sterilisation af hunkatte
Fra : A. S. Nielsen

Dato : 02-01-07 17:29

hej gruppe

Idag er småmisserne, også kaldet tortietøserne, blevet steriliserede, og jeg
fik lov til at overvære det. Til min undren blev kun æggestokkene fjernede,
mens livmoderen blev efterladt.
Jeg mener, at mine hunde, der begge blev steriliserede for nogle år siden,
men af en anden dyrlæge, også fik fjernet livmoderen ved samme lejlighed,
men dyrlægen idag sagde, at det var man gået bort fra, fordi det var et
meget større indgreb og også mere risikabelt, fordi urinlederne, der går fra
nyrerne til blæren, passerer lige forbi livmoderhalsen.

Er der nogen af jer, der ved noget om dette?

Venlig hilsen, Anelise

PS: de blev naturligvis øretatoverede i samme omgang

Fra : Kari Eiffert

Dato : 02-01-07 19:20

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen af jer, der ved noget om dette?
>
> Venlig hilsen, Anelise
>
> PS: de blev naturligvis øretatoverede i samme omgang

Synes det lyder mærkeligt. Vores dyrlæge sagde at de altid tager det hele,
for der er en vis risiko for livmoderbetændelse efter kastrationen.

Mvh Kari

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-01-07 19:44

Kari Eiffert wrote:

> Synes det lyder mærkeligt. Vores dyrlæge sagde at de altid tager
> det hele, for der er en vis risiko for livmoderbetændelse efter
> kastrationen.
> Mvh Kari

Jeg tror da, at jeg vil ringe til dyrehospitalet i morgen og spørge
hvor meget de fjernede da Mini blev steriliseret. Jeg har hidtil troet
at det kun var æggestokkene de tog, derfor spurgte jeg ikke.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 02-01-07 19:53

> [...]

> meget de fjernede da Mini blev steriliseret. Jeg har hidtil troet at det
> kun var æggestokkene de tog, derfor spurgte jeg ikke.

Hej Tove
vil du ikke lige skrive her om svaret, takker på forhånd.

Venlig hilsen Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-01-07 00:46

A. S. Nielsen wrote:
> [...]
>>>>
> dyrlægen idag sagde, at det var man gået bort

> Hej Tove
> vil du ikke lige skrive her om svaret, takker på forhånd.

Det skal jeg nok

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-01-07 12:21

Tove Krieger wrote:

> Det skal jeg nok

Hej igen Anelise.

Nu har jeg ringet til dyrehospitalet og jeg kan fortælle at den
forklaring du har fået fra Nina (Tender Tribes) er fuldstændig
identisk med den jeg fik. Det blev bekræftet, at så vidt livmoderen er
sund og rask, er det kun æggestokkene der bliver fjernet, og at de
foretrækker at katten har en vis alder inden sterilisationen.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 03-01-07 12:56

> [...]
> æggestokkene der bliver fjernet, og at de foretrækker at katten har en vis

Tak for svaret, Tove. Så kan jeg vist være helt tryg ved behandlingen.
Venlig hilsen, Anelise

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 02-01-07 20:12

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogen af jer, der ved noget om dette?
>
> Venlig hilsen, Anelise
>
> PS: de blev naturligvis øretatoverede i samme omgang

Hejsa

Kan se at du har fået nogle svar, og her er så et til. Det er dog helt
modsat.

Mange dyrlæger er gået tilbage til den "gamle" metode med kun at fjerne
æggestokke.
De kigger grundigt på livmoderen for at se at den er helt okay og herefter
fjerner de kun æggestokke (tager selvfølgelig livmoderen også, hvis der er
tegn på at noget er galt)
Mange tror FEJLAGTIGT at katten herefter kan få livmoderbetændelse eller
kræft i den tilbageblivende livmoder, men det kan den ikke. Efter
æggestokkene er fjernet stopper hormonproduktionen og livmoderen skrumper
ind og bliver et stykke indaktivt væv og dermed ingen risiko.
Argumentet for kun at fjerne æggestokkene er, at indgrebet er meget mindre,
katten kommer sig derfor hurtigere og der er mindre risiko for at noget går
galt, da det er underbindingen af den fjernede livmoder der er besværlig.
Der findes ingen god grund til at fjerne det hele. En dyrlæge udtalte til
mig at man begyndte at gøre det "fordi man var derinde alligevel".

En del dyrlæger fjerner kun æggestokke, men tror de færreste vælger at sige
det til deres klienter. Det kan man nok ikke bebrejde dem, da vi kattefolk
jo somme tider viser lidt "hys" adfærd

Emnet her har været debatteret her i gruppen en del gange. Her er en af dem
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.dyr.kat/browse_thread/thread/8246c2f373f64202/a7587d5c3aa65f88?lnk=st&q=dk.fritid.dyr.kat+%C3%A6ggestokke+nina&rnum=4&hl=da#a7587d5c3aa65f88

Alt i alt, jeg er helt enig i det indgreb som din dyrlæge har foretaget, da
det er fornuftigt ikke at gøre mere end nødvendigt. Personligt bruger jeg
kun dyrlæger der holder sig til det nødvendige indgreb og med 100% succes.

Du skal naturligvis være opmærksom på kattenes tilstand de næste dage, som
ved alle operative indgreb.

Held og lykke med det
Hilsen Nina

PS. Jer andre der ikke kender metoden. Prøv at spørge jeres dyrlæge hvad i
gør ... Jeg er ret sikker på at en del af jer vil blive overrasket

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 02-01-07 22:10

"Nina, Tender Tribes" <mail@NOSPAMtendertribes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Du skal naturligvis være opmærksom på kattenes tilstand de næste dage, som

Hej Nina

tak for linket, som jeg har læst, og dit grundige svar.

De små er ved at kravle lidt rundt, de blev opereret ved 13-tiden idag og er
endnu ret slingrende, så jeg har anbragt dem i et stort udstillings-hundebur
i stuen for at have lidt styr på dem. De har brugt kattebakken begge to - og
bagefter væltet den, så der er grus på det underlag af "kunstigt
lammeskind", som de ligger på.

Jeg var igennem det samme med skovkatten Lulu for et års tid siden, hun var
groggy i hele 2 døgn efter narkosen, det tror jeg ikke, de små vil være, de
virker mere vågne og gnider kinderne mod mine fingre, når jeg kæler med dem.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Iben Holst

Dato : 02-01-07 20:24

> [...]
fra
> nyrerne til blæren, passerer lige forbi livmoderhalsen.
>
> Er der nogen af jer, der ved noget om dette?

Hej Anelise,

Det er ved at være ca. 10 år siden at min hunkat blev steriliseret
og uden at jeg kan påstå det 100%, er jeg dog 99% sikker på
at det kun var æggestokkene der blev fjernet.

Iben