Han lægger sig ned...
Fra : Ukendt

Dato : 04-01-07 09:17

Halli hallo,

Betyder det underkastelse og\eller underdanighed, som med hunde, når en kat
lægger sig ned foran en, og ruller om på ryggen?...

Eller betyder det at den er tryg i situationen?

Jeg har hørt forskellige forklaringer fra bekendte, men vil lige høre om der
skulle være en katteklog herinde, der var klogere end mine venner :)

HC

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 04-01-07 10:34

Hans Christian Vang wrote:

> Betyder det underkastelse og\eller underdanighed, som med hunde, når
en kat
> lægger sig ned foran en, og ruller om på ryggen?...
>
> Eller betyder det at den er tryg i situationen?

Vores gør det mest herhjemme, når de bare gerne vil have opmærksomhed.
Hvis man kæler lidt for vores lille hunmis, har hun det med at begynde
at spinde og så kaste sig om på ryggen og slange sig.

Men: Da vi var på besøg hos svigerforældrene, der har en gammel ærværdig
kat, og de skulle mødes første gang, blev den gamle kat vældig vred over
det nye selskab. Vores han stak af, mens hunnen netop lagde sig ned og
blottede maven mod den gamle kat. Det blev den gamle kat væsentlig
roligere af, og det lagde en dæmper på hidsigheden. Ganske
uvidenskabeligt, men meget logisk, at en kat, der ligger ned og ikke
lige har nemt ved at komme "på benene" ikke kan virke truende.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Siri

Dato : 04-01-07 10:49

> [...]
der
> skulle være en katteklog herinde, der var klogere end mine venner :)

OK, jeg er langt fra erfaren top-ekspert, som mange er her i gruppen,
men jeg har tyret en del gedigne kattebøger her i det seneste halvår, og
har forstået følgende på flere af dem:
Det er meget, meget intimt for en kat at blive rørt på maven. Det er
stort set kun en kats mor, der får lov til at røre en kats mave.
Så da Gia for en måneds tid siden for første gang rullede om på ryggen,
da jeg aede hende, og lod sig ikke blot ae, men også forsigtigt frisere
på maven, så var jeg ganske svimmel af lykke over denne totale
tillidserklæring a la 'du er min mor'! Wow!
Jeg er jo ny-omvendt kattemenneske, netop fordi jeg før i tiden har
oplevet katte som upålidelige, a la, de hopper op og vil aes - men
sætter så kløerne i! De ruller om på maven, som jeg var vant til fra
hunde, som om de ville aes - og wham, så kom kloen! Men der er en
forklaring på alting, og nu har jeg så læst mig til den.
Med Gia gik der knap et halvt år, før hun inviterede til mave-nus. Og
det skal så altså være meget, meget blidt og forsigtigt, når det er en
kat, man mavenusser - helt anderledes end på hunde.
Det er, hvad jeg ved - håber, at det kan bruges
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 04-01-07 11:14

"Hans Christian Vang" <....> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har hørt forskellige forklaringer fra bekendte, men vil lige høre om
> der skulle være en katteklog herinde, der var klogere end mine venner :)

ifølge min erfaring, er det en position der indikerer opmærksomhed,
indbydelse til nærvær og tryghed.
jeg tvivler på, at den adfærd direkte kan oversættes til hundesprog som
viser underdanighed og underkastelse, jeg har ihvertfald aldrig selv
observeret denne adfærd i den forbindelse.

mvh. marie

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 04-01-07 11:49

Hans Christian Vang skrev:
> [...]
>
> Jeg har hørt forskellige forklaringer fra bekendte, men vil lige høre om der
> skulle være en katteklog herinde, der var klogere end mine venner :)

Det kommer lidt an på, hvem man er ....
Hvis man er selv er en kat, er det normalt ikke gode nyheder, hvis den
lægger sig på ryggen. I modsætning til hunde bruger katte primært
kløerne til at slås med, og når man lægger sig på ryggen, har man også
mulighed for at bruge kløerne på bagbenene.
Hvis man er kattens menneske, betyder det sandsynligvis, at katten
ubevidst betragter én som vikar for dens mor og derfor opfordrer en til
at vaske den på maven. Det er dog ikke nødvendigt at hente vandfadet og
engangsvaskekludene frem, det er nok at kæle den

Niels Peter

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-07 09:09

Tak for de SUPER svar. :)