Hvilke trævinduer er de absolut bedste ?
Fra : Kim

Dato : 28-12-06 00:25

Hej
Har i nogen erfaringer med gode trævinduer der bare holder, og som man
næsten aldrig skal male ,har nemlig 8 stk 120 x 120 cm. som skal skiftes til
foråret
Mvh. KimH

Fra : FBJ

Dato : 28-12-06 02:48

Kim wrote:
> Har i nogen erfaringer med gode trævinduer der bare holder, og
> som man næsten aldrig skal male ,har nemlig 8 stk 120 x 120
> cm. som skal skiftes til foråret

Jeg er selv igang med at afsøge mulige emner og er kommet til
følgende, og for en god ordens skyld vil jeg ikke nævne alle
mulige navne, da jeg her vil sige noget generelt om vinduer.:

De billige firmaer som reklamerer med priser typisk en del/noget
under mærkevarefirmaerne reklamerer med at de er lavet af
langsomtvoksende funske træer, lavet på fabrikker i tidligere
østlande, grundede og malede efter standarder.

Dette er i og for sig korrekt nok, og de er, på den korte bane,
energimæssigt lige så gode som de noget dyrere mærkevarer.
Lavprisfirmaerne holder deres produktionsomkostninger nede ved
ikke at tilbyde en række modeltyper / løsninger og ved ikke at
være så kræsne med kvaliteten af træet, produktionen og
kvalitetskontrol.

Du vil altid kunne finde knaster, ridser mv., og grunding og
maling er ikke altid lige pænt lagt på, men både pletter og
løbere.

Typisk skal du selv tage målene og her skal du være ekstrem
nøjagtig og få taget hvert enkelt vindues helt nøjagtige ydermål.
Jeg selv har 7 tophængte 1200x1200 (troede jeg), i virkeligheden
har jeg 3 forskellige mål varierende fra 1188,5 til 1220,5.
Havde jeg bestilt 7 ens vinduer, havde jeg fået 2 vinduespartier
med enorme fuger, hvilket havde været grimt og unødvendigt i og
med at fabrikken laver de mål du beder om til samme pris
(grundprisen for 1200x1200)

Og på baggrund af egne mål, kan fejlvarer ikke byttes, men nogle
firmaer tilbyder opmåling, der sæføli´ ikke er gratis og her kan
du selvfølgelig gøre regres, hvis der er en fejlvare.

De lidt/noget dyrere mærkevarefirmaer giver dig en generel bedre
kvalitet mht. træet, akkuratesse og kvalitet(kontrol). De laver
dine vinduer i en kavalitet der sikrer længere levetid og mindre
vedligehold, samt at der går flere år inden du første gang skal
gøre noget. Træet er mere eller mindre knastfrit, årringe ligger
tæt og lige, procedure for grunding og maling er nogenlunde ens,
men kvalitetskontrollen er meget bedre hos de lidt dyrere og
kvaliteten af træbeskyttelse og maling er bedre, angiveligt fordi
der er mere af det hele - fungicider, pigment mv.

Hvis du skifter og alligevel ikke regner med at bo der om 15 år,
så vælg de billige, men hvis du tror at I bliver hængende til I
bæres ud, så giv det ekstra, for et over tid, bedre produkt -
postulerer jeg.

Jeg har valgt et dansk fima der laver vinduer i alu/træ og har
valgt sidehængte vinduer, 2 døre og et skydeparti på 300x215.
pris 78.000 kr. / 10 års garanti og stort set
vedligeholdelsesfri.

Det billigste tilbud for de samme enheder, hvor skydedøren er
erstattet af en db. dør, er 45.000 kr. / 5 års garanti /kan ikke
byttes / skal regne med gå dem efter hvert tredje år!
--
F.B.J.

Fra : Kim H

Dato : 28-12-06 15:28

skal skiftes til foråret

> [...]
> en db. dør, er 45.000 kr. / 5 års garanti /kan ikke byttes / skal regne

Jeg har også tænkt på Velfac som en mulighed , det jeg så har lidt imod dem
er, at jeg synes overfladen er noget blank udvendig.
Jeg kan egenlig bedst lide fabriksmalede fyretræs vinduer, men vil højst
male hver 5 år , men ved ikke om man kan få nogle der kan holde så længe ,
ellers er jeg nok mest til Velfac med Alu udvendig.
Mvh. KimH

Fra : Mureren

Dato : 28-12-06 22:05

> [...]
> male hver 5 år , men ved ikke om man kan få nogle der kan holde så længe ,
> ellers er jeg nok mest til Velfac med Alu udvendig.

Velfac behøver ikke være "blanke" på alusiden.
Du kan købe en ""granit"-overflade, koster ca. 100,- ekstra pr. vindue.
http://www.velfac.dk/fac-dk/Techsupport.nsf/gs/20d515be50e9af9ac125714c004d026e?opendocument
Vejledende pris på sådan et Velfac type 200, 120x120 topstyret vindue uden
sprosse er 3.143,- inkl. moms, og så kommer tillægget for "granit".

Mvh.
Mureren
(med Velfac granit for 2. gang, og meget glad for dem

Fra : Kim H

Dato : 28-12-06 22:56

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Mvh.
> Mureren
> (med Velfac granit for 2. gang, og meget glad for dem

Tak for linket
Men jeg kan se det må være Velfac 400 hvis jeg vælger Velfac 120 x 120
koster så 3374 incl. moms + tillæg for granit Mon man kan få rabat på
dem nogle steder ??

Mvh. Kim H

Fra : Mureren

Dato : 28-12-06 23:00

> [...]
> Men jeg kan se det må være Velfac 400 hvis jeg vælger Velfac 120 x 120
> koster så 3374 incl. moms + tillæg for granit Mon man kan få rabat

Jeg har da fået det de gange jeg har bygget hus
Men, til syvende og sidst afhænger det af din tømrer eller dit byggemarked.

Mvh.
Mureren

Fra : Finn

Dato : 31-12-06 15:10

> [...]

> Og på baggrund af egne mål, kan fejlvarer ikke byttes, men nogle firmaer
> tilbyder opmåling, der sæføli´ ikke er gratis og her kan du selvfølgelig

Storke tilbyder gratis opmåling

Finn

Fra : Klaus-E. Jensen

Dato : 28-12-06 12:11

Hej.

Ganske kort Jeg har købt vinduer fra Jydsk Vinduesfabrik, udført i Mahogny.
Og de skal kun smøres med olie en gang om året, kommer der olie på glasset
er det jo lige til at vaske af.

Hilsen

K-E

www.mti-stevns.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-12-06 13:00

"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har i nogen erfaringer med gode trævinduer der bare holder, og som man
> næsten aldrig skal male ,har nemlig 8 stk 120 x 120 cm. som skal skiftes

Kombinationen med alu yderst eller ædeltræ, må være et bud, hvis man vil
have noget godt og arbejdsfrit.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-12-06 14:14

> Kombinationen med alu yderst eller ædeltræ, må være et bud, hvis man vil
> have noget godt og arbejdsfrit.

Enten trævinduer eller også noget andet, og andet kunne lige så godt være
plastik. De er mere vedligeholdelsesfri fordi de heller ikke skal males
indvendigt. I øvrigt er det en træls lyd, der er på metalvinduerne.

Mvh Maria

Fra : nvm

Dato : 28-12-06 19:04

Kim skrev:
> [...]
> næsten aldrig skal male ,har nemlig 8 stk 120 x 120 cm. som skal skiftes til

Jeg havde hjælp af en meget omhyggelig tømrer og det eneste mærke han
ville arbejde med var Outrup.

http://outrup.dk/

Fra : Kim H

Dato : 28-12-06 20:28

"nvm" <nvm@pengemand.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg havde hjælp af en meget omhyggelig tømrer og det eneste mærke han
> ville arbejde med var Outrup.
>
> http://outrup.dk/

Ja Outrup kunne også være en mulighed , Ved du hvad en topstyret 120x120 cm.
ca. koster

Mvh. KimH

Fra : nvm

Dato : 29-12-06 14:32

Kim H skrev:

> Ja Outrup kunne også være en mulighed , Ved du hvad en topstyret 120x120 cm.
> ca. koster
>
> Mvh. KimH

Nej, for de sender ikke prislister til private.
Fabrikken leverer kun til håndværkere, så du skal indhente et tilbud fra
en tømrer eller snedker...

Fra : Kim H

Dato : 31-12-06 10:19

> [...]
> Har i nogen erfaringer med gode trævinduer der bare holder, og som man
> næsten aldrig skal male ,har nemlig 8 stk 120 x 120 cm. som skal skiftes

Vil i holde med mig i at Velfac eller Outrup vinduer er nogle af de bedste
vinduer på markedet ??

Mvh. KimH

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 31-12-06 11:07

"Kim H" <kimho@c.dk> skrev i en meddelelse

> Vil i holde med mig i at Velfac eller Outrup vinduer er nogle af de bedste
> vinduer på markedet ??

Det glæder mig at høre. Jeg har lige bestilt et stort
terrassevindue/skydedør via en tømrer og det er et Outrup-vindue, han har
bestilt.

Mvh. Lisbeth