Gulvvarme
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-12-06 00:37

Er der nogen, der har erfaring med gulvvarme?
Hvilken slags gulve skal man have?

Jeg vil allerhelst have både trægulv OG gulvvarme, men er det smart?
Kan man leve med klinker over hele gulvet i stueetagen - er det smart og
praktisk eller bliver man træt af det?

Mvh. Lisbeth

Fra : Lasse

Dato : 28-12-06 10:45

Hej Lisbeth

Næsten alt kan lade sig gøre !!

Kig nærmere her hos WIRSBO:

http://www.wirsbo.dk/ifs/files/Wirsbo/dan/Presentation/Website/Produkter/Golvvxrme/page1000298889343.jspHilsen Lasse"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelsenews:459303cf$0$4158$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...> Er der nogen, der har erfaring med gulvvarme?> Hvilken slags gulve skal man have?>> Jeg vil allerhelst have både trægulv OG gulvvarme, men er det smart?> Kan man leve med klinker over hele gulvet i stueetagen - er det smart ogpraktisk eller bliver man træt af det?>> Mvh. Lisbeth>

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-12-06 11:45

"Lasse" <joerlund@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kig nærmere her hos WIRSBO:

Det hjælper mig desværre ikke ret meget, for det jeg i første omgang
spekulerer på er ikke hvilket system jeg skal vælge til gulvvarme. Jeg er
usikker på, hvad der kan komme ovenpå. Og det bliver ganske afgørende for,
om jeg vælger gulvvarme fra eller til.

Wirsbo skriver eksempelvis om trægulv: "Kontakt din trægulvsleverandør for
yderligere information om hvilket trægulv du skal vælge."

Men tak for linket. Det kan bliver nyttigt når og hvis jeg vælger gulvvarme!
*S*

Mvh. Lisbeth

Fra : FBJ

Dato : 28-12-06 11:11

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> smart? Kan man leve med klinker over hele gulvet i stueetagen
> - er det smart og praktisk eller bliver man træt af det?

Har du vandbåret centralvarme, har mulighed for at rive alle
gulvene op, og har plads til at lægge det nye gulv ovenpå uden at
komme op og slås med dine døre osv. så er det da en mulighed, men
du skal være opmærksom på det (typisk) fylder mere i højden end
elektrisk gulvvarme.

I dag kan du få trægulve der kan holde til varmepåvirkningen
nedefra og derfor ikke bundet til klinker, fliser, vinyl osv.

Jeg vil ikke anbefale fliser/klinker over det hele, da jeg synes
at det bliver et for koldt og rungende miljø, men det er jo en
smagssag. Man kan i hvert fald sige at et flisegulv er nemmere at
rengøre og mere sundhedsrigtigt, hvis der skulle være allergikere
i huset.

Komfortvarmen opleves bedre med gulvvarme, da du jo altid vil
opleve luften behagelig uden kuldespots.

Jeg mener at et vandbåret anlæg er dyrere at lægge, men billigere
i drift, så her er tidsfaktoren i spil - flytter du om nogle år
eller bliver du huset "altid"?

Jeg selv har gulvarme på toiletter og bryggers og et genvex anlæg
med varmepumpe, men skulle jeg omlægge ville jeg helt sikkert
overveje gulvvarme over hele linien!
Jeg ville fjerne mit trægulv i køkkendelen og erstatte med
klinker - that´s for sure!!

pøj pøj
--
F.B.J.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-12-06 11:52

"FBJ" <flebau@FJERNDETTEgmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> dine døre osv. så er det da en mulighed, men du skal være opmærksom på det
> (typisk) fylder mere i højden end elektrisk gulvvarme.

Der er fjernvarmepligt. Og det er et nybygget hus. Så der skal ikke rives
noget op for at etablere det *S*

> I dag kan du få trægulve der kan holde til varmepåvirkningen nedefra og
> derfor ikke bundet til klinker, fliser, vinyl osv.

Ja. Så langt er jeg kommet, at jeg har fundet ud af det. Men jeg har endnu
ikke fundet ud af, om det reelt holder og hvad det indbærer. Har eksempelvis
læst et sted, at er der trægulv på gulvvarme, så skal gulvvarmen være tændt
hele året. Og det lyder for mig som idiotisk spild af varme. Men passer det?

Og HVILKE trægulve dur til det. Og hvilke gør ikke? Kan jeg få flotte, brede
egetræsplanker oven på gulvvarme? Og holder de til det eller vil de revne og
sprække med tiden?

> Jeg vil ikke anbefale fliser/klinker over det hele, da jeg synes at det
> bliver et for koldt og rungende miljø, men det er jo en smagssag.

Koldt bliver det vel ikke, hvis der er gulvvarme *S*

Rungende. Gad vide, om det også vil gælde i et træhus? Men ellers. Vælger
jeg klinker over hele stueetagen vælger jeg også store tæpper på udvalgte
steder (under spisebord, ved sofahjørne etc.)

> Man kan i hvert fald sige at et flisegulv er nemmere at rengøre og mere
> sundhedsrigtigt, hvis der skulle være allergikere i huset.

Der ER allergikere i hjemmet.

> Komfortvarmen opleves bedre med gulvvarme, da du jo altid vil opleve
> luften behagelig uden kuldespots.

Og det er jo den fordel jeg så gerne vil have. Derudover synes jeg jo ikke,
at radiatorer er ret pæne.

> Jeg mener at et vandbåret anlæg er dyrere at lægge, men billigere i drift,
> så her er tidsfaktoren i spil - flytter du om nogle år eller bliver du
> huset "altid"?

Jeg aner ikke, hvor længe jeg bliver i huset.

> Jeg ville fjerne mit trægulv i køkkendelen og erstatte med klinker -
> that´s for sure!!

Jeg tror også, at jeg er rimeligt sikker på klinker i køkken, entre,
bryggers, badeværelse.
Kunne jo udvide det til klinker i både køkken og spisestue. Og så trægulv
for resten.

Har siddet og rodet på nettet og fandt i aftes frem til skifergulve. Og huha
jeg synes det ser flot ud.

Mvh. Lisbeth

Fra : Xenon

Dato : 28-12-06 13:55

Vi har et hus der var opvarmet med el, for ca. 4 år siden fik vi naturgas
med gulvvarme. Alle gulve blev fjernet og nye lagt. I køkken,alrum og entre
er der klinke gulve med rør støbt ned i betonen, i alle andre rum er der
fyrretræ s plankegulve med Wirsbo varmekassetter på strøer.
Vi slukker for varmen om sommeren , det er der ingen problemer i men et
trægulv arbejder, det er vel oxo det der er charmen ved det. men ingen
revnede planker eller andet.

Hvis vi skulle gøre noget om ville vi vælge træ i flere rum end vi har, vi
synes at klinkegulve er meget hårde at gå på og med gulvvarme gider man sq
da ikke bruge sutter.

Claus

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-12-06 14:21

> [...]
>
> Og HVILKE trægulve dur til det. Og hvilke gør ikke? Kan jeg få flotte,
> brede egetræsplanker oven på gulvvarme? Og holder de til det eller vil de

Vi har gulvvarme, vandbåren og brede planker som gulv. Fremløbstemperaturen
skal være lav (under 30 grader) så fungere det. Men. Du kan ikke lægge gulv
og så sætte køkkenet ovenpå, og vores meget tunge skænk er heller ikke helt
optimalt fordi træet arbejder en del mellem sommer og vinter. Disse ulemper
opvejes dog rigeligt af den komfort der er i gulvvarme, og jeg kan se at vi
bruger mindre varme med gulvvarme fordi vi holder måske 1-2 grader lavere
end vi ellers ville have gjort.
Vores gulvvarme er termostatstyret og lukker således som sommeren.

Mvh Maria

Fra : TT

Dato : 29-12-06 12:58

> [...]
> vi holder måske 1-2 grader lavere end vi ellers ville have gjort.
> Vores gulvvarme er termostatstyret og lukker således som sommeren.

Så vidt jeg husker er reglen at overfladen på gulvet max. må være 27 grader,
afhængigt af tykkelse på plankerne skal fremløbet justeres ind (typisk max.
40 grader)

-TT

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-12-06 12:26

On Thu, 28 Dec 2006 00:37:15 +0100, "Lisbeth Jacobsen"
<lisbeth_jacobsenFJERN@hotmail.com> wrote:

>Er der nogen, der har erfaring med gulvvarme?
>Hvilken slags gulve skal man have?
>
>Jeg vil allerhelst have både trægulv OG gulvvarme, men er det smart?

En af mine tidligere kollegaer har det i et hus fra omkring 2000 - som
fjernvarme. Han er rigtig godt tilfreds.

Skulle jeg bygge nyt ville jeg bestemt vælge gulvvarme.

>Kan man leve med klinker over hele gulvet i stueetagen - er det smart og
>praktisk eller bliver man træt af det?

Det er nok individuelt. Personligt kan jeg rigtig godt li' klinker -
men så er gulvvarme bestemt et must. Praktisk er det helt sikkert,
bortset fra at det er meget hårdt - taber man et glas eller tallkerken
på gulvet går den med garanti i stykker. Men så må man bare lade være
med at være fummelfingret

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-06 16:00

> [...]
>
> Jeg vil allerhelst have både trægulv OG gulvvarme, men er det smart?
> Kan man leve med klinker over hele gulvet i stueetagen - er det smart og

Jeg har lige lagt fyrplankegulv (160 x 28 mm) i min 28 kvm. stue i sommers.
Det er lagt oven på PEXrør i varmefordelingsplader. Komforten og er enorm,
specielt i forhold det dårligt isolerede gulv med væg-til-vægtæppe der var
der før. Mht udseendet så er vi sluppet for 2 kæmperadiatorer, dejligt.
Man kan bare få monteret termostatstyringer på gulvvarmen, det kan fås
trådløst, så skal man ikke bekymre sig om at skrue ned om sommeren.
Mht. hvilke trægulve der kan lægges på gulvvarme så bliver du nødt til at
spørge dig frem hos forhandlere/fabrikanter, da der er forskellige krav,
bl.a. mht. fremløbstemperatur. Der er flere forskellige tempersturer alt
efter hvilket gulv det drejer sig om, men det er mit indtryk at alle
gulvfabrikanterne laver et bredt udvalg i typer der kan tåle gulvvarme,
styringen skal bare passe til det aktuelle gulv.
Der er flere ting man skal være opmærksom på ifm. gulvvarme: Isoleringen
skal gå helt op under, dette er måske kun aktuelt at nævne, hvis der er tale
om underlag af bjælker. Randisoleringen er også vigtig, da meget varme
ellers ender det forkerte sted. En anden ting der, specielt for det kommende
udseende, er vigtig, er luftfugtigheden på lægningstidspunktet. Jeg lagde
mig på det absolut dårligste tidspunkt, om sommeren, her er luftfugtigheden
den højeste så når den tørre vinterkulde rammer, ja så svinder mit gulv.
Vinteren er efter min mening den absolut bedste årstid at få lagt gulv

--
Ib

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-06 16:04

....ja jeg glemte lige, jeg har også fjernvarme, det er ikke nogen hindring
for gulvvarme.

--
Ib

Fra : Morten

Dato : 28-12-06 23:54

Vi har fået gulvvarme i hele under- etagen det er betongulv og med klinker
vi bruger ikke nær så meget varme som vi gjorde før. Og det er dejligt
køligt om sommeren dog slider vi ca 12 par sokker mere om året end da vi
havde trægulv men det er det værd.
Det første 1 1/2 år havde vi lagt laminatgulv oven på betonen og det var
også dejligt varmt. men har nu valgt de rigtige klinker .Man skal ikke tabe
noget på gulvet for så går det istykker (det man taber).
Vi er også sluppet af med varme forskellen fra gulv til loft.
Før kunne vi fryse med 27 grader og nu sveder vi ved 22 grader .
Du kan sagtens have trægulv oven på betongulvvarme temperaturen må bare
ikke svinge op og ned .
Gulvvarmestyrringen sørger for en max indløbstemperatur. så trægulvet ikke
slår sig.
Vi har også termostater men bruger dem ikke da det er svært at styre med
brændeovn. Har bare sat gulvvarmestyringen til (25 grader vinter) og 22
grader om sommeren det køre bare derudaf

Morten

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : TT

Dato : 29-12-06 13:03

> [...]
>
> Jeg vil allerhelst have både trægulv OG gulvvarme, men er det smart?
> Kan man leve med klinker over hele gulvet i stueetagen - er det smart og

Gulvvarme og trægulv virker fint, her er links jeg har til gulve der kan
klare det.

http://www.dinesen-gulve.dk

http://www.wiking-gulve.dk/

Jeg har selv valgt det sidste - det funger fint, er dejligt og flot at kigge
på. Jeg har lagt det på strøer med varmefordelingsplader og glasuld under.
Styringen er fra Roth/lintech

Torben