Undgå støv i lakken!
Fra : John

Dato : 02-01-07 16:50

Hej

Jeg har længere nede et indlæg omkring "lak uden ridser". Jeg har nu startet
en ny tråd omkring "støv i lakken". Håber det er ok.
Jeg har nu fået lakeret en sort plade utallige gange, men hver gang ender
jeg med en masse støvfnug i lakken. Er der en fidus til hvordan undgår dette
problem?

Hilsen
John

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-07 19:04

John wrote:
> [...]
> Jeg har nu fået lakeret en sort plade utallige gange, men hver gang
> ender jeg med en masse støvfnug i lakken. Er der en fidus til hvordan

Gør rent, gør rent og gør rent. I gamle dage havde man specielle tætte,
støvfri tørrerum. Som supplement kan du lave en ramme som er større end din
hylde. Den spænder du folie af en eller anden art ud over.

Så snart du har lakeret sætter du rammen henover. Din hylde er nu beskyttet
mos skidt og møj i luften til den er tørret.

Hvad skal du bruge hylden til siden det er så vigtigt at den skinner?

Stig Bang-Mortensen

Fra : John

Dato : 02-01-07 19:59

> [...]
> beskyttet
> mos skidt og møj i luften til den er tørret.

Lyder ikke helt tosset

> Hvad skal du bruge hylden til siden det er så vigtigt at den skinner?

Nu er det altså hylder (i flertal) Jeg er igang med at lave hylder /
rack til mit nye stereoanlæg. Samtidig er der nu "gået sport" i lakeringen
og glansen.

/John

Fra : steen bondo

Dato : 02-01-07 19:36

John wrote:

> Jeg har nu fået lakeret en sort plade utallige gange, men hver gang ender
> jeg med en masse støvfnug i lakken. Er der en fidus til hvordan undgår dette
> problem?

Vand gulvet, også gerne vægge.

Hæng plast under evt lysstrofrør - vibrationerne herfra har det med at
frigøre lidt støv.

Gå langsomt omkring - du kontaminerer selv ganske meget. Et gå ind f.eks
udefra hvis det blæser meget, dur heller ikke.

Op i temp, for at afkorte tiden lakken er sårbar - ja, din wet-zone
bliver mindre.

http://menzi.dk/kajak/html/varnish2.html - en oversættelse, kilden står
nederst.

http://menzi.dk/kajak/html/varnish.html - min egen 'how to do'.

hilsen / regards
--
steen - kajakparadis.dk <X> filshuse-teltplads.dk <X> menzi.dk
---

Fra : John

Dato : 02-01-07 20:01

[...]

Tak for links og tips Steen
/John

Fra : Roberto Saldo

Dato : 03-01-07 08:29

John wrote:
> [...]
> jeg med en masse støvfnug i lakken. Er der en fidus til hvordan undgår dette

Ror langt ud på havet og lakerer eller gør pinligt rent.
Når skaden er sket kan du prøve at gøre som med biler, dvs polere støvet
væk, med korn 800, vand og så slipol eller noget. Men det afh nat. af
lakken :)

Mvh
Roberto

Fra : steen bondo

Dato : 04-01-07 21:07

John wrote:

> en ny tråd omkring "støv i lakken". Håber det er ok.

dk.fritid.sejlads - der er mange der der lakerer. ;)

hilsen / regards