FIP igen - men spørgsmål
Fra : Lene Hansen

Dato : 28-12-06 07:21

Hej.

Nu har jeg fået lidt på afstand af at min dejlige lille kat døde af FIP.
Udover det har der jo tumlet mange spørgsmål, som jeg syntes det er svært at
finde svar på.

For det første har - og er - jeg da meget bange for flere katte får det,
især hans bror som jeg også har og har fået dem på en gang. Også selvom
andre her siger det ikke smitter.
Men spørgsmålet er jo også hvor den har fået det fra. Jeg har aldrig før
haft en kat med FIP og jeg har haft mange katte siden 1978. Jeg har både
udekatte og perserkatte nu. Opdrætteren kende jeg og hun har heller aldrig
haft FIP inde. Kan den have det med derfra alligevel eller kan det komme
herfra? Ved nogen hvordan deres egen katte har været smittet?
Der hvor de er købt, importerede hun to katte henholdsvis fra Norge og
Amerika mens killingerne var der. Den ene blev syg med meget snot som blev
kronisk. Kan det være de to evt der har haft coronavirus med sig selom de
ikke har fået FIP? Jeg har haft killingen her i 2 mrd inden den blev syg dvs
at jeg fra dyrlægen har fået at vide de faktisk er syge af FIP meget længe
inden de viser tegn på sygdomme.
Jeg er absolut ikke ude på at placere skyld - jeg kender opdrætteren
personligt som en god veninde og hun er lige så bange for at FIP kommer fra
hende (uden hun ved det) som jeg er bange for det kommer her fra mig selv.
Har nogle nogle brugbare erfaringer eller viden ville det være dejligt.

Lene

Fra : Dan Mortensen

Dato : 28-12-06 18:17

"Lene Hansen" <hmtm@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Udover det har der jo tumlet mange spørgsmål, som jeg syntes det er svært

Kort fortalt ...FIP smitter ikke, men det gør corona virus. Det anslåes at
en meget stor del af alle katteri katte er smittet eller er bærer af
corona.. I sjældne tilfælde muterer corona virus og katten får FIP. Katten
med FIP kan ikke give FIP videre til andre kun smitte den med corona virus.

/DM

Fra : Sanni

Dato : 28-12-06 21:15

Hvad kan man så gøre for at undgå corona virus eller i værste fald, udrydde
den??
Udover selvfølgelig GOD hygiejne.

Fra : Dan Mortensen

Dato : 28-12-06 22:00

"Sanni" <pythagoras@get2net.dk> wrote in message
> Hvad kan man så gøre for at undgå corona virus eller i værste fald,
> udrydde den??
> Udover selvfølgelig GOD hygiejne.

Ja du har selv sagt det....rengør kattebakkerne så ofte som muligt (kasser
alt indhold). Normale regøringsmidler skulle være ok.

/DM

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 29-12-06 09:56

Sanni skrev
<Hvad kan man så gøre for at undgå corona virus eller i værste fald, udrydde
den?? >

Jeg tror at det er svært at undgå den og umuligt at udrydde den, det anslås
at 90-95 % af alle katte har coronavirus i kroppen.

Så udover den gode hygiejne du nævner, så kan man vel kun gøre alt for at
mindske stress, er man et stort
katteri, så må man holde kattene i mindre grupper, og så ellers sørge for at
holde sine katte så sunde og raske som muligt

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Siri

Dato : 28-12-06 21:03

> [...]
> Udover det har der jo tumlet mange spørgsmål, som jeg syntes det er svært

Kære Lene, jeg har desværre hverken viden eller tips til dig, men kan
ikke lade være med at udtrykke medfølelse over tabet af din kat.
Jeg kan næsten ikke forestille mig noget værre, uanset årsagen. Jeg er
selv urimeligt glad for kære lille Gia, og mine venner synes, at jeg er
for meget med den kat.
Men hvem kan andet end at elske dem, og tage sig bedst muligt af sådan
en lille skat?
For nylig var Gia til sit faste dyrlægetjek og vacc., og bortset fra, at
hun havde haft lidt hård mave og sin 2. hårbolle i løbet af et halvt år,
så var jeg da vildt hys med at dyrlægen skulle tjekke hendes nyrer meget
grundigt - 25-30% af persere får cystenyrer..... skræk....gys... min Gia!
Hvis du er bekymret for dine katte, så er mit bedste råd at få dem
undersøgt og gennemtjekket hos en dyrlæge, du virkelig har tillid til.
En, der virkelig har tjek på små dyr som katte, og som kan give dig ro i
sjælen på den front.
Held og lykke (må straks ind at se efter din profil, når du skriver, at
du har persere - håber, at du har lagt billeder ud )
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lene Hansen

Dato : 28-12-06 21:46

Hej Siri.

Jeg har engang lagt billeder ud, men det er meget længe siden og tror ikke
der er meget nyt der, men skal se at få det opdateret når jeg får tid og
overskud.
Jeg ved alt om PKD!!! De første to perserkatte jeg købte i 1998 havde denne
sygdom uden jeg vidste noget som helst om det dengang. Ikke før de fik et
kuld killinger og den ene killing blev syg og senere aflivet og obduceret.
Derfor ved jeg at det var PKD. Jeg har siden mistet både mor og far katten,
også af PKD. Tilbage har jeg de tre sidste "killinger" fra dengang som nu er
på vej til de 8 år. Men da begge deres forældre havde sygdommen ved jeg at
der er stor risiko for at de også får den eller har den, spørgsmålet er bare
hvornår....
Så køber jeg en ny perserkat for godt 2 år siden, den mistede jeg i sommers
kun små to år gammel. Det var dens lever der svigtede.
Så købte jeg de to sidste nye her, hvoraf jeg nu har mistet den ene af FIP.
Så jeg syntes godt nok ikke jeg har været særlig heldig og det selvom jeg
prøver at passe meget på hvor jeg køber mine katte.
Desværre er det sådan at FIP kan man ikke få undersøgt for. Selvom de kan
spoew coronavirus hos mange katte, så er det ikke ensbetydende med at de får
FIP - med det jeg ved nu. Min dyrlæge siger at de faktisk først med
sikkerhed kan se det er FIP når katten får den store mave. Så selvom jeg
ville have undersøgt mine katte jeg nu har tilbage, kan de ikke opdage FIP
alligevel og selvom de kunne kan man jo ikke gøre noget ved det alligevel.
Det er ikke så længe siden de begge fik deres anden vaccination og blev
fundet sunde og raske begge to. Så det er ikke altid tingene går som man
gerne helst vil. Men jeg syntes godt nok jeg har taget min del af det
dårlige nu og nu må det da kun gå godt. Kan næsten ikke bære tanken om at
den anden også skulle blive syg. Føler han er den der mest er i skudlinien
da han ikke er så gammel. Så den angst følger mig hver dag.
Desværre har jeg forelsker mig i perseren og dens dejlige temperament, men
føler alligevel den er "skravlet".

Fra : Siri

Dato : 30-12-06 11:42

> [...]
> der er meget nyt der, men skal se at få det opdateret når jeg får tid og

Ph ja, vil du ikke nok, det er så skønt med fotos af de søde katte -
huskatte eller racekatte, søde og sjove er de alle. På med billederne
Flere end jeg vil blive glade! Og så er det altså også rart at have
en lille ide, hvem, det er, man 'taler' med og om hvilke katte
> [...]
> også af PKD. Tilbage har jeg de tre sidste
> der er stor risiko for at de også får den eller har den, spørgsmålet er

Oj oj oj! Så må du dele ud af din viden her - det er da det eneste gode,
der kan komme ud af den skrappe omgang, at andre lærer noget af det og
undgår tragedier.
Jeg har hørt om andre, der har følt sig godt og grundigt snydt ved køb
af race-avlskatte - manglende oplysning fra ejer om dit og dat - det er
bare så skurket at tørre det af på andre og skumme fløden!
Så det er åbenbart ikke ualmindeligt, og der er rigtig god grund til at
være hyper-forsigtig og sikre sig i alle ender og kanter, selv, når man
har tillid til hinanden og regner med at alt er i orden.
Det er godt gjort, at man skal være så mistænksom overfor hver og een,
som man overtager en kat fra, men sådan er det åbenbart.

> Så køber jeg en ny perserkat for godt 2 år siden, den mistede jeg i sommers
> kun små to år gammel. Det var dens lever der svigtede.
AJ aj aj.... av av.... stakkel.... Lille mivs, bare 2 år!

> [...]
> FIP - med det jeg ved nu. Min dyrlæge siger at de faktisk først med
> sikkerhed kan se det er FIP når katten får den store mave.

Gisp - vil det sige, at man kan gå og tro, at ens kat bare har vommet
sig og fået alt for stort 'springskind' - og så er den i virkeligheden
syg? Skræk og ve!

> [...]
> da han ikke er så gammel. Så den angst følger mig hver dag.
> Desværre har jeg forelsker mig i perseren og dens dejlige temperament, men

Det lyder rigtig hårdt fra skæbnen. Man kan kun gøre sit bedste, og så
håbe på det bedste. Forstår godt ,at du ikke kan bære tanken om mere
sygdom for de arme skønne misser. Jeg er jo selv pladask forelsket i min
lille perser-skat, selvom hun hverken er fornem eller udstillingsværdig
- hun er bare smuk, synes jeg, og såååå charmerende!
Man kan kun elske dem - og så risikerer man prisen.
Læg fotos på af dem, på din profil, så vil du i det mindste opleve, at
andre jubler over dem. Ringe trøst, jeg ved det....