. Min nitrox-instruktør fremhævede det
som en af fordelene ved nitrox, at man ikke blev så træt efter dyk(kene) med
nitrox. Netop hjemkommet fra El Gouna hvor jeg havde 10 nitrox-dyk, erfarede
jeg næsten det modsatte: Efter 2 dyk om dagen á 50-60 min. med nitrox 31-32%
var det til køjs allerede 21.30, og jeg sov stort set igennem til næste
morgen kl. 7. Sjældent har jeg følt mig så udbokset som i dén uge. Og jeg
mindes ikke den samme udkørthed efter alm luft-dyk.
???
--
Hilsen Jan

Fra : TT

Dato : 04-01-07 16:27

"Jan Peterson" <jan.peterson@xxxxxxxxxxemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som i dén uge. Og jeg mindes ikke den samme udkørthed efter alm luft-dyk.

Jeg føler mig mindre brugt efter et nitrox dyk, sammeligneligt med et
tilsvarende på luft.

-Torben

Fra : KLogeaage

Dato : 04-01-07 16:41

Jeg går altid i seng kl 1930 når jeg har dykket med Nitrox

Fra : TT

Dato : 04-01-07 17:01

"KLogeaage" <klogeaagefister@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg går altid i seng kl 1930 når jeg har dykket med Nitrox
>
> KÅ

Er det så tidligere eller senere end når du har dykket luft

-Torben

Fra : Henrik Manley

Dato : 04-01-07 16:50

> Er der nogen, der har erfaringer med større eller mindre grad af træthed
> efter dyk med hhv nitrox og alm. luft. Min nitrox-instruktør fremhævede
> det

Ingen forskel, andre parametere så som afkølning, svømning og bådturere
giver en naturlig træthed.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Jan Birk

Dato : 04-01-07 20:00

> Er der nogen, der har erfaringer med større eller mindre grad af træthed
> efter dyk med hhv nitrox og alm. luft. Min nitrox-instruktør fremhævede det

Ingen forskel her. Kan dog blive træt af priserne på nitrox når vi er
sydpå

/Jan

Fra : Allan Hansen

Dato : 04-01-07 20:05

"Jan Peterson" <jan.peterson@xxxxxxxxxxemail.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen, der har erfaringer med større eller mindre grad af træthed
> efter dyk med hhv nitrox og alm. luft.

Jeg synes ikke at der er forskel. Selv efter en dag på havet uden dykning
synes jeg at jeg er noget træt om aftenen

Allan Hansen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 04-01-07 20:28

> [...]
> som i dén uge. Og jeg mindes ikke den samme udkørthed efter alm luft-dyk.

Ingen forskel for mig.
Har lige læst en undersøgelse, (kan dog ikke huske hvor)

Et antal dykkere havde foretaget en række dykninger , med
både nitrox og luft, dog uden at vide hvad hvornår.

De skulle så fortælle, om de var mere eller mindre trætte end normalt,
og om hvad de mente de havde dykket med.

Konklusionen var , at de ikke anede hvad de dykkede med
og at der var ingen forskel på træthed mellem luft og nitrox.

Søren Arnvig

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 04-01-07 21:19

Der kører pt en længere tråd om emnet på scubaboard.com:

http://www.scubaboard.com/showthread.php?t=172366

Personligt synes jeg ikke jeg mærker den store forskel, selvom jeg lærte
at sige, da jeg tog basic nitrox-kurset, at det smager af jordbær...

Jeg kunne dog forestille mig, måske, at man er mindre stresset på
nitrox, i hvert fald hvis man dykker på en luftprofil, fordi man ved at
man er længere væk fra NDL, og dermed sikrere - og at man derved bliver
mindre træt. Men det vil så kun være en psykologisk forskel.

-Ole

Fra : Søren Arnvig

Dato : 05-01-07 17:40

"Søren Arnvig" <fnug@arnvig.fjern.dk> skrev i en meddelelse

> Ingen forskel for mig.
> Har lige læst en undersøgelse, (kan dog ikke huske hvor)
>
> Et antal dykkere havde foretaget en række dykninger , med
> både nitrox og luft, dog uden at vide hvad hvornår.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&list_uids=14756231&dopt=Citation

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-01-07 18:13

"Søren Arnvig" <fnug@arnvig.fjern.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&list_uids=14756231&dopt=Citation

Problemet med den undersøgelse som jeg ser det, er jo at 40 minutter på 18m
er vel indenfor NDL grænserne og derfor er der ikke den store fare for sub
klinisk DCS ( som er den formoede årsag til trætheden/influenca ligende
symptomer) med mindre man er disponeret for det f.eks. ved at have pfo eller
ligende. Havde man i stedet set på dekompressions dyk eller repetativ dyk så
havde man måske fundet noget andet.

Det eneste den undersøgelse viser, som jeg ser det, er at nitrox gør ikke
nogen forskel i forhold til luft mht. træthed så længe man laver
dyk/profiler der ikke skaber bobler.

Hvis man dykker på nitrox og oplever overdreven træthed og influenca ligende
symptomer så kunne man måske havde været endt i tanken hvis man havde været
på luft.

mvh
Jonas

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 05-01-07 21:12

Hej
Jeg synes jeg bliver mindre træt efter mange uddannelsesdyk med
en fed blanding.
Men jeg bliver RIGTIG træt af at fylde alle flaskerne

MVH Svend Erik