Kat tisset i vandskål?
Fra : Helene

Dato : 30-12-06 11:05

Hej, jeg har 4 katte - 2 MCO'er og 2 alm huskatte. Jeg har haft huskattene i
5 år, og MCO'erne i hhv 3½ og 1½ år. Så jeg mener jo jeg kender mine katte
temmelig godt. Alle trives godt.
Men her til morgen da jeg kom ud til vandskålen på badeværelset var vandet i
den stærkt misfarvet.
Al den tid jeg har haft katte har vandet da af og til være forurenet af
blade, insekter mv, men da det bliver skiftet dagligt er der jo aldrig sket
en misfarvning. Det har bare været klart vand - med et blad i.
Men til morgen var den ene af skålenes vand..... en helt anden farve. Det
var urinfarvet - og en temmelig kraftig farve. Der var ingen uklare ting i
vandet, så det er ikke fordi de har kastet op i det. Der er vel 2-3 dl i
skålen - så teorien om at det var en af kattene der skulle have stået for
det lyder for mig usansynligt.
Har I nogen sinde oplevet at en kat har tisset i en vandskål? Og hvor meget
tisser en kat?
Der er også børn der har adgang til det badeværelse så jeg hælder jo mere
til at det er en af dem som har fundet på noget vandvittigt. Eller har I
andre ideer til hvad der kunne have farvet det?
Helene

Fra : Niels Pein

Dato : 30-12-06 13:12

Indeholder vandet muligvis okker? Okkerholdigt vand kan se klart ud når det
hældes op, men skifte farve efter at have stået ude i lys og luft et stykke
tid.
--
Hilsen Niels
(med privat vandværk i et område med okkervand)

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-12-06 13:17

Helene wrote:
> [...]
> jo mere til at det er en af dem som har fundet på noget
> vandvittigt. Eller har I andre ideer til hvad der kunne have farvet

Nu er det jo et spørgsmål om det fra din side drejer sig om bekymring
for at en af kattene muligvis er syg (den kraftige farve), eller det
simpelthen drejer sig om "skyld".

Jeg vil nok hælde til den anskuelse, at katte ikke plejer at besørge
der hvor de spiser eller drikker. Jeg ville nok "forhøre" børnene, om
det skulle være en practical joke at én af dem har gjort det. Herregud
det er ikke verdens ende, og børn kan jo finde på de mest utrolige
narrestreger og synes at det er sjovt. Håber du finder en løsning på
"problemet".

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Bjarne

Dato : 30-12-06 13:50

Helene skrev:
> [...]
> til at det er en af dem som har fundet på noget vandvittigt. Eller har I
> andre ideer til hvad der kunne have farvet det?

Jeg har også oplevet, at bestemte katte tissede i vandskåle/madskåle.
Uden at der i øvrigt var noget galt med kattene.
Men så vidt jeg husker kun når skålene var tomme, og kattebakkerne ikke
lige var nyskiftede.

Det er såmænd også foregået systematisk i en urtepotte, inden vi opgav
at have planter inden for kattenes rækkevidde.

Bjarne

Fra : Battlefield's

Dato : 31-12-06 12:25

Hej
Er du sikker på at en af katten ikke har haft en pelsmus nede i vandskålen?
Sådanne (især sorte) pelsmus kan farve vandet utroligt meget.
Hilsen og godt nytår
Vibeke

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-07 21:11

"Battlefield's" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vandskålen?
> Sådanne (især sorte) pelsmus kan farve vandet utroligt meget.

Sådan en kat har jeg, Alt ´bytte´der er fanget ude i haven skal vaskes.
Lige før kom han stolt ind med et visent blad, det knitrede rigtigt godt når
man slog på det, ja altså før det blev vasket.
Men en solsort i vandskålen laver rigitgt meget farvet vand.
Så er det bedre med grenstumper og snegle.

De har 2 vandskåle, så er der en chace for at en af dem er ren.

Mvh Allan