så gå dog ud kat
Fra : Spilopmager

Dato : 04-01-07 09:31

Hej NG.

Vores 8 mdr. gamle huskat Lady gider ikke være ude. Hun sidder ved døren og
venter kun på at kunne komme ind i varmen igen.
Når tålmodigheden (hendes) er opbrugt, lusker hun ind i skuret, hvor vi har
lavet et sovehjørne til hende.

Er hun ikke gammel nok til at være ude i længere tid ad gangen? Vi er meget
i tvivl om hun skal være ude om natten eller ej?

Vores Lady får masser af opmærksomhed, bliver kælet for og leget med. Så det
er helt sikkert ikke fordi hun keder sig. Men det er måske ligefrem
"problemet"?

Hun følger med i alt hvad vi foretager os. Den kan gang imellem blive lidt
anstrengende. Derfor vil vi meget gerne, at hun skal kunne være ude lige som
andre "normale" katte.

Nogle der har gode råd?

/Spilopmager

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-07 09:47

"Spilopmager" <spilopmager@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Derfor vil vi meget gerne, at hun skal kunne være ude lige som andre
> "normale" katte.
>
> Nogle der har gode råd?

Normale katte gider ikke være ude om vinteren.
Vi har 5 katte, som kan gå frit ude og inde. Om vinteren er de lige ude en
time og så vil de ind igen. Hvis det sner går vores ene kat slet ikke ud.
Når det så bliver forår / sommer er de meget ude.
Så lad hende være inde. Når vejret bliver bedre, skal hun nok gå ud.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 04-01-07 16:45

Hej..

Ja det har ikke noget med alder at gøre...men vejret,... katte kan ikke så
godt med dårligt vejr

Så hun er helt normal

Hilsen Majbritt

NB. Iøvrigt synes jeg at det er synd for hende hvis hun tvinges ud.....

Fra : Iben Holst

Dato : 04-01-07 17:55

> [...]
> venter kun på at kunne komme ind i varmen igen.
> Når tålmodigheden (hendes) er opbrugt, lusker hun ind i skuret, hvor vi

Det er jo også fint - hun lider i hvert fald ingen nød, når hun har et
tørt leje at gå til....

> Er hun ikke gammel nok til at være ude i længere tid ad gangen? Vi er
meget
> i tvivl om hun skal være ude om natten eller ej?

Skal og skal - det bestemmer I jo selv. Vores katte har været inde/ude
katte altid og hvis de vil ind om natten kommer de det, hvis de vil ud så
kommer de det. Men hvis de vil ud lige inden vi går i seng må de blive
ude til vi står op igen.

> Nogle der har gode råd?

Jeg tror, lige som andre også har skrevet, at det er vejret der gør at
jeres kat helst vil være inde lige nu.
Vores katte er absolut mest ude om sommeren i det gode vejr både
nat og dag. Om det om vinteren er rigtig koldt evt frost og med sne
afholder dem ikke fra at bede om at komme ud - endog at springe
ud af døren; men vi har også et par udhuse de altid kan komme ind i
tørvejr i. Men hvis det blæser meget eller regner, så kan det være
svært at få dem ud. I denne våde periode - hvis ikke de vælger det
selv, hvilket de heldigvis gør jævnligt - tvinger vi dem ud 2-3 gange
om dagen, så de lige kan få lidt frisk luft.
Især den ældste (hunkat) være svær at få ud når det regner og/eller
blæser, men faktisk er hun den der tydeligst bliver påvirket af ikke
at komme ud. Hun bliver simpelthen aggressiv hvis hun er for
meget inden døre....

Iben

Fra : Mariann Juhl

Dato : 05-01-07 00:13

--
Hejsa

Men hvorfor ikke bare anskaffe sig en kattelem? Det kan jo være,
at katten bliver mere og mere modvillig mod at komme ud, fordi
den ved, at den ikke kan komme ind igen, når den ønsker det. Så
hvorfor ikke bare lade den (og katte generelt) bestemme selv? :-
) Er enig med Majbritt i, at det er synd at tvinge en modvillig
kat ud. Mine to katte har nu også altid gerne lige ville ud og
snuse om vinteren, men helt klar kun for en kort bemærkning. Så
er de smuttet ind på sofaen igen Og både de, og jeg selv,
har da været glad for, at de selv havde valget til at bestemme,
hvornår de havde fået nok. Det giver et nemmere liv for begge
parter

Med venlig hilsen

Mariann

Fra : Iben Holst

Dato : 05-01-07 23:02

> [...]
> den ved, at den ikke kan komme ind igen, når den ønsker det. Så
> hvorfor ikke bare lade den (og katte generelt) bestemme selv? :-

Det har fungeret sådan de sidste 12 år og jeg ved ikke hvor du har
det fra at min kat bliver mere og mere modvillig mod at komme
ud. Sådan har det altid været når det har blæst og regnet meget.
- og det gælder egentlig for dem alle 3. Og uanset om de kan lide
det eller ej, så skal de have frisk luft.
Og nej, kattelem kan ikke komme på tale; alle vore yderdøre er
af glas og dem skifter jeg nu ikke for at få en kattelem....

> [...]
> har da været glad for, at de selv havde valget til at bestemme,
> hvornår de havde fået nok. Det giver et nemmere liv for begge

Det ville ikke give os et nemmere liv for os at lade den ældste
(hunkatten) selv bestemme her i den våde periode. Som jeg
skrev så bliver hun aggressiv hvis hun er for meget indendøre,
men hvis jeg ikke tvang hende ud 2-3 gange dagligt, så ville hun
jo netop vælge at blive inde; med aggressiviteten til følge - ikke
særligt spændende for hverken hende eller os...
Vi har ingen problemer med at gå og lukke dem ind og ud og
som tidligere nævnt har vi udhuse de til enhver tid kan gå ind
i og finde sig et lunt leje i både halm/hø og uldtæpper.
- og det er jo ikke sådan at de bliver lukket ud om morgenen
og først ind igen om aftenen.

Iben

Fra : Spilopmager

Dato : 06-01-07 12:56

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Og nej, kattelem kan ikke komme på tale; alle vore yderdøre er
> af glas og dem skifter jeg nu ikke for at få en kattelem....

Det er muligt at indsætte kattelem i en termorude. Der skal en glarmester
til, så en lille timeløn skal der nok ofres.

/Spilopmager

Fra : Mariann Juhl

Dato : 06-01-07 13:39

--

Hej Spilopmager

Jeg ville ikke lade Lady være ude om natten, hvis jeg var dig.
Risikoen for at hun bliver fanget af et par billygter på motorvejen er
stor. Min gamle
dejlige erfarne og forsigtige hankat døde desværre på den måde, da han
en aften ikke kom hjem og måtte tilbringe natten ude. Belært af
dyrekøbte
erfaringer fik vi derefter en lem, der kunne låses, så den blev altid
låst, når de to øvrige katte var kommet ind om aftenen, så de var
trygt inde om
natten. Efter vi flyttede til et mere trafikeret område blev vores
katte indekatte og bliver nu stimuleret med masser af legetøj og
hinandens selskab. Men
hvorfor får du ikke selv en kattelem? Det virker som om, at det måske
kunne løse flere af dine problemer?

Har du iøvrigt overvejet at få en kat mere? Det virker som om, at hun
godt kunne trænge til at blive stimuleret af en artsfælle, for det
lyder lidt som
om, at hun 'hænger' lige lovligt meget på jer? Håber I finder en god
løsning

Med venlig hilsen

Mariann

Fra : Spilopmager

Dato : 06-01-07 15:09

"Mariann Juhl (slet UJ4Q8)" <mariannjuhl@UJ4Q8yahoo.com> skrev i en
meddelelse news:11680874290.192294109817173@dtext.news.tele.dk...
> [...]

> lyder lidt som
> om, at hun 'hænger' lige lovligt meget på jer? Håber I finder en god

Hej Mariann.

Risikoen for at vores Lady bliver overkørt på motorvejen er teoretisk, da
der ingen motorvej er på den ø, vi bor!
Men bortset fra det... så er det vel mere farligt for en kat at være ude om
dagen, hvor der er mere trafik??

En kattelem er selvfølgelig overvejet. Men af tre grunde har vi droppet det.
1. Vi vil ikke have fremmede katte ind i huset. (Har dårlige erfaringer med
"magnetlemmene").
2. Våde mudrede kattepoter i vores entre ønskes ikke.
3. Lady vil sikkert kun benytte lemmen den ene vej!

Nogle bekendte af os har forsøgt at udligne "klister-problemet" med at
anskaffe en kat mere. Resultatet blev bare, at de nu har to katte der vil
underholdes i stedet.

Men tak for de velmente råd. Tror bare ikke rigtigt på de er løsninger for
os

/Spilopmager

Fra : Jan Holm

Dato : 08-01-07 01:21

Spilopmager wrote:
> [...]
> underholdes i stedet.
> Men tak for de velmente råd. Tror bare ikke rigtigt på de er løsninger for

Hvorfor har i kat ?

Mvh
Jan Holm

Fra : tina larsen

Dato : 08-01-07 17:54

> Spilopmager skrev:
>

> meddelelse news:11680874290.192294109817173@dtext.news.tele.dk...

Jeg har 2 inde/ude katte. og en katte lem. de kommer ud om morgen når
det er blivet lyst og kattelemmen bliver lukket inden det bliver mørkt.
fordi de fleste KATTE/DYR bliver kørt ned når mørket falder på eller om
natten. fordi så er der svært for bilisterne at se katten/dyret. når
der lyst er man jo opmærksom på hvad der i går langs vejen. men katte
bliver ofgså kørt ned på stille villaveje
når man har ude katte, så har man jo også katteaftryk fra katten hvis
den er beskidt. de kan jo ikke find ud af at tørre sine poter af. jeg
har hvide klinker i mit køkken og lyst trægulv i resten af huset, og
special køkken gulvet må jeg vaske /tørre af et par gang om ugen pga.det
er bliver beskidt fra mine katte men det kan jeg ikke se er et problem.

Tina

> [...]
> underholdes i stedet.
>
> Men tak for de velmente råd. Tror bare ikke rigtigt på de er løsninger for

Med venlig hilsen
tina larsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : sulejma

Dato : 05-01-07 17:58

> [...]
>
> Vores Lady får masser af opmærksomhed, bliver kælet for og leget med. Så
> det er helt sikkert ikke fordi hun keder sig. Men det er måske ligefrem

Det lyder helt sikkert somom hun helst vil være inde, især i dette vejr.
Sulejma

> Hun følger med i alt hvad vi foretager os. Den kan gang imellem blive lidt
> anstrengende. Derfor vil vi meget gerne, at hun skal kunne være ude lige
> som andre "normale" katte.

Indekatte er også normalt. Hvis hun er så meget obs på jer, skyldes det
måske hun savner det. Desuden sover katte jo ret meget.
Men læs evt. "Kattehviskeren"

VH
Sulejma

> Nogle der har gode råd?
>

> /Spilopmager

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-01-07 18:34

Spilopmager wrote:

> [...]
>
> Er hun ikke gammel nok til at være ude i længere tid ad gangen? Vi
> er meget i tvivl om hun skal være ude om natten eller ej?

Min lille Mini på 6 år er heller ikke så begejstret for at være ude
for tiden, det bliver højst til en lille tur på marken uden for vores
have. Hvis hun kommer ud, varer det ikke ret længe førend hun vil ind
i varmen igen.

Nu er jeg så heldig at have en pænt stor kattegård (ca. 20 m2) i
forbindelse med udestuen, så om aftenen kan hun være ude i kattegården
så tit hun har lyst indtil sengetid, men hun har aldrig fået lov til
at være ude om natten, jeg vil ikke risikere at hun kommer op at
toppes med de omstrejfende katte.

> Vores Lady får masser af opmærksomhed, bliver kælet for og leget
> med. Så det er helt sikkert ikke fordi hun keder sig. Men det er
> måske ligefrem "problemet"?

Nej, det er jeg næsten sikker på det ikke er.

> Hun følger med i alt hvad vi foretager os. Den kan gang imellem
> blive lidt anstrengende. Derfor vil vi meget gerne, at hun skal
> kunne være ude lige som andre "normale" katte.

Jeg har ikke noget imod at Mini blander sig i husførelsen en gang
imellem, det er noget man må tage med, hvis man har kæledyr. Nogle
katte er jo af naturen mere nysgerrige end andre.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Siri

Dato : 06-01-07 10:03

> [...]
> imellem, det er noget man må tage med, hvis man har kæledyr. Nogle
> katte er jo af naturen mere nysgerrige end andre.

Hir hir... Gia vil være til stede ved faktisk alt, hvad jeg foretager
mig - også i badeværelset - når hun ellers er vågen - men jeg er jo
vokset op med at have dyr, så det er helt fint med mig. No worries.
Det har der vist også været et par sjove tråde om, plus en gang
katte-humor, om, hvordan man som kat bedst intimiderer en ny gæst i
hjemmet.....
Ofte er det nu hende, der vil være i fred, når jeg f eks gerne vil ae
hende: Den går ikke først på dagen - da skal der leges, så skal der
soves, og så leges igen om aftenen.
Når katten sover, så overvåger den da ingenting, hvis det er det -
tværtimod, og katte sover jo ret meget. Men det er nok også forskelligt.
Hvis katten mjaver ad een, så kan man komme langt med simpelthen venligt
at spørge den, hvad den vil - læste jeg i en god kattebog. Måbe, tænkte
jeg - men det virker faktisk. Katten sætter sig ved det, den gerne vil
have flyttet/tændt/slukket/tanket op/åbnet/lukket osv, og det er oftest
nemt at se, hvor den vil hen med sit signal. Værd at tage med?
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : sulejma

Dato : 06-01-07 12:57

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tværtimod, og katte sover jo ret meget. Men det er nok også forskelligt.
> Hvis katten mjaver ad een, så kan man komme langt med simpelthen venligt

Det er bestemt også min erfaring, at snak fremmer tilliden og kontakten med
katten. Det er jo opmærksomhed og det kan de godt lide.

VH
Sulejma