Fødselsstiftelsen i København
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 03-01-07 00:27

Kan nogen her forklare, hvem der fødte på Den kongelige
Fødselsstiftelse i København?

Jeg troede det var enlige ugifte kvinder, der her kunne føde anonymt
hvis det ønskedes. Men jeg har lige fundet min farfar, som jeg har
ledt utrolig meget efter. Hans far var skibsbygger i marinen, og stort
set alle i familien blev født og døbt i Holmens sogn - de boede i
Nyboder. Min farfar blev født 1884, og ved hans fødsel og dåb i
Fødselsstiftelsens Kirkebog/Protokol står nydeligt opført begge
forældre, med vielsesdato i 1879 oven i købet.

I må gerne se efter - Fødselsstiftelsens Kirkebog 1877-1886 opslag 162
på AO: William Gotfred Bjørneboe.

Det forstår jeg ikke meget af.

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe 4652
http://www.varpelev.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 03-01-07 01:20

Kirsten Bjorneboe wrote:

> [...]
> forældre, med vielsesdato i 1879 oven i købet.
>
> I må gerne se efter - Fødselsstiftelsens Kirkebog 1877-1886 opslag 162

possibly the father was at sea and the mother went about 3 or 400 meters
to get the free help of an experienced midwife

or was out shopping in St Kongens gade and went into labour

one of my STRØMSHOLT was born in a saw mill
and he became a carpentter

worst case could by utroskab
and child was a skuffebarn and the result of a sidespring
and should have been adopted but was not

to check the last scenario look to see if there was an order in the
DOMSTOL to make the real father pay

expect to spend some time at LAK

Hugh W

--

a wonderful artist in Denmark
http://www.ingerlisekristoffersen.dk/

Beta blogger
http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

old blogger GENEALOGE
http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 03-01-07 03:58

"Kirsten Bjorneboe" <varpelev-delete@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg troede det var enlige ugifte kvinder, ...

Er det ikke de hemmelige fødselsprotokoller A og B du tænker på?

Kirkebogen er vist for alle begivenheder.

Godt Nytår!
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 03-01-07 08:47

Kære Kirsten
Se denne: http://www.sa.dk/Ra/salgservice/FOLDERE/foedsel.htm

Fra : Erik Nielsen

Dato : 28-01-07 16:49

Københavns Stadsarkivs årbog 1993 har der i nogle artikler givet en rigtig god
information om FS.
Men alle kunne føde på FS, så hvis en gift quinde var allene, søgte hun måske
tryghed der for at føde.
Både rig og fattig kunne føde der hemmeligt, men kun ved at opgive sit navn, kunne
moderen få "dagpenge" i nogle uger eller måneder.

Ved siden af FS var der også "Plejestiftelsen", det var der mor+barn kom hen efter
fødslen, hvis moderen ønskede dét.

Et barn (uægte eller uønsket) kunne fra "Plejestiftelsen" "udsættes" = bortadopteres
(vist nok oftest til sogne på Sjælland)

--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk