Tip til en mør roastbeef
Fra : Jens Bruun

Dato : 02-01-07 16:52

Normalt koger jeg min roastbeef først, for så til sidst at stege den i
smør/olienolie i en tykbundet gryde. Jeg skulle lave en lige før jul, og
besluttede at prøve noget nyt: Jeg puttede roastbeefen i en frysepose og
lagde den ned i en stor skål. Dernæst stillede jeg skålen i vasken, og
tændte for den varme hane. Jeg skruede ned for vandet, så der bare lige løb
en smule, sikrede mig, at temperaturen var knapt 60 grader, og lod den stå
og "simre" i en times tid. Dernæst op i en tykbundet gryde, og afbrunet på
normal vis. Resultat: Den møreste roastbeef, jeg nogen sinde har lavet. Den
kunne skæres i papirstynde skiver med en træsmørekniv (næsten da). Ikke det
sædvanlige bøvl med alt staffagen, der falder af, fordi man ikke kan skære
mundrette bidder af smørrebrødet pga. en sej roastbeef. Og den havde den
helt rigtige farve og konsistens hele vejen igennem. Kan varmt anbefales!

NB: Husk, der - blandt meget andet - hører hjemmegjort, grov remo til sådan
en svend, når den spises kold på et stykke mørkt, groft rugbrød.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 02-01-07 17:48

Jens Bruun wrote:

> [...]
> en smule, sikrede mig, at temperaturen var knapt 60 grader, og lod den stå

Lyder smart. Hvem der dog kunne trylle så varmt vand ud af sine
vandhaner! Men jeg vil huske tippet til vi bliver rige nok til at flytte
i hus.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-01-07 19:23

"Kevin Borbye Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Lyder smart. Hvem der dog kunne trylle så varmt vand ud af sine
> vandhaner! Men jeg vil huske tippet til vi bliver rige nok til at
> flytte i hus.

Hehe. Med dit fremtidige erhverv skal man vist være mere end almindelig
kluntet for ikke at få råd til et hus, hvor man selv kan regulere
temperaturen på det varme vand

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jakob

Dato : 02-01-07 18:06

Jens Bruun wrote:

> NB: Husk, der - blandt meget andet - hører hjemmegjort, grov remo til sådan
> en svend, når den spises kold på et stykke mørkt, groft rugbrød.

Lyder lækkert med roastbeefen! Hvordan laver du grov remoulade?

--
Jakob

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-01-07 19:18

"Jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Lyder lækkert med roastbeefen! Hvordan laver du grov remoulade?

Ca. 1/3 hjemmerørt mayonaise og 2/3 grofthakket pickles. Smages til med en
klat honningdijon. Jeg har fra andre i gruppen fået foreslået at medtage
finthakket løg.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 02-01-07 19:41

Hej Jens

> Ca. 1/3 hjemmerørt mayonaise og 2/3 grofthakket pickles. Smages til
> med en klat honningdijon. Jeg har fra andre i gruppen fået foreslået
> at medtage finthakket løg.

En god opskrift, jeg vil dog bemærke at selv en færdiglavet remoulade
vinder utrolig ved at blive tilsat frisk finthakkede løg og god majonæse.

Forøvrig bliver du nødt til snart at lave en roastbeef mere på samme
måde for at konstatere om det bliver samme resultat.

Jeg bruner først på panden og så kommer den i ovnen og pakkes til
sidst ind i en 20 minutters tid. Jeg lavede den 18 og 25 dec. en roastbeef,
begge købt hos samme slagter, lavet på samme måde, men de var
som dag og nat. Den ene kunne tygges med øjenbrynene, den anden
var ikke direkte sej, men tæt på. Så man bliver nødt til at prøve tingene
af flere gange for at finde ud af hvad der tilhøre metoden og kødet.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-01-07 19:45

> Forøvrig bliver du nødt til snart at lave en roastbeef mere på samme
> måde for at konstatere om det bliver samme resultat.

Det kan du bide skeer på, jeg vil.

> [...]
> var
> som dag og nat. Den ene kunne tygges med øjenbrynene, den anden

Hmm. Tog du snakken med din slagter?

> Så man bliver nødt til at prøve
> tingene af flere gange for at finde ud af hvad der tilhøre metoden og
> kødet.

Selvfølgelig. Jeg har bare aldrig oplevet *så* mør en roastbeef før.
Samtidig har jeg altid opnået stort set samme, gode resultat med min
tidligere metode. Derfor min umiddelbare begejstring, som jeg bare *måtte*
dele med jer

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 02-01-07 21:06

Hej Jens

> Det kan du bide skeer på, jeg vil.

Jeg afventer dine forsøg med spænding.

--
Mvh Max

Fra : Jette

Dato : 03-01-07 15:44

> [...]
> skruede ned for vandet, så der bare lige løb en smule, sikrede mig, at
> temperaturen var knapt 60 grader, og lod den stå og "simre" i en times

Jeg synes det lyder som spild af vand.
vh. Jette

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 03-01-07 15:47

Jette wrote:

> Jeg synes det lyder som spild af vand.

Du koger den måske i gryden? Det synes jeg, lyder som spild af el/gas.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 11-03-07 18:17

[Jens Bruun | Tue, 2 Jan 2007 16:52:08 +0100]

>Normalt koger jeg min roastbeef først, for så til sidst at stege den i
>smør/olienolie i en tykbundet gryde.
Ditto...

> [...]
>temperaturen var knapt 60 grader, og lod den stå og "simre" i en times tid.
>Dernæst op i en tykbundet gryde, og afbrunet på normal vis.

Smart! Det var da en banal og alligevel fantastisk idé, det er HELT klart
metoden jeg kommer til at prøve næste gang!

Mvh René
www.rene.hjorth.com