Ny vaskemaskine - hvad skal jeg se efter?
Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 29-12-06 21:27

Min vel(ud)tjente vaskemaskine er tilsyneladende ved at stå af, og så må jeg
jo ligesom ud at anskaffe mig en ny.

Det giver selvfølgelig anledning til lidt spørgsmål, og det er så her I
kommer ind i billedet

Jeg er kun mig selv, så en 5-6 kgs maskine er lige i overkanten. Omvendt:
hvis en 5-6 kgs maskine med "tilpasning efter tøjmængden-automatik" (Fuzzy
Logic og hvad de nu ellers kalder det, hvad i alverden den gamle jazzmusiker
så har med vaskemaskiner at gøre(-: ) ikke bruger mere strøm og vand end en
3-4 kgs maskine og pladsen er til en stor maskine, kan jeg jo ligeså godt
købe sådan én. Nogen der ved om energiforbruget i en 5-6 kgs maskine med 3-4
kg tøj bruger væsentligt mere strøm og vand end en fyldt 3-4 kgs maskine?

Derudover kan jeg komme i tanker om følgende ting jeg skal kigge efter:
-centrifugeringshastighed
-mulighed for udskudt start
-uldprogram

Er der ellers noget jeg bør være opmærksom på?

--
Mvh Mads
----

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 29-12-06 21:48

Hej Mads!

Vi har dennne:
http://www.handelsgruppen.dk/product.asp?product=297&sub=47&page=1 Godt nok
den model der kan køre med 1600 omdr, men vi bruger stort set aldrig højere
omdrejninger end 1200. Det er en Bosch, vi er utrolig glade for den. Der er
ikke en masse fancy elektronik, kun de vaskeprogrammer man har brug for, og
prisen passer også.

Hilsen
Peter

Fra : Henning

Dato : 29-12-06 22:10

On Fri, 29 Dec 2006 21:26:53 +0100, "Mads Thorning Pedersen"
<cyklopaten@sletdette.mailme.dk> wrote:

> [...]
>-mulighed for udskudt start
>-uldprogram
>
>Er der ellers noget jeg bør være opmærksom på?
Restfugtighed i stedet for centrifugeringshastighed. 5 minutter ved
1200 omdrejninger er alt andet lige bedre end 10 sekunder ved 1600!
Hvor meget støjer den, hvor meget vand og strøm bruger den pr. vask.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 01-01-07 12:45

> Restfugtighed i stedet for centrifugeringshastighed. 5 minutter ved
> 1200 omdrejninger er alt andet lige bedre end 10 sekunder ved 1600!
> Hvor meget støjer den, hvor meget vand og strøm bruger den pr. vask.

Nu ved jeg ikke hvilken maskine du/I har, men den vi har - der kører med
1600 omdrejninger - kører i længere tid end 10 sek.

Indrømmet -- restfugtighed er det man skal kigge efter, da det jo er her man
kan se -- eller burde kunne se -- hvor meget vand der er tilbage i tøjet når
maskinen er færdig. Om maskinen så kører 1000, 1300, eller 1600 o/min. er
ligegyldigt. Jeg vil dog sige, at en maskine der kører hurtigt, vil nok også
have en mindre restfugtihed, da centrifugalkraften ved højere omdrejninger,
vil tvinge vandet bedre ud af tøjet, på en kortere tid. Det er selvfølgelig
afgørende, hvor længe den centrifugerer for fuld kraft. Men kig efter
restfugtighed, så er du på rette vej.

Jesper

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-12-06 16:03

> [...]
> jo ligeså godt købe sådan én. Nogen der ved om energiforbruget i en 5-6
> kgs maskine med 3-4 kg tøj bruger væsentligt mere strøm og vand end en

Jeg ville vælge en maskine, jeg kunne fylde - en halv maskine koster ikke
halv så meget strøm og vand (skyl er skyl, pumpen bruger det samme, motor
kører i samme tidsrum uanset mængde osv osv.).

> Derudover kan jeg komme i tanker om følgende ting jeg skal kigge efter:
> -centrifugeringshastighed

Restfugtighed er vigtigere.

> -mulighed for udskudt start

Det er smart, men til hvad?

Mvh Maria

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 01-01-07 12:57

> Jeg ville vælge en maskine, jeg kunne fylde - en halv maskine koster ikke
> halv så meget strøm og vand (skyl er skyl, pumpen bruger det samme, motor
> kører i samme tidsrum uanset mængde osv osv.).

Korrekt -- den koster ikke det halve, men har den tilpasningsautomatik, så
vil den ikke bruge forholdsvis mere, end hvis den var fyldt. Lægger du
f.eks. 2,5 kg tøj i en 5 kg's maskine med mængdeautomatik, vil den kun bruge
det halve vand (det er forudsat programmeringen fra fabrik er korrekt). På
den anden side, så vil en mindre maskine koste mere i indkøb, men
strømforbruget vil være næsten det samme, så der er der altså ikke meget at
spare. Samtidig er der ret langt mellem de små maskiner, der kan noget, og
er gode. I sidste ende, så skulle man jo nærmest have et helt arsenal af
maskiner til at stå, da det jo ikke altid er sådan, at man kan fylde
maskinen hver gang. Skulle man så have en makine til -- eks. 3 kg, en anden
til 4 kg. og en tredie til 5 kg, så tror jeg godt nok producenterne vil
juble. Det er jo også derfor, der er opfundet mængdeautomatik.

> Restfugtighed er vigtigere.

Enig.

> Det er smart, men til hvad?

Ganske enkelt. Maskinen kan køre, mens du/I ikke er hjemme. Det er ikke alle
steder man har den stående i et seperat vaskehus, i en kælder, eller andre
steder man ikke lige kan høre den fra. Min søster havde f.eks sin i sit
køkken, og der er det da ret smart at kunne gøre maskinen klar, og så kunne
den vaske mens der ikke var nogen hjemme. Det er jo ikke alle, der gider
høre på sådan en maskine.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-01-07 13:15

> [...]
> anden til 4 kg. og en tredie til 5 kg, så tror jeg godt nok producenterne
> vil juble. Det er jo også derfor, der er opfundet mængdeautomatik.

Vi er to voksne og kan da altid fylde en 5 kg maskine.

> Ganske enkelt. Maskinen kan køre, mens du/I ikke er hjemme. Det er ikke
> alle

Jeg starter da bare når jeg går - det er fint nok som feature, men jeg ville
aldrig have det som et krav, og jeg vil ikke betale ekstra for det.

Mvh Maria

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 01-01-07 13:35

> Vi er to voksne og kan da altid fylde en 5 kg maskine.

Nu skrev han jo så også, at han er alene, og har måske et andet tøjvalg. Jeg
kender det selv fra da jeg var alene, og ikke kunne fylde en maskine hver
gang, og derfor valgte en god maskine med mange forskellige funktioner,
bl.a. mængdeautomatik.

> Jeg starter da bare når jeg går - det er fint nok som feature, men jeg
> ville aldrig have det som et krav, og jeg vil ikke betale ekstra for det.

Jeg vil betvivle det koster ekstra for samme maskine. Jeg har endnu ikke set
to ens maskiner, hvor den ene så blot havde den lille forskel af, at der var
udskudt programstart.

Fra : TT

Dato : 02-01-07 13:29

> Jeg starter da bare når jeg går - det er fint nok som feature, men jeg
> ville aldrig have det som et krav, og jeg vil ikke betale ekstra for det.
>
> Mvh Maria

Hvis du nu skal være væk i fx. 12 timer, er det en fordel at maskinen bliver
færdig lige inden du træder ind af døren igen, og ikke 10 timer før, det
hjælper til at tøjet ikke er nær så krøllet.

TT

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 02-01-07 21:18

> Restfugtighed er vigtigere.

Høp - det er noteret. Havde godt nok undret mig over at alle forhandlerne
skrev om begge dele, men fik da forklaringen her hos jer

> Det er smart, men til hvad?

Jeg bor i etageejendom og har maskinen stående i kælderen i naboopgangen.
Jeg skal med andre ord heeeelt ned i kælderen, op i gården og ned i
nabokælderen for at komme til min vaskemaskine.
Det er af indlysende årsager ikke tilladt at vaske mellem kl. 21 og 7.00, så
for at spare den forfærdeligt lange tur ned i kælderen, kunne det være rart
at jeg kunne komme hjem fra arbejde, tømme maskinen for tøj og så sætte den
næste vask klar, men sætte timeren til, så den af sig selv starter om
morgenen uden at jeg behøver at skulle derned.
Jeg vil så godt give dig ret i, at det måske ikke er en afgørende feature,
men står valget mellem to mere eller mindre ens maskiner, ville jeg da klart
vælge den der har timer indbygget

Mange hilsner
Mads

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-01-07 13:39

Mads Thorning Pedersen wrote:
> [...]
> -mulighed for udskudt start
> -uldprogram
>
> Er der ellers noget jeg bør være opmærksom på?

Vores har et håndvaske program, det er min kone ret glad for.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-01-07 13:42

Maria Frederiksen wrote:

> Det er smart, men til hvad?

Det gør at tøjet ikke skal ligge så lang tid i maskinen inden det
hænges op.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk