/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
iMac skærm sort
Fra : kaddier


Dato : 28-12-06 23:06


På min iMac, udgave år 2000, OS 10.4.8, er skærmen pludselig gået i
sort. Tidligere ingen problemer. Og ellers fungere den OK, dvs. jeg
bruger den som printserver og der er ikke noget galt. Jeg kan også nå
den over mit lokale netværk. Så jeg tænkte der måske var noget kludder
med kontrasten e.l., det sker af og til på min PB. Men da skærmen er
sort er det jo lidt at indstille noget. Jeg forsøgte ved genstart (ved
hjælp af reset knappen) at sætte PRAM tilbage, men det gav intet
resultat. Nu ved jeg faktisk ikke hvad jeg skal gøre!!
Er der nogen her der har en idé!??
På forhånd tak!!

Hilsen Per

 
 
Niels Jørgen Kruse (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 29-12-06 12:28

kaddier <113@andersen.cc> wrote:

> På min iMac, udgave år 2000, OS 10.4.8, er skærmen pludselig gået i
> sort. Tidligere ingen problemer. Og ellers fungere den OK, dvs. jeg
> bruger den som printserver og der er ikke noget galt. Jeg kan også nå
> den over mit lokale netværk. Så jeg tænkte der måske var noget kludder
> med kontrasten e.l., det sker af og til på min PB. Men da skærmen er
> sort er det jo lidt at indstille noget. Jeg forsøgte ved genstart (ved
> hjælp af reset knappen) at sætte PRAM tilbage, men det gav intet
> resultat. Nu ved jeg faktisk ikke hvad jeg skal gøre!!

Skærmen kan være stået af. Den er jo trods alt 6 år gammel. Hvis du har
VGA udgang kan du sætte en skærm på, dog kun som spejl af den du ikke
kan se.

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

kaddier (29-12-2006)
Kommentar
Fra : kaddier


Dato : 29-12-06 15:27


> > På min iMac, udgave år 2000, OS 10.4.8, er skærmen pludselig gået i
> > sort. Tidligere ingen problemer. Og ellers fungere den OK, dvs. jeg
> > bruger den som printserver og der er ikke noget galt. Jeg kan også nå
> > den over mit lokale netværk. Så jeg tænkte der måske var noget kludder
> > med kontrasten e.l., det sker af og til på min PB. Men da skærmen er
> > sort er det jo lidt at indstille noget. Jeg forsøgte ved genstart (ved
> > hjælp af reset knappen) at sætte PRAM tilbage, men det gav intet
> > resultat. Nu ved jeg faktisk ikke hvad jeg skal gøre!!
>
> Skærmen kan være stået af. Den er jo trods alt 6 år gammel. Hvis du har
> VGA udgang kan du sætte en skærm på, dog kun som spejl af den du ikke
> kan se.

Tak for svar!
Ja, den har en VGA udgang, men det er ikke en løsning, synes jeg. Enten
skal den repareres eller den skal ud. Hvad kan det mon koste at reparere
den?
vh Per

Niels Jørgen Kruse (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 29-12-06 15:39

kaddier <113@andersen.cc> wrote:

> Ja, den har en VGA udgang, men det er ikke en løsning, synes jeg. Enten
> skal den repareres eller den skal ud. Hvad kan det mon koste at reparere
> den?

Det vil helt sikkert være billigere at købe en brugt iMac af samme alder
end at reparere.

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

kaddier (01-01-2007)
Kommentar
Fra : kaddier


Dato : 01-01-07 18:05


> > Ja, den har en VGA udgang, men det er ikke en løsning, synes jeg. Enten
> > skal den repareres eller den skal ud. Hvad kan det mon koste at reparere
> > den?
>
> Det vil helt sikkert være billigere at købe en brugt iMac af samme alder
> end at reparere.

Jeg er kommet på en ny idé: da jeg kun bruger iMac´en som print -og
faxserver, behøver skærmen egentlig ikke at virke, det skulle da kun
være for at lave et par indstillinger nu og da. Og dertil kan man vel
bruge softwaret "Desktop Transporter"
(http://www.devon-technologies.com/products/desktoptransporter/index.htm
l), et lille ret billigt (29$) program til fjernstyring at Mac´en fra
min PB. Er der nogen her der har erfaring med det program?
Hilsen Per

Niels Jørgen Kruse (01-01-2007)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 01-01-07 19:06

kaddier <113@andersen.cc> wrote:

> > > Ja, den har en VGA udgang, men det er ikke en løsning, synes jeg. Enten
> > > skal den repareres eller den skal ud. Hvad kan det mon koste at reparere
> > > den?
> >
> > Det vil helt sikkert være billigere at købe en brugt iMac af samme alder
> > end at reparere.
>
> Jeg er kommet på en ny idé: da jeg kun bruger iMac´en som print -og
> faxserver, behøver skærmen egentlig ikke at virke, det skulle da kun
> være for at lave et par indstillinger nu og da. Og dertil kan man vel
> bruge softwaret "Desktop Transporter"
> (http://www.devon-technologies.com/products/desktoptransporter/index.htm
> l), et lille ret billigt (29$) program til fjernstyring at Mac´en fra
> min PB. Er der nogen her der har erfaring med det program?

Så skal du bare indstallere et program uden at kunne se noget. VNC er
gratis.

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

kaddier (01-01-2007)
Kommentar
Fra : kaddier


Dato : 01-01-07 22:23


> >
> > Jeg er kommet på en ny idé: da jeg kun bruger iMac´en som print -og
> > faxserver, behøver skærmen egentlig ikke at virke, det skulle da kun
> > være for at lave et par indstillinger nu og da. Og dertil kan man vel
> > bruge softwaret "Desktop Transporter"
> > (http://www.devon-technologies.com/products/desktoptransporter/index.htm
> > l), et lille ret billigt (29$) program til fjernstyring at Mac´en fra
> > min PB. Er der nogen her der har erfaring med det program?
>
> Så skal du bare indstallere et program uden at kunne se noget. VNC er
> gratis.

Ja, det er lidt bøvlet, men det gå faktisk: starte iMac´en som firewire
disk (tryk "t" ved startup), tilslutten den til PB´en, vælge iMac´en som
startup disk for PB og så genstarte PB. Bøvl, men det går.
Har aldrig hørt om VNC. Er det godt?
Hilsen Per

Esben (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Esben


Dato : 29-12-06 12:29

kaddier <113@andersen.cc> wrote:

> På min iMac, udgave år 2000, OS 10.4.8, er skærmen pludselig gået i
> sort. Tidligere ingen problemer. Og ellers fungere den OK, dvs. jeg
> bruger den som printserver og der er ikke noget galt. Jeg kan også nå
> den over mit lokale netværk. Så jeg tænkte der måske var noget kludder
> med kontrasten e.l., det sker af og til på min PB. Men da skærmen er
> sort er det jo lidt at indstille noget. Jeg forsøgte ved genstart (ved
> hjælp af reset knappen) at sætte PRAM tilbage, men det gav intet
> resultat. Nu ved jeg faktisk ikke hvad jeg skal gøre!!
> Er der nogen her der har en idé!??
> På forhånd tak!!
>
> Hilsen Per

Det mest sandsynlige er at strømforsyningen til skærmen er stået af. Jeg
ville sætte disken i en anden maskine, men det er absolut muligt at
fiske strømforsyningen fra en anden maskine og sætte den i.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

kaddier (29-12-2006)
Kommentar
Fra : kaddier


Dato : 29-12-06 15:27

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> kaddier <113@andersen.cc> wrote:
>
> > På min iMac, udgave år 2000, OS 10.4.8, er skærmen pludselig gået i
> > sort. Tidligere ingen problemer. Og ellers fungere den OK, dvs. jeg
> > bruger den som printserver og der er ikke noget galt. Jeg kan også nå
> > den over mit lokale netværk. Så jeg tænkte der måske var noget kludder
> > med kontrasten e.l., det sker af og til på min PB. Men da skærmen er
> > sort er det jo lidt at indstille noget. Jeg forsøgte ved genstart (ved
> > hjælp af reset knappen) at sætte PRAM tilbage, men det gav intet
> > resultat. Nu ved jeg faktisk ikke hvad jeg skal gøre!!
> > Er der nogen her der har en idé!??
> > På forhånd tak!!

> Det mest sandsynlige er at strømforsyningen til skærmen er stået af. Jeg
> ville sætte disken i en anden maskine, men det er absolut muligt at
> fiske strømforsyningen fra en anden maskine og sætte den i.

Tak for svar!
At flytte disken og smide resten ud er en mulighed, men ikke særlig
tiltalende. Hvad kan det koste at reparere den? Og er det eneste
mulighed at den er gået i stykker - uden nogen forvarsel! -, eller kan
der være en anden mulighed?
vh Per

Lyrik (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 29-12-06 23:34

Den 28.12.2006 kl. 23:06 skrev kaddier <113@andersen.cc>:

>
> På min iMac, udgave år 2000, OS 10.4.8, er skærmen pludselig gået i
> sort.
+++
Undskyld jeg spørger, men holdt skærmen op at virke da du installerede det
nye "Intel-cpu-system?"
Hvad med at smide det originale system på?
Er 10.4.8 overhovedet kompatibelt med den gamle hardware, som jeg formoder
er en Motorola CPU?

Ja jeg tvivler, men måske er det bare fordi jeg er en "Noob!"
Jeg skal sige dig hvorfor jeg tvivler. Tag for eksempel Parallels
virtuelle PC miljø, eller VMWAREs tilsvarende-. Det kører kun på PowerMac
eller Intel-MAC.
Motorolas hardwaresystemer er tilsyneladende slet ikke kompatible med
softwaren.

Min Noob-formodning er at skærmen holdt op med at virke da du lagde et
ikke-kompatibelt system på din maskine.
Så min løsning på dit problem vil være en reinstall af dit gamle system.
Men husk nuu jeg er en "Noob".))
--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Karl Antz (30-12-2006)
Kommentar
Fra : Karl Antz


Dato : 30-12-06 00:02

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Er 10.4.8 overhovedet kompatibelt med den gamle hardware, som jeg formoder
> er en Motorola CPU?

Fuldstændig og aldeles, ja.

Apple's opdateringer vil automatisk installere den kode der passer til
processoren i maskinen. Dvs at hvis det er en PPC-maskine så vil der
blive installeret PPC-kode; hvis Intel, så Intel-kode.

Problemet _kan_ opstå, hvis man manuelt downloader den forkerte
updaterfil fra Apple's server. D@er skal man sikre sig at man har fat i
den rette update-dmg.

Og fra og med næste store systemopdatering, som kommer iforåret, vil
softwaren formodentlig komme som Universal Binary, sådan at den kan køre
på begge processortyper.

Og i ret lang tid fremover vil Apple's systemsoftware blive ved med at
kunne fungere både på PPC og på Intel.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th
2300 København S

Lyrik (30-12-2006)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 30-12-06 00:08

Den 30.12.2006 kl. 00:01 skrev Karl Antz <karl@antz.dk>:

> Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:
>
>> Er 10.4.8 overhovedet kompatibelt med den gamle hardware, som jeg
>> formoder
>> er en Motorola CPU?
>
> Fuldstændig og aldeles, ja.
>
> Apple's opdateringer vil automatisk installere den kode der passer til
> processoren i maskinen. Dvs at hvis det er en PPC-maskine så vil der
> blive installeret PPC-kode; hvis Intel, så Intel-kode.

> Og i ret lang tid fremover vil Apple's systemsoftware blive ved med at
> kunne fungere både på PPC og på Intel.
++++++++++
PPC og Intel.-PPC og INTEL. PÃ¥ alle sider om MAC og i dit svar er parolen
PPC og INTEL.

Lad mig så skrige så højt jeg kan for at overdøve denne
"baggrundsstråling" i Appleuniverset: "HVAD MED MOTOROLA G4?"



--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Thorbjørn Ravn Ander~ (30-12-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 30-12-06 01:00

Lyrik <lyrik@heaven.dk> writes:

> "baggrundsstråling" i Appleuniverset: "HVAD MED MOTOROLA G4?"

Apple har brugt PowerPC chips fra både Motorola og IBM.

http://en.wikipedia.org/wiki/PowerPC

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"

Lyrik (30-12-2006)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 30-12-06 02:33

Den 30.12.2006 kl. 00:59 skrev "Thorbjørn Ravn Andersen"
<nospam0000@gmail.com>:

> Lyrik <lyrik@heaven.dk> writes:
>
>> "baggrundsstråling" i Appleuniverset: "HVAD MED MOTOROLA G4?"
>
> Apple har brugt PowerPC chips fra både Motorola og IBM.
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/PowerPC
++++++++++++++++++++++++++++++
Fint arbejde. jeg fandt en liste over hvilke maskiner som kan
opgraderes til Tiger OS 10.4:
http://www.apple.com/dk/macosx/upgrade/requirements.html
Min kollega har en Powerbook G4 17". Han er overbevist om at det ikke er
en PPC. Han troede ikke den kunne opgraderes.
Ej heller at Open Office eller Neo Office kunne køre på den.
"Min er ikke en Power PC-det er en Powerbook G4." Siger han med et
nedslået udtryk.
For lige at forsikre ham i morgen og ikke skuffe ham, kan jeg så garantere
ham for at han kan køre Open Office?



--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Erik Richard Sørens~ (30-12-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørens~


Dato : 30-12-06 02:50



Lyrik wrote:
> "Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0000@gmail.com>:
>> Lyrik <lyrik@heaven.dk> writes:
>>> "baggrundsstråling" i Appleuniverset: "HVAD MED MOTOROLA G4?"
>>
>> Apple har brugt PowerPC chips fra både Motorola og IBM.
>>
>> http://en.wikipedia.org/wiki/PowerPC
>
> Fint arbejde. jeg fandt en liste over hvilke maskiner som kan
> opgraderes til Tiger OS 10.4:
> http://www.apple.com/dk/macosx/upgrade/requirements.html
> Min kollega har en Powerbook G4 17". Han er overbevist om at det ikke er
> en PPC. Han troede ikke den kunne opgraderes.

Det kan endda siges endnu enklere. Alle G3 og G4, der har onboard
Firewire kan _altid_ opgraderes til at køre med OS X 10.4.x Tiger. - Og
efter alle solmærker at dømme, vil alle G4 ligeledes også kunne køre med
den nye 10.5 Leopard, når den kommer....

> Ej heller at Open Office eller Neo Office kunne køre på den.
> "Min er ikke en Power PC-det er en Powerbook G4." Siger han med et
> nedslået udtryk.
> For lige at forsikre ham i morgen og ikke skuffe ham, kan jeg så
> garantere ham for at han kan køre Open Office?

Husk så lige at checke, at X11 er installeret, - ellers kan han ikke
køre med OpenOffice, men sagtens med NeoOffice. - NeoOffice er egentlig
en native OS X ver. af OpenOffice, men de er dog ikke helt identiske.
Jeg foretrækker klart NeoOffice, da den er hurtigere en OpenOffice, -
man undgår jo 'det svage led' i X11 ved at bruge NeoOffice.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future in Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thorbjørn Ravn Ander~ (30-12-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 30-12-06 09:54

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> man undgår jo 'det svage led' i X11 ved at bruge NeoOffice.

X11 er nu ikke noget specielt svagt led.

Bare se hvad KDE har præsteret at lave ovenpå X11 :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"

Thorbjørn Ravn Ander~ (30-12-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 30-12-06 09:50

Lyrik <lyrik@heaven.dk> writes:

> Min kollega har en Powerbook G4 17". Han er overbevist om at det ikke
> er en PPC. Han troede ikke den kunne opgraderes.

PowerBook kører PowerPC chips. MacBook kører Intel chips.

Dejlig maskine, den kan sagtens køre nyeste OS X.

> For lige at forsikre ham i morgen og ikke skuffe ham, kan jeg så
> garantere ham for at han kan køre Open Office?

Det ved jeg ikke, men med meget stor sandsynlighed. Du foreslåes at
prøve med NeoOffice - det skulle være godt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"

Henrik Münster (31-12-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 31-12-06 16:48

On 2006-12-30 00:08:28 +0100, Lyrik <lyrik@heaven.dk> said:

> PPC og Intel.-PPC og INTEL. PÃ¥ alle sider om MAC og i dit svar er
> parolen PPC og INTEL.
>
> Lad mig så skrige så højt jeg kan for at overdøve denne
> "baggrundsstråling" i Appleuniverset: "HVAD MED MOTOROLA G4?"

Nu har du jo læst om det på Wikipedia. G4 er bare et handelsnavn, som
blev valgt, fordi det er nemt for almindelige kunder at sige og huske.
G3 var den første Mac med PowerPC processoren. G'et står vel for
generation. G3, G4 og G5 er alle PowerPC-processorer. Det ved vi, der
har været her i årevis, så vi er nok slemme til at slynge betegnelserne
ud som slang uden at tænke over, at andre måske ikke ved, hvilke
betegnelser, der er synonyme.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Niels Jørgen Kruse (31-12-2006)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 31-12-06 17:04

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> On 2006-12-30 00:08:28 +0100, Lyrik <lyrik@heaven.dk> said:
>
> > PPC og Intel.-PPC og INTEL. PÃ¥ alle sider om MAC og i dit svar er
> > parolen PPC og INTEL.
> >
> > Lad mig så skrige så højt jeg kan for at overdøve denne
> > "baggrundsstråling" i Appleuniverset: "HVAD MED MOTOROLA G4?"
>
> Nu har du jo læst om det på Wikipedia. G4 er bare et handelsnavn, som
> blev valgt, fordi det er nemt for almindelige kunder at sige og huske.
> G3 var den første Mac med PowerPC processoren. G'et står vel for
> generation. G3, G4 og G5 er alle PowerPC-processorer. Det ved vi, der
> har været her i årevis, så vi er nok slemme til at slynge betegnelserne
> ud som slang uden at tænke over, at andre måske ikke ved, hvilke
> betegnelser, der er synonyme.

PPC startede med G1. Det var 601 maskinerne. G2 var 603 og 604. Det var
først med G3 at Apple begyndte at bruge det i produktbetegnelserne.

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Henrik Münster (31-12-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 31-12-06 18:18

On 2006-12-31 17:03:33 +0100, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> PPC startede med G1. Det var 601 maskinerne. G2 var 603 og 604. Det var
> først med G3 at Apple begyndte at bruge det i produktbetegnelserne.

Nå ja, det har du da ret i. De første Macintosh med PowerPC processor
hed bare PowerMac. Det er så længe siden, jeg helt har glemt det. Men
en G4 er altså en PowerPC, og den kan sagtens bruge OpenOffice etc.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


kaddier (01-01-2007)
Kommentar
Fra : kaddier


Dato : 01-01-07 18:05


> > Er 10.4.8 overhovedet kompatibelt med den gamle hardware, som jeg formoder
> > er en Motorola CPU?
>
> Fuldstændig og aldeles, ja.

Systemetet kørte udemærket et godt stykke tid, så jeg kan ikke tro at
problemet ligger her.

> Apple's opdateringer vil automatisk installere den kode der passer til
> processoren i maskinen. Dvs at hvis det er en PPC-maskine så vil der
> blive installeret PPC-kode; hvis Intel, så Intel-kode.
>
> Problemet _kan_ opstå, hvis man manuelt downloader den forkerte
> updaterfil fra Apple's server. D@er skal man sikre sig at man har fat i
> den rette update-dmg.

Jeg er temmelig sikker på at jeg har opdateret med den rette fil, også
selv om jeg ikke altid køre den automatiske opdatering, men henter
filerne direkte hos Apple.

Men derfor kan jeg jo godt forsøge at nyindstallere det hele, - det er
blot ikke så enkelt når skærmen ikke virker!!

Hilsen
Per

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste