Nye klinker / fliser oven på gamle i badev~
Fra : Thomas

Dato : 30-12-06 15:40

Hej NG

Jeg er ved at handle hus og er igang med at overveje fremtiden for
badeværelset........

Det er et klassisk 70'er, der sikkert var pænt dengang, men synes selv det
kan friskes op ret billigt.... hvis altså.....

Spm. kan man bare sætte nye fliser , oven på de gamle ? Der er "frihøjde"
nok i badeværelset, i forhold til gangen, men er der andre ting der spiller
ind ? Altså kan fliseklæben binde på de glatter overflader og kan man få
det jævnt nok til at de nye fliser også vil side pænt ?

På forhånd tak

Thomas

Fra : TT

Dato : 30-12-06 15:59

> [...]
> spiller ind ? Altså kan fliseklæben binde på de glatter overflader og
> kan man få det jævnt nok til at de nye fliser også vil side pænt ?

Ja, det kan man sagtens, men der skal være så vidt jeg husker 3 cm. frihøjde
fra top fliser til bunden af bundstykket i døren (således at der kan ligge
vand på gulvet uden det løber ud af vådrummet.

-TT

Fra : Jan Raarup

Dato : 30-12-06 17:35

Thomas <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev:
> [...]
>oven på de gamle ? Der er "frihøjde"
>nok i badeværelset, i forhold til
>gangen, men er der andre ting der spiller

Hej Thomas

Hvis du skal sætte nye fliser oven på de gamle fliser, må der
ikke være områder med hule fliser.
Du må heller ikke undlade at udskifte afløbet til et afløb
beregnet til en vådrumsmembran, da en sådan skal være der ved
enhver fornyelse af beklædningen i dit baderum.
Så er du også godt stillet forsikringsmæssigt ved en evt.
vandskade.
Trinhøjden ved døren skal være 4 cm.

Hilsen Jan

http://janogmarensside.bcbnet.dk/gronland.htm

Fra : Mureren

Dato : 30-12-06 17:48

> Hvis du skal sætte nye fliser oven på de gamle fliser, må der
> ikke være områder med hule fliser.

Fliserne er nu nok ikke hule, men du mener sikkert fliser der er "skruk",
dvs. at de ikke har fuld vedhæftning, og så er vi enige

> [...]
> enhver fornyelse af beklædningen i dit baderum.
> Så er du også godt stillet forsikringsmæssigt ved en evt.

Det ovenstående er til gengæld ikke korrekt!
Endnu en gang henvises der til By & Byg anvisning 200.

Mvh.
Mureren
(der er skide træt af, men ret imponeret over, vådrumsmembran-fabrikanternes
"reklameafdeling" der har fået det udbredt at der altid skal bruges
vådrumsmembran!)

Fra : Jan Raarup

Dato : 30-12-06 18:17

Jan Raarup <janmaren@WVFWMhotmail.com> (slet WVFWM) skrev:

> [...]
>enhver fornyelse af beklædningen i dit baderum.
>Så er du også godt stillet forsikringsmæssigt ved en evt.

Håber at du kan se fornuften i min rettelse og
lader dig distrahere af en "skide træt murer"

Fra : Mureren

Dato : 30-12-06 19:16

> Håber at du kan se fornuften i min rettelse og
> lader dig distrahere af en "skide træt murer"

Hvorfor mener du den "bør" være der?
Hvad skulle den hjælpe, og gøre godt for i dette tilfælde, andet end
fabrikantens pengepung?

Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med "trinhøjde" ved døren?
Hvis du mener at der skal være en højdeforskel på 4 cm mellem de to gulve er
det forkert.
Hvis du mener selve dørtrinnet (dvs. bundkarmen på døren) skal være 4 cm, så
kender jeg bare ikke til regler der fastsætter den slags.

Mvh.
Mureren

Fra : Kim H

Dato : 31-12-06 12:03

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis du mener selve dørtrinnet (dvs. bundkarmen på døren) skal være 4 cm,
> så kender jeg bare ikke til regler der fastsætter den slags.

Jeg har tænkt mig og lægge nye fliser på gulvet i vores badeværelse , og har
måske også et problem ved dørtrinet
Hvis jeg lægger fliser ovenpå de gamle , vil de gå op til kanten af
dørtrinet , Må jeg det ?
Fliserne der ligger nu er ca. lagt i 1996 efter en rørskade , var der ingen
regler dengang ??

Mvh. KimH

Fra : Jan Raarup

Dato : 31-12-06 14:56

Kim H <kimho@c.dk> skrev:

>"Mureren"
> [...]

Spørg hellere "mureren", jeg har kun været flisemurer i 30 år.
Godt Nytår til alle.

Fra : Mureren

Dato : 31-12-06 15:25

> Spørg hellere "mureren", jeg har kun været flisemurer i 30 år.
> Godt Nytår til alle.

Har man så automatisk ret?

Og godt nytår til alle

Mvh.
Mureren

Fra : kjaer

Dato : 31-12-06 21:17

Jan Raarup (slet 7F2DL) wrote:
> [...]

Det må du nok selv bestemme, der er trods alt ikke lov for alt.

> Spørg hellere "mureren", jeg har kun været flisemurer i 30 år.
> Godt Nytår til alle.

Hvor har du den påstand med de 4 cm. fra?

Fra : kjaer

Dato : 30-12-06 20:10

Jan Raarup (slet 9M1VK) wrote:

> Håber at du kan se fornuften i min rettelse og
> lader dig distrahere af en "skide træt murer"

Murern har altså ret!