Navn på havdørsbremse
Fra : Roberto Saldo

Dato : 03-01-07 12:02

Der sidder sådan en skyde-dimmerjas-bremseanordning oppe i toppen af
karmen på min havedør. Den skulle bremse døren så den ikke flyver af i
alm blæst. Her under stormen tabte jeg døren (holdt ikke godt nok fast)
og dimmerjasen blev flået af.
Hvad er det korrekte navn på dimsen så jeg kan indhandle en ny?

Mvh
Roberto

Fra : Anette

Dato : 03-01-07 20:03

Roberto Saldo wrote:
> [...]
> fast) og dimmerjasen blev flået af.
> Hvad er det korrekte navn på dimsen så jeg kan indhandle en ny?

Hej Roberto

Kunne det være såen en "skyde-dimmerjas-bremseanordning" de på denne side
http://www.storke.dk/default.aspx?m=2&i=85

kalder for en friktionsbremse?

Jeg synes dit navn til dimsen er bedre

/ Anette

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-01-07 20:26

Tak både Anette og Svend, friktionsbremse må være navnet, jegb indrømmer
gerne at lige inden uheldet havde jeg givet den lidt wd40 fordi den
begynde at lyde lidt vel meget friktionslysten.
Jeg burde selvf have justeret nylonskruen efterfølgende.
Døren overlevede heldigvis fumleriet.

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 03-01-07 21:08

Roberto Saldo skrev:

> [...]
> karmen på min havedør. Den skulle bremse døren så den ikke flyver af i
> alm blæst. Her under stormen tabte jeg døren (holdt ikke godt nok fast)

Det kender jeg godt. Det sker for en del, at blæsten tager fat i
døren, og bremsen bliver ødelagt. For nogen går det meget værre
ved, at døren ryger helt om mod muren. Så sker der ødelæggelse.

> Hvad er det korrekte navn på dimsen så jeg kan indhandle en ny?

Du skal have fat i en dørbremse. Jeg gætter på, det er denne fra
IPA (400 mm lang):
http://www.carlf.dk/Katalog/Produkt.00/005220.HTM

--
Venlig hilsen