Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> On 2006-12-27 21:45:13 +0100, "maavenz@get2net.dk" <maavenz@get2net.dk> said:
>
> > Jeg har slettet al post, både indg. og udg. post i hendes mailbox, med
> > samme nedslående resultat. men så gik jeg på hendes webmailkonto hos
> > Get2net og der stod der 300 gamle mails og en besked om at kvoten var
> > overskredet. Jeg slettede hele l..... og så kom der hul igennem. Fruen
> > er glad, men jeg forstår ikke rigtig hvorfor der var så meget gammelt
> > ophobet post på webmail når hendes mailbox var tømt. Der må være
> > en indstilling der er forkert, og helt ærlig Morten- jeg forstod ikke
> > helt hvad du mente.
>
> Det, du forstår ved mailbox, er bare den e-mail, der ligger på hendes
> egen harddisk, altså på computeren. Det hjælper ikke at slette den.
> Problemet er, at din kones e-mailprogram ikke sletter e-mail på
> serveren hos udbyderen. Derfor har hendes e-mail efterhånde brugt al
> den plads, hun har ret til. Man har normalt en hvis plads på udbyderens
> server. Det kan være fint at gemme sin e-mail på computeren. Normalt er
> der masser af plads på harddisken, og man ved aldrig, hvornår man får
> brug for at slå noget op.
> Derimod kan det være en god idé at slette e-mail på serveren, hvis man
> ikke har en konto med enormt god plads. Traditionelt har man bare
> indstillet sit e-mail-program til at slette e-mail, når det er hentet.
> Man kan dog også sætte det til først at slette e-mail en hvis tid som
> f.eks. en uge eller en måned, efter den er hentet. Så kan man også se
> den på andre computere eller web-mail i nogen tid, selv om man har set
> den hjemme, hvis man har behov for den slags. Det er meget forskelligt,
> hvor meget plads man har til e-mail hos sin udbyder. Jeg synes dog, at
> 300 e-mail lyder af meget lidt. E-mail indeholder jo kun tekst og
> fylder ikke alverden. Enten har du ikke set alle e-mail på web-mail.
> Der er måske flere sider. Eller også indeholder nogle e-mail nogle
> store vedhæftede filer, der har fyldt pladsen på serveren op.
Det kan også dreje sig om den spam, som udbyderen sparer dig for at få
ind i den hjemlige mailboks (f.eks. tilbud om forbedring af økonomi og
sexliv). På udbyderens server (jeg bruger TDC) hober den sig op efter
samme regler som den øvrige, regulære post.
Jeg synes, det er rart at have denne backup af den senest ankomne post.
Jeg bruger den også, når jeg skal checke og sende post fra
arbejdspladsen. Når nogen sender en mail med vedlagt foto, er det med at
komme ind og slette med det samme, hvis man vil holde postkassen åben.
<
http://mail.tdconline.dk/> er desværre så tung at åbne, at det ikke kan
lade sig gøre med gammeldags modem, som jeg erfarede i sommerhuset i
sommer, hvor nogen sendte mig en vedhæftet fil med billeder, der først
var en halv time (tællerbetalt telefontid) om at blive hentet og
derefter blokerede mailboksen. Da fandt jeg ud af at sende en
slettekommando fra Mail.
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt