Video
Fra : Ivan Gerner Jensen

Dato : 30-12-06 23:07

Hej NG
Jeg påtænker at anskaffe et videokamera, jeg har ikke helt besluttet hvilken
type / mærke
Men et der kan bruges både over og under "det blå" vil være fint !

Er der nogen her som har kendskab til om der kan købes videokamera med
tilhørende undervandshus ?

Mange hilsner
Gerner

Fra : Henrik

Dato : 31-12-06 09:47

www.ikelight.com

Mvh
Henrik

scubasserne.dk

Fra : Birger

Dato : 31-12-06 09:50

Her er min erfaring da jeg købte UV-video udstyr for første gang. (ca
1½ år siden)

Jeg startede med at undersøge hvad der fandtes på nettet
(Det var tæt på uoverskueligt)

Det skal lige siges at jeg nu havde fundet ud af at ville have et
Ikelite hus, da de er de billigste og jeg havde oprettet spørgsmål om
kvaliteten i alle tænkelige forums og kun havde fået positive
tilbagemeldinger om Ikelite, og flere havde selv samme type hus. Når
man vælger Ikelite fravælger man også flere smarte og praktiske
funktioner, da Ikelite huset jeg havde kigget på har manuel betjening
i form af at knapperne er ført gennem plasthuset og derved ikke kan
betjenes fra grebene. Min begrundelse af dette var kort og godt prisen.
Ikelite huset kostede 475$ og det billigste der havde knapperne på
håndtagene kostede fra 975$.

Ok jeg blev nødsaget til at starte fra en ende af og gik ned til Bingo
foto i Lyngby storcenter, og fik en snak med dem om hvilke
videokameraer der kunne hvad, da jeg har en svaghed for Canon faldt
valget på et MV700 fra Canon, da jeg i samråd med Bingo foto, fandt
at det var det bedste til prisen (3500 for kamera + div. udstyr: ekstra
batteri, taske, bånd, uv-filter.) I alt ca. 4500,-

Derefter gik jeg på nettet, for at finde det bedste tilbud på
undervandshuset. ind på www.underwaterphotography.com de har
simpelthen alt til UV foto og video, og havde også et online kursus
med i prisen.

Da jeg havde bestilt (via nettet) fik jeg fra deres salgsafdeling
besked om at de ikke modtog kreditkortbetaling fra udlandet, (Jeg fik
ellers "lov" til at købe det samt at aflevere mine kortoplysninger
til dem på nettet) det korte af det lange er at handelen blev
annulleret. (de ville gerne handle med mig med kun via bankoverførsel
direkte til deres konto).

Jeg ved godt at alle "de kloge" siger at man skal købe lys med det
samme for at få fuldt udbytte af sit udstyr, men for mit vedkomne var
der ikke lige plads i økonomien til lys og lygter, da der jo også
ville komme noget told og moms på før jeg kan dyppe det for første
gang.

Ok, hvad så tænkte jeg. og søgte videre efter en forhandler der
ville modtage mine penge, og fandt så Adorama Camera Inc.
(www.adorama.com ) som gerne ville modtage min betaling online
(Mastercard) efter jeg havde sendt et billede af for- og bagside af mit
kort samt en kopi af den sidste regning på kortet. En sidegevinst her
var så at de solgte huset for 649,95$

Betalingen blev godkendt og så var der kun tilbage at vente (spændt)
på at pakken skulle komme (forsendelsen kostede 94.50$ med
UPS-Worldwide).

Dagen efter modtog jeg en mail om at min pakke var afsendt og et link
til UPS, hvor jeg kunne følge pakken (den var allerede i Glostrup DK),
fantastisk indtil videre.

JUBII...! så kom det, (2 dage efter det var bestilt - Utroligt).
op på sofsbordet med det og i gang med at lege, konen var ikke lige
frisk på en hurtig tur til Hurgarda, - trist - så jeg må en tur i
svømmehallen i stedet.

10 dage er gået efter pakken ankom, så kom der opkrævning på told
og moms (ØV) at betale kr. 1412,30

Så fik jeg det i vandet, godt nok i svømmehallen, men det er da en
form for vand, først dyppede jeg huset uden videokamera i, (hvis nu..)
men da der ikke var nogle defekter eller utætheder blev videokameraet
proppet i, og der blev optaget til den store guldmedalje...

Held og lykke i din søgning
Birger

Fra : Henrik Manley

Dato : 31-12-06 10:37
Fra : BJ

Dato : 31-12-06 11:25

Følger lige med her. De link har jo massere af udstyr og jeg bliver helt
forviret.

Er selv på udkik efter et ganske almindelig digitalkamera med blitz, det kan
tage ok billedere i danske farvande. Men hvad skal man dog vælge ?

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 31-12-06 13:12

Hej BJ

Jeg kan anbefale du køber et digital camera der også kan optage
Mpeg movie VX video

så kan du foruden digitale billeder også optage video i tålelig
kvalitet selv vist på storskærm.

Med et 2 GB kort kan du optage ca 35 min video

Jeg har selv et SONY DSC N1 med sony uwhus.

MVH Svend Erik

Fra : Henrik Manley

Dato : 31-12-06 15:53

> Er selv på udkik efter et ganske almindelig digitalkamera med blitz, det
> kan tage ok billedere i danske farvande. Men hvad skal man dog vælge ?

Det kommer helt an på hvilke billeder du forestiller dig at tage herhjemme,
nu "større" billeder du tager nu dyre bliver det da man næsten bliver nød
til at have et appart der kan manuelt og har udgang til ekstern blitz. Jeg
har selv haft et spejlreflex med nogle gode blitz men det er meget dyrt, på
den anden side af 20-30 kkr.

Efter jeg er gået over til digital har jeg bare i billigt pocket appart
(Nikon coolpix 5900) og det tager faktisk rigtige gode macro billeder men
man skal ikke regne med at tage gode store billeder herhjemme med det..

Du kan se lidt på denne side hvad man kan presse ud af det:

http://havbasserne.dk/Blade/2006/060519-lyse/060519-lyse.html

Men det kræver en god rutine både at finde motiver og få dem i kassen,
UV-foto er ikke nemt. Alle billeder er taget med Coolpix 5900 i Nikon eget
UV-hus som blev købt samlet for under 3000 kr. Det tager faktisk også god
video.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 31-12-06 11:40

> [...]
> Men et der kan bruges både over og under "det blå" vil være fint !
>
> Er der nogen her som har kendskab til om der kan købes videokamera med

Uden at være ekspert er jeg ret sikker på, at kamera og hus normalt bliver
forhandlet hver for sig. Jeg er ny med video, men fik hurtig en idé om at
fotografere under vandet. Hos en lokalt dykker-forretning fik jeg at vide,
at huset som regel koster ca det samme som kameraet. Jeg har et dyrt kamera,
så det var med det samme udelukkte at supplere med hus. Han checkede prisen,
jup .. en halv herregård.
Til en start kunne jeg lave et lille glas-vindue at lægge på vandoverfladen
og få et godt billede under vandet. Det gik jeg igang med, og siden har jeg
lavet hele tre varianter af 'rigtige' undervands-huse til mit kamera. Jeg er
ikke dykker, men snorkler - og jeg er ret sikker på, at især mit sidste hus
klare alle de undervands-forhold jeg vil byde mig selv!
Måske skulle du isoleret overveje nogle specifikke krav til video-kameraet
først. Der er forskel på, hvilket format kameraene arbejder i - jo
bedre/stærkere de digitale sensorer og objektiv er, jo større format med
tilsvarende finere detaljer. Den generelle standard, DV, er god, men HDV
skaber flere pixels pr billede end du kan vise på en standard pc-skærm .. ca
fire gange så mange som et tv-billede. Endelig burde du også give det en
overvejelse, hvad du vil gøre med det rå-video du skyder.
Få en fornemmelse for HDV kvaliteten ... her er et snapshot fra en video
http://www.sitecenter.dk/geocsite/geologicamshots/view.nhtml?profile=geologicamshots&UID=10175
I dk.edb.videoredigering er der pt flere tråde hvor der diskuteres
anskaffelse af nyt video-kamera.

Jeg har taget disse videoer med et hus lavet af et stykke plast-rør med et
isat rundt front-glas købt for 30 kr hos glarmesteren. Det er ikke verdens
bedste kamera-hus, men til prisen er det et sandt røverkøb sammenlignet med
den tocifrede tusindkrone dykkerfirmaet vil have.
Videoerne er down-samplet til et effektivt net-format. Måske skal du have
shockwave installeret.

http://www.youtube.com/watch?v=4bhKmjiesFc

http://www.youtube.com/watch?v=Zu3Om9mLoFk

http://www.youtube.com/watch?v=TIO3ILbi1VA

Carsten

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 31-12-06 11:50

"Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kamera,
> så det var med det samme udelukkte at supplere med hus. Han checkede

Jeg ved at www.scansub.dk leverer huse til omkring 5000 kr. til stort set
alle kameraer.. så det er måske værd at tjekke.

mvh
Jonas

Fra : René

Dato : 31-12-06 15:04

hvis du vil undgå straf told fra USA så er der en butik i østrig
http://www.unterwasserkamera.at/shop/catalog/index.php/cPath/104 de
tager dog ikke VISA men har handlet hos dem 3 gange med rigtigt god
service.

mvh

René

Fra : Henrik Manley

Dato : 31-12-06 16:06

Kom lige i tanke om at jeg har et fint Video kamera inkl. UV-hus til salg.
Det er rigtigt godt men jeg bruger det simpelthen ikke mere.

Sony PC-115 Video (digital - DV) i sea and sea VX120 UVhus, 8500 kr.

Alt er i fin stand og virker 100% og kan prøves inden køb eventuelt på dyk
omkring nordsjælland eller i Farum svømmehal.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Ivan Gerner Jensen