officeprogram på mac
Fra : mikael

Dato : 28-12-06 15:33

Min datter har lige fået en MAC til kr. 8000,-
Ved ikke rigtig hvilken.
hvilkeoffice programmer er det nemmest at bruge, gerne open offic
programmer da hun ikke har så meget at gøre med.
Kan i give noge råd

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-12-06 16:44

Hej Mikael

mikael wrote:
> Min datter har lige fået en MAC til kr. 8000,-
> Ved ikke rigtig hvilken.
> hvilkeoffice programmer er det nemmest at bruge, gerne open offic
> programmer da hun ikke har så meget at gøre med.

Hvis hun er under uddannelse / går i skole kan hun købe MSOffice 2004
som uddannelseslicens til ca. 1000kr., men det bør hun kun gøre, hvis
uddannelsesstedet absolut kræver det.

> Kan i give noge råd

NeoOffice er bedre end OpenOffice, da OpenOffice samtidig kræver
installation og brug af X11. - NeoOffice 2.0 Aqua b3 kan hentes her:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22021

Ligeledes bør hun nok også for alle tilfældes skyld installere et
antivirusprogram - især, hvis det er en bærbar, der kobles på et fælles
netværk. - Ikke så meget pga. at virus kan inficere Mac'en, men i nogle
tilfælde kan PC vira videresendes gennem en Mac. Her er ClamXAV pt nok
det bedste til prisen, - den er gratis...
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/24449

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : isteen

Dato : 28-12-06 17:30

mikael <mikaelkristen@gmail.com> wrote:

> Kan i give noge råd

Som Erik foreslår, så anbefaler jeg også NeoOffice.
Det er gratis, og kan sikkert alt hvad et betalingsprogram kan, og så
kan det bruges i samarbejde med Microsoft produkterne.
http://www.planamesa.com/neojava/en/index.php

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-12-06 17:44

> [...]

> hvilkeoffice programmer er det nemmest at bruge, gerne open offic
> programmer da hun ikke har så meget at gøre med.

Vælger man Microsoft Office, skal man være opmærksom på at få den til
Education pris (1.360 kr.) for studerende og undervisere. Jeg kan se, at
der yderligere er 130 kr. i rabat til midten af januar. Kun engelsk
version.

Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 29-12-06 17:23

Når du skriver Office, er du så helt klar over, hvad det dækker?
Mange taler om Office, men har blot brug for tekstbehandling, og der er
det indbyggede TextEdit brugbart til de enkle behov. Hvis der virkelig
er behov for regneark og præsentationsprogram, skal du overveje en
Office-pakke.

Mvh Jens

Fra : mikael

Dato : 31-12-06 13:46

Tak for alle svarene, jeg tror jeg er blevet lidt klogere.
Men.. Når flere nævner MS Office 2004 til en pris på ca. 1000, kan
jhun så ikke lige så godt investere i mAC´s eget office: iWorks?

Til enpris på ca 500 for studerende.

Hun skal mest brug det til opgave skrivning, pt er hun igang med
bachelor projekt.
Så det er mest tekstbehandling, og måske en lille smule regneark
Er der nogen der kender det? Og vil det dække hendes behov.?

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-12-06 15:26

On 2006-12-31 13:46:01 +0100, "mikael" <mikaelkristen@gmail.com> said:

> [...]
> Så det er mest tekstbehandling, og måske en lille smule regneark
> Er der nogen der kender det? Og vil det dække hendes behov.?

Apples iWorks er slet ikke et officeprogram. Det består bare af Pages
og Keynote. Pages er et tekstbehandlingprogram og layout-program i et.
Man kan godt skrive i det, men det er også lavet til at lave layout med
figurer, billeder osv. Man kan altså lave nogle flotte sider,
nyhedsbreve, invitationer og den slags. Keynote er et
præsentationsprogram ligesom PowerPoint.
   Personligt har jeg aldrig brugt pages til at skrive i, da alle
funktionerne næsten virker forstyrrende. Jeg skriver bare i TextEdit,
der følger med enhver Mac. Man kan få nogle små tillægsprogrammer
WordService, så man kan tælle ord og den slags.

<http://www.devon-technologies.com/products/freeware/services.html>

Desuden kan man installere ordbogen CocoAspell, og så har man også
stavekontrol.

<http://cocoaspell.leuski.net/>

TextEdit gemmer i RTF-formatet, og så kan stort set alle læse det. Det
kan være en stor fordel.
   Man mangler bare regnearket. Der går rygter om, at Apple er ved at
lave et regneark, som kommer med i iWorks 07. Det er kun rygter, og det
er ikke til at sige, om det passer. Lad i øvrigt være med at købe
iWorks nu, for der må snart komme en 07-udgave.
   Jeg er begyndt at bruge NeoOffice, som er OpenOffice i en Java-udgave
med et udseende, der passer til Mac OS X, til mine regnearksopgaver.
Det er en komplet office-pakke, men den er kun i beta og måske en tand
mindre stabilt end færdige programmer. Det kan altså ske at den går ned
eller driller lidt, men det er nu kun meget lidt, og andre programmer
kan jo også drille. Ellers laver Mariner Software både tekstbehandling
og regneark til en rimelig pris. Mesa er et lille regneark til en
rimelig pris. Nisus laver tekstbehandling. Der er mange muligheder.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster