Den "rigtige" måde at forgrene ledninger
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 30-12-06 14:39

Hvad gør elektrikkere egentlig når de vil forgrene et installationskabel til
to.
Man bruger de små samlemuffer til almindelige samlinger af små kabler, men
er det det samme man bruger til faste installationer?

Eksemplet er et kabel der går ind i et rum. Rummet skal have stikkontakter
som altid skal have strøm, og der er en serie lampestik som skal kunne
slukkes på en kontakt. Et kabel går altså ind og skal så splittes til to.
Det ene går til stikkontakterne som dermed ikke kan slukkes, mens den anden
del går til en tænd sluk-kontakt og derfra op til lampestikkene.

Fører man kablet ind i rummet og forgener det så med samlemuffer og en
forgreningsdåse? Der burde veæ være dåser med ledere i, som ikke bare er en
plastkasse, så man ikke skal stoppe tre ledere ind i en muffe. de er jo
reelt beregnet til en leder i hver ende.

Nej, jeg skal ikke selv gøre det. Jeg kom bare til at tænke på
problemstillingen.

Fra : J. E.

Dato : 30-12-06 15:19

"Jakob Nielsen" <spam@no.no> skrev i en meddelelse news:45966c11$0$176$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> ledere i, som ikke bare er en plastkasse, så man ikke skal stoppe tre ledere ind i en muffe. de er jo reelt beregnet

Du kan købe dåser der indeholder diverse muffer, men hvis dit stikkontakt
og dine afbrydere sidder sammen er der jo udtag til videreførelse i selve
kontakten så du ikke skal bruge samlemuffer. Det kan du i øvrigt gøre
alligevel og så føre et kabel videre hvis ellers det passer med din kabelføring.
Alternativt må du sætte en dåse op hvor kablerne skal deles.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 30-12-06 17:00

> Du kan købe dåser der indeholder diverse muffer

Det er det jeg ikke har kunet finde. Ikke i de typiske forretninger så som
Hardldnyborg i hvert fald. Der er det kun kasser som skal beskytte ens
samlinger.

>, men hvis dit stikkontakt
> og dine afbrydere sidder sammen er der jo udtag til videreførelse i selve
> kontakten så du ikke skal bruge samlemuffer.

Det gør de ikke. Det er en serie stikkontakter uden afbryder og en isoleret
afbryder som skal styre loftslyset.

> Alternativt må du sætte en dåse op hvor kablerne skal deles.

Mener du med "dåse" en kasse med tre huller hvor man stikker kabelienderne
ind og splejser dem sammen deri? Hvordan gør man så det? Særlige
samlemuffer?

Fra : kjaer

Dato : 30-12-06 17:16

Jakob Nielsen wrote:

> [...]
>
> Mener du med "dåse" en kasse med tre huller hvor man stikker
> kabelienderne ind og splejser dem sammen deri? Hvordan gør man så

Der findes en gruppe der hedder
Der siger de først at du skal lade en installatør gøre det, og så fortæller
de hvordan

Fra : CC

Dato : 31-12-06 14:32

"kjaer" skrev i en meddelelse ...
> Der findes en gruppe der hedder news:dk.teknik.el
> Der siger de først at du skal lade en installatør gøre det, og så
> fortæller de hvordan

Jeps - alle installatørene skal lige melde ud, før alle de andre kommer til,
men det kan være, at det er derfor Jakob spørgen i denne gruppe.

Fra : CC

Dato : 31-12-06 00:35

"Jakob Nielsen" skrev i en meddelelse ...
> [...]
> en plastkasse, så man ikke skal stoppe tre ledere ind i en muffe. de er jo
> reelt beregnet til en leder i hver ende.

Du fører kablet med 230V forsyningen (L,N,PE) ind til 1. lampested. Herfra
fører du et kabel med L, N, M (mellemledning), og PE ned til afbryder og
stikkontakt. Fra 1. lampested fører du L, N, M, PE rundt til de øvrgie
lampesteder. Har du brug for stikkontakter øvrgie steder i rummet forsyner
du dem enten fra en anden stikkontakt eller fra et lampested i loftet.
Generelt kan siges, at kabler skjult i vægge trækkes lodret, og ikke skrået,
på tværs eller andre krumspring.
Samling af ledningerne sker i lampeudtagende eller dåser med samlemuffer.
Alle samlinger af ledninger skal være tilgængelige efter endt arbejde. Der
må ikke ligger dåser skjult i fx. loftisolering

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 31-12-06 01:42

> [...]
> fører du et kabel med L, N, M (mellemledning), og PE ned til afbryder og
> stikkontakt. Fra 1. lampested fører du L, N, M, PE rundt til de øvrgie

Hmnja.. så skal man have enkeltlederkabler og ikke et samlet
installationskabel. Din løsning er enkeltledere trukket i rør?

> [...]
> Generelt kan siges, at kabler skjult i vægge trækkes lodret, og ikke
> skrået, på tværs eller andre krumspring.

Nej, det vil være noget sjusk som gør livet surt for folk der vil børe i
væggen.

> Samling af ledningerne sker i lampeudtagende eller dåser med samlemuffer.
> Alle samlinger af ledninger skal være tilgængelige efter endt arbejde. Der
> må ikke ligger dåser skjult i fx. loftisolering

"dåser med samlemuffer" er det særlige dåser (har du et link?) eller dåser
hvor der bare er brugt løse muffer?
Findes der muffer der forbinder tre ledere og ikke som de almindelige med to
ledere?

Fra : Kenned

Dato : 31-12-06 11:12

Jakob Nielsen wrote:

> "dåser med samlemuffer" er det særlige dåser (har du et link?) eller
> dåser hvor der bare er brugt løse muffer?
> Findes der muffer der forbinder tre ledere og ikke som de almindelige
> med to ledere?

I en alm. samlemuffe kan du altså godt, med lidt held, samle 5 x1.5mm2.
Og, ja det er bare en alm. dåse fra harald skrald eller hvor man nu kunne
finde på at købe dem...

Kenned
Jeg beskyttes ikke af SPAMfighter til privatbrugere.
Men jeg har navnet i min signatur for at være på tværs over
for dem som åbenbart synes det er værd at nævne hver gang de ser
ordet SPAMfighter.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 31-12-06 11:34

> I en alm. samlemuffe kan du altså godt, med lidt held, samle 5 x1.5mm2.
> Og, ja det er bare en alm. dåse fra harald skrald eller hvor man nu kunne
> finde på at købe dem...

Ja, man kan, men noget væsentligt ved ledningssamling er jo hvor godt der
kommer kontakt mellem lederne, så samlingen ikke er på mindre end 1.5. Det
var det jeg tænkte ville være lidt noget sjusk hvis man bare mokkede
lederene ind.

Fra : Kenned

Dato : 31-12-06 13:12

Jakob Nielsen wrote:

> [...]
> der kommer kontakt mellem lederne, så samlingen ikke er på mindre end
> 1.5. Det var det jeg tænkte ville være lidt noget sjusk hvis man bare

Bare rolig som udlært elektriker forsikrer jeg dig. Hvis bare du strammer
skruen ordentlig og sikrer dig ved at trække lidt i ledningerne, så er den
iorden.

Godt nytår! ja osse til dem der bare læser med...

Fra : CC

Dato : 31-12-06 14:29

"Jakob Nielsen" skrev i en meddelelse ...

> Hmnja.. så skal man have enkeltlederkabler og ikke et samlet
> installationskabel. Din løsning er enkeltledere trukket i rør?

Nix - Du bruger 3 eller 5 leder kabel alle steder.
3 leder kabel til enkeltsidden stikkontaker ved gulvet.
5 leder kabel til afbryder sammenbygget med stikkontakter
De til oversblevne leder i kablet bruges bare ikke, og stoppe ind i bunden
af dåsen/lampeudtaget.
Nej du skal ikke klippe dem af. Tænk hvis du pludselig står og mangler en
ekstra mellemledning.

> [...]
> hvor der bare er brugt løse muffer?
> Findes der muffer der forbinder tre ledere og ikke som de almindelige med
Du tænker på dem i rækker med 2 skruer - Det er en kronmuffe anvendes ved
samling af to forskellige ledningstyper fx. lampeledning (mangetrådet) og
installationskabel (enkelttrådet).

En samlemuffe, også benævnt en endemuffe, kan anvendes i "klaplågsdåser". Du
kan samle op til 5 ledninger i denne muffe
"klaplågsdåse" se fx. www.green-line.dk "samledåser", "indendørs samledåse".
Samlemuffer, se fx. green-line.dk "Løs el", "samlemuffer 2,5 kvd".

Du kan også se alting i natura hvis du går ind i en Harald Nyborg butik

Fra : CC

Dato : 31-12-06 01:08

"Jakob Nielsen" skrev i en meddelelse
> Hvad gør elektrikkere egentlig når de vil forgrene et installationskabel
> til to.
Du bør nok stille spørgsmålet i dk.teknik.el